Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

router aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• zakmetmoes
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-07-2022
Hallo iedereen,

sinds een half jaar woon ik op kamers in een studentenhuis. het huis is oud en heeft geen utp aansluitingen in de kamers. de fundering is van hout. Ik woon op de zolder en heb hier een matige wifi verbinding. Ik ben nu eindelijk op het punt dat de frustratie te groot wordt nu ik ook amper nog vids kan streamen op 720p..

toen ik er net kwam wonen werd de standaard ziggo modem gebruikt voor wifi access. iedereen had klachten en toen heb ik de huisbaas weten te overtuigen om een goedkope router achter de modem te zetten.

de huidige opset is een standaard ziggo modem met daar achter een tp-link TL-WR841N router. (https://tweakers.net/pric...ps-wireless-n-router.html). ja dat is een goedkope router, maar het is al een stuk beter dan de ziggo modem als wifi router te gebruiken.

de router doet zijn werk echter nog niet goed genoeg en ik ben op zoek naar een betere router. ik heb redelijk veel verstand van electronica maar ik kan niet echt inschatten welke variabelen meer invloed hebben dan andere.

Ik heb al gezien dat het 2.4GHz bereik overvol zit. het 5GHz bereik is nog zo goed als clean en het lijkt dus een goede oplossing aangezien er weinig tot geen interference is. aan de andere kant penetreren signalen van hogere frequenties minder goed door houten vloeren heen. dan is er nog de prijsklasse. ik neem aan dat een duurdere router niet alleen hogere snelheden kan maar ook efficienter is met zendvermogen en beter is in ontvangen.

Wat voor router zouden jullie aanraden en welke variabelen wegen meer op tegen andere?

alvast bedankt!

Verwijderd

Waarom probeer je geen powerline? Dan loopt het netwerk via de stroomkabels in het huis. Het is vaak een stuk stabieler (en sneller) dan WiFi.

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 18:58
In jouw geval zou ik niet te moeilijk doen. Maak inderdaad gebruik van een powerline, dan heb je wel de kans dat de snelheid iets minder wordt. Of maak gebruik van wat wifi repeaters, dan kom je al een heel eind.

Gebruik je overigens nog geen aparte netwerkkaart? Of gaat het om wifi op je laptop/telefoon?

• zakmetmoes
zo'n powerline lijkt wel een leuk idee. ik heb er wel eens van gehoord maar me er nog nooit in verdiept. ik zal is wat googlen.

op mijn kamer heb ik voor mijn desktop een andere router met dd-wrt die gewoon ingesteld als wireless bridge en niet als accesspoint.

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Juist in een studentenhuis zou ik ver van powerline vandaan blijven. De kans is juist veel groter dat in een samengesteld huis stoorbronnen aanwezig zijn.

Powerline is trouwens helemaal niet zo stabiel. In sommige situaties misschien, maar zelfs ogenschijnlijk goed functionerende PLC adapters hebben in feite al veel last van storing. (Dit Kun je zien in stream quality rapportages van IPTV, waar die dingen veel voor worden toegepast).

Als bekabelen echt geen optie is dan heb je in veel studentenhuizen wel coax lopen voor tv. Dan zou ik eerder voor een setje MoCa adapters gaan, met daar achter een switch en/of AP.

Goed, zo'n MoCa set is misschien 2 tientjes duurder dan een high-end PLC set(80(PLC)om 100 euro(MoCa), goedkopere PLC zijn helemaal instabiel), maar het performance verschil is erg groot.

Houten vloeren zijn over het algemeen niet zo'n heel groot probleem voor draadloze signalen. Ze dempen veel minder dan beton. Hoeveel verdiepingen moet het signaal overbruggen?

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:20
Als je al schrijft dat de fundering (je zal vloer bedoelen) van hout is zou je niet moeilijk moeten doen
zet een simpel accesspoint die 5 ghz aan kan op elke verdieping en sluit alles aan op de router
iedere verdieping zijn eigen kanaal en klaar.
als vloeren van hout zijn is voor 1 kabel een 10 mm boor genoeg.
koop een lange houtboor (30/40 cm gat door plafond/vloer boren is gat op volgende verdieping zichtbaar en komt de boor er door heen even met tape kabel achter boor vast tapen en je kan boor boven aanpakken en kabel er door heen trekken.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 12:52
Ik denk ook dat de beste oplossing te zoeken valt in het aanleggen van UTP kabels naar elke kamer of in ieder geval strategische plekken waar je bij kan komen.

Als je hier dan 1 of 2 access points plaatst dan heb je voor weinig investering goede dekking in het hele huis.

Heb je bijvoorbeeld beneden een meterkast waar je wellicht al wat kabels kan door leiden? Of een CV installatie waar al leidingen/gaten zitten die je kan gebruiken om ook een UTP langs te halen (niet de kabels langs de hete CV leiding uiteraard).

Als het een studentenhuis is maakt het meestal ook niet eens zoveel uit als je kabels langs de plint laat lopen. Liever snel internet dan een mooi afgewerkte hal toch?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-11 15:12
Altijd maar weer de router de schuld geven.
Netwerk verkeer is tweeweg.

Als het signaal van de router wel je device bereikt maar het signaal van je device de router niet bereikt(of heel slecht) dan heb je een prima connectie (met veel streepjes) en er komt geen byte door de verbinding.

Oplossing is ergens halverwege de zolder en de router een accesspoint (of router geschakeld als accesspoint) plaatsen en via een kabel aan de router aansluiten.

Dus gewoon die ziggo router (die helemaal niet zo slecht zijn) weer in ere herstellen en die tp-link als accesspoint inzetten halverwege de zolder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verstand van elektronica hebben en niet het verschil weten tussen een router en een access point. Beetje jammer. Begin eens met een goed AP en krijg daarna je huisbaas zo gek om toestemming te toegeven om kabels te treken en er op iedere vërdieping een op te hangen. En als je zelf moet betalen breng het statiegeld in huis weg en koop er een.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 18:58
Ik denk dat de TS eens met foto's moet komen van het studentenhuis. Nu is het maar een beetje lukraak gokken wat de beste oplossing is.

Misschien is een sterkere router prima.

• zakmetmoes
@Ben(V) ja verkeerde woordkeuze, ik bedoelde een wireless accespoint ipv een wireless router. excuses.

omdat het dus een studentenhuis is kan ik dus niet zomaar utp kabels aanleggen of wired accespoints in het hele huis installeren. dat gaat de huisbaas nooit goed vinden.

alternatieven zijn dus MoCa adapters, powerline of een betere router.

bedankt voor jullie ideen. ik zal er nog even over nadenken wat ik ga doen;)
Pagina: 1