Apple Lisa? Wat moet ik er mee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:11
Heya.

Heb bij mijn moeder een oude Apple weggetrokken, model A6S0200P. Is volgens mij een Apple Lisa.

Kleine vraag, wat moet ik met dat ding? Is dat voor de verkoop? Ik keek op eBay, maar daar kom ik prijzen tegen die ik niet geloof. 2k.

Deze.
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/a0/bf/8d/a0bf8d1b63c6ce4fbb16af5e605f686a.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door maartend op 27-08-2017 22:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Die prijzen zijn zo hoog omdat ze waarschijnlijk in perfecte staat verkeren, en dus nog goed werken*.

Kijk eerst eens of je deze Lisa aan de praat krijgt, maar verdiep je van te voren wel goed in het apparaat. Zou zonde zijn als het door ontwetendheid alsnog defect raakt.

Als je daar niets in ziet, is het wellicht leuk voor de hobbyist.

*Er zitten altijd rotte Appels tussen.

Anjunabeats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Veiling op https://tweakers.net/aanbod/ starten?

Als het inderdaad een dusdanig oud model is; zou wel fijn zijn als je dan goed weet wat er wel/niet nog werkt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zie plaatje. Maar hier heb ik hulp bij nodig om te checken. Heb geen os. Maar wel tobo en muis

Stap 1 ; openen en schoonmaken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:26

nelizmastr

Goed wies kapot

maartend schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:06:
Zie plaatje. Maar hier heb ik hulp bij nodig om te checken. Heb geen os. Maar wel tobo en muis

Stap 1 ; openen en schoonmaken?
Nee, niet openmaken als je niet weet wat je doet. Sowieso zitten er geen ventilatoren in deze machines, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Ook wordt plastic broos door de jaren heen, dus de kans is groot dat er iets breekt.

Lisa’s zijn extreem zeldzaam (verkoop flop en antiek) en daardoor erg waardevol als hij nog goed werkt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
nelizmastr schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:17:
[...]

Nee, niet openmaken als je niet weet wat je doet. Sowieso zitten er geen ventilatoren in deze machines, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Ook wordt plastic broos door de jaren heen, dus de kans is groot dat er iets breekt.

Lisa’s zijn extreem zeldzaam (verkoop flop en antiek) en daardoor erg waardevol als hij nog goed werkt.
Thnx. Wat moet ik dan doen? Aanzetten? Maar heb geen os. Of zit er een HDD in?

Of buitenkant schoonmaken en stofzuiger op de spleetjes? Er zit nl wel stof in

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 27-08-2017 22:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheCricketer25
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 09:15
Kijk vooral op youtube daar zijn wel een aantal filmpjes te zien van enthousiastelingen die met een oude LISA aan de slag gingen. Misschien dat die je op het juiste spoor kunnen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

maartend schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:20:
[...]

Thnx. Wat moet ik dan doen? Aanzetten? Maar heb geen os. Of zit er een HDD in?
De originele Macintosh boot vanaf het OS dat in de ROM zit en anders vanaf floppy of HDD. Ik zou zeggen, sluit eens aan en kijk wat-ie doet. Allicht dat de Lisa dat ook kan.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 27-08-2017 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 14:46
Compleet off-topic: Maar wat een gaaf ding, gewoon houden. Minder waard word ie toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wouter36 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:34:
Compleet off-topic: Maar wat een gaaf ding, gewoon houden. Minder waard word ie toch niet.
Hij wordt vanzelf minder waard als ie 'm beschadigt.

Dit is een authentiek museumstuk. Ik zou er zelf niet aan gaan sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Wouter36 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:34:
Ik kan er niks mee. Wil hem dan nog liever ruilen tegen een moderne Mac.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

maartend schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:41:
[...]

