Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game systeem 1440 resolutie @ 144hz

Pagina: 1
Acties:

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-10 15:41
Hallo allemaal. Ik volg het desktop aankoopadvies forum inmiddels enkele maanden actief. Ik heb de introductie van AMD Ryzen en Vega afgewacht en tevens ook zo lang als mogelijk gewacht op Coffee Lake. Ik zou nu echter graag een knoop door willen hakken, anders blijf ik maar aan het wachten.. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit wordt voor 95% een systeem voor gaming. Dat zou ik graag willen doen op een 2560x1440 resolutie met 144hz monitor. Denk aan games als Destiny 2 en CoD WW2. Daarnaast zie ik mijzelf niet snel gamen op 4K of in VR.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het systeem heb ik maximaal 1800 tot 2000 euro over (exclusief monitor).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, dit is een schone start :).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Inmiddels ben ik (in mijn ogen) tot een aardige lijst gekomen binnen het budget:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 336,95€ 336,95
1MSI X370 Gaming Pro Carbon€ 159,65€ 159,65
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X+ 8G€ 598,95€ 598,95
1NZXT S340 Elite Zwart€ 91,96€ 91,96
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,49€ 19,49
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,95€ 135,95
1Corsair RM650x€ 99,95€ 99,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 320,65€ 320,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.813,54

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken. Wel heb ik goede ervaringen met MSI en Gigabyte en wat minder goede ervaringen met Asus.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een systeem worden waarmee ik de komende jaren goed vooruit kan op 1440 in combinatie met een 144hz monitor. Ik hecht veel waarde aan goede stoffilters en het zou prettig zijn als het geheel niet te veel herrie maakt. Het hoeft echter niet muisstil te zijn. Geen overige eisen/wensen.

Ga je overklokken?
Dat verwacht ik wel :).

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantel specifieke vragen:

1. Ik ben op de hoogte van de "problemen" met geheugensnelheid in combinatie met AMD Ryzen. Het setje in mijn lijst hierboven heb ik puur geselecteerd op basis van prijs/kwaliteit verhouding. Een alternatief is om een setje te kiezen dat op de supported memory lists van het moederbord en AMD zelf staan. Dit is in dat geval de enige keuze: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ

In dat geval ben ik er vrij zeker van dat het geheugen zal draaien op 3200mhz, echter kost dit wel een euro of 50 extra. Wat zouden jullie hierin adviseren?

2. Wat betreft de GPU zie ik door de bomen het bos niet meer. Het aanbod van alle verschillende fabrikanten is gigantisch. Ik heb nu gekozen voor een MSI kaart omdat ik over het algemeen goede ervaringen heb met MSI. Een alternatief is mogelijk: pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 8G (rev. 2.0)

Of is er op dit vlak nog een duidelijke "beste" keuze welke ik over het hoofd zie?

3. Naast bovenstaande vragen ben ik benieuwd naar overig advies (wellicht zie ik relevante dingen over het hoofd). Ik ben ook vooral benieuwd of deze lijst een goede koop zal zijn waarmee ik weer een jaar of 5 vooruit kan

Alvast dank voor jullie hulp!

• atvokado
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-11-2023
Ziet er goed uit. Je zou eventueel nog voor de GTX 1080 Ti kunnen gaan als je op hoge settings wilt spelen.

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 19:57
Mooie setup, ik heb dezelfde CPU(nonx), MOBO, Geheugen combo.

Heb deze resultaten niet op de allerlaatste bios update, weet niet of daar nog verbetering in zit.

Ben er tot nu toe erg tevreden over. CPU draaid op 3.9 1,4v

En het geheugen is hynix,(samsung is beter) Dat heb ik nu op 2933Mhz

• Nipje
atvokado schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:39:
Ziet er goed uit. Je zou eventueel nog voor de GTX 1080 Ti kunnen gaan als je op hoge settings wilt spelen.
Dat heb ik inderdaad ook overwogen. Denk je echter dat een TI nodig is voor 1440 op 144 fps? Ik had gehoop dat de 1080 hiervoor voldoende zou zijn.
deurmatje schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:10:
Mooie setup, ik heb dezelfde CPU(nonx), MOBO, Geheugen combo.

Heb deze resultaten niet op de allerlaatste bios update, weet niet of daar nog verbetering in zit.

Ben er tot nu toe erg tevreden over. CPU draaid op 3.9 1,4v

En het geheugen is hynix,(samsung is beter) Dat heb ik nu op 2933Mhz
Goed om te horen dat het bevalt :). Zou jij in mijn schoenen ander geheugen overwegen op dit moment?

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 19:57
Nipje schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:42:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook overwogen. Denk je echter dat een TI nodig is voor 1440 op 144 fps? Ik had gehoop dat de 1080 hiervoor voldoende zou zijn.

[...]

Goed om te horen dat het bevalt :). Zou jij in mijn schoenen ander geheugen overwegen op dit moment?
Ik ben blij met 2933 momenteel, verwacht in de toekomst nog hoger te kunnen.

