Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 963229

Topicstarter
Mijn ingebouwde grafische kaart van mijn desktop Acer Aspire XC-603 I3900 is kapot aan het gaan. Het is een model met een kleinere kast. Ik begrijp van een door een ander gestelde vraag op het Acer forum (http://community.acer.com...603-Expansion/td-p/245494) dat het kopen van een betere grafische kaart niet ondersteund wordt. Is dat waar? Zal wel iets met voeding te maken hebben? En de ruimte in de kast natuurlijk dan.

Als dat waar is, heeft het dan zin om een nieuwe Intel(R) HD Graphics in te bouwen? En kan ik dat zelf (op zn hoogst heb ik eerder RAM kaarten en harde schijven mijn vorige PC-kasten gezet) of moet ik dat laten doen?

Ik zou het zonde vinden om een nieuwe desktop te kopen. Ik draai geen grote games en gebruik hem vooral voor internet/tekstverwerking/Netflix en dat kan hij makkelijk.

Ik zou wat hulp van jullie experts heel erg waarderen!

Beste antwoord (via Anoniem: 963229 op 30-08-2017 22:56)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Een intel IGP heeft geen eigen geheugen (een paar Iris modellen uitgezonderd) dus als het een geheugenprobleem zou zijn, draai dan een nachtje memtest. Je RAM wordt namelijk als videogeheugen ingezet, dus als dat het euvel zou zijn kom je daar met memtest achter. Of niet.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-07 11:51
Waarom denk je dat de grafische kaart aan het kapotgaan is ?

De grafische kaart zit in je cpu ingebouwd geloof ik en de cpu zit vastgesoldeerd in de socket zelf. Dus deze zelf vervangen lijkt me absoluut onmogelijk als het zo is.Het lijkt me ook dat de ruimte erg beperkt is voor uitbreiding in je kast zelf en de psu sowieso geen (zware)videokaart ondersteunt. Een usb videokaart kan je overwegen als je echt heel erg krap bij kas zit maar moet eerlijk bekennen dat ik daar geen ervaring mee heb na de werking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 08:04
Wat ervaar je, waardoor je denkt dat de Onboard videochip aan het falen is? Valt je beeld uit, heb je andere kleuren in je beeld? Het kan natuurlijk ook een kabel of je monitor zijn.

Zoals eerder genoemd in het topic wat jij hebt gevonden wordt gezegd dat er geen aansluiting op het moederbord zit die een videokaart ondersteund. En als ik kijk naar het plaatje van het moederbord zou dat inderdaad lastig worden om aan te sluiten.

Maar is het eerst niet handig om te onderzoeken of het werkelijk je videochip is die kapot gaat voor je naar oplossingen kijkt? Want je zegt dat je computer Netflix aankan, dus je hebt wel beeld schijnbaar? Wat ervaar je met je problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoord Bartosy en Fitzer. Waarom ik denk dat het de grafische kaart is, komt door een aantal klachten:
- Ik zie vaak groene balken op mijn beeldscherm. Ik zie soms gekleurde vlekken over klikbare velden in het scherm. Dat is wat minder geworden nadat ik de driver heb geupdate. Ik las ergens dat dit wijst op een kapotte videokaart.
- Het scherm schokt veel meer bij bewegend beeld, bijvoorbeeld bij het scrollen op een pagina. Des te meer sidebars en videoschermpjes etc verspreidt op het scherm, des te erger. De desktop heeft geen superspecs, maar het is veel erger geworden, vooral bij het gebruik van grafisch geheugen lijkt het.
- Vreemd ook is dat het scherm soms zwart wordt en daarna helemaal uitgaat. Ik heb de powersave-optie ervoor uitgezet, maar het scherm blijft dit doen.

Bedankt voor het checken van het moederbord, dat helpt veel. Kan ik aanschaf van videokaarten in ieder geval uit mijn hoofd zetten. Welke opties heb ik nu nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:24
Ik weet niet zeker of het de igp (en dus processor) is, maar deze zit vast gesoldeerd aan het moederbord en kan dus niet apart vervangen worden.
Enige optie is dan een nieuw moederbord incl processor, de vraag is of dat de moeite waard is t.o.v. een compleet nieuwe pc omdat die dingen los best wel duur zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Een intel IGP heeft geen eigen geheugen (een paar Iris modellen uitgezonderd) dus als het een geheugenprobleem zou zijn, draai dan een nachtje memtest. Je RAM wordt namelijk als videogeheugen ingezet, dus als dat het euvel zou zijn kom je daar met memtest achter. Of niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt mitsumark en nelizmastr! Ik heb mijn RAM en CPU getest, blijkt OK. Nog een ander beeldscherm geprobeerd ipv het kapotte en een oude en nu lijkt het beter te gaan met de snelheid en de verkleuringen. Dus uiteindelijk gewoon een nieuw beeldscherm aangeschaft.
Pagina: 1