Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-06 19:06
Sinds heel recent heb ik de mogelijkheid gekregen mijn huidige pc als upgradeset te verkopen. Deze bestaat uit een Xeon E5-1620 quad core + ht en 16gb geheugen. Ik heb deze set destijds gekocht om te gamen (ik weet.. geen i5 op andere chipset..).

Ik speel zelf vooral games (Overwatch o.a.) en draai (soms) eens een VM. Verder vooral de browser knalvol openstaan de hele dag.

Nu ben ik erg geïnteresseerd geraakt in de nieuwe AMD cpu's en overweeg dus:

Ruil ik mijn Xeon met 16gb set, voor een nieuwe AMD Ryzen 1600, 8gb set? Het planj zou zijn om de laatst genoemde ook (met stock koeling) te overclocken naar +/- 4.0ghz.

Iemand enig idee of ik daarop achteruit ga qua game performance of is er e.v.t. zelfs winst te behalen?

Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:44
Je geeft aan dat het vooral om games gaat, dan ga je niet zoveel hebben aan een upgrade naar Ryzen.
Dit komt door dat de meeste games maar 1 of 2 thread's/cores gebruiken, ga er maar niet van uit dat je enig verschil gaat merken door te upgraden naar Ryzen, zeker ook doordat de single core performance het zelfde of maar nauwelijks beter is dan die van jouw 1620.

Daarnaast, mensen denken standaard dat je Xeon's niet kan overklokken of dat het alleen via de base clock kan, maar...
Jij hebt een E5-16xx processor, de meeste zijn gewoon volledig unlocked en kun je dus net zoals K processoren overklokken via de multiplier.
Ik zou dus daar eerst eens mee aan de slag gaan en wat informatie op doen qua hoe veilig te overklokken.

Mocht je toch niet tevreden zijn kun je nog eens gaan zoeken op ebay o.i.d. naar Xeon ES processoren, deze zijn erg goedkoop.
Let er dan op dat je alleen Xeon ES processoren zoekt die (praktisch) hetzelfde zijn als de '' gewone '' versie.
Eentje die afwijkt kan in principe ook maar er bestaat dan een aanzienlijke kans dat hij niet werkt, functies missen of andere compatibiliteitsproblemen.
Verder passen er alleen socket 2011-3 CPU's op je moederbord, dat zijn Xeon's V3,V4, i7 5800+ en i7 6800+ series.

Nu heb ik een heel verhaal getypt over de cpu maar om je antwoord te geven op je vraag:
Je kunt beter investeren in een betere videokaart om betere performance te krijgen in games, je cpu is nog steeds prima voor games anno 2017/2018.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met bovenstaande. Het belang van de CPU bij gamen wordt soms enorm overschat. Zolang het enigszins modern is (lees 4c van Sandy Bridge of later en geen Faaldozer of wat dan ook pre-Ryzen) met een beetje kloksnelheid gaan alle midrange graka's prima lopen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

JohanNL schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:05:
Dit komt door dat de meeste games maar 1 of 2 thread's/cores gebruiken,
Ben het eens hoor met je post, maar er zijn al zat games welke minimaal 4 threads gebruiken en een aantal nog meer :).

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 683497 op 27-08-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-06 19:06
Hoi, dank allen voor de uitleg!

Wat betreft het overklokken heb ik altijd begrepen dat mijn 1620v3 niet overklokbaar is (v1 en v2 wel..?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
de 1620 v3 heeft geen i7 quadcore equivalent, waarschijnlijk daarom idd niet unlocked zoals de 1650/60/80. V4 is geloof ik allemaal locked.

specs

Pagina: 1