Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-09 22:16
Hi Tweakers,

De ventilatoren op m'n ASUS ROG Strix 1080Ti blijven maar op en neer schieten. Ik heb de ventilatoren vastgezet op 0% tot 60C, maar dan gaan ze rond 60C heel snel aan, weer uit, snel aan, etc.

Als ik ze vastzet op 20 tot 50% doen ze hetzelfde. Ook doen ze dit vanuit standaard instellingen.

Het lijkt ook alsof de rechter ventilator altijd blijft draaien en sneller draait dan de andere twee. Hierdoor maakt hij een bromment/snurkent geluid elke keer als ze ineens snel gaan draaien en weer langzaam gaan.

Enige ideeën voor een fix? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:53
Met welk programma zet je ze vast?
En als de 1 sneller draait als de ander lijkt RMA mij de enige optie.
ASUS vind het niet fijn als je zelf gaar knutselen. En dan zit je weer met je garantie bij de winkelier die het word van Asus overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Dan zal hij helaas terug moeten.

Ik heb GPU Tweak II geprobeerd van ASUS en Afterburner van MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:53
Die zouden inderdaad de standaard curve moeten overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Doet het ook, maar dan blijft hij nog steeds rampen.

Ik heb hem nu op 30% staan en dan blijft hij vlak, maar die rechter ventilator blijft telkens harder draaien en maakt veel geluid.

Morgen komt er een nieuwe GPU binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
loki504 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 11:42:

En als de 1 sneller draait als de ander lijkt RMA mij de enige optie.
Dit is toch juist de feature van deze koeler? Op een 980 die ik heb uit deze serie draaide ook de verschillende fans op verschillende snelheden (of niet) afhankelijk van load en hitte distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
JannyWooWoo schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:33:
[...]

Dit is toch juist de feature van deze koeler? Op een 980 die ik heb uit deze serie draaide ook de verschillende fans op verschillende snelheden (of niet) afhankelijk van load en hitte distributie.
Lijkt mij toch raar. Die derde ventilator begint nu te ratelen en te doen. Klinkt niet gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
FramesPerSecond schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:28:
[...]

Lijkt mij toch raar. Die derde ventilator begint nu te ratelen en te doen. Klinkt niet gezond.
Echt geratel is idd niet ok, dan moet de kaart terug. Maar licht gezoem en gebrom enzo is gewoon normaal. Je hebt een high performance kaart met 3 fans, die zijn gewoon niet echt stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
JannyWooWoo schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:39:
[...]

Echt geratel is idd niet ok, dan moet de kaart terug. Maar licht gezoem en gebrom enzo is gewoon normaal. Je hebt een high performance kaart met 3 fans, die zijn gewoon niet echt stil.
Het hele punt van deze kaart is dat hij koel en stil kan opereren :\ Maar goed, we gaan het zien. Ik zal de resultaten van de nieuwe kaart delen (als ik het niet vergeet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
De nieuwe kaart heeft hetzelfde probleem. Blijkbaar hebben ALLE Strix kaarten dit, niet alleen de 1080 Ti. Heel raar dat dit in geen 1 van de reviews wordt genoemd. Dit is een groot, wereldwijd probleem. Jammer, ik hoef nooit meer ASUS voor een GPU. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

FramesPerSecond schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:07:
Jammer, ik hoef nooit meer ASUS voor een GPU. :)
Dan blijft er op laatst bar weinig over wat je nog kan kopen. Want zo heeft ieder merk wel een keer een slechte serie van 'iets', moederborden, hardeschijven, SSD's, processors, kan bij ieder merk wel een keer een model bedenken wat gewoon een slechte serie was, om dan 'nooit meer' iets te kopen, blijft er uiteindelijk bar weinig over :P

Soms is er gewoon een batch met probleem producten, en als je vervangende onderdeel (in dit geval videokaart) dan uit diezelfde batch komt dan...tja, kun je inderdaad hetzelfde probleem weer krijgen.
Kan dus ook zijn dat er met een latere revisie dingen zijn opgelost.

Iets simpels als een probleem met de fans is soms op te lossen met een (videokaart)BIOS update.

