Toon posts:

Domme? vraag over UDMA 66/100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe harde schijf, een IBM Deskstar 41 GB, udma 100, 7200 rpm.
Verder heb ik een Abit KT7 mobo.
Mijn vraag is of ik hier speciaal een nieuwe IDE flatcable voor moet kopen. Je hebt voor udma 66/100 toch een 80-pins flatcable nodig? (hoe zie je eigenlijk wat voor een kabel je hebt)
Als iemand het weet alvast bedankt.

Verwijderd

volgens mij ondersteunt je mobo geen ata100

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik, maar het gaat om die kabel.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
een ATA66/100 kabel (zijn hetzelfde) hebben gewoon meer en kleinere 'kabeltjes' dan een ATA33 kabel.
meestal is een kant ook blauw gekleurd, middelste grijs en de andere kant zwart.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
Ja om ATA/66 of 100 te gebruiken moet je een 80 pins kabel kopen. Je kan het ziet door simpelweg de draaidjes te tellen (of te gokken). Doe je dat niet, dan loopt de drive op ATA/33.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Is ATA 100 praktisch gezien veel sneller dan UDMA 33?
Dus helpt het echt?

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 00:00
Op zondag 08 juli 2001 22:01 schreef Cool_Duck het volgende:
Dus helpt het echt?
[mierenneuk mode]bedoel je niet: "theoretisch gezien"[/mierenneuk mode]

maar inderdaad een ATA100 schijf op een ATA100 interface aansluiten met een 40pins ATA33 kabel is net zoiets als een 1000cc motorfiets met een caburateur van een bromfiets! ;-)

Grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

Topicstarter
Kee, dan weet ik het, ik moet een andere kabel kopen.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
En dan, dan ga je van 33 naar 66 je zal het niet merken maar ale beetje helpen :)

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 22:01 schreef Cool_Duck het volgende:
Dus helpt het echt?
Maakt niet veel uit. De doorvoersnelheid van UDMA33 is dus 33 MB/s en er zijn vrijwel geen IDE drive die daar overheen gaan. Het enigste wat sneller gaat is de data die van je cache van je hd naar het mobo gaat. Op het moment is er dus nog maar heel weinig verschil in performance, maar in de toekomst wanneer de hd's sneller worden en meer als 33 MB/s kunnen lezen word het echt een bottleneck als je nog UDMA33 gebruikt.

Verwijderd

Als je dit mobo los hebt gekocht dan moet je al de juiste kabel erbij hebben zitten lijkt mij.
Ik ben tenminste nog geen mobo tegengekomen met ATA66 zonder de juiste kabel.
Anders ergens zo'n kabeltje kopen. Via pricewatch http://www.tweakers.net/pricewatch/16762
loont niet: rembours meer dan het kabeltje (2 jaar terug was zo'n kreng nog rond de 80,-).

Verwijderd

Koop dan als je toch bezig bent gelijk een rounded kabeltje. Is wel zo netjes en maakt nog ietsje uit voor de airflow. Om zo'n ding los te kopen vind ik ook wat ver gaan, maar als je toch al een kabeltje nodig hebt doe dan gelijk een goede :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een ATA66/100 HD kan toch prima op een ATA33 kabel worden aangesloten :? Ik snap de hele discussie hier niet helemaal. De enige reden voor de introductie van de 80-aderige IDE-kabel is dat zo storing tussen de onderlinge 40 kanalen niet mogelijk meer was. Alle 40 afzonderlijke data-kabeltjes zijn afgeschermd door een ander draadje :)

Dus je kunt je HD gewoon op je ATA33 controller (een KT7 heeft toch alleen ATA33?) aansluiten met je normale IDE kabel, dus geen ATA66 kabel ofzo, is niet nodig...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Martinus_E
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Martinus_E

Suck on my Boomstick...

KT7 ondersteund ATA66 en komt inclusief ATA66/100 kabel, tenzij je hem 2dehands hebt gekocht waarbij de vorige eigenaar hem zelf heeft gehouden. Ik zou hem gewoon voorlopig op een ATA33 kabel zetten (verschil merk je toch niet) totdat er iemand bij jou in de buurt een 80 pins kabel te koop aan bied want verzendkosten betalen is het niet waard.

Never get in a discussion with an idiot, he will bring you down to his level, and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat jullie proberen te zeggen is dat ik gewoon een ata 33 kabel moet gebruiken. En dat je het verschil mat ata 66 niet merkt.

• Ceaser
  • Laatst online: 27-04 08:32
volgens mij merk je dat verschil wel degelijk, ik heb hier een maxtor schijfje van 13gig wat op 5400 toeren rondgiert en daarbij merk ik zeker wel verschil. vooral het booten van w2k kreeg een flinke boost

• VlasBaard
  • Laatst online: 14-02 23:24
edit:
Oeps foutje verkeerd gelezen.. sorry Grrrrrene

De extra lijntjes werken net als bij UW2 SCSI, dus per aansluiting 2 draadjes, 1tje voor ground en 1tje voor signal. Het effect is dat inductie geen effect heeft, en er dus minder storing optreed, want de storing wordt bij ATA/66 te groot om er iets aan te hebben tov ATA/33.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 17:14 schreef VlasBaard het volgende:
G5rene: goh ik had toch geen onwaar antwoord verwacht van een mod >:). De extra lijntjes werken net als bij UW2 SCSI, dus per aansluiting 2 draadjes, 1tje voor ground en 1tje voor signal. Het effect is dat inductie geen effect heeft, en er dus minder storing optreed, want de storing wordt bij ATA/66 te groot om er iets aan te hebben tov ATA/33.
Dat zegt ie toch ook :?
Alleen in iets minder woorden en zonder de xtra uitleg...

/me vraagt zich trouwes af hoe een controller ziet wat voor kabel aangesloten is...
Ze hebben allebei hetzelfde aantal pinnetjes, maar de ATA66 kabel heeft wat minder last van crosstalk zodat een hogere doorvoersnelheid mogelijk is...

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 20:16 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Dat zegt ie toch ook :?
Alleen in iets minder woorden en zonder de xtra uitleg...

/me vraagt zich trouwes af hoe een controller ziet wat voor kabel aangesloten is...
Ze hebben allebei hetzelfde aantal pinnetjes, maar de ATA66 kabel heeft wat minder last van crosstalk zodat een hogere doorvoersnelheid mogelijk is...
Yep, mijn Mobo heeft een 80 kabel op IDE0 en
niet op IDE1 en tijdens de boot zegt hij netjes dat er geen 80 kabel op IDE1 zit, hij ziet dat dus wel degelijk.
(K7T266Pro)

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 09:30 schreef Techman het volgende:

[..]

Yep, mijn Mobo heeft een 80 kabel op IDE0 en
niet op IDE1 en tijdens de boot zegt hij netjes dat er geen 80 kabel op IDE1 zit, hij ziet dat dus wel degelijk.
(K7T266Pro)
Okay, dat weet ik....
Maar hoe ziet hij dat!?!?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik mijn vraag kan laten vallen.
Mijn BIOS herkent nu toch een ata66 hd(eigenlijk ata100,maar mijn mobo(abit kt7) verstaat dat niet). En de boel loopt nu dus toch op ata66. Dus het was (waarschijnlijk) toch een ata66 kabel.
Pagina: 1