Ik heb ergens een nieuwe Exchange 2016 mailserver opgezet en alles behalve het certificaat zou eigenlijk in orde moeten zijn behalve dat mails nog in de spam-folder belanden hier en daar - maar tot zover ik lees is dat een kwestie van geduld dat de grote mailfilters de server leren kennen. Het certificaat heb ik al, maar het MX record dat er bijhoort nog niet (acme.de - ik heb enkel acme.com) omdat dit nog op de oude mailserver (1&1 OpenXchange) actief is. Vooraleer ik omstel moet al de rest in orde zijn.
Het enige dat me nog verontrust zijn de levertijden van e-mails. Het gaat mij te traag. Ik heb enkele testjes gestuurd van en naar domeinen en uitgaande mails lijken allemaal bijna meteen aan te komen. Aankomende mails daarentegen niet - of toch niet overal:
Heeft iemand een verklaring waarom dat bij die bekende services zo lang duurt? Is dit normaal?
Het enige dat me nog verontrust zijn de levertijden van e-mails. Het gaat mij te traag. Ik heb enkele testjes gestuurd van en naar domeinen en uitgaande mails lijken allemaal bijna meteen aan te komen. Aankomende mails daarentegen niet - of toch niet overal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| acme.com : 01 min acme.de : 00 min (1&1 OpenXchange) contoso.net : 01 min (random Exchange andere klant) myjob.com : 05 min (eigen Exchange, maar daar zit POP2Exchange voor iets tussen) mykolab.com : 10 min outlook.com : 17 min gmail.com : 06 min |
Heeft iemand een verklaring waarom dat bij die bekende services zo lang duurt? Is dit normaal?