Dat zoiets niet naar voren komt bij reviews, tja, ze laten wel vaker dingen achterwege in reviews. Soms is een product dat binnen komt voor een review cherry picked (best of the best), en als je vervolgens het product in de winkel koopt zijn ze soms ineens niet zo goed meer (beeldschermen zijn mooie voorbeelden, review samples hebben dan een ander en beter panel dan het model dat uiteindelijk in de winkel komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Nemesizz schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:22:
[...]

Dan blijft er op laatst bar weinig over wat je nog kan kopen. Want zo heeft ieder merk wel een keer een slechte serie van 'iets', moederborden, hardeschijven, SSD's, processors, kan bij ieder merk wel een keer een model bedenken wat gewoon een slechte serie was, om dan 'nooit meer' iets te kopen, blijft er uiteindelijk bar weinig over :P

Soms is er gewoon een batch met probleem producten, en als je vervangende onderdeel (in dit geval videokaart) dan uit diezelfde batch komt dan...tja, kun je inderdaad hetzelfde probleem weer krijgen.
Kan dus ook zijn dat er met een latere revisie dingen zijn opgelost.

Iets simpels als een probleem met de fans is soms op te lossen met een (videokaart)BIOS update.

Dat zoiets niet naar voren komt bij reviews, tja, ze laten wel vaker dingen achterwege in reviews. Soms is een product dat binnen komt voor een review cherry picked (best of the best), en als je vervolgens het product in de winkel koopt zijn ze soms ineens niet zo goed meer (beeldschermen zijn mooie voorbeelden, review samples hebben dan een ander en beter panel dan het model dat uiteindelijk in de winkel komt).
Je hebt helemaal gelijk. Ik moet natuurlijk niet meteen ASUS zo snel afschrijven. En dat cherry picked verhaal is zeker zo waar.

Maar ik heb twee kaarten uit verschillende batches. Sterker nog: een videokaart uit 2016 kan dezelfde ventilator problemen hebben als eentje die net van uit de fabriek komt. Maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ja dat kan hoor, heb me niet verdiept in die Asus Strix koelers (weet wel dat Asus vaker steken laat vallen qua GPU koelers, maar dan was het vaak de heatsink zelf).

Met die fanprofiles, je gebruikt toch niet meerdere programma's tegelijk?
Want als je meerdere programma's tegelijk gebruikt die bijvoorbeeld fan snelheid kunnen regelen (nadruk op 'kunnen' , want ookal gebruik je de optie niet kan het wel van invloed zijn) kan het zijn dat ze in conflict komen met elkaar en dan kun je ook rare verschijnselen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Nemesizz schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:40:
Ja dat kan hoor, heb me niet verdiept in die Asus Strix koelers (weet wel dat Asus vaker steken laat vallen qua GPU koelers, maar dan was het vaak de heatsink zelf).

Met die fanprofiles, je gebruikt toch niet meerdere programma's tegelijk?
Want als je meerdere programma's tegelijk gebruikt die bijvoorbeeld fan snelheid kunnen regelen (nadruk op 'kunnen' , want ookal gebruik je de optie niet kan het wel van invloed zijn) kan het zijn dat ze in conflict komen met elkaar en dan kun je ook rare verschijnselen krijgen.
Nee hoor, ik gebruik alleen Afterburner van MSI.

Wel even een update: m'n GPU draait idle op 1481 Mhz. Dat is uiteraard belachelijk hoog. Daardoor wordt de kaart warmer en gaat hij revven (wat dus het geluidsprobleem veroorzaakt).

Als ik m'n middelste monitor uit de GPU haal, dropt hij meer dan 1000 Mhz - precies wat we willen want dan blijft de kaart koel en hoeft hij geen herrie te maken.

Ik heb 2x 1440p@75Hz monitoren en 1x 1440p@140Hz monitor. Als iemand weet hoe ik die zo kan configureren dat m'n idle clocks van de GPU naar 300-ish dalen, dan hoor ik het graag.

Hier meer informatie: https://forums.geforce.co...with-multiple-displays/3/

Ik heb al 7 keer opnieuw de drivers geïnstalleerd, maar misschien dat het uitmaakt als ik ze eerst helemaal verwijder, reboot en dan compleet opnieuw installeer. We gaan het zien. 8)7

EDIT: OPGELOST!