Ik kan er niks mee. Wil hem dan nog liever ruilen tegen een moderne Mac.
Neem anders eens contact op met @WHiZZi. Misschien vindt ie het interessant voor zijn computermuseum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 22:42

d0s

sssst

Hoop voor je dat hij werkt !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:56

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Dankjewel om mij er in te taggen @downtime :*

Inmiddels is er via DM contact en ik denk wel dat ik hem kan helpen en wie weet staat deze binnenkort ook in het museum :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik durf niks te beloven. Nogmaals, ding is effectief van mijn moeder en ik probeer haar een goede computer te verkrijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Oude Macs moet je eigenlijk niet zomaar aanzetten als ze jarenlang niet gedraaid hebben. Bepaalde elektronicacomponenten (batterijtje, condensatoren..) raken verouderd en je maakt hem wellicht juist kapot door hem nu aan te zetten zonder hem eerst na te laten kijken, dat zou zonde zijn.

Sommige klassieke Macs kunnen zelfs in de fik vliegen als bepaalde componenten defect zijn (zie http://www.jagshouse.com/classicrepair.html).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oke, maar dat maakt het lastig. Want als ik hem verkoop is het heel erg van belang of hij het wel of niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Als het echt een Lisa is dan zal je weinig moeite hebben om een hobbyist te vinden die je vast wel wil helpen voor een kleine vergoeding :)
Je kan het eens in het elektronica-forum op GoT proberen of V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
1 van de lipjes van de backplate was dus uit zijn plastic gebroken. Ander is in orde, de kast kan ook gewoon open worden gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 20:44
En? Linux al draaiend?

(blijkbaar de ;) vergeten)

[ Voor 42% gewijzigd door jantje112 op 05-09-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom zou je er Linux op willen? Ze zijn gemaakt voor Lisa OS. Bovendien ken ik geen smaakjes Linux die volledig kunnen draaien van een pakweg 800KB floppy die dezelfde functionaliteit biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
maartend schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:45:
Oke, maar dat maakt het lastig. Want als ik hem verkoop is het heel erg van belang of hij het wel of niet doet.
Voor de opbrengst maakt dat wel uit ja.
Het is een risico wat je kan nemen: zelf aanzetten en hopen dat zij niet in brand vliegt, of verkopen voor minder geld. Als zij stuk is is zij nog minder waard lijkt me, of je moet haar zelf gaan repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:43
Linux bestond toen nog helemaal niet. Lisa is uit 1983, Linux is van 1991.
Wellicht dat BSD kan, maar Apple had hier gewoon zelf iets voor gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
jeroen3 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:24:
[...]

Linux bestond toen nog helemaal niet. Lisa is uit 1983, Linux is van 1991.
Wellicht dat BSD kan, maar Apple had hier gewoon zelf iets voor gemaakt.
Aangezien het een sport is om Linux op alles te draaien met een display.. maar idd, ik weet dat in 1983 linux nog niet zoveel van doen had. Ik was slechts benieuwd of er nog vooruitgang is geboekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Nope, Schoon, achterplaat ligt er uit, maar durf niet op te starten. Ga het mogelijk zondag eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Ik denk dat je het beste niet zelf verder kan gaan maar iemand die er ervaring mee heeft moet vragen om hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jay123
  • Laatst online: 28-04 13:26
Foto's? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
maartend schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:23:
Nope, Schoon, achterplaat ligt er uit, maar durf niet op te starten. Ga het mogelijk zondag eens proberen
Ik zou in ieder geval alles optisch inspecteren. Lekkende batterijen, bolle condensatoren, losse printplaten. En allicht beter nog, even een handige harrie hier opzoeken en een aantal basisdingen nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris10r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:58
johnkeates schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:28:
Ik denk dat je het beste niet zelf verder kan gaan maar iemand die er ervaring mee heeft moet vragen om hulp.
@maartend Ho stop, precies wat johnkeates zegt. Ga er zelf niet verder mee klooien, openmaken of zelf maar aansluiten voordat je er iemand bij hebt die er echt verstand van zaken heeft. En niet een willekeurig (achter) neefje/buurjonge. Dit zijn museum stukken met (bijzondere) oude hardware die niet meer geproduceerd worden. Stuk is dus stuk.
Misschien beter dat @WHiZZi je helpt voordat het een verbrande Apple wordt :+ . Dat zou erg zonde zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door chris10r op 05-09-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
chris10r schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:43:
[...]

