Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exchange 2016] Migratie van OpenXchange: kleine checklist

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik heb een abonnement op Exchange-threads ...

Geen echte vraag, eerder een discussie. Alhoewel het ook een beetje een "doe ik het goed?"-vraag is.

Situatie
Het eigenlijk gebruikte e-mail adres is @suiker.de. De alias @suiker.com is enkel gebruikt om Exchange op te zetten.
  • suiker.de draait op OpenXchange bij 1&1
  • suiker.com is een on-premises Exchange 2016
  • Het MX record voor suiker.de verwijst naar de 1&1 servers
  • Het MX record voor suiker.com verwijst naar de Exchange 2016
Woensdag wil ik die omschakeling doen.

Plan
  • Op de smarthost en in Exchange suiker.de toevoegen als accepted domain
  • suiker.de default domain maken
  • Bestaande e-mailadressen als default suiker.de geven
  • In de DNS de MX record voor suiker.de naar de nieuwe server laten verwijzen
Ziet dat er goed uit of ben ik iets vergeten?

Bestaande e-mail is geen thema - het zijn zo weinig mensen (15 mailboxen of zo) dat die migratie side-by-side kan gebeuren (lees: copy/paste van oude naar nieuwe mailbox). Mijn grootste probleem in heel die affaire is dat de DNS (en de oude e-mail) beheerd wordt door een firma die niet mee wil werken.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bij copy/paste naar nieuwe mailbox zullen mensen wel problemen hebben om op oudere emails te reageren naar de collega's. Dit omdat er er vaak gebruik wordt gemaakt van X500 adressen in Exchange (geen idee in hoeverre OpenExchange hier wat mee doet, bedenk ik me nu..)

Je voert geen beheer over de namespace suiker.de? Hmm, good luck. Dat moet toch op den duur geregeld gaan worden, zeker omdat je ook records als autodiscover e.d. goed wilt gaan zetten.

domain names in Duitsland moeten tenminste een administrative contact IN Duitsland hebben MAAR daar kunnen veel grotere providers/registrars de helpende hand bij bieden door een "proxy" administrative contact aan te bieden die in Duitsland geregistreerd staat.

Denk ook aan SPF records. Als bij je nieuwe servers niet netjes de SPF records op orde zijn zullen veel berichten als SPAM beoordeeld worden.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05
Zet van te voren de TTL van de DNS records laag zodat de overgang snel na je aanpassing live is. Daarna kan de TTL weer omhoog.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:56:
Zet van te voren de TTL van de DNS records laag zodat de overgang snel na je aanpassing live is. Daarna kan de TTL weer omhoog.
En dan niet zoals een collega van me een half uur van te voren. Bij DNS liever 24 uur aanhouden :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
't Is inderdaad nogal kut dat ik die DNS (nog) niet beheer. Goed dat @akimosan mij aan autodiscover herinnert...