Oud beesie, Intel 2600k overclock

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrypter
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05-2023
Hi Tweakers,

Heb zelf een i7 2600k en zou me willen verdiepen in het overclocken. Nu word dit mijn eerste cpu overclock en heb ik me wel zo goed mogelijk proberen in te lezen maar meer weten kan nooit kwaad vandaar dit topic ;)

Nu is mijn cpu al 5/6 jaar oud en wil ik hem nog even op steroids zetten. Om een upgrade nog even uit te stellen. Nu hoeft hij niet tot de max gepushed te worden omdat ik hem nog wel 24/7 wil kunnen gebruiken.

Mijn setup
-I7 2600k
-Asrock p67 Fatality
-16 gig ddr3 1333mhz
-Msi r9 390
-750 watt corsair rm750x
-nzxt kraken x52

Nu zag ik dat 4,5 ghz met mijn setup goed haalbaar moet zijn en de meeste mensen dit bereiken tussen de 1.3v en 1.35v, voor aller daags gebruik.

-----------

Stock setting

Nu heb ik eerst een prime95 stress test gedraaid met standaard setting, om de temperatuur en de core voltage te checken hiervoor gebruik ik de programma`s cpu-z en hardwaremonitor (altans ik geloof dat je het zo checkt, correct me if i am wrong).

-29 graden idle
-65 graden bij 30 min prime95
-1.2v core voltage bij 100% load.

Nou vroeg ik me af, voordat ik met het echte werk ga beginnen. Is 65 graden niet een beetje warm met een x52 waterkoeling erop? Vooral omdat ik hem zometeen ga overclocken en of ik nog meer moet weten voordat ik start.

Hoop dat jullie me meer kunnen vertellen! :)

Asrock p67 Fatality | Intel Core 2600k @ 4.5Ghz | Nzxt Kraken x52 | Corsair 16GB XMS3 1333mhz | MSI Gtx 1080 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi, ik zal even zoeken, maar heb een duidelijke en beknopte tutorial geschreven voor s1155., Zal m hier zo posten*. De huidige temperatuur is gebaseerd op een automatische vcore van rond de 1,2v een voltage waar je zo 4+GHz kan halen. Of andersom... Stock snelheden met een stuk lagere vcore (tussen de 1,0 en 1,1v).

Kortom, hoeveel ruimte we hebben komen we pas in een later stadium achter, maar ik ga uit van 4700-4800mhz als doelstelling. *Brb

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 20:05
Hier draait ie gewoon standaard op 4.0 GHz, gewoon op stock met een Enermax LIQMAX II 120S waterkoeling.
Komt niet hoger dan 60 graden op full-load.

[ Voor 4% gewijzigd door roches op 25-08-2017 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

VOOR IVY KLIK HIER: millman in "Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1"

!!!!!LET OP!!!!!!! DEZE TUTORIAL ALLEEN VOOR SANDY BRIDGE VOOR IVY KLIK HIERBOVEN!

Even een uiteenzetting wat wat is en welke voltages je in moet stellen en waarop, we beginnen met:

- Vcore: Duh... voltage van de processor. Onder air/closed waterset houden wij max 1,35v of een maximale temp van ~80c met Prime95 AVX

vDram: Voltage van het geheugen zelf, die we vaak voor 24/7 op stock clocks en voltages houden (check je sticks voor info, of XMP activeren in Bios= automatisch juist profiel voor je ram)

- CPUIO* vele benamingen, allemaal hetzelfde: Het voltage van de input/output brug tussen je Ram en geheugen controller op je CPU zolang we geen geheugen gaan overclocken of 2400Mhz + reepjes hebben, blijft deze op stock: 1,05v

- vSA:System Agent, dit is het voltage van de geheugen controller zelf, die sinds 1156/1366 op de cpu zit in plaats van het moederbord. Zolang we geen geheugen gaan overclocken of 2400Mhz + reepjes hebben, blijft deze op stock: 0,95v

- vCPU pll : Voltage van de clock generator. Soms kan deze iets lager dan het standaard voltage, maar ik en vele met mij houden gewoon 1,8v aan. Hoger is zinloos, lager (~1,7-1,65v) kan een paar graden schelen. Goed testen bij gebruik!

