• kretek1305
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-12-2025
Een crossover tussen het TV en Audio topic. Kan nuttig zijn voor het bespreken van problemen en oplossingen, goede combo's voorstellen e.d. meer...

Ik heb een LG OLED 65C7V met een LG SJ9 soundbar verbonden via HDMI ARC. Ik kijkt kabel TV of (voornamelijk) Netflix via de TV app.

Via de TV luidsprekers is alles in orde maar via de SJ9 is er is een synchronisatieprobleem:
- HDMI ARC of optisch geeft het geluid vertraagd weer t.o.v. het beeld. Via de TV kun je het beeld vertragen, maar slechts tot setting -5 (in de + gaan ze tot 15). Zelfs met de setting op -5 is er nog een vertraging van ongeveer 80ms.
- De soundbar kan uiteraard enkel het geluid verder vertragen, ben je dus niks mee...
- Atmos is nog veel erger, de vertraging is daar echt storend. Wordt zelfs op de website van LG Canada erkend.
- PCM lijkt redelijk goed te gaan.
Het lijkt er dus op dat hoe "zwaarder" het geluid, hoe meer vertraging: PCM<DD 5.1<Atmos. Zou dat kunnen liggen aan processing die gedaan moet worden door de TV?

Hier op het forum en op avforums al gelezen dat meer mensen hier last van hebben. Lijkt ook erger te zijn bij de 7 serie dan de 6. En het lijkt aan de TV te liggen, want het probleem doet zich voor met verschillende versterkers en soundbars.

Wie heeft er nog last van en heeft iemand een oplossing?
LG spammen met klachten hierover zodat ze het oplossen...?
Als je een speler op de SJ9 aansluit (bijv. de LG UP970) en je bekijkt via de speler Netflix, dan zou het in orde moeten zijn. Kan iemand dit testen?

[ Voor 6% gewijzigd door kretek1305 op 26-08-2017 19:56 ]

5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:53

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je hem niet op HDMI ARC aansluit, maar op één van de andere HDMI-aansluitingen, heb je het dan ook?
Ik gebruik zelf een 55C7 in combinatie met een Marantz SR7011 receiver. Alleen tv-geluid = prima; alleen via de Marantz = ook prima. Allebei tegelijkertijd en je hoort bij sommige bronnen (vooral live tv, via de ingebouwde tuner) een kleine vertraging tussen beide signalen (resultaat een soort van echo). Luister je weer enkel via de tv-speakers, of enkel via de Marantz: weg probleem.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• kretek1305
Aansluiting moet via HDMI ARC want TV is de enige bron die ik gebruik. Optisch is ook een optie maar daar blijft het probleem en heb je minder functies...

Jorgen: jij hebt ook een sync verschil tussen je TV speakers en externe versterker. Dat is de "echo" die je hoort: het geluid komt iets later uit de versterker (neem ik aan).
Misschien is de vertraging kleiner bij jou of ben je er minder gevoelig aan dat je het normaal niet opmerkt. De een is er al gevoeliger aan dan de ander...

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Een paar dagen liggen stoeien met de a/v sync. Ik heb een 55c7v en Soundbar Sj9 aangesloten via HDMI arc. Ik kijk TV via een stb arris 2952, provider KPN. In eerste instantie de a/v sync op TV gezet op -3 en de Soundbar op 20ms. Nog niet 100% synchroon, maar naar te kijken. Toch niet helemaal tevreden en verder op onderzoek. Ook eens gekeken naar de instellingen van de STB. Ik had beeldschermresolutie staan op 1080P@50hz. Deze resolutie gewijzigd in 1080P@25hz, de a/v sync op TV -3 en de a/v op de Soundbar op 0ms. Voor zover ik kan zien, loopt geluid en beeld (bijna) synchroon. Nog niet tevreden.
Zo te zien komt het alleen voor bij HD zenders met Dolby Audio. Bij SD zenders met PCM audio uitvoer loopt het wel synchroon. Atmos geluid heb ik nog niet kunnen testen. Dvd en blu-ray schijfjes geven geen probleem. Ik heb een blu-ray speler Lg up970 audiouitvoer via HDMI naar Soundbar, beeld via HDMI naar TV.
Weet op dit moment niet meer wat te doen. Iemand een oplossing?

[ Voor 27% gewijzigd door Wakkie op 30-08-2017 16:35 ]

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• kretek1305
Zelfde probleem als ik blijkbaar...

Heb je optisch al geprobeerd?

Jij kunt de stb arris eens aansluiten op de HDMI IN van de SJ9 en zien hoe dat gaat. Ik verwacht dat dat wel goed zal zijn. Indien ja, dan kun je een 4K switch kopen (€50?) en zowel de UP970 als de stb arris op de HDMI IN zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door kretek1305 op 31-08-2017 00:21 ]

• Wakkie
  • Nu online
kretek1305 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 00:20:

Jij kunt de stb arris eens aansluiten op de HDMI IN van de SJ9 en zien hoe dat gaat. Ik verwacht dat dat wel goed zal zijn. Indien ja, dan kun je een 4K switch kopen (€50?) en zowel de UP970 als de stb arris op de HDMI IN zetten.
Ben momenteel niet in Nederland. Als ik terugkom ga ik het e.e.a nog eens uit proberen. Optisch nog niet geprobeerd. Zoals je ook al eerder schreef: Hoe "zwaarder" het geluid hoe meer problemen er ontstaan. Overigens heb ik de set aangeschaft om optimaal gebruik te kunnen maken van de beste geluidsoverdracht via een kabel (arc) en niet alleen via een optische kabel.

• Wakkie
  • Nu online
kretek1305 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 00:20:

Optisch geen probleem. De Arris op HDMI IN van de SJ9 aangesloten, maar zoals ik wel verwachtte: alleen geluid, geen beeld. De ARRIS heeft maar een HDMI aansluiting en die gaat naar de TV. De synchroon problemen treden alleen op bij live TV waarbij audio als Dolby Audio wordt meegegeven. Audio in PCM formaat loopt wel synchroon. Ook opgenomen programma’s lopen synchroon in welk audio formaat dan ook.
Ik heb de A/V synchronisatie op de TV -3 ingevoerd en als je goed kijkt zie je dat het niet 100% synchroon loopt als de Audio weergave Dolby Audio is. Ik kan in de Arris alle audio wijzigen in PCM (staat nu op automatisch) maar Ik laat het maar zoals het is. Nog als aanvulling: audio weergave via TV, geen enkel probleem.

Edit: Instellingen geluid op mijn TV: NIET A/V synchronisatie maar op BYPASS instellen en de geluidsinstellingen op de STB gewoon op Dolby instellen. Probleem opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door Wakkie op 23-11-2017 14:00 ]

Pagina: 1