Camper: Mistlampen vooraan de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-11 18:02
Ik ben een camper aan het configureren en zit met de vraag of “mistlampen vooraan” de moeite waard zijn of niet. Esthetisch vind ik het vooraan in de bumper wel mooi staan, maar twijfel toch een beetje of het functioneel ook wel zin heeft. Aangezien je met een camper op plekken vertoeft waar al eens vlug wat mist ed. kan hangen leek het me zinvol.

Alleen heb ik nu niet de ervaring of het gebruik van mistlampen het zicht bij mist nu sterk verbeter of niet :?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja & nee; het zicht verbetert alleen als de mist niet de grond raakt.

Ik denk dat het meer zin heeft maar weet niet de technische consequenties van het gebruik, als je kijkt naar het gebruik van LED op de plek van de mistlampen.

In tegenstelling tot normale "bolletjes lampen", heb je met LED minder diffuus licht en dus zal er minder licht weerkaatsen tegen de mistbank. Hiermee heb je voor jezelf maar ook voor anderen, een mooiere lichtbundel en minder last van de mist en kan je verder schijnen/kijken.

Als je van jezelf weet dat je de camper vaak in de mist hebt staan op niet-openbare wegen zoals bijvoorbeeld zandpaden, offroad etc. zou je zelfs nog kunnen denken om een LED bar in de grille of op het dak te kunnen monteren. De lichtopbrengst van die balken is echt bizar hoog maar absoluuuut niet geschikt op wegen waar de (lokale) wegenverkeerswet geldt.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.roughcountry.com/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/l/i/lights-50-inch-curved-led-light-bar_72250-installed_1.jpg

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 13:33

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb in ruim 20 jaar autorijden slechts 1 maal mijn mistlampen gebruikt. Dat was bij zware sneeuwval. De koplampen verblinden me behoorlijk doordat het licht weerkaatste op de sneeuw. Doordat de mistlampen een stuk lager zitten, ging dat een stuk beter.

Op mijn auto's koop ik wel altijd de optie zodat ik mistlampen heb ipv doppen. Dat staat gewoon mooier.

This footer is intentionally left blank

• Moris
1 keer gebruikt op 20 jaar is wel zeer weinig :)
Prijs voor de set mistlampen is 179 euro.
Aangezien het gewicht met het toevoegen van opties voor de camper snel toeneemt, vraag ik me af wat een setje mistlampen zoal weegt?

[ Voor 10% gewijzigd door Moris op 28-08-2017 09:59 ]

• MAX3400

MAX3400

Moris schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:53:
1 keer gebruikt op 20 jaar is wel zeer weinig :)
Aangezien het gewicht met het toevoegen van opties voor de camper snel toeneemt, vraag ik me af wat een setje mistlampen zoal weegt?
Een goede set mistlampen, allweather, offroad-gaas, etc. weegt bij elkaar nog geen 15kg. Gemonteerd af fabriek in de bumper.

Een beetje camper weegt 2 ton dus je maakt je zorgen over minder dan 1% aan extra's.

De vraagstelling is meer/eigenlijk; hoe gebruik jij je camper, waar & wanneer en hoe vaak ben je tegen dichte mist aangereden?

Zoals @ajhaverkamp zegt; aangezien men 99.9% van de tijd op normale wegen rijdt en daarvan heb je 99.9% van de tijd geen mist die extra lampen valideert, wil je dus een optie op je auto die misschien 0.01% van je totale reistijd gebruikt wordt.

• Moris
Voor het weinige gebruik lijkt me de investering niet rendabel.
Het gewicht van 15kg heeft op het resterend laadvermogen zeker invloed.
De camper weegt netto 3.079kg, dus iedere overbodige kg's tellen zeker mee.

• MAX3400

MAX3400

Moris schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:13:
En je mag laden tot 3500kg? Ja, dan is 15kg aan extra's wel een dingetje.

