Dilemma: Macbook Pro Retina vs Macbook Pro Touchbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 18:47
Hi!

Ik zit met een vrij groot dilemma en ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven. Ik heb al zitten rond vragen op Facebook, contact gehad met mijn collega van een premium Apple reseller en mijn eigen kennis geraadpleegd, maar ik kan geen concreet besluit nemen.

Ik heb op dit moment een nieuwe Macbook Pro Retina 15' in doos hier liggen. Ik heb deze aangeschaft als opvolger van mijn werkpaard uit 2011, een Macbook Pro 13' die al jaren als een zonnetje draait. Met het afstuderen van mijn HBO en start op de 'echte' markt besloot ik dat het tijd werd voor een investering als ZZP'er.

De specs van deze Macbook Pro (Retina) zijn als volgt:

2,5Ghz quad-core Intel Core i7, Turbo tot 3,7
16GB 1600Mhz
SSD van 256GB
Intel Iris Pro Graphics

De prijs van deze Macbook is ongeveer 2300. euro. Nu twijfel ik dus enorm of het een 'goed' idee is om dit model om te ruilen naar een nieuw Touchbar model. Ik kreeg de tip van mijn collega van de premium Apple reseller om daar eens naar te kijken en voor 400 euro meer zou ik het volgende 15' model kunnen aanschaffen:

Touchbar en Touch ID
2,8Ghz quad-core Intel Core i7 7e generatie, turbo naar 3,8Ghz
16GB 2133-Mhz LPDDR3
256GB SSD
Radeon Pro 555 met 2 GB geheugen (grafisch)
4 Thunderbolt 3 poorten

Waarom een Retina?
Ik werk als fotograaf en content creator en zodoende werk ik met veel externe schijven/add ons zoals extern geheugen, geheugenkaarten importeren, noem het maar op. Het feit dat de Retina nog de 'nodige' poorten heeft is voor mij een hele grote must on the road om dit in een keer allemaal te kunnen gebruiken. Tevens heb ik niet het idee dat de Touchbar op het nieuwe model iets toevoegd en vind ik het extreem onhandig dat er geen andere poorten op het model zitten. Dit betekent allerlei extra extenders die je echt moet meenemen on the road, anders kan je dus niks. Ik hoor links en rechts gemengde verhalen over de nieuwe Touchbar modellen op gebied van prestatie, maar ook de snelheid van de poorten.

Waarom een Touch Bar?
De enigste reden die ik op dit moment kan bedenken is echt de specs. Nu ben ik redelijk bekend met specs en hardware en denk ik dat de Touchbar 'in the end' het wint van de Retina, maar in hoeverre zal dit in de praktijk voort komen? Tevens weet ik niet in hoeverre mijn workflow 'fijn' is voor een Touchbar model, ik vind de Touchbar voornamelijk vrij onpraktisch en hoe fijn specs zijn, vind ik een goede workflow ook zeer belangrijk.

Ik zit dus echt een beetje in conclaaf met mijn eigen voor en tegens. Die 400 euro is mij het probleem niet, waar het mij wel om gaat is werk comfort, toekomst visie en vooral ook een beetje de angst dat Adobe wellicht in de toekomst alle programma's wil voorzien van de standaard 'eis' dat er apart grafisch werkgeheugen in een laptop moet zitten (Lightroom heeft dit al als 'must'). Ik werk momenteel nog op een oudje uit 2011 die alles echt prima trekt, dus in zoverre vertrouw ik Apple in zijn producten qua duurzaamheid. Maar ik maak me wel zorgen over de langer termijn op het gebied van de specs die vooral nu al uitgebouwd gaan worden.

Ik werk voornamelijk met Photoshop, Indesign en Lightroom. After Effects gebruik ik nauwelijks tot nooit en Premiere sporadisch. Het gaat echt om fotowerk, PS (met add ons) en verdere verwerking. Ik werk zowel thuis als op locatie (kantoor, klanten, on the road) dus het is wel belangrijk dat alles 'handzaam' is (zie mijn probleem met de extenders en poorten).

