Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:44
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik heb op dit moment geen idee meer wat ik kan proberen.

Allereerst maar een lijstje van relevante onderdelen. Ik weet dat het een oud beestje is :P.

Onderdelen PC

CPU: Intel i5 750
MOBO: Asus P7D55D
Geheugen: Eerst had ik Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3-1600
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Nu heb ik Corsair Vengeance LP 8GB DDR3-1600
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9

Wat is er aan de hand

Toen ik een aantal dagen geleden even met een stel vrienden wilde gamen sloot het spel zichzelf af met de melding dat er te weinig geheugen was. :( Toen kwam ik erachter dat mijn pc maar 4GB aangaf van de Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3-1600, ofterwel maar 1 bankje. Zowel in CPU-Z en in de BIOS geeft de PC aan maar 4GB RAM te hebben.

Vreemd. Mijn eerste gedachte was dat een geheugenbankje kapot was en ben gaan testen. Met bankje 1 startte mijn pc in alle sloten wel op, met bankje 2 startte mijn pc niet op. In CPU-Z wordt herkend dat het geheugenbankje in een ander slot zit, dus naar mijn idee zit het probleem niet in de geheugensloten op het moederbord. Leek mij dus duidelijk, een kapot geheugenbankje. Toch vond ik het raar aangezien ik mijn pc al een tijdje niet meer open heb gemaakt en er niets mee gebeurd was.

Contact opgenomen met de webwinkel waar ik de bankjes gekocht had en teruggestuurd.

Na een aantal dagen krijg ik bericht terug. In de e-mail werd mij verteld dat de geheugenbankjes getest waren en deze allebei gewoon werkte. Oké, als zij die getest hebben geloof ik hen.

Vanochtend kreeg ik de geheugenbankjes weer terug. Ik doe ze weer in mijn pc en.... 4GB.

Ik bedacht mij dat mijn huisgenoot per toeval exact dezelfde geheugenbankjes heeft, dus ik heb één van zijn bankjes uit zijn pc gehaald. Zijn geheugenbankje samen met nummer 1 van mij, helaas weer 4GB geheugen. Vervolgens zijn geheugenbankje samen met nummer 2 van mij en.. 8GB geheugen! :/

Dat was dus voor mij duidelijk, geheugenbankje nummer 1 was dus toch kapot! Direct contact met de webshop opgenomen en mijn geheugenbankjes konden worden omgeruild. In de auto gesprongen en naar hen toe gereden.

Webwinkel heeft vervolgens mijn geheugenbankjes ingenomen en geruild voor Corsair Vengeance LP. Ik naar huis, zet ze in de pc, pc start en geeft aan maar 4GB te hebben... Nog fraaier zelfs, als ik de geheugenbankjes omwissel van slot weigert de pc in zijn geheel te starten. Hij gaat aan maar het scherm laat niets zien en zo'n prachtig rood DRAM_LED lampje staart mij aan.

Geheugenbankjes in slot 2 en 4 gezet, weer een niet startende pc.

Vervolgens maar eens de nieuwe geheugenbankjes in de pc van mijn huisgenoot getest en ja hoor, 8 GB RAM. Combinaties van de Crucial Ballistix Tactical en Corsair Vengeance LP werken ook allemaal in zijn pc.

Wie o wie heeft een idee wat er hier mis gaat? :?

Dat mijn pc oud is en ik beter een nieuwe kan kopen weet ik, maar dat laat mijn bankrekening op het moment niet toe :P.

PS: Ja ik heb een 64-bits versie van Windows :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Even kijken naar 'Memory Remapping' in de BIOS, misschien dat helpt.

Maar kan ook zijn dat het moederbord niet helemaal compatible is met de geheugen modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Voortaan de handleiding lezen

http://dlcdnet.asus.com/p...5305-180210724.1501322805

Pagina 2-11 -> in de geheugensloten kan je geheugen modules van 1,2 of 4 GB stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vreemd probleem, vooral aangezien 1 module wel werkt in je systeem en het ook in andere pc's goed werkt.