Zoals in mijn eerdere post; zoek even een offroad-clubje ofzo en kijk eens rond naar zo'n LED-balk. Die wegen minder dan 2kg maar geven bijna 2 lux licht tot 300m.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb al 15 jaar een camper (meerdere campers gehad) en heb in die jaren 1 camper gehad waar mistlampen opzaten.
Heb het nooit gemist (pun intended) als het al mogelijk is zou ik voor extra grootlicht/verstralers gaan.
De keren dat ik in het echt donker wat extra licht had gewild zijn er meer dan dat ik in een mistbank terecht kwam.

Nu heb ik op onze camper een setje LED lampen gemonteerd, gekoppeld aan het grootlicht.
Had ze eigenlijk gekocht voor op de motor maar daar waren ze net te groot voor.
Die heb ik dus op de camper zitten en die heb ik al wel een aantal keren gebruikt.

Dus kort, nee zeker gezien het geringe laadvermogen van net 400kg.
Overigens nog een tip: laat het ding wegen bij aflevering, dat netto gewicht is overgenomen van de typegoedkeuring en meestal niet realistisch.
Er gaat een luifel op, schotel op het dak, zonnepanelen, gasflessen, enz enz enz
Als je met een heel gezin met deze camper weg wilt dan weet ik zeker dat het ding te zwaar is.
even mijn site spammen: www.camperzone.nl
Als je meer specifieke info wilt dm me maar

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 28-08-2017 10:28 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-11 18:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Moris schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:13:
Voor het weinige gebruik lijkt me de investering niet rendabel.
Het gewicht van 15kg heeft op het resterend laadvermogen zeker invloed.
Ik ken de mistlampgebruikregels in andere landen niet, maar in NL mag je ze in feite zo ongeveer nooit gebruiken. Zelfs bij zeer dichte mist is het zicht nog steeds vrijwel nooit minder dan 50m en dus is het niet toegestaan om ze te gebruiken. Ik heb ze zelf ook, maar in feite nog nooit mogen gebruiken.

(Uiteraard afhankelijk van waar je woont. Op landweggetjes kun je in de ochtendmist nog wel eens in de uitzonderlijke situatie van minder dan 50m zicht terecht komen. Maar dit gebeurt echt zeer weinig.)

Dan kun je ze dus wel weglaten.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
Bommes schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:25:
Ik heb al 15 jaar een camper (meerdere campers gehad) en heb in die jaren 1 camper gehad waar mistlampen opzaten.
Heb het nooit gemist (pun intended) als het al mogelijk is zou ik voor extra grootlicht/verstralers gaan.
De keren dat ik in het echt donker wat extra licht had gewild zijn er meer dan dat ik in een mistbank terecht kwam.

Nu heb ik op onze camper een setje LED lampen gemonteerd, gekoppeld aan het grootlicht.
Had ze eigenlijk gekocht voor op de motor maar daar waren ze net te groot voor.
Die heb ik dus op de camper zitten en die heb ik al wel een aantal keren gebruikt.

Dus kort, nee zeker gezien het geringe laadvermogen van net 400kg.
Overigens nog een tip: laat het ding wegen bij aflevering, dat netto gewicht is overgenomen van de typegoedkeuring en meestal niet realistisch.
Er gaat een luifel op, schotel op het dak, zonnepanelen, gasflessen, enz enz enz
Als je met een heel gezin met deze camper weg wilt dan weet ik zeker dat het ding te zwaar is.
even mijn site spammen: www.camperzone.nl
Als je meer specifieke info wilt dm me maar
gewoon zelf wegen

TheS4ndm4n#1919

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:01
Aan de andere kant, wat is 179 euro op de aanschafprijs van een camper? Ik vind zelf mistlampen mooier staan, dus als ik een nieuwe auto zou moeten uitzoeken wist ik het wel.

Zou het gewoon doen, als je het moet laten retrofitten ben je meer kwijt dan €179.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 16:06
15kg? Die twee bolletjes in de voorbumper? Paar 100 gram/stuk en dan is het wel klaar hoor.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hann1BaL schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:30:
[...]