Wat is wijsheid? Welke beslissing zouden jullie nemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 21:29

WTM

Nou een paar dongles en je bent er. Ik zou voor iets meer kracht gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
WTM schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:39:
Nou een paar dongles en je bent er. Ik zou voor iets meer kracht gaan.
Maar dat is dus juist een beetje het probleem wat ik wel heb. Die dongles zijn en niet alleen vrij aan de prijs maar mocht ik er een niet mee hebben, kan ik dus mijn werk niet uitvoeren. Dat is niet per se bevordelijk voor mijn manier van werken (tuurlijk, je wilt het niet vergeten maar het overkomt de beste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Courses schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:41:
[...]

Maar dat is dus juist een beetje het probleem wat ik wel heb. Die dongles zijn en niet alleen vrij aan de prijs maar mocht ik er een niet mee hebben, kan ik dus mijn werk niet uitvoeren. Dat is niet per se bevordelijk voor mijn manier van werken (tuurlijk, je wilt het niet vergeten maar het overkomt de beste).
Als je je camera vergeet kan je je werk ook niet doen.

De MacBook met TouchBar is een stuk compacter dan de oude retina. Dat lijkt me veel handiger als je veel onderweg bent.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Vergeet daarbij ook niet dat je nog steeds de hoofdprijs betaalt voor een laptop van 2,5 jaar oud met een processorarchitectuur van 4 jaar oud in geval van de oude Retina 2015.

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 26-08-2017 14:54 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 22:51
Ik zou ook voor de nieuwe gaan, niet alleen is de architectuur nieuwer maar ook de re-sale value etc etc.
Er zijn al redelijk wat docks op de markt die het "gebrek" aan poorten zal oplossen, de industrie zal redelijk snel volgen naar een USB-C type aansluiting met een heleboel meer mogelijkheden.

De touchbar lijkt een gimmick, maar ik gebruik hem toch wel meer dan verwacht. Lock your mac is bv een key daarop, brightness zie ik mezelf nu ook meer en meer gebruiken. Skippen in youtube/IINA het is toch redelijk handig. Met verloop van tijd zal die meer functionaliteit krijgen en andere vendors zullen daarop inpikken.

De nieuwe lijkt een goede keuze, de buy-in is redelijk hoog inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
Vergeet ook niet dat de 2016 / 2017 modellen bestaan _zonder_ touchbar. Scheelt wat in de prijs, praktisch dezelfde specs voor de rest.

Op de 13" modellen lever je ook twee thunderbolt poorten in (dus totaal van 2 i.p.v. totaal van 4) als je zonder touchbar gaat, geen idee hoe dat met de 15" modellen zit.

Ik 'haat' de touchbar vanwege het feit dat het de bovenste rij van knoppen wegpakt (functietoetsen, escape, etc..). Als ontwikkelaar vind ik dat belangrijker dan een media persoon misschien zou doen, maar toch :).

Er valt veel te zeggen voor de specs in de nieuwere modellen (vergeet ook even niet dat er best een jump zit in de cpu generatie tussen de 4xxx en de 6xxx generatie, voornamelijk in het notebook segment). Ik vind het keyboard fijner en het scherm fijner (en het schijnt wat beter te calibreren dan de oudere schermen).

Ik 'moest' naar een MacBook vanwege een baan-switch en zat er erg tegenop te kijken, maar binnen een maand bevalt het me wel. De baas regelt wat dongeltjes (multi-av-poort Apple dingen). Dan kan ik op mijn 2 poortjes opladen, twee schermen verbinden, en de twee USB-2 hubs connecten van de twee schermen. Connectivity zat, maar max usb2.

Voor privé (wat wat meer foto hobby werk is) heb ik een HooToo USB-C hub van Amazon gehaald voor 59,-. (Het nieuwe model wat tot 100watt chargen ondersteund). Dan heb ik 1 dongeltje wat mij 3x USB3 geeft, SD, HDMI en passthrough-charging. Heb ik nog een ander poortje over voor een native thunderbolt / usb-c device. Is voor mij zat.
Ja, die dongle moet mee en niet vergeten worden, maar dat ene dongeltje voor 59,- lost wel mijn connectivity issues op, zelfs op een 13" model met maar 2 thunderbolt poorten.