- Internal PLL overvoltage: Deze functie is nodig vaak alleen boven de 4,5~47 Ghz. Zit je daar onder: Auto/disabled. MEER INFO: http://forums.anandtech.c...5d&p=33505354&postcount=2

- C1/2/6/10 (whatever) De C-states dus, zijn de verschillende interne "Powerplan instellingen" en gekoppelde voltages om verbruik te besparen voor de CPU, bijvoorbeeld in slaapmodus. Bij het zoeken naar een stabiele OC kunnen we de voltage fluctuatie niet goed gebruiken, dus deze gaan op 'Disabled'**

- Eist: Enhanced Intel Speedstep Technology; Deze functie controleert de clocks en voltages naar gelang de vraag naar performance terwijl je de PC gebruikt. Dus als je bijvoorbeeld een film zit te kijken clockt je PC terug naar 1600Mhz met bijpassend voltage. Ga je gamen zal je CPU weer op de door jou ingestelde (over-) clock draaien. ook deze functie zetten wij op disabled.**

** na het vinden van een stabiele OC mogen deze uiteindelijk weer aan. Goed natesten, werkt op ieder mobo anders!

BCLK of baseclock: De naam zegt het al, de basis clock waar je hele systeem mee werkt (al dan niet met een multiplier). Deze staat voor een 24/7 clock gewoon op 100Mhz, aangezien deze ook je satapoorten, pci-e bussen en andere devices aanstuurt.

CPU multi: in te stellen op een waarde tussen de 16-59. Vermenigvuldig deze met de BCLK voor je uiteindelijke clock: (ie: 43x100 = 4300Mhz) De meeste sandy's komen niet verder dan 50-55, max is 59.

Het process voor de beginner:

Lees je voldoende in op het overklok proces (tuts) en de hardware die je hebt (reviews) en ga eens beginnen op 4200Mhz 1,25v en werk langzaam omhoog totdat t niet meer stabiel is, dan doe je er weer wat Vcore bij tot ie wel weer stabiel is. Dit uiteindelijk tot je cpu max 73c word na 8 uurtjes prime95 small FTT of een paar uur linX. De baseclock houden wij voor 24/7 altijd op 100! Reken per 100mhz oc -> 0,04v (4ghz @1,0v stabiel? 4100mhz wordt dan rond de 1,04v stabiel..

mocht je toch bsod's krijgen ondanks 8 uur prime small ftt 8uur of 3 uur linx:

Voor de zekerheid nog het geheugen testen, met prime95 small fft en linx word het geheugen en de memorycontroller niet voldoende belast om sporadische fouten te ontdekken. Dus een prime of linx kan wel stabiel zijn en toch bsod's geven als je de memory + controller niet voldoende hebt gestrest.

Het geheugen en de memcontroller test je met Memtest86 voor boot (dus in dos omgeving) en met prime95 blend. Mocht er dan fouten onstaan kan het zijn dat je QPI vtt, Vsystem agent, Vram of een combi daarvan te laag zijn, in stapjes verhogen en opnieuw testen.

Als je uiteidelijk je clock binnen deze wardes hebt gehaald kan je kijken of de energiebesparende instellingen weer aan kunnen en de boel nog steeds stabiel blijft.

RECAPP:

- inlezen
- pll overvolt aan
- eist, cstates en turbo uit
- vcore instellen op 1,25v
- overige voltages op stock (niet op auto!!)
- cpu op 4200mhz (42x100)
- testen met prime95 SMALL FFT of linX "all mem" -> stabiel?
- multi omhoog
- niet stabiel? Vcore omhoog
- testen -> Mogen wat kortere test zijn als je je einddoel nog niet hebt gehaald, zeg 30 min linX bijv.
- binnen 75c je max gevonden?
- eist en cstates aan voor energie besparing.
- testen 3 uur linX en 8 uur prime95 BLEND -> om na te gaan of je algehele systeem echt stabiel is.

KLAAR!

ZO SIMPEL IS s1155

**'Mocht u, door compleet onvermogen geschreven instructies op te volgen, eigenwijsheid, dan wel algehele incompetentie schade veroorzaken aan uzelf, naasten of bezittingen; dan kunnen wij hiervoor niet aansprakelijk worden gehouden. Wij raden u dan ook aan bij eerder genoemde symptomen van incompetentie uw PC te verkopen en een andere, minder ingewikkelde hobby te zoeken; bloemschikken, flesdoppen verzamelen of curling bijvoorbeeld.'

