Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 19:35
Ik ben bezig met het opknappen van een Dell Dimension 4100 en loopt tegen een probleempje met de cpu aan.

Op de cpu (ben er nog niet achter wat voor type, maar het is de socket versie met 866 mhz) zat een soort thermalpad, welke volledig opgedroogd was en uitelkaar aan het vallen was. Obviously moet dat vervangen worden met iets nieuws.

Maar ik weet niet wat, ik heb weinig tot geen ervaring met oudere hardware. Kan ik gewoon koelpasta gebruiken? Of moet er specifiek een soort pad op?

Oh en de cpu fan is defect, dit is een normale drie pin socket, echter heeft de fan slechts 2 draden. Gaat een reguliere 3pin fan aangestuurd worden door het moederbord of moet er eenzelfde soort fan of fancontroller op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Je kan gewoon koelpasta gebruiken, ja. Over de fan moet ik je het antwoord verschuldigd blijven, dat weet ik niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Bedankt voor de snelle reactie. Fijn dat dat kan, was al bang dat ik opzoek moest naar een 16 jaar oude pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:38

Aapje

Opel-beun
Dell heeft een eigen indeling van de fan header, dus ik zou adviseren even te googlen hierop. Kan soms zijn dat je twee pinnetjes moet wisselen van standaard pc fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 16:30
De derde pin van een 3-pin fan is voor het terugkoppelen aan de PC wat het toerental van de fan is. Als je alleen rood en zwart aansluit dan draait de fan gewoon, die derde is een sensor.

Ik vraag me wel af waar het voor is. Hobby? Iets zakelijks dat veel te duur is om te vervangen en alleen op een P3 werkt? Iets anders?

[ Voor 26% gewijzigd door Paul op 26-08-2017 23:05 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Paul schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:01:
De derde pin van een 3-pin fan is voor het terugkoppelen aan de PC wat het toerental van de fan is. Als je alleen rood en zwart aansluit dan draait de fan gewoon, die derde is een sensor.

Ik vraag me wel af waar het voor is. Hobby? Iets zakelijks dat veel te duur is om te vervangen en alleen op een P3 werkt? Iets anders?
Ik ben bekend met de indeling van de standaard header, ik weet op de Dell alleen niet om het moederbord iets doet met die 3e pin of dat het een dummy is. (waarom zou Dell anders een 2pin fan gebruiken?)

De pc is voor mij hobby, niet alleen herbeleven van enkele oude games, maar ook om mij wat te verdiepen in oudere hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 16:30
Sommige moederborden (of het BIOS) doet iets met het RPM-signaal om bijvoorbeeld de fan langzamer te laten draaien als er minder load is of om een alarm te geven als de fan stil (lijk te) staan. Het kan geen enkel kwaad alleen de twee stroomdraden te gebruiken, alleen kan het moederbord (voor zover het er al iets mee deed) niet meten hoe snel de fan draait.

Andersom kun je er best een 3-pin fan op zetten, in het ergste geval moet je de RPM-draad doorknippen of anderszins loskoppelen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Paul schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:30:
Sommige moederborden (of het BIOS) doet iets met het RPM-signaal om bijvoorbeeld de fan langzamer te laten draaien als er minder load is of om een alarm te geven als de fan stil (lijk te) staan. Het kan geen enkel kwaad alleen de twee stroomdraden te gebruiken, alleen kan het moederbord (voor zover het er al iets mee deed) niet meten hoe snel de fan draait.

Andersom kun je er best een 3-pin fan op zetten, in het ergste geval moet je de RPM-draad doorknippen of anderszins loskoppelen.
Ah oke, ik zal een paar fans opduikelen en gaan testen.

Bedankt
Pagina: 1