Dus ik zou de connectivity / poorten van de macbook 2016/2017 niet als reden zien (ook al was daar het meeste gehaat op). De Touchbar zou ik weglaten tenzij het je echt handig lijkt (of dat er andere minpunten zitten aan het weglaten die je leuk vindt), maar voor de rest zijn de 2016/2017 modellen heerlijk en de moeite waard in mijn mening.

Of ze ook het geld waard zijn weet ik niet, ik vind het nog steeds (belachelijk) veel geld.

En let op de keyboard layout.. ik haat dat europese-grote-enter verhaal en de rare plek van de tilde-key. Is echt het grootste ergenispuntje nu met het overstappen. Niet het OS, niet de dongles, niet het apple-ID stuk.. maar de stomme plaatsing van een paar (belangrijke) toetsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
dipje2 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:10:
Vergeet ook niet dat de 2016 / 2017 modellen bestaan _zonder_ touchbar. Scheelt wat in de prijs, praktisch dezelfde specs voor de rest.

Op de 13" modellen lever je ook twee thunderbolt poorten in (dus totaal van 2 i.p.v. totaal van 4) als je zonder touchbar gaat, geen idee hoe dat met de 15" modellen zit.

Ik 'haat' de touchbar vanwege het feit dat het de bovenste rij van knoppen wegpakt (functietoetsen, escape, etc..). Als ontwikkelaar vind ik dat belangrijker dan een media persoon misschien zou doen, maar toch :).

Er valt veel te zeggen voor de specs in de nieuwere modellen (vergeet ook even niet dat er best een jump zit in de cpu generatie tussen de 4xxx en de 6xxx generatie, voornamelijk in het notebook segment). Ik vind het keyboard fijner en het scherm fijner (en het schijnt wat beter te calibreren dan de oudere schermen).

Ik 'moest' naar een MacBook vanwege een baan-switch en zat er erg tegenop te kijken, maar binnen een maand bevalt het me wel. De baas regelt wat dongeltjes (multi-av-poort Apple dingen). Dan kan ik op mijn 2 poortjes opladen, twee schermen verbinden, en de twee USB-2 hubs connecten van de twee schermen. Connectivity zat, maar max usb2.

Voor privé (wat wat meer foto hobby werk is) heb ik een HooToo USB-C hub van Amazon gehaald voor 59,-. (Het nieuwe model wat tot 100watt chargen ondersteund). Dan heb ik 1 dongeltje wat mij 3x USB3 geeft, SD, HDMI en passthrough-charging. Heb ik nog een ander poortje over voor een native thunderbolt / usb-c device. Is voor mij zat.
Ja, die dongle moet mee en niet vergeten worden, maar dat ene dongeltje voor 59,- lost wel mijn connectivity issues op, zelfs op een 13" model met maar 2 thunderbolt poorten.

Dus ik zou de connectivity / poorten van de macbook 2016/2017 niet als reden zien (ook al was daar het meeste gehaat op). De Touchbar zou ik weglaten tenzij het je echt handig lijkt (of dat er andere minpunten zitten aan het weglaten die je leuk vindt), maar voor de rest zijn de 2016/2017 modellen heerlijk en de moeite waard in mijn mening.

Of ze ook het geld waard zijn weet ik niet, ik vind het nog steeds (belachelijk) veel geld.

En let op de keyboard layout.. ik haat dat europese-grote-enter verhaal en de rare plek van de tilde-key. Is echt het grootste ergenispuntje nu met het overstappen. Niet het OS, niet de dongles, niet het apple-ID stuk.. maar de stomme plaatsing van een paar (belangrijke) toetsen :)
Ik heb de Retina twee weken terug van Apple zelf gekocht op de Apple store, ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik niet weet of het om een 2015 model gaat maar ik gok dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:29

"Oeps, ik heb de hele openingspost niet/ niet goed gelezen" - er bestaat geen 15" 2016 of 2017 model zonder Touchbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Courses schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:14:
[...]

