Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Windows 10 Home Edition is enorm traag.
Het betreft hier om een Windows 10 op een Lenovo laptop. De laptop is 2 jaar oud, net zo pas heb ik alles grondig gereinigd. Windows 10 heb ik volledig naar fabrieksinstellingen terug gebracht. De externe harde schijf van Western Digital heb ik ook een grondige opknap beurt gegeven.
Momenteel staat Adobe Illustrator, Photoshop, Indesign, After Effects (geïnstalleerd op mijn externe harde schijf) er op staan, en Microsoft Office 2016 Professional Plus (geïnstalleerd op mijn externe harde schijf) dit zijn de grootste programma's, daarnaast staat er Google Chrome en mijn VPN erop. Bij Chrome heb ik een stuk of 5 extensies werken. In de Windows Store heb ik ook.

In mijn laptop bevind zich een 1TB harde schijf. Deze is vrijwel leeg, enkel Windows 10 staat hier op geïnstalleerd met enkele apps.

Als ik kijk bij Taakbeheer valt het mij het volgende op, Google Chrome komt meerdere malen voor. McAfee de meegeleverde software bij aankoop laptop vreet aan ram geheugen net zoals Chrome. Illustrator kan er ook wat van, bij Photoshop en de rest van de Adobe programma's heb ik het nog niet getest.
Het werkt totaal niet meer. cache bestanden heb ik gewist.
Ik zit eigenlijk met mijn handen in het haar van wat ik nu moet doen. Vooral bij Illustrator krijg ik vaak een melding dat ik onvoldoende RAM bezit om deze bewerking te voltooien. 8gb RAM geheugen zit hier in.
Ik werk overigens met een extra beeldscherm, LG Widescreen 25 inch.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Cache wissen
- Laptop net helemaal naar fabrieksinstellingen gebracht.
- McAfee verwijderd, en een ander programma F-Secure van Ziggo erop gezet.
- Zonder extra beeldscherm mijn dingen gedaan, maar geen verandering zichtbaar.

Alvast hartstikke bedankt.

Gr. Jeff

Beste antwoord (via Verwijderd op 28-08-2017 01:44)

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Hoi Jeff,

Voor windows 10 zou ik echt een SSD adviseren, W10 is echt niet leuk voor een HDD. (en W10 gebruikt uit zichzelf al veel meer lees/schrijfacties , wat opzich ook wel bijzonder is want zoveel hoort het os niet te doen :P)

je zal een 5400RPM 1TB hdd hebben intern met een lage cache / lees/write speed. Als je veel iops hebt (zoals W10 malware scanner in de achtergrond) zal je pc erg snel traag aanvoelen. Zelfs met defragmentatie is het qua performance impact groot.

Dus of SSD erin zetten
Of w10 downgraden naar bv W8.1 met classic shell.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even snel de specs van mijn laptop op een rijtje zetten.

Lenovo Z70-80
Besturingssysteem: Windows 10 Home
Processor: Intel Core i7-5500U CPU @ 2,40GHz
RAM geheugen: 8,00 GB
Type systeem: 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Geheugen: 1TB
Eind 2015 gekocht.

Externe harde schijf Western Digital 3TB
Lijstje met enkele programma's
Adobe: After Effects, Animate, Illustrator, InDesign, Muse, Photoshop (Externe Harde schijf)
ExpressVPN (Externe Harde schijf)
Mozilla FireFox (Externe Harde schijf)
Microsoft Office 2016 Professional Plus (Externe Harde schijf)
Microsoft Office 2013 Projects (Externe Harde schijf)
7-zip (Laptop Harde schijf)
Google Chrome (Laptop Harde schijf)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2017 01:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Hoi Jeff,

Voor windows 10 zou ik echt een SSD adviseren, W10 is echt niet leuk voor een HDD. (en W10 gebruikt uit zichzelf al veel meer lees/schrijfacties , wat opzich ook wel bijzonder is want zoveel hoort het os niet te doen :P)

je zal een 5400RPM 1TB hdd hebben intern met een lage cache / lees/write speed. Als je veel iops hebt (zoals W10 malware scanner in de achtergrond) zal je pc erg snel traag aanvoelen. Zelfs met defragmentatie is het qua performance impact groot.