Ik zelf zou het met deze prijzen en het prijsverschil van +-€40 het niet waard vinden.

Edit: maar dit is persoonlijk, je zou ook naar tweedehands Samsung geheugen kunnen kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door deurmatje op 28-08-2017 22:06 ]

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Nipje schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:42:
[...]

Hangt erg van de spellen af. Iets als 'World of Tanks' haalt gemiddeld 110+fps op een GTX 1070 met ultra settings (spel is zelf al gemaximeerd op 120fps) en een spel als Witcher 3 komt gemiddeld niet veel verder dan 80fps met een GTX 1080 op ultra settings en zo'n 105fps met een GTX 1080 Ti.

Net als 4K/60Hz gaming is 1440p/144Hz gaming echt iets voor de fanatiekeling met een diepe buidel en voor beiden maken de huidige generatie kaarten dit wel enigszins mogelijk, maar geen daarvan is er nou echt meester in.

Wil je stabiel 144fps halen in AAA-games op ultra settings, dan heb je denk ik een tweetal 1080 Ti in SLI modus nodig, met wat tweaking van de game-settings kom je met een enkele 1080 Ti wel in de buurt, maar met een 1080 zal je denk ik toch 'high' ipv 'ultra' settings moeten kiezen om stabiel boven 100fps uit te komen.

Star Citizen Referral Code

• Nipje
deurmatje schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:04:
[...]

Ik ben blij met 2933 momenteel, verwacht in de toekomst nog hoger te kunnen.

Ik zelf zou het met deze prijzen en het prijsverschil van +-€40 het niet waard vinden.

Edit: maar dit is persoonlijk, je zou ook naar tweedehands Samsung geheugen kunnen kijken.
Dat is ook zo. Ik zal nog eens wat gaan speuren naar Samsung geheugen. Dank voor de tip!
Metaalhoofd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:36:
[...]

Hangt erg van de spellen af. Iets als 'World of Tanks' haalt gemiddeld 110+fps op een GTX 1070 met ultra settings (spel is zelf al gemaximeerd op 120fps) en een spel als Witcher 3 komt gemiddeld niet veel verder dan 80fps met een GTX 1080 op ultra settings en zo'n 105fps met een GTX 1080 Ti.

Net als 4K/60Hz gaming is 1440p/144Hz gaming echt iets voor de fanatiekeling met een diepe buidel en voor beiden maken de huidige generatie kaarten dit wel enigszins mogelijk, maar geen daarvan is er nou echt meester in.

Wil je stabiel 144fps halen in AAA-games op ultra settings, dan heb je denk ik een tweetal 1080 Ti in SLI modus nodig, met wat tweaking van de game-settings kom je met een enkele 1080 Ti wel in de buurt, maar met een 1080 zal je denk ik toch 'high' ipv 'ultra' settings moeten kiezen om stabiel boven 100fps uit te komen.
Als ik dit lees moet ik mijn 1440 / 144 droom maar een beetje gaan vergeten :). Ik heb geen geld over voor 2 1080 kaarten of een TI. Ik geef het geld dan liever ergens anders aan uit. Is het in dit geval in jouw ogen nog wel slim om een 144hz monitor te kopen of kan ik dat ook beter uit mijn hoofd zetten? Scheelt toch weer aanzienlijk in kosten. Ik snap overigens dat het moeilijk in te schatten is gezien het per game zal verschillen. Dank voor je bericht.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Nipje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:47:
Als ik dit lees moet ik mijn 1440 / 144 droom maar een beetje gaan vergeten :). Ik heb geen geld over voor 2 1080 kaarten of een TI. Ik geef het geld dan liever ergens anders aan uit. Is het in dit geval in jouw ogen nog wel slim om een 144hz monitor te kopen of kan ik dat ook beter uit mijn hoofd zetten? Scheelt toch weer aanzienlijk in kosten. Ik snap overigens dat het moeilijk in te schatten is gezien het per game zal verschillen. Dank voor je bericht.
Het is natuurlijk ook geen vereiste om op op ultra-settings te gamen... Ik heb zelf geen degelijk systeem, maar ik kan me voorstellen dat je met iets gematigdere instellingen best 144hz kunt halen. Volgend jaar je graka weer verkopen en upgraden en zo kun je best een tijdje door.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Metaalhoofd
Nipje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:47:
[...]

Dat is ook zo. Ik zal nog eens wat gaan speuren naar Samsung geheugen. Dank voor de tip!

[...]

Zoals ik zei hangt het erg van settings en het spel af. Beste is om te zoeken op fps-benchmarks van de verschillende kaarten voor de spellen die je wilt spelen. Ook al ga je 144fps niet constant halen, 80-100fps is toch al een stuk vloeiender dan 60Hz.

Ik heb zelf ook een 1440p/144Hz Gsync scherm en 'slechts' een GTX 1070, maar die is genoeg voor oudere spellen en iets als 'World of Tanks' waar het fijn speelt op ca 115fps.
Recente AAA-games haal ik uiteraard niet op 144Hz, maar met high settings ipv ultra haal ik wel ca 80fps op Witcher 3 en dat is toch weer een stukje vloeiender dan het alternatief van een 60Hz scherm.

