Upgraden naar een M.2 SSD de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-02 09:02
Beste tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een nieuw systeem. Het nieuwe moederbord heeft een M.2 slot dus ik zat er aan te denken om daar een SSD voor de kopen, waarschijnlijk de Samsung 960 EVO 250GB.

Op dit moment ben ik echter in het bezit van een Samsung 850 EVO.

Mijn vraag:

Is het de moeite waard om te upgraden? Ga ik het verschil in snelheid merken bijvoorbeeld bij het opstarten van Firefox of MS Word?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Is het niet waard. Zie https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten Je kunt beter een 500Gb sata nemen dan een 250Gb nvme.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:47
Wat heb je zelf al gevonden?

Het verschil is best groot:
http://ssd.userbenchmark....50-Evo-250GB/m38570vs2977

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:27
En wat zeggen die nummertjes in de praktijk? Zien we de link van ACB dan is het verschil er voor 90% van de consumenten niet.

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-02 09:02
Bedankt voor dr reacties, moet ik er wel bijzeggen dat ik op dit moment een 850 EVO van 120gb gebruik, maar zelfs dan is het verschil waarschijnlijk niet merkbaar?

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:47
loki504 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:45:
[...]

En wat zeggen die nummertjes in de praktijk? Zien we de link van ACB dan is het verschil er voor 90% van de consumenten niet.
Geen idee, ik wil niet al z'n google-werk voor hem doen :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ronnie N schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:47:
Bedankt voor dr reacties, moet ik er wel bijzeggen dat ik op dit moment een 850 EVO van 120gb gebruik, maar zelfs dan is het verschil waarschijnlijk niet merkbaar?
Het hangt geheel af van wat je doet met je PC uiteraard maar veel applicaties worden door de CPU gelimiteerd, niet door de schijf.

Neem Firefox bijvoorbeeld, de Firefox installatie is (bij mij) zo'n 200MB, de 850 EVO leest met 500MB/s dus is 200/500=0.4 seconden bezig met lezen, bij de 960 zou dit 200/2500=0.08 seconden zijn. Een heel stuk sneller maar het verschil is te klein om te merken. En voor de rest doet Firefox niet bijzonder veel met je schijf en ga je dus weinig verschil zien.

Zodra je 10GB aan bestanden moet inlezen scheelt het natuurlijk wel een stuk meer, dan is het opeens 20 seconden versus 4 seconden, als je dat vaak doet dan heeft het mogelijk wel effect voor je. Maar zelfs dan moet je je afvragen of het verschil groot genoeg is om de prijs te verantwoorden.

Kwa persoonlijke ervaring kan ik je zeggen dat ik van een 1TB 850 Pro geupgrade ben naar een 2TB 960 Pro en ik merk zeker verschil bij diverse toepassingen, maar lang niet bij alles. De meeste operaties zijn nog net zo traag aangezien je SSD niet de limiet is :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 13:59
Ronnie N schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:47:
Heb je de link van @Verwijderd bekeken? Daar staat het letterlijk vergeleken..

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Als je beperkt zit in budget zou ik dan vooral eerst kijken naar een grotere SSD en als er dan budget genoeg is, een snellere. Op een 250 of 500GB SSD kun je een stuk meer programma's kwijt naast Windows dan op je huidige 120GB, die is eigenlijk alleen maar groot genoeg voor Windows en de essentiële programma's. Als je een keer een grote Windows update binnen haalt (à la Creators update) dan wordt er weer een 25GB grote Windows.old map aangemaakt.

Een M.2 SSD (ook een SATA variant) heeft wel als voordeel dat die wat properder in je kast zit, je moet er geen 2 kabels naar leggen. Al zit die SSD dan wel vaak onder een andere component (vaak de videokaart) zodat de SSD van je moederbord verwijderen wel iets meer werk is dan twee kabels lostrekken en de tray uit je behuizing halen.

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:00
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:37:
Is het niet waard. Zie https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten Je kunt beter een 500Gb sata nemen dan een 250Gb nvme.
Maakt wel degelijk een verschil :) ...... waarschijnlijk heb je hetzelf nog niet geprobeerd :)

• loki504
RoaDHouse schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:16:
[...]

Maakt wel degelijk een verschil :) ...... waarschijnlijk heb je hetzelf nog niet geprobeerd :)
Waarom wijst de test dan anders uit? Ik zou zeggen doe de test en laat het verschil zien. Of heb je last van het plasebo effect. En wil je graag verschil merken omdat hij veel duurder is.