Dus of SSD erin zetten
Of w10 downgraden naar bv W8.1 met classic shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Aionicus,

Fijn dat je zo snel heb kunnen reageren.
Ik ga meteen eens kijken voor een SSD.

Windows 8.1 vind ik persoonlijk vreselijk, dit heb ik bij een collega gezien.
Ik was voor Windows 10 een Windows 7 gebruiker. Windows 8 in het begin wel overwogen
om hem te kopen, maar na een hoop ellende dat ik had gehoord bleef ik maar bij mijn oude
vertrouwde Windows 7, Windows 10 werkt erg fijn op de traagheid nu na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb ik nog een vraagje, al zou ik er een SSD kaart in mijn laptop zetten. Hoeveel GB raad je mij aan? Verloopt de data van een externe harde schijf ook veel sneller, of merk ik hier juist vrij weinig van. Ik heb namelijk alle grotere programma's juist op de externe harde schijf gezet om de interne harde schijf te ontlopen zodat deze niet over vol word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

An sich zou een HDD nog wel gewoon moeten werken, ik heb hier ook 2 laptops (i3 en i5) die 'ok' werken. Als ik de specs trouwens goed lees, heb je een 8GB SHDD, mits Windows daar goed mee om gaat, zou dat niet bizar traag moeten zijn. Hoe staat je geheugen erbij bij resource management?

Secondair, kan je zien welke videokaart actief? Zover ik lees heeft dat ding een dedicated kaart en een integrated Intel, die laatste deel afaik z'n videogeheugen met je normale geheugen.

https://support.lenovo.com/nl/en/solutions/ht071337
Dus zorg ervoor je dat programma's wel gebruik maken van je Nvidia kaart.

Wil je alsnog over gaan op een SSD, in de basis is 500GB al een aardige stap. Desnoods zet je je overige data op je externe schijf en is je interne schijf puur voor OS en wat programma's.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 23:48
Met de melding dat er niet voldoende RAM aanwezig is om een bewerking te voltooien kunnen we ook een andere denkrichting op.

Zien Windows en de BIOS het 8 GB werkgeheugen of geven ze minder aan? Hoe staat je pagefile ingesteld?

Hardop denkend kan de externe HD waarop de meeste van je programma's op staan ook een performance bottleneck zijn. Via wat voor interface verbindt de externe HD met de laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 16:19
Externe harde schijf... Daar ga je al nat, want die dingen zijn veel te traag om fatsoenlijk en snel programma's op te draaien. Leuk hoor, een portable versie van Firefox, maar Office en een Adobe pakketje, terwijl je een 1TB drive hebt... Die snap ik dus totaal niet.

Als je een SSD koopt, zou ik ten minste 256GB kopen. Zet hier dan ook je belangrijkste, meest gebruikte programma's op. Je zult van echt heel veel plezier hebben aan je laptop, die zal zo snel zijn dat je hem niet eens meer herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataindataout
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-02 09:38
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 01:56:
Ik heb namelijk alle grotere programma's juist op de externe harde schijf gezet om de interne harde schijf te ontlopen zodat deze niet over vol word.
Dat is waarschijnlijk het grootste probleem. Een externe harde schijf is gewoon traag. Installeer alles gewoon op je interne schijf en het zal al een pak vlotter draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 12:40
Op zich is het ook geen probleem om een harde schijf goed te vullen met statische data. Die zal daar niet echt door vertragen. Je moet hem niet nokvol gooien, maar zolang je 10-15% vrij hebt, is er imho weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor het meedenken met mijn probleem.
SinergyX schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 01:59:
An sich zou een HDD nog wel gewoon moeten werken, ik heb hier ook 2 laptops (i3 en i5) die 'ok' werken. Als ik de specs trouwens goed lees, heb je een 8GB SHDD, mits Windows daar goed mee om gaat, zou dat niet bizar traag moeten zijn. Hoe staat je geheugen erbij bij resource management?

Secondair, kan je zien welke videokaart actief? Zover ik lees heeft dat ding een dedicated kaart en een integrated Intel, die laatste deel afaik z'n videogeheugen met je normale geheugen.

https://support.lenovo.com/nl/en/solutions/ht071337
Dus zorg ervoor je dat programma's wel gebruik maken van je Nvidia kaart.

