Audio-game upgraden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDariius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-06 13:27
Hallo daar!

Audio is niet vaak prioriteit nummer 1 bij PC-builders, maar het is toch een van de meest belangrijke dingen die er zijn. Probeer maar eens een film te kijken met audiokwaliteit van een aardappel. Niet te doen.

Zelf hou ik enorm veel van muziek. Iedere dag luister ik er naar en maak ik zelf ook muziek. Ik speel samen met 2 vrienden en mijn broer in een bandje en maak soms ook via de computer wat muziek. Maar ik heb ook goede audio nodig voor mijn vak (editor). Nu ben ik bezig met een nieuwe PC te bouwen en wil ik graag kwaliteit. Audio kan ik daarom niet vergeten.

Nu ben ik een volledige nieuweling als het gaat om audio. Ik heb zelf een eenvoudige audio-jack speaker setup van Bose wat prima z'n ding doet. Maar ik wil beter. Veel beter.

Nu was de vraag aan jullie hoe ik dit moet aanpakken. Waar kan ik het beste aandacht aan besteden als het gaat om helder geluid. Zomaar blindeling nieuwe speakers kopen lijkt mij geen goed idee, dus hoop ik dat jullie met wat meer verstand mij wel zouden willen helpen. Alle details tellen, tóch?

Beste antwoord (via xDariius op 25-08-2017 21:03)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-10 14:15
Je moet een beetje een keuze gaan maken.
Audio-weergave voor producers stelt (zover ik weet) andere eisen dan audio-weergave voor consumers.

In het eerste geval wil je studio-monitoren. Deze speakers geven een zo neutraal mogelijke weergave van muziek, zodat je hoort of alles klopt. Je moet dan denken aan speakers van KRK, JBL, ADAM, etc. Deze vind je iig via bax-shop. Het cijfer in de productnaam doelt meestal op de woofer-diameter.

In het tweede geval kun je studio-monitoren kiezen, maar geven normale actieve speakers waarschijnlijk een plezieriger geluid. Je hebt speakers in de categorie "pc-speakers", maar veelal vind je daar de wat goedkopere setjes. Edifier heeft speakers die goed gereviewd zijn door Foritain en deze hoeven niet duur te zijn. Sommige tweakers zweren bij de harman kardon sound sticks, maar (zonder ze beluisterd te hebben) denk ik niet dat die kunnen tippen aan de wat grotere speakers. Het grootste nadeel bij dit soort setjes is de combinatie subwoofer en satelliet speakers. De eerste is vaak té overheersend en de tweede kunnen niet zonder de eerste. Als je wat meer kunt uitgeven komen speakers als de Audioengine A5 en Ruark Audio MR1 in zicht. Die tweede heb ik en ben er zeer over te spreken. Ik heb er ook een review over geschreven, maar ik zie dat ik de plaatjes even moet fixen. Audioengine scoort over het algemeen ook goed, maar uit vergelijkende reviews (ten tijde van mijn zoektocht) dolven deze het onderspit. Er zijn meer speakers in deze prijscategorie, maar daarvoor kun je beter even op google zoeken. Wat over het algemeen gezien word/werd als dé best scorende speakers voor bij de pc, zijn de KEF x300a. De prijs is er ook naar. Tegenwoordig zie je echter ook wat andere speaker-fabrikanten die zich op de actieve speakermarkt begeven (Dali, Dynaudio, Q Acoustics, etc). Ik weet in elk geval dat Dali ook een actieve versie heeft van hun veel geprijsde Zensor 1 en Zensor 5. Die laatste lijken met niet zo handig bij de pc, aangezien het vloerstaanders zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Audio-weergave voor producers stelt (zover ik weet) andere eisen dan audio-weergave voor consumers.

In het eerste geval wil je studio-monitoren. Deze speakers geven een zo neutraal mogelijke weergave van muziek, zodat je hoort of alles klopt. Je moet dan denken aan speakers van KRK, JBL, ADAM, etc. Deze vind je iig via bax-shop. Het cijfer in de productnaam doelt meestal op de woofer-diameter.

