Internationale webshop en BTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:38
Wij zijn bezig met het opzetten van een nieuwe webshop met koppeling naar Exact Online. In principe verkopen we alleen in NL en BE, maar dit kan in de toekomst uitgebreid worden.

Nu kwam mijn collega de volgende info tegen over BTW:
Het BTW tarief moet worden berekend aan de hand van het land waar de koper vandaan komt. Met andere woorden: wordt jouw app of e-book gekocht door een ingezetene van Frankrijk, geldt het Franse BTW-tarief, is het een Pool dan geldt het Poolse tarief.
Het houdt in dat de ondernemer zich nog steeds kan melden bij de lokale Belastingdienst voor zijn aangifte omzetbelasting, en dat de Belastingdienst verder zorgdraagt voor de afdrachten naar de EU-landen waar de omzet van de desbetreffende webshop is behaald. De eigenaar van de webshop moet dan wel nog steeds aangeven welk deel van de omzet uit welk land komt.

De Belastingdienst geeft een aantal tips over het kunnen vaststellen van het land van herkomst: dat kan via het IP-adres in combinatie met het factuuradres of de bankgegevens. In ieder geval wil de fiscus minimaal twee niet tegenstrijdige bewijsmiddelen hebben.

Voor apps geldt belastingtechnisch hetzelfde, maar ligt het (vaak) anders in de uitvoering. Mocht er gebruik worden gemaakt van de app store van een leverancier, zoals Google Play of de App Store van Apple, dan is binnen de keten de aanbieder verantwoordelijk voor de lokatiebepaling en de afhandeling van het BTW-tarief. Apple heeft daarin inmiddels actie genomen en al de ontwikkelaars die tot nu toe in Cupertino staan geregistreerd een bericht gestuurd.

Hoe je nagaat of iemand consument is, is een moeilijke. Je kunt je klanten vragen om een btw-nummer, wie dat invult is per definitie geen consument. Maar dan sluit je wel consumenten uit als klant, en dat schiet ook weer niet op. Mensen laten kiezen tussen “Ik koop als consument/Ik koop zakelijk” (en bij optie 2 een btw nummer vragen) is dan misschien iets praktischer.

Vervolgens moet je nagaan waar iemand gevestigd is. De wet eist hierbij twee bewijsstukken, en de Uitvoeringsverordening noemt negen opties die in ieder geval genoeg zijn:

1. de gegevens van de afnemer zoals zijn factuuradres;
2. het internetprotocoladres (IP-adres) van het door de afnemer gebruikte toestel of een andere methode voor het bepalen van de geografische locatie;
3. bankgegevens zoals de plaats waar de voor de betaling gebruikte bankrekening wordt aangehouden, en het factuuradres van de afnemer bij die bank;
4. de mobiele landencode (MCC) van het IMSI-nummer dat is opgeslagen op de door de afnemer gebruikte simkaart;
5. de plaats van de vaste aansluiting in een woning, langs dewelke de dienst aan de afnemer wordt verleend;
6. in het geval van een afnemer die goederen verkoopt via het internet of een soortgelijk elektronisch netwerk, de initiële plaats van vertrek van het vervoer of de verzending van de door die afnemer verkochte goederen;
7. in het geval van een afnemer die goederen koopt via het internet of een soortgelijk elektronisch netwerk, de uiteindelijke plaats van aankomst van het vervoer of de verzending van de door die afnemer gekochte goederen;
8. inschrijvingsgegevens van het door de afnemer gehuurde vervoermiddel, indien dat vervoermiddel moet worden ingeschreven op de plaats waar het wordt gebruikt, en andere soortgelijke gegevens;
9. overige zakelijk relevante gegevens die de dienstverrichter heeft verkregen.
In principe moet je toe kunnen met een IP-adres en het opgegeven factuuradres, mits je aan dat IP-adres kunt zien waar iemand woont. Maar als mensen een VPN gebruiken of in het buitenland op vakantie zijn, dan wordt het alsnog ingewikkeld. Het bewijs hiervan moet overigens tien jaar lang bewaard worden, en beschikbaar zijn voor iedere buitenlandse Belastingdienst die de btw-aangifte wil controleren.

