Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem is bedoeld voor mijn ouders. De oude PC werkt niet meer goed en daarom moet er een nieuwe komen. Ze hebben aangegeven dat ze kwalitatief een iets betere PC willen dan nu en daarom ongeveer 800 euro eraan willen uitgeven.
Oude PC bestaat ongeveer uit:
- intel dual core 3Ghz
- 4gb ram
- Langzame oude harde schijven
- Low end Nvidia videokaart
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
De PC is voornamelijk bedoeld voor huis tuin en keuken surfen en mailen. Daarnaast gebruikt mijn vader de PC ook voor grafische vormgeving met Adobe Illustrator/InDesign.
Wat mag het systeem gaan kosten?
800 euro.
De componenten wil ik kopen bij Azerty. Daar laat ik ook de cpu/moederbord/ram dan door hen assembleren.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Goede vraag. In principe niet maar de CD/DVD speler kan ik misschien wel meenemen. Zal ik zelf nog even naar kijken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op Tweakers voornamelijk gekeken naar de best buy guides en een aantal topics op het forum van andere mensen. Hieruit is onderstaande lijst ontstaan:
Voor de videokaart heb ik gehoord dat de laatste jaren Nvidia het beter doet dan AMD. Zelf ben ik in mijn systeem wel erg tevreden met een Radeon 57xx kaartje.
Voor cpu was ik altijd voor Intel maar de Ryzen cpu's schijnen ook wel erg interessant te zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal aandachtspunten:
Dit systeem is bedoeld voor mijn ouders. De oude PC werkt niet meer goed en daarom moet er een nieuwe komen. Ze hebben aangegeven dat ze kwalitatief een iets betere PC willen dan nu en daarom ongeveer 800 euro eraan willen uitgeven.
Oude PC bestaat ongeveer uit:
- intel dual core 3Ghz
- 4gb ram
- Langzame oude harde schijven
- Low end Nvidia videokaart
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
De PC is voornamelijk bedoeld voor huis tuin en keuken surfen en mailen. Daarnaast gebruikt mijn vader de PC ook voor grafische vormgeving met Adobe Illustrator/InDesign.
Wat mag het systeem gaan kosten?
800 euro.
De componenten wil ik kopen bij Azerty. Daar laat ik ook de cpu/moederbord/ram dan door hen assembleren.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Goede vraag. In principe niet maar de CD/DVD speler kan ik misschien wel meenemen. Zal ik zelf nog even naar kijken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op Tweakers voornamelijk gekeken naar de best buy guides en een aantal topics op het forum van andere mensen. Hieruit is onderstaande lijst ontstaan:
- Be quiet! Pure Power 10 400W - Voeding ( intern ) € 55,95
- Samsung 850 EVO Series - Solid state drive € 169,00
- Microsoft Windows 10 Home (NL) - Licentie € 89,00
- Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G - Grafische kaart € 171,95
- HyperX FURY - DDR4 € 84,00
- Fractal Design Define Nano S - Towermodel € 64,90 "
- Intel Pentium G4560 - Processor € 65,34
- Gigabyte GA-B250M-D2V - 1.0 € 65,95
- AMD Ryzen 3 1300X - Processor € 126,95
- ASUS PRIME A320M-K - Moederbord € 61,90
- Prijzen zijn van Azerty
- CPU: In eerste instantie wilde ik voor de Ryzen 1400X gaan maar dat bleek wat te duur. Ook de 1300X hierboven maakt het wel wat lastig. Daarom heb ik gekozen voor de optie met een intel G4560 uit de best buy guide.
- Ram geheugen: 1 reepje met de mogelijkheid om te upgraden naar 16gb. Had er graag al direct 16gb in gedaan maar dat is wat duur plus ook wel overkill voor het gebruik misschien.
- SSD: In eerste instantie wilde ik voor een M2 SSD gaan maar ik heb gelezen dat die snelheden niet altijd gehaald worden en dat er weleens problemen mee zijn. Daarom een normale 2,5 inch SSD. De SSD is erg groot. Mijn idee is dat als het OS, programma's en documenten allemaal op een SSD staan, dat er dan geen trage HD in de weg zit. Op het huidige systeem wordt ongeveer 400/450gb gebruikt maar bij een nieuwe installatie zal het waarschijnlijk iets minder worden. Ik kan altijd nog een harde schijf kopen.
- Moederbord/Behuizing: Mijn belangrijkste eis voor de behuizing is dat het stoffilters heeft. Daarnaast lijkt me een kleinere kast ook wel prettig. Daar moeten dan wel alle componenten in passen.
Voor de videokaart heb ik gehoord dat de laatste jaren Nvidia het beter doet dan AMD. Zelf ben ik in mijn systeem wel erg tevreden met een Radeon 57xx kaartje.
Voor cpu was ik altijd voor Intel maar de Ryzen cpu's schijnen ook wel erg interessant te zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stoffilters in behuizing
- Laag geluidsniveau bij huis,tuin en keuken gebruik.
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal aandachtspunten:
- Welke cpu kan ik het beste kiezen? is een dual core (met hypertreading) wel toekomstbestendig genoeg?
- Er is wat discussie over bios updates en ram geheugen issues mbt de Ryzen cpu's. Is mijn keuze hierin goed?
- Is het aan te raden om te kijken naar een M2 SSD of is dit onnodig?
- Is het idee om alles op een enkele SSD te zetten goed of kan ik beter kiezen voor een SSD + HD?
- Ik heb veel kasten bekeken, wat is volgens jullie een goede behuizing of is deze goed genoeg?