In het tweede geval kun je studio-monitoren kiezen, maar geven normale actieve speakers waarschijnlijk een plezieriger geluid. Je hebt speakers in de categorie "pc-speakers", maar veelal vind je daar de wat goedkopere setjes. Edifier heeft speakers die goed gereviewd zijn door Foritain en deze hoeven niet duur te zijn. Sommige tweakers zweren bij de harman kardon sound sticks, maar (zonder ze beluisterd te hebben) denk ik niet dat die kunnen tippen aan de wat grotere speakers. Het grootste nadeel bij dit soort setjes is de combinatie subwoofer en satelliet speakers. De eerste is vaak té overheersend en de tweede kunnen niet zonder de eerste. Als je wat meer kunt uitgeven komen speakers als de Audioengine A5 en Ruark Audio MR1 in zicht. Die tweede heb ik en ben er zeer over te spreken. Ik heb er ook een review over geschreven, maar ik zie dat ik de plaatjes even moet fixen. Audioengine scoort over het algemeen ook goed, maar uit vergelijkende reviews (ten tijde van mijn zoektocht) dolven deze het onderspit. Er zijn meer speakers in deze prijscategorie, maar daarvoor kun je beter even op google zoeken. Wat over het algemeen gezien word/werd als dé best scorende speakers voor bij de pc, zijn de KEF x300a. De prijs is er ook naar. Tegenwoordig zie je echter ook wat andere speaker-fabrikanten die zich op de actieve speakermarkt begeven (Dali, Dynaudio, Q Acoustics, etc). Ik weet in elk geval dat Dali ook een actieve versie heeft van hun veel geprijsde Zensor 1 en Zensor 5. Die laatste lijken met niet zo handig bij de pc, aangezien het vloerstaanders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-10 21:40
Wat wil je er allemaal mee doen?

Blindelings iets kopen is geen goed idee, maar ik zou even rondgooglen, je zal vast niet de eerste zijn. Bepaal wat je wil, zoek daar apparatuur bij, en bekijk reviews, veel reviews.

Voorbeeldje (eerste hit op google bij 'best audio pc')
http://www.pcgamer.com/ho...c-audio-experience-to-11/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDariius
LA-384 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:37:

In het tweede geval kun je studio-monitoren kiezen, maar geven normale actieve speakers waarschijnlijk een plezieriger geluid. Je hebt speakers in de categorie "pc-speakers", maar veelal vind je daar de wat goedkopere setjes. Edifier heeft speakers die goed gereviewd zijn door Foritain en deze hoeven niet duur te zijn. Sommige tweakers zweren bij de harman kardon sound sticks, maar (zonder ze beluisterd te hebben) denk ik niet dat die kunnen tippen aan de wat grotere speakers. Het grootste nadeel bij dit soort setjes is de combinatie subwoofer en satelliet speakers. De eerste is vaak té overheersend en de tweede kunnen niet zonder de eerste. Als je wat meer kunt uitgeven komen speakers als de Audioengine A5 en Ruark Audio MR1 in zicht. Die tweede heb ik en ben er zeer over te spreken. Ik heb er ook een review over geschreven, maar ik zie dat ik de plaatjes even moet fixen. Audioengine scoort over het algemeen ook goed, maar uit vergelijkende reviews (ten tijde van mijn zoektocht) dolven deze het onderspit. Er zijn meer speakers in deze prijscategorie, maar daarvoor kun je beter even op google zoeken. Wat over het algemeen gezien word/werd als dé best scorende speakers voor bij de pc, zijn de KEF x300a. De prijs is er ook naar. Tegenwoordig zie je echter ook wat andere speaker-fabrikanten die zich op de actieve speakermarkt begeven. Ik weet in elk geval dat Dali ook een actieve versie heeft van hun veel geprijsde Zensor 1 en Zensor 5. Die laatste lijken met niet zo handig bij de pc, aangezien het vloerstaanders zijn.
Harstikke bedankt voor de suggesties! Ik ben dan denk ik eerder een consument als het gaat om audio. Ik ga hier zeker wat mee doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Goede speakers vormen verder de basis. In de meeste gevallen voldoet de onboard geluidschip prima. Als dat toch wat beperkingen geeft (bijvoorbeeld ruis tijdens pc-gebruik) dan kun je overwegen een losse geluidskaart te kopen of (bij ruis) beter nog een externe geluidskaart welke je digitaal (usb bijvoorbeeld) aansluit.