Conclusie: voor de BTW moeten er 2 checks mogelijk zijn (niet alleen afleveradres).
Wij willen vanuit privacy oogpunt zo min mogelijk gegevens opslaan, maar blijkbaar zijn er toch minimaal 2 gegevens noodzakelijk; afleveradres en factuuradres. Daarnaast nog een 2e. IP heeft een officiële status, terwijl dus natuurlijk redelijk eenvoudig te vervalsen is (VPN).

Nu verkopen we producten die soms alleen voor NL zijn, of alleen BE. Nu hebben we het zo ingesteld dat we op basis van IP en domeinnaam de eerste filter maken. Vervolgens is uiteindelijk het afleveradres leidend voor het wel of niet af mogen leveren.

Maar nu met bovenstaande quote, twijfel ik. Is bovenstaande voldoende? En ook voor de BTW. Als een Nederlander in België werkt en vanaf zijn werk besteld en af laat leveren, zou dit officieel het Belgische BTW-tarief moeten zijn (komt gelukkig goed overeen), maar moet je nu echt je hele assortiment voor alle mogelijke klanten aanbieden met alle BTW-tarieven?

Ik heb dit nog nooit gezien en lijkt me ook niet conform vrije verkeer van goederen binnen EU. Terwijl dit wel EU-wetgeving is?

Wie kan me hier wat meer duidelijkheid over geven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 18:32
maar moet je nu echt je hele assortiment voor alle mogelijke klanten aanbieden met alle BTW-tarieven?
Vrijwel elke webshop laat natuurlijk alleen de prijzen en BTW-tarieven zien voor de klanten waar ze op richten. Dus webshops die zich op Nederland en België richten laten prijzen zien met 21% BTW.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Hahn schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 10:25:
[...]
Vrijwel elke webshop laat natuurlijk alleen de prijzen en BTW-tarieven zien voor de klanten waar ze op richten. Dus webshops die zich op Nederland en België richten laten prijzen zien met 21% BTW.
Maar als je dan een Pool hebt die besteld, wordt er dan geen verkeerd tarief berekend? De meeste shops die ik ken volgens mij dus wel, maar dat zou dus bij iedereen niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 08-10 18:32
Paultje3181 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 10:31:
[...]

Maar als je dan een Pool hebt die besteld, wordt er dan geen verkeerd tarief berekend? De meeste shops die ik ken volgens mij dus wel, maar dat zou dus bij iedereen niet kloppen?
Je hebt 2 opties:
1. Niet buiten Nederland/België leveren
2. Wel buiten Nederland/België leveren en andere tarieven laten zien afhankelijk van het land

#1 is natuurlijk het makkelijkste, maar het is aan jou wat je wilt. Bij #2 hoef je niet overal alle tarieven/prijzen te laten zien, je kan ook iets maken dat je in de winkelmand/checkout het land kan kiezen en dan laat zien dat er andere tarieven van toepassing zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paultje3181 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 10:22:
Vervolgens is uiteindelijk het afleveradres leidend voor het wel of niet af mogen leveren.
Nope, het factuuradres. Dat is namelijk het adres van de entiteit met wie je een koopovereenkomst bent aangegaan, en waar die het wil laten bezorgen is irrelevant. Het factuuradres is dus ook bepalend voor welke BTW-regels van toepassing zijn.

edit: het staat zelfs in de lijst van de BD: "1. de gegevens van de afnemer zoals zijn factuuradres;"

edit 2: je hoeft er natuurlijk niet voor te zorgen dat het altijd foutloos is. Als jij met de middelen die je tot je beschikking hebt redelijk vaststelt waar je afnemer zit, dan is dat voldoende. Als hij via VPN binnenkomt zal niemand het je kwalijk nemen dat je met dat IP-nummer weinig kunt doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 20:15

QinX

Shai-Hulud

Ik weet niet wat voor bedragen je gaat verwachten, maar er zijn ook drempelbedragen per land.
Zolang je daar onder zit kun je het nederlandse BTW tarief aanhouden.