@maartend Ho stop, precies wat johnkeates zegt. Ga er zelf niet verder mee klooien, openmaken of zelf maar aansluiten voordat je er iemand bij hebt die er echt verstand van zaken heeft. En niet een willekeurig (achter) neefje/buurjonge. Dit zijn museum stukken met (bijzondere) oude hardware die niet meer geproduceerd worden. Stuk is dus stuk.
Misschien beter dat @WHiZZi je helpt voordat het een verbrande Apple wordt :+ . Dat zou erg zonde zijn.
Ja, die gaf al aan te willen helpen. Ik woon echter een eind weg. En uiteindelijk zal hij toch eens aan moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Waar woon je ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zeeuws-Vlaanderen. Weet je, ik zit net te denken nu ik dit type, Ik moet in belgie gaan kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Stap 1: Voedings losgooien en los aanzetten / controleren of de voltages kloppen (ik verwacht +5 en +12v lijnen).
Anders klik hier voor het schema.

EDIT2: Hmm, er zit ook een +300v en -300v op. Opletten dus als er stroom op staat dat je je multimeter niet kapot maakt. Die zal wel voor de monitor zijn.

Zo ziet de voeding er uit:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4401/36233593863_e94a20a966_c.jpg

Die gele rechthoeken rechtsonder (met X er op), papieren condensatoren, die gaan voor 99% zeker breken. Die filteren de voedingslijnen en geven een stinkende rook. Die kun je eenvoudig vervangen (preventief). Grote kans dat dit de werking niet tegenhoudt. Vervangen is uiteraard wel aan te raden (kun je gewoon bij Conrad bestellen). Gewoon dezelfde waarde aanhouden en zorgen dat ze geschikt zijn tot 275v (beetje ademruimte is wel lekker)

Op het middenstuk zie ik van die leuke gele bolletjes zitten. Deze kun je checken (zonder spanning erop) dat ze niet verbrand zijn en of deze stroom doorgeven, dat mag namelijk niet! Die kunnen wel wat kapot maken trouwens en dat zijn de bolletjes die de klassieke verbrande electronica geur verspreiden als ze kapot zijn. Ook te vervangen door een soortgelijke.

EDIT: Ik zie onder de voedingsstekker er nog 1 zitten. Ook vervangen dus!

Als de +12 en +5v lijnen goed zijn, dan kun je de voeding aansluiten op de Lisa. Controleer inderdaad op lekke of bolle condensatoren. Batterij verwacht ik niet te zien in een Lisa.

Theoretisch kan er overigens Linux op draaien. Het is een 68000 CPU. Echter zou ik dat niet proberen en gewoon wat diskette's met LisaOS maken.

Mijn aanbod geldt nog steeds ;)

[ Voor 37% gewijzigd door WHiZZi op 05-09-2017 12:49 . Reden: plaatje even naar flickr geflikkerd ;) ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tygernoot
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:16
Pas op, er kunnen kennelijk wel batterijen zitten!

Ik las net even wat artikels over de Lisa naar aanleiding van dit topic en vond dit: https://www.macworld.com/...-quirks-and-oddities.html
To keep time when the Lisa was unplugged, the Lisa clock chip depended on a four AA-cell NiCad battery pack that held a charge for only a few hours. These battery packs often busted, leaking corrosive acid over most remaining Lisas, ruining the circuit boards. (If you have a Lisa in your closet, take out the batteries now!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Vet. niet open maken !
Laat dat iemand doen die er verstand van heeft, en verkoop hem dan .
Zal genoeg geld opbrengen voor je moeder een mooie nieuwe mac laptop aan te schaffen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chris10r
WHiZZi schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:39:
Stap 1: Voedings losgooien en los aanzetten / controleren of de voltages kloppen (ik verwacht +5 en +12v lijnen).
Anders klik hier voor het schema.

EDIT2: Hmm, er zit ook een +300v en -300v op. Opletten dus als er stroom op staat dat je je multimeter niet kapot maakt. Die zal wel voor de monitor zijn.