Ik heb de Retina twee weken terug van Apple zelf gekocht op de Apple store, ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik niet weet of het om een 2015 model gaat maar ik gok dat wel.
Dus je hebt 2 weken terug €2180 betaald voor een 2 jaar oude Macbook? Ik zal teruggaan naar de Apple Store en mijn geld terugeisen. Belachelijk hoog bedrag. En als ik toch bezig ben, ja: koop die MacBook met Touchbar. Sneller, beter, duurzamer. Wat wil je nog meer?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:29
iApp schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:20:
[...]

Dus je hebt 2 weken terug €2180 betaald voor een 2 jaar oude Macbook? Ik zal teruggaan naar de Apple Store en mijn geld terugeisen. Belachelijk hoog bedrag. En als ik toch bezig ben, ja: koop die MacBook met Touchbar. Sneller, beter, duurzamer. Wat wil je nog meer?
TS kan geen MacBook Pro 15" hebben gekocht voor €2180 bij de Apple Store want daar kost 'ie gewoon €2249.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
Ik studeer nog, maar dat is momenteel niet de issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
"Oeps, ik heb de hele openingspost niet/ niet goed gelezen" - er bestaat geen 15" 2016 of 2017 model zonder Touchbar.
Hmm, OP wel goed gelezen, maar *oeps* niet goed op de hoogte van de macbook modellen. Ik wist dat de 13" er met of zonder touchbar is, ik ging er van uit dat dat met de 15" ook zo is. Dat is dus niet zo.

Dus mijn verhaal over 'beetje waarde terug winnen door de irritante touchbar weg te laten' valt dan weg :).
Het hele verhaal over dat de 2016/2017 modellen toch wel een stapje omhoog zijn qua kwaliteit en wat je krijgt blijft, en dat juist de dongles _niet_ een reden blijken te zijn (in elk geval niet voor mij terwijl ik er ook bang voor was) om iets tegen de nieuwere macbook modellen te hebben.

Meer dan 2000,- neer leggen voor een outdated 2015 model knaagt nog steeds als 'een slecht idee'. Koop je een Mac terwijl je over de resale value na denkt? Neem dan een nieuwer model. Denk je dat je de laptop verslijt totdat er bijna niks meer van over is: laat dan je instinct spreken.

Reken +/- 60,- bij de prijs in je hoofd van een nieuw model en negeer dan de poorten en dongles, ga _dan_ vergelijken. Iedereen die ik er over hoor dat de connectivity zo ruk is hoor je er niet meer over na 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
USB-C is niet zo'n ramp: koop een hub, of een paar USB-C kabels voor je apparatuur, of een paar adapters die je eventueel altijd aan je kabels laat zitten.

Het probleem met de Touch Bar is voornamelijk dat veel apps het nog steeds niet ondersteunen, of ze hebben niet meer dan een paar buttons, of ze negeren de guidelines van Apple. Verder gaat de Touch Bar na een minuut uit, dus als je een fullscreen video met Escape wil sluiten moet je vaak twee keer tikken. En volume aanpassen kan niet meer per blokje, je moet iedere keer gokken hoever je je vinger moet slepen om meerdere blokjes harder of zachter te gaan.

Aan de andere kant zal de Touch Bar zal nog wel even blijven, en het zal vast beter worden met updates. En voor die 400 euro extra ga je er wel 3 CPU-generaties op vooruit, en sneller geheugen, en een snellere SSD.
Gelukkig kan je als je zelf een Mac koopt gewoon kiezen voor de US keyboard layout, probleem opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Courses
Ik heb jullie reacties allemaal meegenomen en ben met mijn eigen kennis, alles van Facebook en een bevriende oud collega van de premium reseller vanmiddag toch maar naar de winkel gegaan om alles nog eens door te kijken en berekenen.

Wat kleine dingen: Ik kijk totaal niet naar re-sell value omdat ik mijn huidige Macbook Pro ook verder lekker zelf houd (net als mijn oude iMac). Ik vind mijn eigen werk en toekomst perspectief waarin doorslaggevend en dat staat dan ook voorop.