Ik ken de mistlampgebruikregels in andere landen niet, maar in NL mag je ze in feite zo ongeveer nooit gebruiken. Zelfs bij zeer dichte mist is het zicht nog steeds vrijwel nooit minder dan 50m en dus is het niet toegestaan om ze te gebruiken. Ik heb ze zelf ook, maar in feite nog nooit mogen gebruiken.

(Uiteraard afhankelijk van waar je woont. Op landweggetjes kun je in de ochtendmist nog wel eens in de uitzonderlijke situatie van minder dan 50m zicht terecht komen. Maar dit gebeurt echt zeer weinig.)

Dan kun je ze dus wel weglaten.
Die 50 meter is alleen bij mistlicht achter.
Voorkant is wat ruimer:
Artikel 34 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
https://www.anwb.nl/verkeer/nederland/waarschuwing-mist

Hoi!

• Moris
Señor Sjon schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:31:
15kg? Die twee bolletjes in de voorbumper? Paar 100 gram/stuk en dan is het wel klaar hoor.
Euh?
Mistlampen voor een fiat ducato 2.3 multijet2, zal toch wel meer wegen dan een paar 100gram.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-11 21:48
Als je nu al behoorlijk op het gewicht let is het misschien niet slim net een ander model te kiezen die even iets lichter is?

Bijna 3,1 ton aan gewicht standaard is wel pittig trouwens.
2 volwassenen (84KG + 70KG = 154KG) https://www.cbs.nl/nl-nl/...nger-maar-vooral-zwaarder
2 kinderen (2x 50KG? = 100KG

Zit je nog zonder bagage, eten en evt. fiets op 3,35 ton. Nu is 150KG bagage aardig wat maar zoals eerder gemeld kloppen de gewicht cijfers niet altijd met het uiteindelijke gewicht. is de watertank gemeten bijvoorbeeld.

• Moris
Cave_Boy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:42:
Als je nu al behoorlijk op het gewicht let is het misschien niet slim net een ander model te kiezen die even iets lichter is?

Bijna 3,1 ton aan gewicht standaard is wel pittig trouwens.
2 volwassenen (84KG + 70KG = 154KG) https://www.cbs.nl/nl-nl/...nger-maar-vooral-zwaarder
2 kinderen (2x 50KG? = 100KG
Het gaat enkel om ons tweetjes, geen kids ;)

• Señor Sjon
Waarom? Ik heb het over in de bumper geïntegreerde lampen. Autofabrikanten doen van alles om gewicht te besparen, dan ga je geen lampunits van 7,5 kg/stuk ophangen. Zoveel weegt een koplamp niet eens. Een beetje googlen levert 280-430 gram op per lamp.

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:10
Mistlampen voor zijn volgens mij alleen om het overige verkeer te ergeren. Ik heb ze nog nooit gebruikt (en nog nooit nodig gehad ook) en ik heb ze op de auto zitten.

• Cave_Boy
Geen kids levert je 100KG op maar er zijn nog aardig wat gewicht factoren waar rekening mee gehouden moet worden.

Ik weet dat bij auto's met reservewiel vaak het gewicht zonder reservewiel wordt gemeten en vaak ook maar een halve tank of iets minder. Standaard zit er een 60 liter tank in.

toevoeging
Vriendin heeft op haar auto mistlampen. Nooit nodig eigenlijk maar 1x zat er wel een klein sterretje op een van de lampen. Was haar niet opgevallen en bij de APK kwamen ze erachter. Doordat de auto onder volledige garantie was hebben ze het op die manier opgelost anders zou hij afgekeurd worden omdat het een risico object zou kunnen zijn.