[ Voor 13% gewijzigd door loki504 op 26-08-2017 17:30 ]

• R.pirinu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik vind het niet waard zo veel sneller is het niet. Maar misschien als je je hard drive sneller wilt maken (misschien ook je ssd weet ik niet zeker) kan je wel eens kijken naar intel optane die kan namelijk wel je M.2 innemen.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 13:59
R.pirinu schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 16:59:
Ik vind het niet waard zo veel sneller is het niet. Maar misschien als je je hard drive sneller wilt maken (misschien ook je ssd weet ik niet zeker) kan je wel eens kijken naar intel optane die kan namelijk wel je M.2 innemen.
Is alleen voor HDD. Voor SSD is dat onzin. LinusTechTips heeft dat getest, er zit geen verschil in. (En als je al alleen maar een HDD hebt kan je voor het geld beter een SSD kopen!)

[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 26-08-2017 17:04 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

loki504 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 16:33:
[...]

Waarom wijst de test dan anders uit? Ik zou zeggen doe de test en laat het verschil zien. Of heb je last van het plasebo effect. En wil je graag verschil merken omdat hij veel duurder is.
Die test is zwaar CPU-biased, daar zie je dus weinig verschil. Het is simpelweg de CPU/IO ratio die het verschil maakt hier, traditioneel was IO altijd de grootste bottleneck maar dat is met een 960 Pro zeker niet altijd het geval.

Daarom is de vraag voor de TS vooral waar hij de PC voor gebruikt. Aangezien spellen tegenwoordig gerust 50GB kunnen zijn zou het me niets dat een snellere SSD betere resultaten geeft. Maar dat zegt zeker niet dat het altijd zinnig is, de prijs is toch best fors.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• loki504
Wolfboy schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 02:25:
[...]
Die test is zwaar CPU-biased, daar zie je dus weinig verschil. Het is simpelweg de CPU/IO ratio die het verschil maakt hier, traditioneel was IO altijd de grootste bottleneck maar dat is met een 960 Pro zeker niet altijd het geval.

Daarom is de vraag voor de TS vooral waar hij de PC voor gebruikt. Aangezien spellen tegenwoordig gerust 50GB kunnen zijn zou het me niets dat een snellere SSD betere resultaten geeft. Maar dat zegt zeker niet dat het altijd zinnig is, de prijs is toch best fors.
Ze hebben van alles getest. Games laadtijd tot Windows opstart tijd. Winrar waar je enige vorm van winst uit kan halen maar bijna geen consument werkt met grote rar bestanden op dagelijkse basis.

Maar met jou post is ook iets mis. Met die gene die ik quete wel. Hij maakt een claime die ACB al met een test van tafel heeft geveegt.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 10:52

Atmoz

Techno!!

Ronnie N schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:35:
Beste tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een nieuw systeem. Het nieuwe moederbord heeft een M.2 slot dus ik zat er aan te denken om daar een SSD voor de kopen, waarschijnlijk de Samsung 960 EVO 250GB.

Op dit moment ben ik echter in het bezit van een Samsung 850 EVO.

Mijn vraag:

Is het de moeite waard om te upgraden? Ga ik het verschil in snelheid merken bijvoorbeeld bij het opstarten van Firefox of MS Word?

Alvast bedankt!
Ik vind het wel een grappige vraag eigenlijk :) Het opstarten van Word (en Firefox, of welke browser dan ook) gebeurt met een "gewone" SSD al (super) snel. Het verschil ga je denk ik niet merken, en áls je het al merkt is het maar heel klein (zoals hierboven reeds aangegeven).

Waar je wel verschil gaat merken is als je inderdaad met (grote) bestanden aan de slag gaat. Het uitpakken van *.ZIP gaat bijvoorbeeld merkbaar sneller. Ook het lompweg kopiëren van bestanden gaat heerlijk vlot.

Ik heb zelf 2 stuks Samsung 960EVO (512GB) in RAID0 (stripe) zitten. Daar gaat kopiëren van bestanden sneller dan ik ooit had kunnen dromen :9

Dus ja: zo'n M.2 schijf kan zeker merkbare verbetering brengen, je moet alleen de juiste "bestemming" ervoor hebben. En daarbij: of Word nu in 0.2ms of 2 sec. (ok, das wel erg traag >:)) opent: je gaat er vervolgens 1 uur in zitten typen, dus dan boeit dat opstarten al helemaal niet toch?!
Pagina: 1