Het argument over een ouddated 2015 model voor dat geld vond ik erg relevant, want in principe is dit wel het geval. Nu betekent nieuwer lang niet altijd beter en blijf ik nog steeds erbij dat Touchbar echt niet mijn voorkeur heeft. Echter ben ik wel nogmaals de specs eens gaan langs lopen en de aparte grafische kaart voor grafische toepassingen is voor mij toch wel echt een heel relevant item. Daarmee de 16GB 1066DDR3 RAM ten opzichte van 16GB 2133DDR3 RAM .. Dat is toch wel een verbetering en dat ga je wel merken op langere termijn. Daarbij komt het feit dat USB-C straks de standaard word en dat ik er toch al over denk mijn complete opslag momenteel te vernieuwen. Ik heb contact gehad met Apple en ik kan mijn huidige ge-sealde Mac zonder problemen omruilen bij de Apple Store in Amsterdam en ik heb besloten dat ik dat morgen ook ga doen.

Enorm bedankt voor alle (snelle) feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 21:29

WTM

Ga je zeker geen spijt van krijgen. Check het usb-c accessoires topic voor goede dongles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37

BCC

De 2015 versies zijn op dit moment erg gewild omdat veel software ontwikkelaars het nieuwe toetsenbord not fijn vinden. De prijs kan dus wel kloppen, maar ik denk dat jij beter af bent met een nieuwe

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 26-08-2017 21:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen b
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-12-2024
2016/2017 versie is absoluut beter tenzij je echt geen dongles wil of kabels wil vervangen. Toetsenbord is even wennen maar ik vond het na een week al prettiger typen dan het oude. Maar dat is voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Tsunami schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:00:
Gelukkig kan je als je zelf een Mac koopt gewoon kiezen voor de US keyboard layout, probleem opgelost :)
Tsja, als de apple store levertijden had van meer dan 8 weken terwijl Cool Blue winkels ze gewoon op voorraad hebben dan wordt je soort van beperkt. Ik denk dat het bij mijn zo'n baal puntje is omdat het ook het enige puntje is waar ik van te voren niet over had nagedacht.

Het blijft me verbazen dat als ik praat over een 'normaal keyboard' mensen vinden dat 'de grote enter' juist normaal is. Terwijl menig tweaker hier dat absurd vind, maar ook: Ik heb nog nooit echt gelet op de keyboard layout van wat ik aanschaf, en toch hebben _al_ mijn keyboards + laptops uit het verleden altijd gewoon us ansi gehad (kleine enter met backspace erboven zeg maar).

Ik ben er bij m'n oude baan even op gaan letten wat er rondzweeft toen dit 'euvel' duidelijk werd, en _alle_ laptops + usb keyboards waren us ansi, op 2 usb keyboards (van de 60+) na en de 3 mac books in het pand :S... en de paar azerty keyboards vanwege een Belgisch hoofdkantoor ook niet meegerekend :).

Dus blijkbaar vind ik het nog redelijk 'terecht' dat ik us ansi 'normaal' vind, maar hoe het komt dat sommige mensen hun hele leven nog nooit iets anders hebben gezien dan nl, of us iso is mij een raadsel.

Als iemand een 2017 13" MacBook Pro Space Gray zonder touchbar wil ruilen tegen exact hetzelfde model met us ansi keyboard layout, hook me up :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
tijmen b schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:53:
2016/2017 versie is absoluut beter tenzij je echt geen dongles wil of kabels wil vervangen. Toetsenbord is even wennen maar ik vond het na een week al prettiger typen dan het oude. Maar dat is voor iedereen anders.
Het toetsenbord voelt voor mij ook niet per se prettig aan, maar dat is wel iets waar ik overheen kan komen (thuis werk ik standaard op een extern toetsenbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
[...]

Met deze Dodocool USB-C hub voor $30 hebben 90% van de gebruikers meer dan genoeg. Ik heb dit product ge-reviewed op YouTube. Kortweg: Ik gebruik hem nu een paar weken en ben er heel tevreden mee.