Met dank aan en ondersteund door de actieve OC gemeenschap op T.net. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

roches schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:48:
Hier draait ie gewoon standaard op 4.0 GHz, gewoon op stock met een Enermax LIQMAX II 120S waterkoeling.
Komt niet hoger dan 60 graden op full-load.
Te weinig info om van waarde te zijn.. welke test, welk moment veel dag/week/jaargetijde. Batch nummer evt.. ik bedoel. Elke proc is anders zelfs 2 dezelfde, ander voltage en thermische karakteristiek.

Hoewel goed mogelijk is dat de kraken net niet lekker is gemonteerd, moeten we dat zien als we verder gaan. Is nu geen zinnig woord over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrypter
Bedankt voor het meedenken allen.
Hier heb ik wat aan! top beschreven topic van millman thnx!

Ik ga toch voor de zekerheid m`n waterkoeling even opnieuw installeren. Doe ik in plaats van die standaard zooi een "artic silvertje 5" onder. Zal dan zoizo al iets beter zijn hoop ik, dus kan geen kwaad.

Dus als ik het goed begrijp, is de 1.2v core al heel ruim voor stock draaien. Hiermee kan ik al deels overclocken.
Of ik zou mijn stock setup kunnen underclocken voor minder heat output.

Nou las ik iets over fixed en offset voltage, maar het werd mij nog niet helemaal duidelijk. (Weer correct me if i am wrong :) )
-Offset voltage word gebruikt en is beter voor je hardware op langer termijn, dit schijnt zicht aan te passen aan idle setup en pusht de ingestelde voltage pas naar je cpu toe als ie het nodig heeft.
-Fixed voltage spreekt voor zich en pusht continue de ingestelde voltage naar je cpu toe maar is stabieler.

Wat raden jullie mij daarin aan fixed begrijp ik volledig kwa instellen, maar offset niet helemaal krijg je keuzes uit -0.015 + 0.015v en hoger/lager wordt dit opgeteld/afgerekend vanuit de core voltage?

Asrock p67 Fatality | Intel Core 2600k @ 4.5Ghz | Nzxt Kraken x52 | Corsair 16GB XMS3 1333mhz | MSI Gtx 1080 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Je voltage wordt geregeld van een fixt vid.. zeg maar wat Intel vind wat jou CPU nodig hebt en dan + of - wat jij instelt.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Begin eerst met fixed voltage, aan fluctuaties in voltage heb je in eerste instantie weinig, behalve sneller instabiliteit met testen. Dus zoals mijn tutorial zegt, eerst zonder EIST en C-States (en dus fixed voltage). Als dat goed getest is kan je de bespaarfucties weer aanzetten en met een adaptive voltge gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrypter
Ga er even een week tussenuit :P, dus mocht deze week niks met het topic gebeuren weten jullie waarom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrypter
Thnx, duidelijk verhaal met offset en fixed voltage :)

Heb de instellingen hierboven in het topic gebruik, alleen krijg ik gelijk bij de start van prime95 een blue screen.

Dit zijn de settings:

Cpu ratio: all core
All Core: 42
Host Clock Override (BCLK): 100.00
Spread Spectrum: Auto
Intel Spread Spectrum: Auto
Intel Speedstep technology: Disabled
Intel Turbo Boost Technology: Enabled
Additional Turbo Voltage: Auto
Internal PLL Overvoltage: Enabled
Long Duration Power Limit: Auto
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power limit: Auto
Primary Plane Current Limit: Auto

-----

Voltage Configuration

Cpu Core Voltage: Fixed
Fixed Voltage: 1.250V
Cpu Load-Line Calibration: Level 5
Dram Voltage: Auto
VTT Voltage: Auto
PCH Voltage: Auto
CPU PLL Voltage: Auto
VCCSA Voltage: Auto

-----

Cpu Configuration

Intel Hyper Threading Technology: Enabled
Ative Processor Cores: All
Enchanced Halt State (C1E): Disabled
Cpu c3 state supporte: Disabled
Cpu c6 state support: Disabled
Package C state Support: Auto

Cpu thermal throtteling: Enabled
No-execute Memory Protection: Enabled
Intel Virtualization Technology: Enabled
Hardware Prefetcher: Enabled
Adjacent Cache Line Prefetech: Enable

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-04 17:07
Ik denk dat je met alleen Vcore verhoging al zeker de 4,4GHz haalt. Als het niet meer is. Sandy was leuk maar easy. Je gaat er vast nog heel wat meer uithalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

PuijkeN

euhm ?

