Stap 1: Voedings losgooien en los aanzetten / controleren of de voltages kloppen (ik verwacht +5 en +12v lijnen).
Anders klik
hier voor het schema.
EDIT2: Hmm, er zit ook een +300v en -300v op. Opletten dus als er stroom op staat dat je je multimeter niet kapot maakt. Die zal wel voor de monitor zijn.
Zo ziet de voeding er uit:
Die gele rechthoeken rechtsonder (met X er op), papieren condensatoren, die gaan voor 99% zeker breken. Die filteren de voedingslijnen en geven een stinkende rook. Die kun je eenvoudig vervangen (preventief). Grote kans dat dit de werking
niet tegenhoudt. Vervangen is uiteraard wel aan te raden (kun je gewoon bij Conrad bestellen). Gewoon dezelfde waarde aanhouden en zorgen dat ze geschikt zijn tot 275v (beetje ademruimte is wel lekker)
Op het middenstuk zie ik van die leuke gele bolletjes zitten. Deze kun je checken (zonder spanning erop) dat ze niet verbrand zijn en of deze stroom doorgeven, dat mag namelijk niet! Die kunnen wel wat kapot maken trouwens en dat zijn de bolletjes die de klassieke verbrande electronica geur verspreiden als ze kapot zijn. Ook te vervangen door een soortgelijke.
EDIT: Ik zie onder de voedingsstekker er nog 1 zitten. Ook vervangen dus!
Als de +12 en +5v lijnen goed zijn, dan kun je de voeding aansluiten op de Lisa. Controleer inderdaad op lekke of bolle condensatoren. Batterij verwacht ik niet te zien in een Lisa.
Theoretisch kan er overigens Linux op draaien. Het is een 68000 CPU. Echter zou ik dat niet proberen en gewoon wat diskette's met
LisaOS maken.
Mijn aanbod geldt nog steeds
[
Voor 37% gewijzigd door
WHiZZi op 05-09-2017 12:49
. Reden: plaatje even naar flickr geflikkerd ;) ]