Zo ziet de voeding er uit:
[afbeelding]

Die gele rechthoeken rechtsonder (met X er op), papieren condensatoren, die gaan voor 99% zeker breken. Die filteren de voedingslijnen en geven een stinkende rook. Die kun je eenvoudig vervangen (preventief). Grote kans dat dit de werking niet tegenhoudt. Vervangen is uiteraard wel aan te raden (kun je gewoon bij Conrad bestellen). Gewoon dezelfde waarde aanhouden en zorgen dat ze geschikt zijn tot 275v (beetje ademruimte is wel lekker)

Op het middenstuk zie ik van die leuke gele bolletjes zitten. Deze kun je checken (zonder spanning erop) dat ze niet verbrand zijn en of deze stroom doorgeven, dat mag namelijk niet! Die kunnen wel wat kapot maken trouwens en dat zijn de bolletjes die de klassieke verbrande electronica geur verspreiden als ze kapot zijn. Ook te vervangen door een soortgelijke.

EDIT: Ik zie onder de voedingsstekker er nog 1 zitten. Ook vervangen dus!

Als de +12 en +5v lijnen goed zijn, dan kun je de voeding aansluiten op de Lisa. Controleer inderdaad op lekke of bolle condensatoren. Batterij verwacht ik niet te zien in een Lisa.

Theoretisch kan er overigens Linux op draaien. Het is een 68000 CPU. Echter zou ik dat niet proberen en gewoon wat diskette's met LisaOS maken.

Mijn aanbod geldt nog steeds ;)
Pas wel op met voedingen zoals deze. De voltages voor o.a. de beeldbuis zijn zeer hoog en kunnen dodelijk zijn. Ga dus niet terwijl de voeding aanstaat/aangesloten is met een (simpele) multimeter aan de gang. In het minste geval heb je een flinke optater, kapotte multimeter en een kapotte Apple.

(Niet om een specifiek iemand voor te schuiven maar WHiZZi's HomeComputerMuseum is een goeie plek voor de Lisa O+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Wat is eigenlijk de market value van een LISA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

chris10r schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:04:
[...]

Pas wel op met voedingen zoals deze. De voltages voor o.a. de beeldbuis zijn zeer hoog en kunnen dodelijk zijn. Ga dus niet terwijl de voeding aanstaat/aangesloten is met een (simpele) multimeter aan de gang. In het minste geval heb je een flinke optater, kapotte multimeter en een kapotte Apple.

(Niet om een specifiek iemand voor te schuiven maar WHiZZi's HomeComputerMuseum is een goeie plek voor de Lisa O+ )
O+ :*

Uit de voeding komt een + en een - 300 volt, de rest is allemaal 12 en 5 volt, dus dat is zeker een mogelijk dodelijke optater. Sowieso die 4 condensatoren vervangen en even meten of geen geleiding is op de gele bolletjes in het middenstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 21:38

SpamLame

niks

Tja het blijft wat de gek ervoor geeft, kijk even op Ebay voor uit een lopende vraagprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:09
Leuk project! Ga er slim mee om...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

jantje112 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:33:
Wat is eigenlijk de market value van een LISA?
Ligt er aan waar je hem verkoopt en aan wie. Een LISA1 is heel zeldzaam, die kan rond de $15000 tot zelfs $25k opleveren, nu dus sowieso meer.

Een Lisa 2 (zoals TS heeft) komen nog wel wat meer voor. Dat loopt van de €200 (compleet kapotte of onderdelen) tot een tienvoud hiervan. Het is vooral 'wat de gek ervoor geeft'.

Ik ben best bereid er wat voor te betalen, maar niet het maximale. Ik probeer namelijk een museum op te richten en ik moet eerder wat spullen daarvoor kopen en geld daarvoor vrij houden ;). Verdere zaken zijn al reeds per DM besproken wat er allemaal mogelijk is.

Effectief kun je momenteel niks meer met een Apple Lisa. Je kunt zelfs meer met een originele Macintosh, de Lisa is gewoon te niche. Het is echt een verzamelaarsobject wat je in een museum kunt zetten of wordt verkocht aan verzamelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Duidelijke uitleg en hopelijk kun je het voor je museum bemachtigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
WHiZZi schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:45:
[...]

Ligt er aan waar je hem verkoopt en aan wie. Een LISA1 is heel zeldzaam, die kan rond de $15000 tot zelfs $25k opleveren, nu dus sowieso meer.

Een Lisa 2 (zoals TS heeft) komen nog wel wat meer voor. Dat loopt van de €200 (compleet kapotte of onderdelen) tot een tienvoud hiervan. Het is vooral 'wat de gek ervoor geeft'.