Zelf heb ik nog een tweede USB-C hub omdat ik twee externe monitoren heb hangen aan mijn MacBook Pro en dus nog een HDMI uitgang nodig had. Ook heb vanwege mijn USB-C obsessie een tiental andere kleine USB-C accessoires, maar dat terzijde.

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Als developer heb ik ook gekozen voor het 2016/2017 model. Ik ben zelf gegaan voor een 2016 showmodel waardoor ik uiteindelijk op de zelfde prijs uitgekomen ben als het 2015 model.

Reden is heel simpel.. de touchbar modellen gaan een betere resell value hebben, en usb-c is helemaal geen gekke oplossing als je een vaste werkplek hebt. Een kabeltje en ik ben er weer klaar voor :)

Verder is het wachten op camera's met Thunderbolt 3/usb-c support die vervolgens ook weer een belachelijk snelle datadoorvoer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik vind de overdracht van bestanden via een SD-kaartje behoorlijk ouderwets.

Zijn er geen oplossingen waarbij dat gewoon wireless gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
Er zijn wel SD kaarten die WiFi hebben, ik werk echter met een body die CF slikt dus ik loop een 'beetje achter' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Courses schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 10:53:
Er zijn wel SD kaarten die WiFi hebben, ik werk echter met een body die CF slikt dus ik loop een 'beetje achter' :)
Effe googlen: er zijn CF-adapters waar een Eye-fi kaart in werkt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen b
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-12-2024
Courses schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:36:
[...]

Het toetsenbord voelt voor mij ook niet per se prettig aan, maar dat is wel iets waar ik overheen kan komen (thuis werk ik standaard op een extern toetsenbord).
Na een paar maanden wil ik echt niets anders meer dan het macbook pro 2016 toetsenbord. De touchbar is ook iets wat steeds meer ondersteund wordt in apps en dus beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
Ik zie dat je veel doet qua grafische toepassingen. Heb je er wel bij stil gestaan dat de touchbaar bij sommige grafische applicaties echt wel van toegevoegde waarde kan zijn?

Ik heb bij die van mij overigens BTT geïnstalleerd om zo ook custom buttons toe te kunnen voegen. Zo heb ik altijd de tijd erin staan en heb ik een aantal shortcuts naar belangrijke programmas erin staan (Jira, slack, IDEs, auto google en auto stackoverflow op geselecteerde tekst enzo). Gewoon van die typische dingetjes die het leven voor mij makkelijker maken. Kan dit wel allemaal gaan "gesturizen" met BTT, maar dat kan ik nauurlijk nooit onthouden. Ja het kost even setupwerk, maar aangezien dit bij komende modellen de standaard blijft kan ik die configs gewoon overnemen. Zo zit ik heel erg te wachten op de externe variant van de touchbar voor m'n mac mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Toch is dat niet onoverkombaar. :P
Ik heb thuis een Dock waar alles op zit, en in m’n laptoptas zit daarom altijd:
- De originele oplader incl extra lang netsnoer en uiteraard de USB-C kabel
- HyperDrive tb3 hub (Levert USB3, usb-c, sd kaart, hdmi)
- Sitecom gbit netwerkdongle
- Cat6 kabel (2 stuks)
- USB3/USB-C SSD (Kan beide aan)
- USB-stickje
- 2 lege DVD’s, CD’s en een brander (Voor “just in case” legacy gelazer, don’t ask. :P)

Zo hoef ik enkel mn laptop erin te schuiven en heb ik meteen alles mee.
Mocht ik iets nodig hebben, bijv de SSD om wat nieuwe bestanden die noodzakelijk zijn weg te schrijven dan is t een stukje discipline om die meteen erna terug in de tas te proppen. Voor mij ook wat noodzakelijk omdat ik op elk moment *direct* weg moet kunnen als ik een noodoproep krijg, elke seconde telt ook in t bedrijfsleven als er geld op ‘t spel staat voor ‘t bedrijf namelijk. :+ Dan moet ik niet eerst alles los koppelen, bij elkaar gaan zoeken en weer inpakken.