Het is dus wel een risico die je erbij neemt voor je apk :) Al rijd die auto nu 7 jaar zonder problemen. Je hebt mazzel of ... ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Cave_Boy op 28-08-2017 10:55 . Reden: Kleine toevoeging APK ]

• Señor Sjon
Camper heeft gewoon een laadvermogen op papier. Ik gok 3.500 kg totaalgewicht vanwege de rijbewijsgrenzen. ;)

• Cave_Boy
Op deze site: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8390496 geeft iemand aan dat zijn camper volgens de papieren 2240KG is maar deze heeft hij ook leeg gewogen op de RDW weegbrug en die gaf 2790KG aan (550KG verschil). Als je nu al zo krap met je lading zit. Heb je een grote kans dat je over de grens gaat.

• Moris
Mijn camper weegt netto 3.079kg (zonder opties) op de weegbrug, dit gegeven staat vast ;)
Zonet in een oude brochure het gewicht van een set mistlampen kunnen achterhalen en met zijn 2kg valt het dus best mee :)

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Vind je het estetisch mooi: Gewoon doen, veel geld is het niet. MIsschien ook leuk voor de restwaarde, maar misschien ook niet.

Vind je het niet mooi, of geef je er niks om: dan zou ik het ook niet doen. Kan alleen maar kapot gaan, steenslag op de lampen, kapotte stekkers etc. Bovendien gebruik je ze letterlijk nooit.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Moris schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:06:
Mijn camper weegt netto 3.079kg (zonder opties) op de weegbrug, dit gegeven staat vast ;)
Zonet in een oude brochure het gewicht van een set mistlampen kunnen achterhalen en met zijn 2kg valt het dus best mee :)
Het zal inderdaad niet op die mistlampen aankomen, ik zou ze gewoon mee bestellen als je dat er gaaf vind uitzien.
Echter zou ik indien het mijn keuze zou zijn eerder voor een setje goede hulpveren kiezen, luchtvering achter is een erg waardevolle optie.

Mag ik vragen wat voor camper je gaat bestellen??
Je bent nogal stellig dat het gewicht vast staat echter is dat in deze branche echt niet zo.
Daarnaast geef je aan dat het zonder opties is, luifel weegt een kilo of 40, gasfles 25kg, wat snoeren, wiel keggen en klein spul nog eens 50 kg en die "gewogen" lege camper weegt ineens 3200kg.
Dan moet je nog de tank volgooien met diesel (zit niet mee gerekend in het leeg gewicht), gooi je je watertank vol met 100liter water, laad er wat kleren in, duwt die koelkast vol, kratje bier er bij, enz.
Geloof me ik loop nou lang genoeg mee in deze branche die camper gaat te zwaar zijn.
De vraag is hoe belangrijk je dat vind...
Onze vorige camper woog op kenteken 3175kg, in werkelijkheid met mij er in, water en diesel tank vol 3600kg :o
Daar zat mijn vrouw, de hond en de rest van de bende nog niet bij.

Informeer je dus goed, en houd bij al die opties rekening met het gewicht.
* Bommes is al 15 jaar moderator op het camperforum en weet enigszins van de hoed en de rand ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 28-08-2017 11:44 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Moris
Mooier is het alvast.
Enkele voorbeeldjes :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.campercabine.nl/files/images/1205.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.campercabine.nl/files/images/1201.jpg

• Moris
@Bommes

De camper wordt als het goed zit een Burstner T690G (zonder hefbed) en deze is netto gewogen op de weegbrug een 3079kg.

Belangrijste opties zijn.
Mistlampen = 2kg
Led-dagrijlichten
Regen en lichtsensor
3-gasalarm
Buitengasaansluiting
Extra stopcontacten
Luifel = 30kg
Fietsendrager = 10kg
Zonnepaneel, omvormer, mppt = 15kg
Benegasfles = 2x 15kg = 30Kg
Tv, zonder schotel = +/- 5kg
Mtm 3.850kg (enkel indien nodig rijbewijs C1)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Mooie camper, is dat skyroof (boven de cabine) standaard?? indien nee en je budget laat het toe altijd voor kiezen.
Meer licht voorin de cabine is erg fijn en als het open kan is het helemaal geweldig.
Er kan niets op tegen dakluiken die helemaal open kunnen, die zorgen er het beste voor om in de avond het interieur te laten afkoelen.
Okay een dakairco werkt nog beter maar maakt herrie en heeft stroom nodig en weegt ook weer 50kg.