Ik ben best bereid er wat voor te betalen, maar niet het maximale. Ik probeer namelijk een museum op te richten en ik moet eerder wat spullen daarvoor kopen en geld daarvoor vrij houden ;). Verdere zaken zijn al reeds per DM besproken wat er allemaal mogelijk is.

Effectief kun je momenteel niks meer met een Apple Lisa. Je kunt zelfs meer met een originele Macintosh, de Lisa is gewoon te niche. Het is echt een verzamelaarsobject wat je in een museum kunt zetten of wordt verkocht aan verzamelaars.
Het meeste heeft de verhuizing niet overleefd, maar misschien staan de manuals (windows 3.1 en dos 5.0) hier nog ergens. En het bekende "windows voor kinderen" boek over windows 3.1. Is dat leuk voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

jantje112 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:53:
[...]

Het meeste heeft de verhuizing niet overleefd, maar misschien staan de manuals (windows 3.1 en dos 5.0) hier nog ergens. En het bekende "windows voor kinderen" boek over windows 3.1. Is dat leuk voor je?
Stuur maar een DM, dan bespreken we het even :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-05 21:24
Doe er voorzichtig mee, plastic kan best makkelijk afbreken! Hoe lang is er eigenlijk al niks mee gedaan? (Ik ben nieuwsgierig)

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Dion33 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:40:
Doe er voorzichtig mee, plastic kan best makkelijk afbreken! Hoe lang is er eigenlijk al niks mee gedaan? (Ik ben nieuwsgierig)
130 jaar? Geen idee. Weinig stof in. Ik ga er eens met een cam in om te filmen. 1 plasticje van de backplate was afgebroken. rest heb ik nog nix gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-05 21:24
Ik zou iemand vragen die er meer van weet. (Ik weet het, heel veel mensen zeggen dit)

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Dion33 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:50:
Ik zou iemand vragen die er meer van weet. (Ik weet het, heel veel mensen zeggen dit)
Thnx. Maar heb ook contact met de meester op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris10r
maartend schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:42:
[...]
130 jaar? Geen idee. Weinig stof in. Ik ga er eens met een cam in om te filmen. 1 plasticje van de backplate was afgebroken. rest heb ik nog nix gedaan
Kom kom zo oud is dat beestje nog niet. 97 jaartjes er naast ;)
The first hardware revision, the Lisa 2, was released in January 1984
Wikipedia: Apple Lisa

Zal inderdaad weinig stof verzameld hebben omdat deze computers (nog) geen fan nodig hadden.

Ben best nieuwsgierig naar de historie. Hebben je ouders deze ooit gekocht? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Niet om het 1 of ander...bij je moeder weg getrokken?
Dus deze is van je moeder?

Ik ben van mening dat de waarde of het bedrag dat jij er voor krijgt naar je moeder moet gaan.
Grote kans dat zij de waarde niet in deze Apple zag.
Ik vind het diefstal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:07
Sakesushi schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:11:

Ik ben van mening dat de waarde of het bedrag dat jij er voor krijgt naar je moeder moet gaan.
Ik vind het diefstal.
Afbeeldingslocatie: http://www.gallerydome.org/uploads/overdrijven_is_ook_een_vak_1240341413.jpg

Ik denk dat TS dit wel overlegd heeft en het gewoon een kwestie van taal interpretatie is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maartend

Ik vind het diefstal.
Weet je, ga naar de politie.
Doe aangifte. En laat die hier zien.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 05-09-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
maartend schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:17:
[...]

Weet je, ga naar de politie.
Doe aangifte. En laat die hier zien.
Ik geef mijn mening.
Zelf zou ik het niet op deze manier doen maar goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
Sakesushi schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:25:
[...]

Ik geef mijn mening.
Ja hoor. Truste.

Back on topic.

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 05-09-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

Spotmatic

Ken sent me

Leuk, de Apple Lisa was zowat de eerste echte computer die ik aanraakte, begin jaren '80 in de kelder van de Bijenkorf, waar ze toen nog een computerafdeling hadden. De Lisa stond echter in het verkoopkantoortje; computers van het kaliber Philips P2000 stonden echter gewoon werkend in de winkel uitgestald.