Ik vergeet dus nooit iets en heb altijd de juiste adapters en dongles mee. :)
Was een nogal kleine investering voor veel gemak en alles mee om je werk te kunnen doen, ook als de klant wat basale zaken niet op orde/voor handen heeft. (Zoals UTP)

[ Voor 9% gewijzigd door WhatsappHack op 28-08-2017 02:37 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
supersnathan94 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:20:
Ik zie dat je veel doet qua grafische toepassingen. Heb je er wel bij stil gestaan dat de touchbaar bij sommige grafische applicaties echt wel van toegevoegde waarde kan zijn?

Ik heb bij die van mij overigens BTT geïnstalleerd om zo ook custom buttons toe te kunnen voegen. Zo heb ik altijd de tijd erin staan en heb ik een aantal shortcuts naar belangrijke programmas erin staan (Jira, slack, IDEs, auto google en auto stackoverflow op geselecteerde tekst enzo). Gewoon van die typische dingetjes die het leven voor mij makkelijker maken. Kan dit wel allemaal gaan "gesturizen" met BTT, maar dat kan ik nauurlijk nooit onthouden. Ja het kost even setupwerk, maar aangezien dit bij komende modellen de standaard blijft kan ik die configs gewoon overnemen. Zo zit ik heel erg te wachten op de externe variant van de touchbar voor m'n mac mini.
Ik had het inderdaad gelezen en wat tutorials gezien (o.a Photoshop). In mijn huidige workflow zie ik er op dit moment in ieder geval geen dusdanige verbetering in en ik blijf het een beetje een gimmick vinden. Maar goed, wellicht dat dat met de tijd komt.
WhatsappHack schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 02:34:
[...]

Toch is dat niet onoverkombaar. :P
Ik heb thuis een Dock waar alles op zit, en in m’n laptoptas zit daarom altijd:
- De originele oplader incl extra lang netsnoer en uiteraard de USB-C kabel
- HyperDrive tb3 hub (Levert USB3, usb-c, sd kaart, hdmi)
- Sitecom gbit netwerkdongle
- Cat6 kabel (2 stuks)
- USB3/USB-C SSD (Kan beide aan)
- USB-stickje
- 2 lege DVD’s, CD’s en een brander (Voor “just in case” legacy gelazer, don’t ask. :P)

Zo hoef ik enkel mn laptop erin te schuiven en heb ik meteen alles mee.
Mocht ik iets nodig hebben, bijv de SSD om wat nieuwe bestanden die noodzakelijk zijn weg te schrijven dan is t een stukje discipline om die meteen erna terug in de tas te proppen. Voor mij ook wat noodzakelijk omdat ik op elk moment *direct* weg moet kunnen als ik een noodoproep krijg, elke seconde telt ook in t bedrijfsleven als er geld op ‘t spel staat voor ‘t bedrijf namelijk. :+ Dan moet ik niet eerst alles los koppelen, bij elkaar gaan zoeken en weer inpakken.

Ik vergeet dus nooit iets en heb altijd de juiste adapters en dongles mee. :)
Was een nogal kleine investering voor veel gemak en alles mee om je werk te kunnen doen, ook als de klant wat basale zaken niet op orde/voor handen heeft. (Zoals UTP)
Het gaat mij vooral om de extra moeite voor die aanschaf. Alles wat ik nu nog heb liggen is allemaal USB, al dat gesleep met kabels voelde zo onnodig en vooral onlogisch als het nu allemaal wel prima in de poorten gaat. Ik ga inderdaad even checken welke kabels ik nodig heb, relevantie en prijs/kwaliteit. Ik wil sowieso een aantal extra kabels voor in zowel m'n Herschel (die gaat overal mee heen) als in m'n werktas. Maar goed, verder word het echt afwachten.

Ondertussen heb ik gister in Amsterdam mijn Retina omgeruild voor de Touchbar. Bijna gedoe gehad met het omruilen omdat er op de website verkeerde informatie staat, maar goed. Het is gelukt, ik ben zeeeeer benieuwd.
Pagina: 1