Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleConqueror
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-12-2022
Beste Forumleden,

Ik heb bij mijn ouders thuis een relatief oude surround sound set gevonden, het betreft een LG LHS 55 SBS. Nu werken alle boxen (4 surround, 1 center, 1 woofer) nog prima, alleen de receiver heeft kuren, en heeft bovendien niet eens een HDMI aansluiting of iets dergelijks. Probleem is dus dat al deze speakers luidsprekerkabel-aansluitingen hebben (Zwart/rood).
Ik zou dus graag een nieuwe receiver kopen, zodat ik weer een mooie surround set heb, en ik die boxen nog kan gebruiken. Ik heb de afgelopen dagen al aardig wat afgezocht, maar nog nergens een receiver kunnen vinden die ik kan gebruiken, kom overal weer tulpjes tegen.

Heb verder weinig eisen aan de receiver, wil hem gebruiken om het geluid van mijn tv op af te spelen, ook zou het fijn zijn als het geluid van films via mijn laptop naar de tv ook over de hele set zou gaan. (Weet eerlijkgezegd niet of Laptop -> Tv -> Receiver of Laptop -> Receiver (video passthrough) -> TV dan beter zou zijn, maar dat is van later zorg).
Prijs maakt ook nog niet echt uit, zou eerst graag weten of het een mogelijkheid is, en dan kijk ik daarna of ik het dat bedrag waard vind.

Mocht zo'n receiver niet (meer) verkrijgbaar zijn, is er dan misschien een mogelijkheid om luidsprekerkabels naar tulp om te zetten? (Denk aan een adapter oid?)

Bij voorbaat dank, en mochten er nog onduidelijkheden zijn hoor ik het graag!
Martijn

Beste antwoord (via LittleConqueror op 27-08-2017 21:04)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10
LittleConqueror schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:11:
Ik heb de afgelopen dagen al aardig wat afgezocht, maar nog nergens een receiver kunnen vinden die ik kan gebruiken, kom overal weer tulpjes tegen.
Ik weet niet waar je naar kijkt of zoekt, maar een receiver met alleen RCA of tulp zijn er volgens mij niet. Een receiver zal altijd aansluitingen hebben voor speakers. Als je specifiek naar een pre/pro (voorversterker) zoekt dan zal je geen ingebouwde eindversterkers hebben, maar daar zoek je dus niet naar.

Zie je de terminals van de receivers niet aan voor tulp? Download eens een handleiding van een receiver om te zien hoe je de speakers aan moet sluiten. Grote kans dat je niet weet dat je de terminals open kan draaien en daar de kabels in moet klemmen. Of banaanstekkers aan de kabel en dan rechtstreeks in de terminal.

Let wel op de subwoofer. Als die ook met + en - aan moet worden gesloten kan je dit op 99,99% van de receivers niet kwijt. Receivers willen een actieve subwoofer en geen passieve. Wat je dan wel kan kiezen of hoe dit op is te lossen is al vaker besproken op GoT.

Tevens een schop naar CEA aangezien het om aankoopadvies gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Bijzonder. Vrijwel alle receivers hebben juist luidsprekerklemmen en gebruiken alleen tulppluggen als ingang. Hier moet dus zeker iets te vinden zijn.
Het is wel zo dat deze luidsprekers volgens mij echt als set met je receiver geleverd werden. Het kan een uitdaging worden qua instellingen om deze luidsprekers op een andere receiver goed te laten klinken qua, bijvoorbeeld qua overnamefrequentie tussen subwoofer en satellieten. Is de subwoofer wel zelf versterkt, trouwens? Anders moet je zoeken naar een receiver met ingebouwde versterker voor de sub, of met een losse versterker werken.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10
LittleConqueror schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:11:
Ik heb de afgelopen dagen al aardig wat afgezocht, maar nog nergens een receiver kunnen vinden die ik kan gebruiken, kom overal weer tulpjes tegen.
Ik weet niet waar je naar kijkt of zoekt, maar een receiver met alleen RCA of tulp zijn er volgens mij niet. Een receiver zal altijd aansluitingen hebben voor speakers. Als je specifiek naar een pre/pro (voorversterker) zoekt dan zal je geen ingebouwde eindversterkers hebben, maar daar zoek je dus niet naar.

Zie je de terminals van de receivers niet aan voor tulp? Download eens een handleiding van een receiver om te zien hoe je de speakers aan moet sluiten. Grote kans dat je niet weet dat je de terminals open kan draaien en daar de kabels in moet klemmen. Of banaanstekkers aan de kabel en dan rechtstreeks in de terminal.

Let wel op de subwoofer. Als die ook met + en - aan moet worden gesloten kan je dit op 99,99% van de receivers niet kwijt. Receivers willen een actieve subwoofer en geen passieve. Wat je dan wel kan kiezen of hoe dit op is te lossen is al vaker besproken op GoT.

Tevens een schop naar CEA aangezien het om aankoopadvies gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je bedoelt dat er gewoon van die zwarte en rode klemmetjes aan de achterkant van je speakers zitten? Dat moet toch geen enkel probleem zijn? Elke normale receiver heeft toch gewoon een bevestigingssysteem voor luidsprekerkabels?

Voor een goed advies is het wel belangrijk om te weten wat je eisen zijn.

(1) Bepaal het aantal benodigde speakerkanalen > bijv. minimaal 5.1 en hoger
(2) Bepaal het minimaal aantal benodigde HDMI-aansluitingen + 1 (let op: HDMI 2.0 (en hoger) met HDCP 2.2)
(3) Filter op benodigde opties > True HD, 4k passthrough, Spotify, etc
(4) Filter op extra opties

Zoals @FeaR en @kraats al zeggen, is het zeer ongebruikelijk dat je de speakers niet zou kunnen aansluiten. Waarschijnlijk heb je niet helemaal goed gekeken. ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleConqueror
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-12-2022
Bedankt voor de snelle reacties, heb zoals @FeaR zei een handleiding gedownload en ben er inderdaad achtergekomen dat ik het gewoon verkeerd gezien had. Aansluitingen waar je de luidsprekerkabels indraait aangezien voor tulp.

Heb ook gevonden dat de subwoofer passief is, dus daar zou dan ook nog een versterker bij moeten, of ik zou een actieve sub moeten kopen.

Kom ik snel tot de conclusie dat ik beter een nieuwe home cinema set kan kopen, want zó goed zijn die boxen nou ook weer niet... Kan ik later misschien ooit nog aan de slag gaan met een versterker en actieve bas en gewoon nieuwe speakers.
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Pioneer en Onkyo hebben een slimline receiver met een mogelijkheid tot passieve subwoofers.
Pagina: 1