Zie hier: http://www.tomshardware.c...ti-multiple-displays.html

Je moet nVidiaInspector downloaden en dan de Multi Display Power Saver aanzetten. Namelijk als je meerdere displays hebt, loopt je kaart een hoge idle clock (in mijn geval bijna 1500Mhz). Dus nu draait hij netjes op 228Mhz, blijft hij koel en hoeven de ventilatoren geen gekke stunten meer uit te halen. Hehe.

[ Voor 11% gewijzigd door FramesPerSecond op 30-08-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Daarom is het ook vaak handig om de gehele config (specificaties van je gehele systeem) neer te zetten. Want als je erbij had verteld dat je 1) multimonitor setup had, en 2) een 140Hz display, had iemand waarschijnlijk eerder door gehad dat dat mogelijk een oorzaak kon zijn ;) .

Er zijn namelijk vaker topics geweest over te hoge idle clocks (en dus eventueel warmte/fan geluid) icm 120 en 140Hz schermen.

Nouja, mooi dat het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Nemesizz schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:57:
Daarom is het ook vaak handig om de gehele config (specificaties van je gehele systeem) neer te zetten. Want als je erbij had verteld dat je 1) multimonitor setup had, en 2) een 140Hz display, had iemand waarschijnlijk eerder door gehad dat dat mogelijk een oorzaak kon zijn ;) .

Er zijn namelijk vaker topics geweest over te hoge idle clocks (en dus eventueel warmte/fan geluid) icm 120 en 140Hz schermen.

Nouja, mooi dat het is opgelost.
Volgende keer zal ik echt alle specs laten zien, dat is inderdaad wel zo handig.

En ik moet ook mijn excuses aanbieden. De fix is namelijk waardeloos. Ik krijg een hard lock op ongeveer 600 Mhz waardoor de hele PC ineens amper functioneert.

Mag ik vragen naar wat voor een topics je verwijst? Ik zou dit heel graag oplossen, ben er al dagen mee bezig :(

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik zit er zelf niet constant tussen te kijken (heb immers geen 120 of 140Hz scherm), maar als ik in de zoekfunctie 'hoge idle clocks' intik kom je al meerdere topics tegen over multimonitor setups en/of monitoren met hoge refreshrates.

Tik ik '144hz idle clock' in, kom ik wat meer recentere topics tegen waarbij de 'oplossing' is om de refreshrate op 120Hz te zetten. Schijnbaar willen de meeste kaarten niet terug klokken naar lage idle snelheid zo lang er een 144Hz monitor aangesloten zit.
(zoals gezegd, ik zie het soms voorbij komen, hou me er verder niet zo heel veel mee bezig omdat ik geen 120 of 140/144Hz schermen gebruik).

In de nVidia 900 serie en 1000 serie ervaring topics komt het een paar keer naar voren betreft die 144Hz schermen (ook wel een paar losse topics).

Multimonitor was vaker een probleem bij Radeons (vaak bij de 5000 serie maar komt nog af en toe voor, waar die dynamische kloksnelheden werden ingevoerd, gaf vaak problemen dat het 2e scherm ging flikkeren omdat de snelheid te laag was, of kaarten die warm werden met hogere clocksnelheden die nodig waren om dat flikkeren te voorkomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:31
- verkeerde topic -

[ Voor 96% gewijzigd door Mizgala28 op 31-08-2017 00:18 ]

• FramesPerSecond
Nemesizz schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:31:
Ik zit er zelf niet constant tussen te kijken (heb immers geen 120 of 140Hz scherm), maar als ik in de zoekfunctie 'hoge idle clocks' intik kom je al meerdere topics tegen over multimonitor setups en/of monitoren met hoge refreshrates.

Tik ik '144hz idle clock' in, kom ik wat meer recentere topics tegen waarbij de 'oplossing' is om de refreshrate op 120Hz te zetten. Schijnbaar willen de meeste kaarten niet terug klokken naar lage idle snelheid zo lang er een 144Hz monitor aangesloten zit.
(zoals gezegd, ik zie het soms voorbij komen, hou me er verder niet zo heel veel mee bezig omdat ik geen 120 of 140/144Hz schermen gebruik).

