Windows 10 nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-05-2024
Beste medetweakers,

Ik ben een deze dagen van plan om m'n computer te upgraden ( moederbord, cpu, voeding ). Heb alles al binnen moet alleen nog even tijd hebben ;p, maar toen ik er nog eens goed bij na dacht kwam ik er achter dat ik volgens mij een OEM windows licentie heb. ( ofnouja ik neem aan dat de gratis windows 10 upgrade OEM was ). Ik wist dat dan gekoppeld zou zijn of iets dergelijks maar wist er ook niet meer van dan dat. Toen heb ik dus wat op internet gezocht en staat er dus dat je windows dan niet zal werken als je nieuwe moederbord er in zit ( omdat dat gekoppeld is en zo ), maar er staat ook dat dat alleen zo is als je van model veranderd, maar volgens mij verander ik niet van model. Ik heb op dit moment AM3+ en koop ook weer een moederbord ( met nieuwe CPU ) die een AM3+ socket heeft. Gaat dit werken of niet ? Hoef ik alleen de drivers te updaten en mijn SSD met OS aansluiten op het moederbord of moet ik clean install doen ?
Natuurlijk maak ik wel even een backupje voordat ik de zooi er uit gooi :) Zo erg is het niet om een schone windows er op te zetten maar is weer zoveel werk :P

hierbij nog even de upgrade:
CPU: AMD FX-6100 -> AMD FX-8300
MB: Gigabyte GA-970A-UD3 -> Asus 970 Pro Gaming/Aura
PSU: OCZ 600W -> Corsair RM750x

alvast bedankt !

met vriendelijke groeten,

Dennis

A man who doesn't know to stop his electronics madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is een ander moederbord, dan zal Windows waarschijnlijk niet herkennen dat het verder dezelfde machine is. En je vervangt nog meer. Automatisch activeren zal waarschijnlijk mislukken. Je zou tijdens activatie Microsoft kunnen bellen, misschien kunnen ze je helpen. Maar aangezien de kern (mobo+cpu) is vervangen, denk ik dat het om een andere PC gaat met toevallig dezelfde SSD en muismat..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:16
De activatie van je huidige Windows 10 installatie is gekoppeld aan jouw moederbord, je mag 'm vervangen als 'ie defect is maar in jouw geval upgrade je het halve systeem waardoor je in de ogen van MS een nieuw systeem bouwt en je oem licentie niet meer geldig is. Welk type licentie lag er aan de basis van je gratis Windows 10 Upgrade? Als dit een retail licentie is mag je deze overzetten naar je nieuwe systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn moederbord vervangen van een pricewatch: MSI H270I Gaming Pro AC naar een pricewatch: ASRock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac en had even ingelogd als test. Windows 10 bleef gewoon geactiveerd, maar kreeg wel diverse BSOD's vanwege de drivers. Ben net klaar met een reinstall, en tot mijn grote verbazing is ook nu Windows direct geactiveerd.

Het kan dus zeker wel ;) Het zal wel afhankelijk zijn van meerdere factoren.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mick1990 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 16:54:
Ik heb zojuist mijn moederbord vervangen van een pricewatch: MSI H270I Gaming Pro AC naar een pricewatch: ASRock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac en had even ingelogd als test. Windows 10 bleef gewoon geactiveerd, maar kreeg wel diverse BSOD's vanwege de drivers. Ben net klaar met een reinstall, en tot mijn grote verbazing is ook nu Windows direct geactiveerd.

Het kan dus zeker wel ;) Het zal wel afhankelijk zijn van meerdere factoren.
Want getuige het h270 mobo had je inderdaad een oem systeem met dito licentie...

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:02:
[...]

Want getuige het h270 mobo had je inderdaad een oem systeem met dito licentie...
Klopt, wat is precies je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mick1990 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:48:
[...]

Klopt, wat is precies je punt?
Dat de h270 geen oem bordje is en je logischerwijs geen oem licentie hebt draaien maar een 'reguliere' waardoor jouw situatie niet vergelijkbaar is met die van ts

[ Voor 26% gewijzigd door Switchie op 26-08-2017 18:03 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Ik heb zeker geen Retail-licentie als je dat bedoelt met 'regulier', deze heb ik gekocht: pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Althans, ik kan me niet voorstellen dat een OEM-licentie ineens wordt omgezet naar Retail omdat mijn systeem zelfbouw is.

Een Gigabyte GA-970A-UD3 klinkt trouwens ook niet bepaald 'OEM'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mick1990 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:16:
Ik heb zeker geen Retail-licentie als je dat bedoelt met 'regulier', deze heb ik gekocht: pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Althans, ik kan me niet voorstellen dat een OEM-licentie ineens wordt omgezet naar Retail omdat mijn systeem zelfbouw is.

Een Gigabyte GA-970A-UD3 klinkt trouwens ook niet bepaald 'OEM'
Ts beweert een Oem licentie te hebben. Jij benoemt het niet specifiek en het h270 bord getuigt er ook niet van. Vandaar mijn opmerking. Laten we het niet spannender maken dan het is :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57

nelizmastr

Goed wies kapot

En waarom steek je nog geld in AM3+? Een Pentium G4560 is al sneller dan die FX8300 chips. Niet meer doen dus.

Doe het gelijk goed en ga voor ruwweg hetzelfde geld voor een Ryzen 3 of 5.

Je vraag is reeds beantwoord, dus ik dacht ik waarschuw je vast.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
@Nielson Ik had er eerst windows 8 OEM op staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
@nelizmastr Ik doe dit omdat ik eigenlijk alleen een nieuw moederbord wou. Aan de cpu die ik nu heb, heb ik ook al genoeg aan. Ik vraag bijna niks van die cpu, zit alleen heel af en toe te gamen, voor andere dingen heb ik wel een mooie laptop. Eerst wou ik de cpu ook gewoon in het systeem laten zitten maar heb toch nog maar een kleine upgrade gedaan om eventuele bottleneck later te voorkomen ( deze cpu is ook al bijna 7 jaar oud ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
@F_J_K @Nielson Bedankt voor de informatie. Ik denk toch na dat ik dit lees om gewoon direct een clean install te doen. Lijkt me het beste ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:16
Migratie van het OS naar een nieuwer systeem gaat met de recente Windows versies meestal zonder
(grote) problemen maar een clean install blijft idd het beste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57

nelizmastr

Goed wies kapot

D deere schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 19:52:
@nelizmastr Ik doe dit omdat ik eigenlijk alleen een nieuw moederbord wou. Aan de cpu die ik nu heb, heb ik ook al genoeg aan. Ik vraag bijna niks van die cpu, zit alleen heel af en toe te gamen, voor andere dingen heb ik wel een mooie laptop. Eerst wou ik de cpu ook gewoon in het systeem laten zitten maar heb toch nog maar een kleine upgrade gedaan om eventuele bottleneck later te voorkomen ( deze cpu is ook al bijna 7 jaar oud ).
Ik wil alleen maar zeggen dat je die €200 die je wil uitgeven in games niet gaat terugzien qua FPS. Gewoon je huidige setup verkopen en een Ryzen set aanschaffen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1