De Lisa zal best nog een leuke waarde vertegenwoordigen!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:36

Ik vind het diefstal.
Ja hij heeft zijn moeder vastgebonden op een stoel en toen hardhandig de Apple Lisa meegenomen zodat hij er met het geld vandoor kon 8)7 8)7 :+

En dat is mocht het zo zijn alsnog een probleem tussen TS en zijn moeder, hebben wij niks mee te maken en dienen wij ons niet mee te bemoeien.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:01

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik vind het diefstal.
maartend schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:23:
Ik durf niks te beloven. Nogmaals, ding is effectief van mijn moeder en ik probeer haar een goede computer te verkrijgen.
Volgens mij zei TS dat ook? Althans, dat was zoals ik het al interpreteerde zonder alle posts die erna kwamen nog gelezen te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Bastiaan op 05-09-2017 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sakesushi schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:25:
[...]

Ik geef mijn mening.
Weet niet wat jij in de TS gelezen hebt maar je bent werkelijk de enige hier die dacht dat TS zijn/haar moeder probeert op te lichten, misschien toch wat minder moraalridderdrank drinken? ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:01

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

De nagel aan de doodskist van de Lisa was het uitbrengen van de Apple Macintosh in 1984, die hielp om de Lisa nog meer in diskrediet te brengen, aangezien de Macintosh ook over een GUI en muis beschikte, maar veel goedkoper was. Twee latere Lisa-modellen werden uitgebracht (de Lisa 2 en de afgeleide Macintosh XL) voordat de Lisa in augustus 1986 van de markt gehaald werd.
Ja, of je draait je eigen product zo de nek om :P

Wat heerlijk fout :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767375

Ik denk dat je hem het beste kunt verkopen, veel hobbyisten vinden het leuk om deze dingen te op te knappen. Als hij in een beetje goede staat verkeerd willen ze je er best nog een aardig bedragje voor geven denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Anoniem: 767375 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:10:
Ik denk dat je hem het beste kunt verkopen, veel hobbyisten vinden het leuk om deze dingen te op te knappen. Als hij in een beetje goede staat verkeerd willen ze je er best nog een aardig bedragje voor geven denk ik zo.
Ik ga met moeders overleggen. het idee van het museum spreekt me aan, mogelijk ook haar. Maar wat nou als je een bod krijgt van 1500,- Ik vind het niet erg om iets voor stukken minder weg te doen, maar er zijn ook bij mij grenzen. En ook bij moeders.
Liefst zou ik hem ruilen tegen een leuke Mac voor moeders..

Oh nee, wacht even, die Mac is natuurlijk voor mezelf bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Heb er wel belang bij voor een leuke prijs. Zou je mij het serienummer willen toesturen via DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Anoniem: 926911 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:21:
Heb er wel belang bij voor een leuke prijs. Zou je mij het serienummer willen toesturen via DM?
Waar staat dat? Oh, wacht onderop.

Ik gooi hem even ondersteboven en zal het doorgeven.

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 05-09-2017 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

maartend schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:22:
[...]

Waar staat dat? Oh, wacht onderop.

Ik gooi hem even ondersteboven en zal het doorgeven.
Liever niet gooien O+ en beste zou natuurlijk een foto zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:44
Oh nee, wacht even, die Mac is natuurlijk voor mezelf bedoeld.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zoveel reacties, en nog geen mooie plaatjes ....

Een beetje jammer.

* FreshMaker zou 'm willen zien, ipv een google plaatje zoals in de FP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
FreshMaker schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:49:
Zoveel reacties, en nog geen mooie plaatjes ....

Een beetje jammer.

* FreshMaker zou 'm willen zien, ipv een google plaatje zoals in de FP
Ik heb altijd moeite om hier plaatjes te krijgen. Ik kan ze niet zomaar uploaden vanaf mijn computer naar hier. Maar ik zal morgen mijn best eens doen.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 05-09-2017 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik hoop nog wel dat je aan mij denkt @maartend als je overweegt hem te verkopen. Dan komt ie in een museum te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@WHiZZi , natuurlijk denk ik aan jou.

edit, oke. Verkeerde pix-host. Ik zoek even verder.

edit ; YEAAHHHHHHHHHHH, gelukt. 4de hoster.