In de nVidia 900 serie en 1000 serie ervaring topics komt het een paar keer naar voren betreft die 144Hz schermen (ook wel een paar losse topics).

Multimonitor was vaker een probleem bij Radeons (vaak bij de 5000 serie maar komt nog af en toe voor, waar die dynamische kloksnelheden werden ingevoerd, gaf vaak problemen dat het 2e scherm ging flikkeren omdat de snelheid te laag was, of kaarten die warm werden met hogere clocksnelheden die nodig waren om dat flikkeren te voorkomen).
Klopt, helaas werkt dat niet.
We zijn inderdaad afgedwaald, excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:45

Zorian

What the fox?

FramesPerSecond schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:52:
[...]

Volgende keer zal ik echt alle specs laten zien, dat is inderdaad wel zo handig.

En ik moet ook mijn excuses aanbieden. De fix is namelijk waardeloos. Ik krijg een hard lock op ongeveer 600 Mhz waardoor de hele PC ineens amper functioneert.

Mag ik vragen naar wat voor een topics je verwijst? Ik zou dit heel graag oplossen, ben er al dagen mee bezig :(

Thanks!
Been there, done that. Heb zelf ook 2x 144Hz monitoren en 1x HDMI voor geluid naar de receiver (wat wordt gezien als beeldscherm) aan mijn EVGA GTX1070 FTW hangen en die doet dat ook met de corespeed. Fans heb ik dan weer geen last van. Ook ik heb geprobeerd de boel lager te forceren maar dat leverde vage artifacts op en inderdaad 600Mhz. Die 600Mhz is de emergency mode van de kaart. Beetje vergelijkbaar met de noodloop van een automotor. Dan werkt hij nog wel maar met een keiharde grens totdat je hem opnieuw start om zichzelf te beschermen. Dit kan je niet fixen.
De reden is simpel waarom ie zo hard loopt. Met 144Hz moet ie ook idle al harder werken om beeld op je monitor te krijgen dan met 60Hz. Er zat een bepaalde formule achter maar die legde het heel mooi uit waarom je op een hoge corespeed uit kwam met meerdere monitoren met hoge Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Zorian schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:29:
[...]

Been there, done that. Heb zelf ook 2x 144Hz monitoren en 1x HDMI voor geluid naar de receiver (wat wordt gezien als beeldscherm) aan mijn EVGA GTX1070 FTW hangen en die doet dat ook met de corespeed. Fans heb ik dan weer geen last van. Ook ik heb geprobeerd de boel lager te forceren maar dat leverde vage artifacts op en inderdaad 600Mhz. Die 600Mhz is de emergency mode van de kaart. Beetje vergelijkbaar met de noodloop van een automotor. Dan werkt hij nog wel maar met een keiharde grens totdat je hem opnieuw start om zichzelf te beschermen. Dit kan je niet fixen.
De reden is simpel waarom ie zo hard loopt. Met 144Hz moet ie ook idle al harder werken om beeld op je monitor te krijgen dan met 60Hz. Er zat een bepaalde formule achter maar die legde het heel mooi uit waarom je op een hoge corespeed uit kwam met meerdere monitoren met hoge Hz.
Thanks dat je dit even deelde! Klinkt stom, maar dan voel ik me ineens niet zo alleen meer ;)

Ik heb wel een easy fix. Ik heb een GTX 1050 gekocht voor 140 euro en daar m'n twee buitenste monitoren in gedaan. Dus nu heb ik 1x HDMI (Vive) en 1x DP (120Hz monitor) in m'n 1080 Ti en 1x HDMI (75Hz monitor) en 1x DP (75Hz monitor) in m'n 1050. DONE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

FramesPerSecond schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:41:
[...]