Wil je echt het maximale uit je speakers halen, dan moet je ook aan de akoestiek gaan denken. Voor een spelletje, film en wat muziek is dat laatste niet direct nodig.

Weet dat de meeste pc-speakers door hun formaat niet de beste van de klas zijn als het gaat om de sub-lage frequenties. Staar je daarom niet blind op de cijfertjes (frequency response) die fabrikanten in de specificaties zetten. Deze cijfers variëren naar gelang het volume en andere criteria, dus zolang je niet weet onder welke omstandigheden ze verkregen zijn, zeggen ze niet zoveel.

Mocht je een liefhebber zijn van voelbaar laag, dan moet je er aan denken dat de speaker ook een subwoofer uitgang heeft (ik weet dat de Ruark Audio en Audioengine dat beide wel hebben) zodat je er een subwoofer aan kunt koppelen. Subwoofer zijn wel een verhaal op zich, dus misschien kun je je beter eerst focussen op de speakers.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 25-08-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDariius
LA-384 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:29:
Goede speakers vormen verder de basis. In de meeste gevallen voldoet de onboard geluidschip prima. Als dat toch wat beperkingen geeft (bijvoorbeeld ruis tijdens pc-gebruik) dan kun je overwegen een losse geluidskaart te kopen of (bij ruis) beter nog een externe geluidskaart welke je digitaal (usb bijvoorbeeld) aansluit.
Ik had inderdaad ergens gehoord van zo'n externe geluidskaart, hoe werkt dat dan precies? Heb namelijk alleen gehoord zogeheette amplifiers alleen waren die voor hoofdtelefonen. Stel dat ik ga voor een "Edifier R1280DB", hoe kan dit dan het geluid bevorderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Een geluidskaart (ook wel DAC genoemd) zet het digitale signaal om in een analoog signaal (Digital to Analog Converter). Met dit analoge signaal worden de speakers aangestuurd. Het analoge signaal is echter gevoeliger voor storingen van buitenaf. De elektronica in de pc kan soms voor degelijke storingen zorgen. Als je dan het DAC gedeelte buiten de pc plaatst (door zo'n externe geluidskaart) heb je geen of iig veel minder kans op dergelijke storingen.

Sommige speakers kunnen ook digitaal aangesloten worden, die hebben dan dus een ingebouwde DAC. In zo'n geval heeft een externe geluidskaart geen tot weinig meerwaarde.

Zover ik weet is het de DAC die de kwaliteit bepaald van het signaal, maar zit dat tegenwoordig altijd wel goed. Wat de meerwaarde van duurdere geluidskaarten dan wel kan zijn, ligt volgens mij in de aansluit- en instelmogelijkheden (equalizing). Door equalizing kun je bepaalde frequenties versterken of verzwakken, zodat de klank veranderd. Sommigen houden van meer bass, of juist een wat krachtiger midden.

Digitale signalen lopen veelal via USB, toslink of coax (oranje of geel)
Analoge signalen veelal via jack plug of tulp (rood/wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Ik zou zeker de JBL studio monitoren uit de 300serie overwegen (ls305 en ls308). Dat is een technisch zeer goed ontwerp, klinken mooi en neutraal. Desondanks zijn ze zeer betaalbaar. Ze zijn actief dus je hebt verder niets meer nodig. Evt kan je een externe geluidskaart gebruiken indien je last hebt van ruis, of eentje met volume knop.

Later kan je evt ook nog de bijpassende (of een andere) sub toevoegen.
Pagina: 1