Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Powerpoint presentatie output op 2 verschillende resoluties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-11 14:16
Ik weet niet zeker of ik dit in het goede subforum heb geplaatst, maar ik denk dat het hier het beste past.

Mijn vraag
Ik zit in de situatie dat ik vanaf een computer een powerpoint presentatie wil presenteren. Nu worden bijeenkomsten waarbij deze presentaties worden gebruikt ook gestreamd naar internet. Er is recent een upgrade gedaan in het videosysteem, en hierdoor is de videomixer die wordt gebruikt vervangen door een BlackMagic Atem television studio HD. Deze is erg strict met wat hij accepteert aan inputs. De camera's die wij gebruiken kunnen op 1080 alleen maar 1080i50 sturen, dus dit is de enige input die de Black Magic accepteert.
Wij gebruiken momenteel nog beamers die een beeldverhouding hebben van 4:3, terwijl de videomixer dus alleen breedbeeld accepteert.
Ik heb al flink lopen zoeken op google, maar ik kan niet vinden of het mogelijk is om een powerpoint presentatie op verschillende resoluties tegelijk te presenteren naar twee externe schermen. Bij een test thuis met drie beeldschermen kreeg ik het ook niet voor elkaar.
Als ik het breedbeeldsignaal naar de beamers stuur dan wordt het beeld uitgerekt, en het 4:3 signaal wordt niet geaccepteerd door de videomixer. Ik zoek dus een oplossing waarbij ik vanuit powerpoint een presentatie op twee verschillende schermen in verschillende resoluties kan presenteren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win 10
Beamers 4:3
Black Magic ATEM television studio (moet 1080i50 aan input hebben ivm camera's)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google stuurt mij voornamelijk naar oplossingen waarbij je een presentatie verdeeld over meerdere schermen, of meerdere powerpoint presentaties vanaf 1 computer presenteren.
Thuis proberen met drie beeldschermen had niet het gewenste resultaat.

Heeft iemand misschien de goeden tip, of net het juiste programma wat dit mogelijk maakt?

Beste antwoord (via iAdema op 27-08-2017 21:31)

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Als 2x PowerPoint runnen zal werken kun je er een script (lees:PowerShell) voor maken om het wat toegankelijker te maken voor de minder handige gebruikers?

Alle reacties

• Squ1zZy
  • Niet online
Wat krijg je als je het scherm op duplicate zet? Dit zou toch moeten werken?

Edit: Wat als je 2x PowerPoint opent (met runas dus 2 verschillende users) en dan de ene slide maken op 16:9 en de ander op 4:3?

[ Voor 46% gewijzigd door Squ1zZy op 27-08-2017 16:14 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• iAdema
Squ1zZy schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:08:
Wat krijg je als je het scherm op duplicate zet? Dit zou toch moeten werken?

Edit: Wat als je 2x PowerPoint opent (met runas dus 2 verschillende users) en dan de ene slide maken op 16:9 en de ander op 4:3?
Duplicaten werkt in zoverre dat de twee externe schermen dan hetzelfde weergeven. Alleen dan heeft het 4:3 scherm dus een uitgerekte weergave.

Twee presentaties zou mogelijk werken, maar willen juist graag dat het vanuit 1 kan. Dit omdat niet alle gebruikers even 'handig' zijn ;). Ik ga het eens proberen om te kijken hoe ingewikkeld het hiermee wordt.
Ja dit apparaat doet wel wat we willen, alleen dan zijn we meer geld kwijt voor dat deel dan voor de videomixer zelf :-( . Daarnaast zoeken wij slechts een tijdelijke oplossing +- 6 maanden. In het nieuwe jaar is er weer budget en komen er 2 breed beeld beamers. Hiermee is dit wel een erg grote investering.

