Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aan het klooien met de installatie van mijn Ryzen 3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:07

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Dit weekend ben ik eindelijk aan het bouwen toe gekomen van mijn nieuwe systeem, en helaas loop ik tegen problemen aan tijdens de installatie van mijn AMD Ryzen 3 1300X (door gebrek aan kennis).

Eerst had ik niet goed door dat er al koelpasta op de stealth koeler zat, dus toen ik proef wilde passen smeerde ik de koelpasta over de CPU. Dus heb ik inmiddels zowel de CPU als de koeler maar schoongemaakt (heb gelukkig nog een spuitje pasta liggen). Enfin, ik snap niet goed hoe ik de CPU nu moet installeren. Ik gebruik hem in combinatie met de MSI B350 Mortar, en daar zitten twee sort of rekjes bij op (zie foto van het moederbord, die zwarte dingen). Indien ik die laat zitten kan ik nergens met mijn schroeven in, maar wanneer ik ze weghaal lijken de schroeven me te kort? Ook gebeurd er eigenlijk niets wanneer ik aan de schroeven draai, behalve het kraken van de veren die er op zitten. Wat doe ik fout?

Heb wat lopen zoeken op YouTube, maar het gaat of om een andere versie koeler, of de filmpjes zijn me niet echt duidelijk. Daarom hoop ik mijn mede tweakers te kunnen inschakelen voor hulp :+

Concrete vragen:
- Moet ik die zwarte rekjes laten zitten, of juist verwijderen voor mijn AMD stealth cooler?
- Hoe kan ik die schroeven aan draaien?
- Hoe kan ik het beste de koelpasta opnieuw aanbrengen (i.e. waarmee CPU/koelvlak schoonmaken, en hoe de pasta te verdelen)?
- Weet iemand een goed filmpje op YouTube waar ik het van af kan kijken?

Alvast bedankt namens een gestreste LankHoar :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Wellicht heb je hier wat aan:

YouTube: $1600 Gaming PC Build - AMD Ryzen 7 1700 / ASRock Fatal1ty X370 Gami...

Tip voor de volgende keer: kijk voor als je gaat beginnen een paar guides of filmpjes.

[ Voor 15% gewijzigd door CryRaven op 26-08-2017 22:22 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Dat zijn andere koelers, maakt dat uit?

In ieder geval zie ik al 1 verschil met mijn mobo:

MSI Mortar mobo

Het lijkt alsof er schroefgaten ontbreken?

Zojuist gezien dat er een soort backplate op het mobo zit met die schroefgaten, en omdat ik eerst mijn mobo installeerde was die dus naar onder gezakt. Aha. Wanneer ik de schroeven op die gaten zet gaan ze er wel in :+

Hoe kan ik het beste de koelpasta aanbrengen?

[ Voor 46% gewijzigd door LankHoar op 26-08-2017 22:39 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Op het midden van de processor wat koelpasta aanbrengen ter grote van een erwt. Verder niks uitspreiden of uitsmeren, gewoon de koeler erop drukken en aandraaien. Door de spanning van het aandraaien zal de pasta vanzelf verspreiden. Zoek desnoods even wat YouTube filmpjes over de 'pea method' :)

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 26-08-2017 22:50 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
stin00 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:49:
Op het midden van de processor ter grote van een erwt wat koelpasta aanbrengen. Verder niks uitspreiden of uitsmeren, gewoon de koeler erop drukken en aandraaien. Door de spanning van het aandraaien zal de pasta vanzelf verspreiden. Zoek desnoods even wat YouTube filmpjes over de 'pea method' :)
Ik kwam net dit filmpje tegen, laat verschillende methodes zien waaronder de "preferred pea method", nice :)

Natuurlijk ben ik weer eens dom geweest, en heb ik met een wc papiertje de oude pasta er af gehaald :F In het filmpje word gesproken over microfibers die dan vrij komen. Heeft het nut om met compressed air even over de CPU te blazen alvorens pasta toe te voegen?

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
LankHoar schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:52:
[...]

Ik kwam net dit filmpje tegen, laat verschillende methodes zien waaronder de "preferred pea method", nice :)

Natuurlijk ben ik weer eens dom geweest, en heb ik met een wc papiertje de oude pasta er af gehaald :F In het filmpje word gesproken over microfibers die dan vrij komen. Heeft het nut om met compressed air even over de CPU te blazen alvorens pasta toe te voegen?
Het lijkt me beter om even met een microvezel doekje er over heen te gaan.
Als je dan niks ziet zitten is er niks aan de hand.

Verwijderd

Of koffiefilter + 95% of meer alcohol werkt altijd goed om oude koelpaste te verwijderen.

Verwijderd

En nu maar hopen dat het moederbord is uitgerust met biosversie 7A37v15 om de Ryzen 3 1300X te kunnen ondersteunen.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Microvezel doekje, check. Ga er vanavond eens na kijken (overdag werken).

@Verwijderd we zullen zien :) En anders zal ik toch echt naar de winkel terug moeten zodat ze die hopelijk kunnen flashen voor me..

Bedankt voor de hulp allen :)

[ Voor 11% gewijzigd door LankHoar op 27-08-2017 07:09 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Oke ik heb dus geen microfiber cloth, en ook geen koffiefilters icm erg pure alcohol (70%). Wat ik wel heb is een brillendoekje, maar nu is mijn vraag of dat goed gaat met ESD?

