van 60+ fps naar 15 fps drops

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAlexx
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-06 17:01
Hoi! ik heb een laptop gekocht laatst met deze specs:

Intel Core i7 7500U
RAM-geheugen 8GB
NVIDIA GeForce 940MX
Opslagcapaciteit 128 GB SSD + 1 TB HDD
(https://www.laptopshop.nl...-pavilion-15-cc594nd.html)

Bij elke game wat ik speel bij wat betere games zoals h1z1 kotk en bijvoorbeeld een wat slechtere game zoals cs:go en euro truck simulator 2 heb ik eerst normale fps en dan zomaar ineens een fps drop naar 15 fps en dat dan de hele tijd door.
ik heb op internet niks kunnen vinden om het probleem op te lossen dus daarvoor post ik een bericht hier op het. mijn oude computer die een stuk slechter is heeft bij games zoals euro truck simulator 2 en cs:go geen fps dropt en dat maakt het onspeelbaar op mijn nieuwe laptop

ik hoop snel van het probleem af te zijn :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoals vaker: meten = weten dus ga maar eens wat tooltjes mee laten lopen tijdens het gamen om te bekijken of er iets heel erg zwaar belast wordt.

Wat je niet post is of je Intel 620 of de 940MX als GPU gebruikt; dat moet toch vrij simpel te detecteren zijn.

Verder zie ik verschillende YT vids waar de framerate met een 940MX wisselt tussen 17fps en 130fps; neem aan dat je deze ook al had gevonden en vergeleken hebt wat de verschillen zijn tussen de videos en waarom er dus verschillen in fps zit?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DutchAlexx schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:35:

ik heb op internet niks kunnen vinden om het probleem op te lossen
Onzin. Met een beetje zoekwerk zijn er heel veel dingen te vinden die je kan proberen.

Maargoed, framedrops kunnen komen doordat de CPU of de GPU te heet word. Die klokt dan tijdelijk even terug om af te koelen waarbij de framerate zwaar omlaag gaat. Zijn de temps weer goed gaat de boel weer op de normale kloksnelheden lopen en gaat de framerate weer omhoog tot dat het weer te heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

mijn oude computer die een stuk slechter is heeft bij games zoals euro truck simulator 2 en cs:go geen fps dropt
Definieer "stuk slechter"
Een i5 4670k komt dan misschien uit 2013 maar maakt gehakt van de 7500u. (om maar een voorbeeld te noemen)

[ Voor 6% gewijzigd door Switchie op 25-08-2017 22:23 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PilatuS schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:18:
[...]

Onzin. Met een beetje zoekwerk zijn er heel veel dingen te vinden die je kan proberen.
Eens, en wat me dan meteen opvalt op de link uit de startpost naar laptopshop:

1. De videokaart is niet geschikt om games op hoge instellingen te spelen.
2. Gamen: ja, maar niet op hoge instellingen

Met enige nuance; het is een FHD scherm terwijl de sterkste GPU niet veel sterker is dan een ouderwetsere 550Ti en die had al problemen om op 1080p iets als BF3 met meer dan 35fps te spelen. Ik verwacht dan ook niet dat de 940MX wonderen zal verrichten op de native resolutie van de laptop; het rotte is dat je vaak de resolutie niet kan terugschroeven omdat je dan wazig/lelijk beeld gaat krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:26:
[...]
Ik verwacht dan ook niet dat de 940MX wonderen zal verrichten op de native resolutie van de laptop; het rotte is dat je vaak de resolutie niet kan terugschroeven omdat je dan wazig/lelijk beeld gaat krijgen.
Het is inderdaad zeker geen kaart waar je mee wil gamen. Alleen los van dat, een spel als CS:GO is niet heel zwaar en zou een vrij constante framerate moeten hebben. Tuurlijk zal je altijd wat drops hebben, alleen van 60+ naar 15 doet mij vermoeden dat de kaart opzich snel genoeg is voor dat spel en het toch een temperatuur probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

MAX3400 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:26:
[...]

Eens, en wat me dan meteen opvalt op de link uit de startpost naar laptopshop:

1. De videokaart is niet geschikt om games op hoge instellingen te spelen.
2. Gamen: ja, maar niet op hoge instellingen

Met enige nuance; het is een FHD scherm terwijl de sterkste GPU niet veel sterker is dan een ouderwetsere 550Ti en die had al problemen om op 1080p iets als BF3 met meer dan 35fps te spelen. Ik verwacht dan ook niet dat de 940MX wonderen zal verrichten op de native resolutie van de laptop; het rotte is dat je vaak de resolutie niet kan terugschroeven omdat je dan wazig/lelijk beeld gaat krijgen.
Ik snap uberhaubt de combinatie 940mx + i7 7500u niet helemaal.

Correct me if i'm wrong. Maar volgens mij is de 940mx toch niet heel significant krachtiger dan de IGP van de i7?
Een Gtx 1060 of desnoods een 1050 biedt meerwaarde. Maar een 940mx? Ik betwijfel het.

[ Voor 5% gewijzigd door Switchie op 25-08-2017 23:48 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-09 21:32

Nemesizz

Untouchable

Switchie schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 23:44:
[...]

Ik snap uberhaubt de combinatie 940mx + i7 7500u niet helemaal.

Correct me if i'm wrong. Maar volgens mij is de 940mx toch niet heel significant krachtiger dan de IGP van de i7?
Een Gtx 1060 of desnoods een 1050 biedt meerwaarde. Maar een 940mx? Ik betwijfel het.
Als ik benchmarks bekijk is de 940MX toch wel wat sneller dan de IGP.
En t/m 720P 'medium settings' zijn er redelijke framerates uit de halen bij aardig wat games, daarboven (dus boven 720) is het heel snel gedaan met de lol.

Ander voordeel van de 940MX is dat die dedicated geheugen heeft, de Intel chip heeft uiteraard shared en is de snelheid dus ook afhankelijk welk RAM er gebruikt word (plus dat een deel van je RAM al word opgesnoept).

Eerlijk gezegd vermoed ik ook eerder dat het thermal throttle is. Veel laptops hebben nou niet echt een geweldig goed koel systeem (het is vaak nét aan) en met een beetje warm weer kan het net de druppel zijn tussen thermal throttle of een normaal werkend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:33
Zoals anderen al gezegd hebben: niets kunnen vinden betekent niet goed gezocht hebben. En daarnaast inderdaad ook "meten is weten".
Bij een laptop waar de FPS ineens flink inzakt en dan ook laag blijft, denk ik al snel aan thermal throttling. Kort gezegd, na verloop van tijd wordt de boel gewoon te warm en gaat de CPU (of GPU) gewoon downclocken. Dit zul je echter moeten meten om zeker te weten dat dit ook gebeurt. Installeer eens een programma als AIDA64 en monitor de temperaturen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:14
Dat lijkt inderdaad op thermal throttling. Meestal wel te verhelpen door een fan profiel aan te maken en een maximale framerate in te stellen. Zet bijvoorbeeld de maximale framerate op 40 fps. Dit speelt prima soepel als het constant is.
Pagina: 1