Plaatje, backplate los.;
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/5aurjzui1/Backplate_removed.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door maartend op 05-09-2017 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:54:

Plaatje, backplate los.;
[afbeelding]
Nu één met het licht aan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
FreshMaker schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:56:
[...]

Nu één met het licht aan ?
Knopje gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Plaatje, backplate los.;
[afbeelding]
dankje maar ik ben benieuwd naar zo'n sticker.
Afbeeldingslocatie: https://68kmla.org/forums/uploads/monthly_12_2015/post-6034-0-79253700-1451512184.jpg

Mocht die van jou namelijk ouder zijn als die van mij heb ik er belang bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

IMGur had ook mogelijk geweest, en google photo's :+

Je hoeft niet van de vage sites te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
FreshMaker schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:07:
[...] en google photo's :+

Je hoeft niet van de vage sites te zoeken :)
Shit, log ik daar in, staan er pix van me uit 2011.

Thnx

edit ; nu dus wel al half uur bezig hoe ik die pix van mijn camera in google pix krijg. Heerlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 05-09-2017 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Try-out

Google

edit ; mislukt

Opnieuw

google pix

edit ; en weer mislukt

Poging 7, het lijkt te werken ;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YyTrZgI.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lzZUb5Z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pXpRfcB.jpg

De jouwe lijkt me ouder.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k4199WE.jpg

[ Voor 205% gewijzigd door maartend op 05-09-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Niet online
Dit is gaaf!
Bij de foto van @Anoniem: 926911 zie je de manufactured datum 15 januari 1983 125e dag van 1983 = 5 mei 1983.
Wat is de datum 3325 dan van de bovenstaande foto?

* edit; gevonden op
http://www.applefritter.c...any-apple-lisa-partsitems
if you have a 4 number code, the first number will be the year. The next 3 numbers will be the day of that year that the Lisa was made.
The Lisa 2 has a manufactured date of 4193, translating to the 193rd day of 1984, or a production date of July 11, 1984.
Dus de 325e dag van 1983.
Oftewel 21 november 1983...

[ Voor 66% gewijzigd door wizai op 06-09-2017 12:33 ]

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
wizai schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:19:
Dit is gaaf!
Bij de foto van @Anoniem: 926911 zie je de manufactured datum 15 januari 1983.

* edit; gevonden op

[...]

ah, wat jammer
dus niet ouder dan die van @Anoniem: 926911

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wizai schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:19:
Dit is gaaf!
Bij de foto van @Anoniem: 926911 zie je de manufactured datum 15 januari 1983.

* edit; gevonden op

[...]

Is toch de 125ste dag van 1983? 5 mei in dit geval met een 5 cijferige serial.
If you have a 5 number code, the first two numbers will be the year; if you have a 4 number code, the first number will be the year. The next 3 numbers will be the day of that year that the Lisa was made. For example, one of my upgraded Lisa 1s has manufactured date 83080, translating to the 80th day of 1983, or a production date of March 21, 1983. The Lisa 2 has a manufactured date of 4193, translating to the 193rd day of 1984, or a production date of July 11, 1984.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Niet online
Vorkie schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:24:
[...]

Is toch de 125ste dag van 1983? 5 mei in dit geval met een 5 cijferige serial.

[...]
Je hebt helemaal gelijk, scherp!

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

maartend schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:00:
Heya.

Heb bij mijn moeder een oude Apple weggetrokken, model A6S0200P. Is volgens mij een Apple Lisa.

Kleine vraag, wat moet ik met dat ding? Is dat voor de verkoop? Ik keek op eBay, maar daar kom ik prijzen tegen die ik niet geloof. 2k.

Deze.
[img]"https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/a0/bf/8d/a0bf8d1b63c6ce4fbb16af5e605f686a.jpg[/img]
Apart dat je niet door hebt wat voor relikwie je in handen hebt.. Heb je ook nog een actueel zelf geschoten foto van je 'Lisa'? Ik heb namelijk mijn oude macintosh van weleer nog met bijbehorende stoffen tas & printer & alle toebehoren en weet dondersgoed wat hij waard is en koester het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bovenstaande foto's zijn van mij?
Pagina: 1