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-11 16:54
Klinkt misschien heel barbaars, maar ik die paar keer dat ik opnieuw koelpasta erop doe gebruik ik een keuken doekje met een beetje dreft. Misschien niet perfect maar last van hoge temperaturen of kapotte cpu's heb ik ook niet.
Ik zou er geen apparte dingen voor kopen iig.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Oké lichte paniek in de tent :| Nadat ik net met mijn brillendoekje de CPU had schoongemaakt heb ik een "pea" hoeveelheid aan koelpasta toegevoegd (precies 1 portie volgens de spuit) en toen mijn koeler erop gezet. Gezien ik aan het klungelen was met het vastschroeven daarvan en het koelvlak de CPU kort had losgelaten besloot ik het opnieuw te doen. Vervolgens zie ik dat er koelpasta op het printplaat gedeelte terecht is gekomen:

Koelpasta probleem

Hoe schadelijk is dit, en hoe krijg ik het weg? Probeerde met het brillendoekje al te vegen maar beter dan dit krijg ik het momenteel niet.

Daarnaast voelde ik een lichte oneffenheid op mijn CPU, een soort uitstekend rafeltje, op mijn CPU,
maar neem aan dat de koelpasta daar wel raad mee weet.

[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 28-08-2017 20:45 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Is geen probleem, zolang je het niet in de socket hebt zitten. Weghalen kan met een wattenstaafje en alcohol.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
nelizmastr schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:37:
Is geen probleem, zolang je het niet in de socket hebt zitten. Weghalen kan met een wattenstaafje en alcohol.
Gelukkig maar: ik heb de processor er zelf niet uitgehaald gelukkig, dus dan zal ik met een wattenstaafje aan de slag gaan :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
70% alcohol laat water achter.
Koop in het vervolg de 90 of 95 % bij de apotheek.

En de pasta veel dunner erop doen dan je denkt, deze moet de oneffenheden opvullen, en niet de hele cpu opvullen.
Omdat de pasta tussen de cpu uitkomt, denk ik dat je teveel gebruikt hebt.
Maar test maar, en kijk of de warmte goed is.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Er liggen ook slierten koelpasta op je moederbord zelf, deze zou ik wel even goed weghalen als ik jou was; één van de slierten lijkt twee contactjes kort te sluiten.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
TommyboyNL schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:07:
Er liggen ook slierten koelpasta op je moederbord zelf, deze zou ik wel even goed weghalen als ik jou was; één van de slierten lijkt twee contactjes kort te sluiten.
Dat is een goede, had ik nog niet gezien. Meteen even weggehaald.

Helaas lukt het nog niet echt om die resten naast het socket op te ruimen, ik heb te weinig ruimte om er goed tussen te komen. Indien ik het laat zitten, en ik wil later een nieuwe CPU er in zetten, kom ik dan in de problemen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

LankHoar schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:26:
[...]

Dat is een goede, had ik nog niet gezien. Meteen even weggehaald.

Helaas lukt het nog niet echt om die resten naast het socket op te ruimen, ik heb te weinig ruimte om er goed tussen te komen. Indien ik het laat zitten, en ik wil later een nieuwe CPU er in zetten, kom ik dan in de problemen?
Degelijke koelpasta is niet geleidend, dus het maakt niet uit of het ergens op je mobo ligt. Zolang het maar niet in een socket voor wat dan ook terecht komt, hetzij een PCIe slot, CPU socket of RAM slot.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
LankHoar schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:40:
Oké lichte paniek in de tent :| Nadat ik net met mijn brillendoekje de CPU had schoongemaakt heb ik een "pea" hoeveelheid aan koelpasta toegevoegd (precies 1 portie volgens de spuit) en toen mijn koeler erop gezet. Gezien ik aan het klungelen was met het vastschroeven daarvan en het koelvlak de CPU kort had losgelaten besloot ik het opnieuw te doen. Vervolgens zie ik dat er koelpasta op het printplaat gedeelte terecht is gekomen:

[afbeelding]

Hoe schadelijk is dit, en hoe krijg ik het weg? Probeerde met het brillendoekje al te vegen maar beter dan dit krijg ik het momenteel niet.

Daarnaast voelde ik een lichte oneffenheid op mijn CPU, een soort uitstekend rafeltje, op mijn CPU,
maar neem aan dat de koelpasta daar wel raad mee weet.
Mijn advies laat de pc de volgende keer in een pc winkel in elkaar zetten.
Of kijk eerst eens wat build filmpjes op youtube .

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
syberjunky schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:17:
[...]
Mijn advies laat de pc de volgende keer in een pc winkel in elkaar zetten.
Of kijk eerst eens wat build filmpjes op youtube .
Ach waarom? Iedereen begint ergens. Ik heb vroeger ook een aantal keer koelpasta gemorst omdat ik liep te kloten met een koeler die over de cpu heen glibberde. Je tilt hem dan angstig op om de koelpasta te bekijken en vervolgens vliegen de slierten alle kanten op :D

Juist tof dat hij zelf z'n build probeert te bouwen ipv het uitbesteden aan een winkel. De eerste paar keer bouwen kan best wat lastig zijn, hij wordt er vanzelf beter en handiger in. We zitten juist op Tweakers om te leren, ervaringen te delen en te kloten met technologie!
Pagina: 1