Wij zelf hebben een Hymer Van 522 uit 2006:
Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2017/08/1503915597-800-x-600px-IMG_20170226_111122.jpg

En ik mag niets zeggen over overbelading:
Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2017/08/1503915598-800-x-600px-IMG_20170416_103151.jpg
Vespa motorscooter achterop en Sym Mio bromfiets in de garage...

• Moris
Ook best een mooie camper.
Standaard zit er een Skyroof op.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 23:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb 1 keer 3 weken met een camper gereden in gebieden waar 's nachts mist voorkwam en veel wegen on- of slecht verlicht waren. Mistlampen heb ik nooit gemist. Op m'n personenauto heb ik ook mistlichten, en ook daar gebruik ik ze praktisch nooit. Soms is het handig om wat beter contouren van een weg te zien of de berm beter verlicht te hebben, maar dat is ook wel alles.

Als ik zou moeten kiezen, dan extra grootlicht! Op slecht verlichte wegen wil je echt zo veel mogelijk licht wat vooral zo ver mogelijk straalt.

Overigens, esthetisch ben ik voor zo veel mogelijk lampen voorop, mistlampen inclusief.

[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 28-08-2017 14:11 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Moris
Iedereen bedankt voor de hulp.
Morgen ga ik langs de dealer om mijn beslissing te nemen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Leuk, veel succes met uitzoeken en keuzes maken.

Verwijderd

Moris schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:30:
Iedereen bedankt voor de hulp.
Morgen ga ik langs de dealer om mijn beslissing te nemen.
Je hoofdverlichting (dimlicht) voor elke apk of vervangen gloeilamp correct af laten stellen en A-Merk lampjes gebruiken, en vooral bij ouder auto's ''schone'' dus helder ''glas'' zonder dof te zijn helpt al heel veel.
vaak zie ik (in Duitsland echt heel erg) verkeerd afgesteld koplampen, of verkeerd geplaatst bolletjes die in alle richtingen schijnen behalve rechtuit.
Als het eens een zeer donker nacht is zijn diegene met foutief afgesteld verlichting vaak aan het seinen omdat ze denken anderen verblinden en zelf zien ze amper iets.

en mistlampen zouden verboden moeten worden die na het opnieuw starten van je motor samen met je dimlicht mee aan gaan.
dimlicht aan, mistlamp (voor) uit.

• Moris
Zonet bij de dealer ivm de mistlampen geweest.
Besluit, we gaan het uiteindelijk maar laten voor wat het is en hebben voor dit bedrag een andere leuke optie met korting gekozen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 23:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:08:
[...]
en mistlampen zouden verboden moeten worden die na het opnieuw starten van je motor samen met je dimlicht mee aan gaan.
dimlicht aan, mistlamp (voor) uit.
Ik ben het met je eens dat mistlampen standaard uit zouden moeten gaan als je de motor opnieuw start. Je tweede puntje gaat hem nooit worden, tot 2 jaar terug was het bijvoorbeeld in Nederland verplicht dimlicht te voeren in combinatie met mistlicht, terwijl het in Zwitserland bijvoorbeeld weer verboden is...
Moris schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:56:
Zonet bij de dealer ivm de mistlampen geweest.
Besluit, we gaan het uiteindelijk maar laten voor wat het is en hebben voor dit bedrag een andere leuke optie met korting gekozen.
Verstandig, mistlichten voor zijn misschien wel de minst nuttige lampen, die vaak alleen om esthetische redenen gebruikt worden. Dan kan je op een camper beter gaan voor wel nuttige opties.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Welke optie is het dan wel geworden.. Dat wil ik dan wel weer weten :P

• Moris
Het is deze geworden.
​Middenzitgroep tot bed om te bouwen, waardoor het een L-zit wordt :)
Pagina: 1