Allebei wel bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • Beste antwoord

• Squ1zZy
  • Niet online
Als 2x PowerPoint runnen zal werken kun je er een script (lees:PowerShell) voor maken om het wat toegankelijker te maken voor de minder handige gebruikers?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:25

Blokker_1999

Full steam ahead

Kan je op de beamers geen instelling vinden die voorkomt dat het beeld wordt uitgerekt?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• iAdema
Squ1zZy schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:30:
Dit werkt! Dat is een goed begin. Een collega scheen ergens een programma te hebben gevonden wat de twee zou syncen. Nu hopen dat hij die kan vinden. Ik ben zelf niet zo bekend met powershell, maar dat draait niet continu mee toch? Dus daarmee kan ik ze niet syncen toch?
Blokker_1999 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:34:
Kan je op de beamers geen instelling vinden die voorkomt dat het beeld wordt uitgerekt?
Ja dat kan wel, alleen heb je dan boven en onder zwarte balken en is het minder goed leesbaar. Vandaar de keuze voor het uitrekken. De beamers zijn maar 1024x768 >:) Tijd voor nieuwe dus.

• Squ1zZy
  • Niet online
iAdema schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:45:
[...]

Dit werkt! Dat is een goed begin. Een collega scheen ergens een programma te hebben gevonden wat de twee zou syncen. Nu hopen dat hij die kan vinden. Ik ben zelf niet zo bekend met powershell, maar dat draait niet continu mee toch? Dus daarmee kan ik ze niet syncen toch?

[...]

Ja dat kan wel, alleen heb je dan boven en onder zwarte balken en is het minder goed leesbaar. Vandaar de keuze voor het uitrekken. De beamers zijn maar 1024x768 >:) Tijd voor nieuwe dus.
Wat wil je syncen? Sorry man, mijn dochter heeft niet geslapen waardoor ik zelf 4 uur slaap heb kunnen pakken vannacht. Ben niet zo scherp :)

• iAdema
Squ1zZy schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:47:
[...]

Wat wil je syncen? Sorry man, mijn dochter heeft niet geslapen waardoor ik zelf 4 uur slaap heb kunnen pakken vannacht. Ben niet zo scherp :)
Ah heftig. Ik wil graag op beiden schermen exact dezelfde presentatie hebben. Ik accepteer als de breedbeeldversie aan de zijkanten zwarte balken heeft, als er maar niks uitgerekt wordt. Dus met 1 druk op de knop, moeten beide schermen/presentaties naar de volgende dia gaan zegmaar.

• Squ1zZy
  • Niet online
Met 1 laptop en 2 schermen kan je toch 1 PowerPoint slepen naar het ene scherm en de andere PowerPoint naar het andere scherm?

Je zou alleen de PowerPoint 2x moeten opslaan, maar dat moet je toch gezien de beeldsverhouding.

• iAdema
Squ1zZy schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:58:
Met 1 laptop en 2 schermen kan je toch 1 PowerPoint slepen naar het ene scherm en de andere PowerPoint naar het andere scherm?

Je zou alleen de PowerPoint 2x moeten opslaan, maar dat moet je toch gezien de beeldsverhouding.
Ja dat deel werkt inderdaad, maar nu zou ik graag met bijvoorbeeld pijltjestoets naar rechts op beide presentaties naar de volgende dia gaan. Degene bij de computer heeft ook een aantal andere taken op de pc, en als het presenteren veel meer effort gaat kosten zouden sommige mensen het wel eens niet meer kunnen bijbenen.

• Squ1zZy
  • Niet online
Is het mogelijk beide presentaties in presentatie mode te zetten? Je zou dan verwachten dat met de pijltjestoetsen beide presentaties verspringen.

• iAdema
Squ1zZy schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:18:
Is het mogelijk beide presentaties in presentatie mode te zetten? Je zou dan verwachten dat met de pijltjestoetsen beide presentaties verspringen.
Zo worden ze ook gebruikt, dit resulteert helaas in twee schermen, 1 per presentatie. Je bedient alleen het 'bovenste' (zichtbare) scherm.

• Squ1zZy
  • Niet online
Waarschijnlijk alleen het actieve proces. Ik zal eens kijken of ik hier iets voor kan bouwen.

• iAdema
Squ1zZy schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:00:
Waarschijnlijk alleen het actieve proces. Ik zal eens kijken of ik hier iets voor kan bouwen.
Dat zou wel heel tof zijn ;)
Pagina: 1