Thanks dat je dit even deelde! Klinkt stom, maar dan voel ik me ineens niet zo alleen meer ;)

Ik heb wel een easy fix. Ik heb een GTX 1050 gekocht voor 140 euro en daar m'n twee buitenste monitoren in gedaan. Dus nu heb ik 1x HDMI (Vive) en 1x DP (120Hz monitor) in m'n 1080 Ti en 1x HDMI (75Hz monitor) en 1x DP (75Hz monitor) in m'n 1050. DONE.
Dat werkt ja. :p Ik prik meestal de HDMI in de onboard GPU. Enige nadeel is een BSOD zodra ik iets met de receiver doe zoals aan of uit zetten. Driver issue van Intel. Als het goed is heb je ook meer FPS nu. Ik merk (afhankelijk van welk spel) meerdere tientallen FPS verschil tussen wel of niet die 3e kabel in de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Zorian schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:46:
[...]

Dat werkt ja. :p Ik prik meestal de HDMI in de onboard GPU. Enige nadeel is een BSOD zodra ik iets met de receiver doe zoals aan of uit zetten. Driver issue van Intel. Als het goed is heb je ook meer FPS nu. Ik merk (afhankelijk van welk spel) meerdere tientallen FPS verschil tussen wel of niet die 3e kabel in de GPU.
Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet getest. En aangezien ik een Threadripper 1950X heb, heb ik geen poorten op m'n moederbord :p

Denk je dat dit een alternatief is van een extra videokaart? pricewatch: Club 3D SenseVision USB 3.0 to DisplayPort 1600p Graphics Adapter

Ik zou die graag twee aanschaffen voor m'n twee 1440p 75Hz monitoren. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

FramesPerSecond schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:50:
[...]

Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet getest. En aangezien ik een Threadripper 1950X heb, heb ik geen poorten op m'n moederbord :p

Denk je dat dit een alternatief is van een extra videokaart? pricewatch: Club 3D SenseVision USB 3.0 to DisplayPort 1600p Graphics Adapter

Ik zou die graag twee aanschaffen voor m'n twee 1440p 75Hz monitoren. :o
Ik heb 0 ervaring met monitoren aansluiten over USB dus ik heb geen idee.
Ik zou gewoon een normale GPU pakken, zit je altijd goed.
Heb zelf dan wel 2x 144Hz, er wordt nooit op beiden een game geopend. De 2e is puur voor erbij. Staan bijvoorbeeld chats en een website op open. Alleen ben ik super gevoelig voor snelle bewegingen dus ik zie altijd enorme tearing met 60Hz. Met 144Hz is dat zo goed als verdwenen. Vandaar 2x ook al doe ik er weinig bijzonders op. :p

Hou er rekening mee dat een USB oplossing misschien niet hoger kan dan 60Hz.

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 01-09-2017 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Zorian schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:54:
[...]

Ik heb 0 ervaring met monitoren aansluiten over USB dus ik heb geen idee.
Ik zou gewoon een normale GPU pakken, zit je altijd goed.
Heb zelf dan wel 2x 144Hz, er wordt nooit op beiden een game geopend. De 2e is puur voor erbij. Staan bijvoorbeeld chats en een website op open. Alleen ben ik super gevoelig voor snelle bewegingen dus ik zie altijd enorme tearing met 60Hz. Met 144Hz is dat zo goed als verdwenen. Vandaar 2x ook al doe ik er weinig bijzonders op. :p

Hou er rekening mee dat een USB oplossing misschien niet hoger kan dan 60Hz.
USB oplossing heeft denk ik geen zin. Het enige wat die USB doet is een "neppe" uitgang maken, dus alsof je GPU ineens een extra DP of HDMI aansluiting heeft. Dan zou hij dus alsnog gaan lopen stressen.

Deze oplossing ben ik dus tevreden mee. Kleine kaartje draait blijkbaar op 800+ Mhz en de grote nu op 130 en soms op 600. Vind ik oké, geen extra hitte en de ventilatoren staan STIL! Hiep hiep hoera :+

MAAR: de grote jongen, de Strix 1080 Ti, wil nog welleens blazen. Hij kan gewoon niet lekker rustig naar 25% klimmen als hij op 60C komt. En dat is de standaard curve. En gaat hij ALSNOG snel omhoog en omlaag rond dat punt. Niet handig, want dat maakt herrie.

Doen alle 1080 Ti's dit of heb ik gewoon 2 kapotte Strix kaarten ontvangen?
Pagina: 1