http://online4mkb.nl/btw-over-webshop-verkoop-buitenland/
https://ec.europa.eu/taxa...nity/vat_in_ec_annexi.pdf

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
QinX schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 11:00:
Ik weet niet wat voor bedragen je gaat verwachten, maar er zijn ook drempelbedragen per land.
Zolang je daar onder zit kun je het nederlandse BTW tarief aanhouden.

http://online4mkb.nl/btw-over-webshop-verkoop-buitenland/
https://ec.europa.eu/taxa...nity/vat_in_ec_annexi.pdf
Dus eigenlijk een non-issue tot het drempelbedrag. Hier verwachten we niet overeen te gaan, dus komt wel goed.

Factuuradres vs afleveradres is een lastige. Sommige producten mag het Belgische filiaal niet leveren aan niet-Belgen. Maar als een Belg in Nederland een bedrijf heeft en aan wil schaffen, mag dit zolang het in België geleverd wordt. Afleveradres is dus leidend. Voor BTW zou dit inderdaad best eens anders kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 21:23
Je hebt inderdaad te maken met het drempelbedrag.

De quote die je in de OP aanhaalt heeft trouwens alleen betrekking op verkoop van digitale diensten aan particulieren en dus geen producten. Dit is de MOSS regeling. Maar zolang jullie alleen producten versturen heb je inderdaad te maken met het drempelbedrag.

[ Voor 15% gewijzigd door Fuwor op 27-08-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PS - een site waar het niet over client-side scripting gaat, en waar ook veel mensen rondhangen die antwoorden op dit soort vragen hebben is ondernemersforum higherlevel.nl ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het BTW-percentage is dacht ik afhankelijk van de locatie van de shop, niet van de klant. Straks bestelt een Japanner iets - het BTW-percentage is daar 8% maar jij moet aan de belastingdienst nog steeds 21% verantwoorden. Beetje extreem voorbeeld, maar zo werkt het toch?

Anders kan ik doodleuk in Denemarken iets bestellen en dan weigeren hun 25% BTW te betalen omdat ik een Nederlander ben. Zo werkt het natuurlijk niet.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:01
_Thanatos_ schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 21:53:
Het BTW-percentage is dacht ik afhankelijk van de locatie van de shop, niet van de klant. Straks bestelt een Japanner iets - het BTW-percentage is daar 8% maar jij moet aan de belastingdienst nog steeds 21% verantwoorden. Beetje extreem voorbeeld, maar zo werkt het toch?

Anders kan ik doodleuk in Denemarken iets bestellen en dan weigeren hun 25% BTW te betalen omdat ik een Nederlander ben. Zo werkt het natuurlijk niet.
Een particulier moet gewoon het aankoopbedrag inclusief BTW betalen (21% voor hoog BTW tarief in NL).

Zakelijk kun je binnen de EU de BTW verleggen. Dan vindt er een ICL-levering plaats. Je zal dan als leverancier je wel moeten verzekeren dat het bedrijf waar jij aan levert een geldig BTW nummer heeft. Dit BTW nummer, en het BTW nummer van de leverancier moet op de factuur vermeld worden. Het is aan de leverancier om te controleren of de klant een geldig BTW nummer heeft. Dit is te automatiseren middels een API.

De leverancier moet duidelijke administratie van levering aan de klant in het buitenland bewaren, daarbij ook vrachtbrieven van daadwerkelijke levering aan de klant in het buitenland, dit om belastingfraude te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik weet niet wat voor artikelen je wilt gaan verkopen, maar de Belgen hebben een andere BTW stuctuur. Buiten de BTW, zijn er nog dingen als recupel, etc. Ik weet het niet uit mijn hoofd, want het is een stukje ingewikkelder dan de Nederlandse.

Overigens, met IP adressen mag je niet heel erg veel doen. In ieder geval niet zomaar opslaan in een publieke database e.d. :-P Wet op privacy heeft daar nog wel wat over te zeggen. Als je die bewaart, moet je het heel goed doen.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1