Wil je alsnog over gaan op een SSD, in de basis is 500GB al een aardige stap. Desnoods zet je je overige data op je externe schijf en is je interne schijf puur voor OS en wat programma's.
Ik heb je advies opgevolgd, het heeft minimaal geholpen. In iedergeval een stap in de goede richting.
EricJH schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 05:30:
Met de melding dat er niet voldoende RAM aanwezig is om een bewerking te voltooien kunnen we ook een andere denkrichting op.

Zien Windows en de BIOS het 8 GB werkgeheugen of geven ze minder aan? Hoe staat je pagefile ingesteld?

Hardop denkend kan de externe HD waarop de meeste van je programma's op staan ook een performance bottleneck zijn. Via wat voor interface verbindt de externe HD met de laptop?
Pagefile.sys zover ik kon zien 1920mb, hij beheert alle stations automatisch.
Minimale wat toegestaan is, is 16mb. Wat wordt aanbovelen is 1909mb en wat hij momenteel toegewezen heeft gekregen is 1920mb.
xFeverr schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 07:17:
Externe harde schijf... Daar ga je al nat, want die dingen zijn veel te traag om fatsoenlijk en snel programma's op te draaien. Leuk hoor, een portable versie van Firefox, maar Office en een Adobe pakketje, terwijl je een 1TB drive hebt... Die snap ik dus totaal niet.

Als je een SSD koopt, zou ik ten minste 256GB kopen. Zet hier dan ook je belangrijkste, meest gebruikte programma's op. Je zult van echt heel veel plezier hebben aan je laptop, die zal zo snel zijn dat je hem niet eens meer herkend.
dataindataout schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 08:51:
[...]

Dat is waarschijnlijk het grootste probleem. Een externe harde schijf is gewoon traag. Installeer alles gewoon op je interne schijf en het zal al een pak vlotter draaien.
Vandaag ben ik toch even na mijn werk richting de MediaMarkt gegaan. Ik heb hier een SSD schijf aangeschaft van 500gb van Samsung. Helaas na het installeren van de schijf doet het probleem zich nog steeds voor. Wel een stuk minder dan voorheen, maar het is als nog merkbaar. In ieder geval in de Adobe programma’s krijg ik niet meer de foutmelding dat ik te weinig RAM geheugen over heb.

De Pagefile.sys heb ik op geschroefd naar 3000mb, Lichtelijk merk ik wel nog een stukje in de goede richting. Ik ga nu even het advies van xFeverr en dataindataout uitvoeren. Jullie horen van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:05:
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor het meedenken met mijn probleem.

[...]

Ik heb je advies opgevolgd, het heeft minimaal geholpen. In iedergeval een stap in de goede richting.

[...]

Pagefile.sys zover ik kon zien 1920mb, hij beheert alle stations automatisch.
Minimale wat toegestaan is, is 16mb. Wat wordt aanbovelen is 1909mb en wat hij momenteel toegewezen heeft gekregen is 1920mb.

[...]

[...]

Vandaag ben ik toch even na mijn werk richting de MediaMarkt gegaan. Ik heb hier een SSD schijf aangeschaft van 500gb van Samsung. Helaas na het installeren van de schijf doet het probleem zich nog steeds voor. Wel een stuk minder dan voorheen, maar het is als nog merkbaar. In ieder geval in de Adobe programma’s krijg ik niet meer de foutmelding dat ik te weinig RAM geheugen over heb.

De Pagefile.sys heb ik op geschroefd naar 3000mb, Lichtelijk merk ik wel nog een stukje in de goede richting. Ik ga nu even het advies van xFeverr en dataindataout uitvoeren. Jullie horen van mij.
Adobe software al op de SSD gezet? Je moet niet alles van de externe schijf blijven draaien. De SSD versnelt alleen wat erop staat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hmm, ik snap niet goed wat je nu hebt gedaan met die SSD dan. Heb je die er enkel bij geplaatst of heb je echt je Windows installatie hierop overgezet en je applicaties in plaats van op die externe HDD opnieuw geïnstalleerd maar dan op de SSD? Anders heeft het weinig nut.
Ik kan wel een ferrari in mijn garage naast mijn lelijke eend zetten maar zo lang ik in de eend rij in plaats van de ferrari levert het weinig op.
Pagina: 1