Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-09 17:34
Beste Tweakers,

Ik speel sinds een hele tijd al BF1, dit draait perfect op high 60+ fps met mijn systeem (onderaan deze post). Maar af en toe krijg ik wat fps problemen, hier heb ik dus gezien dat BF1 96% van mijn processor gebruikt wanneer ik dit probleem heb, anders draait dit rond de 90%. Volgens mij is het gewoon een CPU bottleneck die er is dit moment. Ik kan (soms) 55+ fps op ultra draaien, maar als er teveel gebeurt in het spel is het soms niet leuk om te spelen op die manier, daarom dat ik op high speel.

Anyways, ik zou graag dit probleem oplossen en dit kan volgens mij door mijn CPU wat hoger te clocken. Denken jullie dat dit mijn probleem zou oplossen? In ieder geval zou ik dit eens willen proberen, je weet maar nooit. Maar ik heb dit dus nog nooit gedaan. Ik heb een sticky gevonden welke programma's ik kan gebruiken om te testen/controleren enz maar ik heb geen idee hoe het overclocken te werk gaat. (in bios dacht ik zo)

Zouden jullie mij hiermee wat tips kunnen geven en zelf zeggen wat ik precies moet doen?

Bedankt op voorhand! <3

Hier mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670K Boxed€ 246,-€ 246,-
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 93,-€ 93,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 77,46€ 77,46
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Jouw mobo/bios komt met enkel voorgedefinieerde settings om op een simpele manier de cpu wat mhz's omhoog te tillen. Had je hier toevallig al naar gekeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Switchie op 26-08-2017 18:31 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 16:08

KDL

karot9100 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:06:

Denken jullie dat dit mijn probleem zou oplossen?

Zouden jullie mij hiermee wat tips kunnen geven en zelf zeggen wat ik precies moet doen?
Ja je kunt hoger en hierdoor waarschijnlijk soepeler spelen.

Lees overclock in dit forum voor extrs tips mbt voeding en koeling in jouw geval ook belangrijk

Verder google je je moederbord 'naam' en overclock erachter en gaan met die banaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:30:
Jouw mobo/bios komt met enkel voorgedefinieerde settings om op een simpele manier de cpu wat mhz's omhoog te tillen. Had je hier toevallig al naar gekeken?
We zitten hier op tweakers? Auto OC en tweakers gaat niet samen.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:30:
Ik had hier idd al wat naar gekeken een tijdje terug maar ik vertrouwde het niet echt of dit wel de goede manier was en of dit niet teveel was waardoor ik iets te gemakkelijk stuk kon krijgen ofzo, dus had ik toen overclocken wat overboord gegooid.
KDL schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:51:
[...]

Ja je kunt hoger en hierdoor waarschijnlijk soepeler spelen.

Lees overclock in dit forum voor extrs tips mbt voeding en koeling in jouw geval ook belangrijk

Verder google je je moederbord 'naam' en overclock erachter en gaan met die banaan
Ik zal dit zeker eens doen. Ik had wel eens op google gezocht naar mijn CPU maar ik zag door de bomen het bos niet meer op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 16:08

KDL

karot9100 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 11:20:

Ik had hier idd al wat naar gekeken een tijdje terug maar ik vertrouwde het niet echt of dit wel de goede manier was en of dit niet teveel was waardoor ik iets te gemakkelijk stuk kon krijgen ofzo, dus had ik toen overclocken wat overboord gegooid.

Ik zal dit zeker eens doen. Ik had wel eens op google gezocht naar mijn CPU maar ik zag door de bomen het bos niet meer op den duur.
Om te beginnen kun je met easy tune spelen, maar je zult al gauw een limiet bereiken van de boxed cooler, dus die zul je moeten vervangen als je sneller (=heter) gaat... om nog goed koel te blijven

Mocht je voeding daarna onvoldoende blijken, crashes, dan ga je die ook vervangen... (niet nodig waarschijnlijk, maar kijk maar hoe het gaat)

Als het goed is ben je met dual bios ook een soort van 'verzekerd' voor eventuele foutjes die je denkt te maken, dus je kunt gewoon veilig experimenteren met je setup, imho, (helaas kan ik hier natuurlijk geen persoonlijke garantie voor geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 15:39
Een overclock zal wat problemen oplossen voor jou. Zelf ervaarde ik dit probleem op bf1 bij mij 4460, echter, een upgrade naar een i7 gaf mij een enorme performance boost.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
Ik heb dus nu de clock ratio op 38 gezet en de boost afgelegd en die draait nu op 3.8 zonder problemen. Echter als ik prime95 draai komt die wel op een gegeven moment 100 graden. Das toch teveel? Tijdens gamen komt ie wel max 75-78 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:03
Wat voor koeler zit er op de CPU?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
Dat standaard ding dacht ik zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

karot9100 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 07:13:
Ik heb dus nu de clock ratio op 38 gezet en de boost afgelegd en die draait nu op 3.8 zonder problemen. Echter als ik prime95 draai komt die wel op een gegeven moment 100 graden. Das toch teveel? Tijdens gamen komt ie wel max 75-78 graden.
Prime belast je CPU onevenredig hoog. 100 graden is een meting die mogelijk niet eens reeel is; veel BIOS'en hebben thermal throttling en schakelen de hele bende uit bij de 90 graden. Geen idee of dat in jouw BIOS ook te bekijken is of een dergelijke mechanisme aan/uit staat?

Qua gamen is het nog steeds hoog maar niet onoverkomelijk.

De vraag is meer: hoeveel CPU load heb je nu gewonnen/verlaagd als je aan het gamen bent?
karot9100 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 07:20:
[...]

Dat standaard ding dacht ik zo :P
Tja, stap 1 in overklokken is vaak al bedenken of je de warmte kan afvoeren. Standaard koelers kunnen dat vaak niet heel erg lekker maar je kan allicht (tijdelijk) er een gewone ventilator op laten blazen. En anders zullen er aftermarket koelers zijn voor een paar tientjes die het beter doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Sorry, zonder goede koeler is dit avontuur van korte duur. (Ga je schamen)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
man die stock coolers houden cpu's sock met undervolt nieteens op nette temps...
shame! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
[b][message=52381221,noline]MAX3400 sch Geen idee of dat in jouw BIOS ook te bekijken is of een dergelijke mechanisme aan/uit staat?

De vraag is meer: hoeveel CPU load heb je nu gewonnen/verlaagd als je aan het gamen bent?
Kdenk wel dat ik dit tegen gekomen had in vet bios ergens, zal eens moeten kijken.

Kheb geen idee hoeveel load wist ik heb maar bf1 draaide wel soepel. Maar dat had mss ook met discord te maken, het geluid was vorvormd en vertraagd en heb de server settings op een andere locatie geplaatst en toen waren alle problemen weg. Kan dit door discord komen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Ga eerst eens kijken naar een fatsoenlijke koeler. Begin dan weer bij het start punt.
Pagina: 1