Zelf heb ik het besluit genomen om het scherm als een upgrade voor de toekomst te zien en de GTX 1070 als iets voor de komende paar jaar, want ik ben eigenlijk al over mijn budget heen. Misschien dat ik tzt het budget heb voor een 1180/2080 (Ti) en hopelijk is die generatie een stuk beter geschikt voor 1440p/144Hz gaming.

• Nipje
SirLenncelot schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:12:
[...]

Het is natuurlijk ook geen vereiste om op op ultra-settings te gamen... Ik heb zelf geen degelijk systeem, maar ik kan me voorstellen dat je met iets gematigdere instellingen best 144hz kunt halen. Volgend jaar je graka weer verkopen en upgraden en zo kun je best een tijdje door.
Dat is ook waar, ik zit niet logisch te denken. Het is voor mij zeker geen must om altijd op ultra te spelen. Thanks :).
Metaalhoofd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:11:
[...]

Zoals ik zei hangt het erg van settings en het spel af. Beste is om te zoeken op fps-benchmarks van de verschillende kaarten voor de spellen die je wilt spelen. Ook al ga je 144fps niet constant halen, 80-100fps is toch al een stuk vloeiender dan 60Hz.

Ik heb zelf ook een 1440p/144Hz Gsync scherm en 'slechts' een GTX 1070, maar die is genoeg voor oudere spellen en iets als 'World of Tanks' waar het fijn speelt op ca 115fps.
Recente AAA-games haal ik uiteraard niet op 144Hz, maar met high settings ipv ultra haal ik wel ca 80fps op Witcher 3 en dat is toch weer een stukje vloeiender dan het alternatief van een 60Hz scherm.

Zelf heb ik het besluit genomen om het scherm als een upgrade voor de toekomst te zien en de GTX 1070 als iets voor de komende paar jaar, want ik ben eigenlijk al over mijn budget heen. Misschien dat ik tzt het budget heb voor een 1180/2080 (Ti) en hopelijk is die generatie een stuk beter geschikt voor 1440p/144Hz gaming.
Helder verhaal, dank. Ik denk dat ik ook maar gewoon ga investeren in een goed 144 / 1440 scherm waar ik dan over een jaar of 2 jaar mijn GPU weer eens upgrade. Mag ik vragen welk scherm jij bezit?

Overigens nog een heel andere vraag aan jullie. Mocht ik toch willen gaan voor 3200mhz ram welke op zowel de supported memory lijst van mijn moederbord als de lijst van AMD zelf staat, dan is dit de enige mogelijkheid: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ

Kunnen jullie mij vertellen of dit goed geheugen is? Ik ben op dit vlak niet zo een enorme kenner en er zijn ook geen reviews beschikbaar op Tweakers. Wellicht zijn er meer en ook betere alternatieven in dit geval.

• Metaalhoofd
Nipje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:33:
[...]

Helder verhaal, dank. Ik denk dat ik ook maar gewoon ga investeren in een goed 144 / 1440 scherm waar ik dan over een jaar of 2 jaar mijn GPU weer eens upgrade. Mag ik vragen welk scherm jij bezit?
Bij de faillissementsveiling van Afuture heb ik een tweetal pricewatch: AOC AG271QG Rood, Zwart weten te winnen voor een leuk bedrag (vnl omdat m'n directe tegen-bieder vergeten was om op de sluitingsavond zelf nog in te loggen). Een heb ik verkocht aan mijn zwager en de ander zelf gehouden (ter vervanging van mijn vrij nieuwe pricewatch: BenQ GW2765HT Zwart.

Het zijn wel schermen met een aardige reputatie van backlight bleed, dat geldt overigens ook voor de Acer/ASUS schermen die van hetzelfde paneel gebruik maken, maar gelukkig had ik 2 exemplaren die al door Afuture-medewerkers waren gecontroleerd, want backlight bleed valt echt reuze mee.

• Nipje
Metaalhoofd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:48:
[...]

Bij de faillissementsveiling van Afuture heb ik een tweetal pricewatch: AOC AG271QG Rood, Zwart weten te winnen voor een leuk bedrag (vnl omdat m'n directe tegen-bieder vergeten was om op de sluitingsavond zelf nog in te loggen). Een heb ik verkocht aan mijn zwager en de ander zelf gehouden (ter vervanging van mijn vrij nieuwe pricewatch: BenQ GW2765HT Zwart.

Het zijn wel schermen met een aardige reputatie van backlight bleed, dat geldt overigens ook voor de Acer/ASUS schermen die van hetzelfde paneel gebruik maken, maar gelukkig had ik 2 exemplaren die al door Afuture-medewerkers waren gecontroleerd, want backlight bleed valt echt reuze mee.
Dat zijn mooie dealtjes, helaas nu lastig te vinden. Dank voor de informatie, ik neem dit mee in mijn zoektocht.
Pagina: 1