Ben je bekend of vertrouwd met het flashen van een bios? Voor je Asus bordje zijn redelijk wat biossen uitgekomen waarvan een aantal ook ram stabiliteit verbeteren: https://www.asus.com/Motherboards/P7P55D/HelpDesk_BIOS/

Ik weet niet welke bios je momenteel hebt, maar het lijkt me het proberen waard mits je het aandurft :)
D-dark schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:25:

Pagina 2-11 -> in de geheugensloten kan je geheugen modules van 1,2 of 4 GB stoppen.
Hij heeft toch 2 x 4GB, dus waarom moet hij voortaan de handleiding lezen?

[ Voor 33% gewijzigd door stin00 op 25-08-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Als je er een geheugenmodule van 8GB instopt kan het systeem er maar 4 zien. Dat verklaart waarom je er met 2 geheugenbanken gevuld in totaal maar 2 X 4 is 8 GB zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:25:

Kan aan mij liggen maar volgens mij....
'8GB DDR3 (kit van 2)'
Oftewel 2 sticks van elk 4GB wat dus gewoon past ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderinozie
Bedankt voor de reacties!

Het zijn inderdaad zoals RGAT zegt allebei kitjes van 2 4GB bankjes. In totaal kwam ik op 8GB, de individuele bankjes zijn 4GB :).

Nemesizz, bedankt voor de tip! Ga ik zo na mijn avondeten direct naar kijken. Vreemde is dat ik deze setup al meer dan een jaar had draaien, nu opeens is er een probleem. Als het compatibility zou zijn had ik denk ik direct problemen moeten hebben.

stin00, ik heb de nieuwste bios er al op staan. Zelfs geprobeerd opnieuw flashen, maar dat wil de Asus tool geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:25
Heb je de andere geheugen sloten ook al eens geprobeerd ?
Zit er niet stof tussen de geheugen slots?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderinozie
Andere sloten geprobeerd, maar ik kom niet hoger dan 4GB (Als de pc sowieso al start).

Stof dacht ik ook aan, al flink staan blazen op de geheugensloten voor de zekerheid.

Nemesizz, net memory remapping gekeken maar die staat al op enabled. Is het helaas ook niet...

Ik ga nu proberen een oude BIOS te flashen en dan weer naar de nieuwste.

[ Voor 33% gewijzigd door sanderinozie op 25-08-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

Kan ook nog kritisch naar de koeler kijken, delen daarvan kunnen (met de tijd) wel eens in de print prikken en daardoor sommige combinaties verstoren. Of de print trekt iets krpm waardoor de spoten minder goed contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderinozie
Voor nu is het probleem opgelost!

Ik had twee geheugenbankjes in slot 1 en 3 zitten. Daarvan moest persee degene van slot 3 naar slot 1 en degene die eerst in 1 zat naar slot 2. De bankjes zitten nu niet in de juiste voor dual channel, maar er wordt ieder geval 8GB werkgeheugen herkend!

Volgens mij is het moederbord langzaam aan het overlijden :P.

Iedereen erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stop de modules eens in de juiste sloten voor dual channel -> Haal de stroom van de pc af, kabel eruit -> clear cmos.
Misschien dat dit nog soelaas biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:51
Ik heb ook ooit dat probleem gehad en bij mij was het een aantal scheve pin men in de socket wat er voor zorgde dat dual channel niet werkt. Geheugen werkte overigens wel in niet dual mode en ook in slot 1 en 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 03:21:
Stop de modules eens in de juiste sloten voor dual channel -> Haal de stroom van de pc af, kabel eruit -> clear cmos.
Misschien dat dit nog soelaas biedt.
Dit had ik inderdaad nodig om DDR3-1600 Quad Channel te draaien op een MSI X79 bord. Met XMP aan gebeurde er de wortel van geen ene neuk. :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Bij mijn broertje heb ik dit probleem een keer opgelost door ze om te draaien van positie. Bankje 1 in slot 3 en bankje 2 in slot 1, opeens werd alle 8GB weer herkend en werkte het systeem weer zonder problemen...
Pagina: 1