Ik zou beginnen met je VCORE in te stellen op het voltage dat je maximaal wenst. Safe dagelijks is volgens mij bijvoorbeeld 1,4v als je koeling het aankan. In je openingspost spreek je van 1,35. Neem dit als start. Let ook zeker op dat je geheugen op standaardsnelheid staat namelijk 1333 Mhz.

Daarna zet je de multiplier bijvoorbeeld op 42 zodat je op 4,2 Ghz uitkomt. Boot in Windows, open een programmatje waar je temps en voltages kan zien en kijk naar de vcore -> should be 1,35v. Start een stresstest en kijk hoeveel het voltage zakt -> indien te ver meer LLC nodig (geen idee hoeveel level5 is tov het maximale).

Zelf stress ik altijd ongeveer 10 minuten. Na 10 minuten multiplier 1 hoger. Zo naar 43. Zelfde procedure. Dan naar 44. Enzoverder.

Tijdens de stresstest houd je altijd je temperaturen goed in de gaten. Ik denk dat je redelijk veilig een maximale temp van 80 kunt hanteren. Is 1 core 81-82 zal dit ook geen ramp zijn maar zou er zeker niet teveel over gaan.

Indien je PC snel crasht bij de test heb je waarschijnlijk meer voltage nodig, check ook je vcore drop en pas eventueel aan met LLC. Let altijd goed op je temps.

Toevoeging: eens je merkt dat je aan het maximale zit (temps te hoog, voltage te hoog in combinatie met een snel crashende PC) kan je verder finetunen. Je merkt bijvoorbeeld op multi 47 dat het echt onmogelijk wordt door één van voorgenoemde redenen. Dan doe je een stapje terug naar 46. Iets langere stresstest (bv. 30 mins). Indien stabiel kan je beginnen spelen met vcore (lager) en LLC (eventueel ook lager) om zo tot het absolute minimale voltage te komen nodig voor die multiplier.

Mijn eigen ervaring met SB is heel goed, verbruikt 'amper' stroom en wordt dus ook niet geweldig heet (ik vergelijk zelf met SB-E). Met een AIO 240mm kon ik een vriend zijn PC vlot tot 4,8 Ghz krijgen. Dit bleek niet stabiel te krijgen binnen aanvaardbare temperaturen en voltages en we zijn uiteindelijk naar 4,6 Ghz teruggekeerd. Zo had hij een combinatie van toch nog stille fans te hebben en redelijke temperaturen over te houden. In elk geval een overclock van bijna 1Ghz bovenop de turbo snelheid!

[ Voor 33% gewijzigd door PuijkeN op 07-09-2017 17:33 ]

PVOutput

• TheCrypter
1Ghz erboven op vind ik al netjes, veel meer zou ik dan ook niet hoeven als hij stabiel draait :).

Heb zojuist 4,5 ghz op 1.3v small ftt getest met prime95, daar werkt hij perfect en zijn de tempraturen 75 graden max. Alleen als ik een blend test via prime95 draai crashed hij binnen een paar minuten.

Iemand een idee wat ik kan doen?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:51

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

TheCrypter schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:41:
1Ghz erboven op vind ik al netjes, veel meer zou ik dan ook niet hoeven als hij stabiel draait :).

Heb zojuist 4,5 ghz op 1.3v small ftt getest met prime95, daar werkt hij perfect en zijn de tempraturen 75 graden max. Alleen als ik een blend test via prime95 draai crashed hij binnen een paar minuten.

Multiplier 1 stapje omlaag doen en weer testen. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

TheCrypter schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:41:

Blend test geheugen en memorycontroller. Test je geheugen eens opnieuw op stock snelheden. Welk geheugen heb je, welk voltage heb je voor ram en controller ingesteld? Timings? Xmp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCrypter
Blaat schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:56:
[...]

Multiplier 1 stapje omlaag doen en weer testen. :P
Draai weer een test, wou zeggen tot nu toe geen crashes, maar tijdens het typen een blue screen op 4,4ghz 1.3v blend test. 8)7 Heb corsair xms3 1333mhz met een stock voltage van 1.5v en timing 9-9-9-24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-04 19:59
ik heb mijn i7 2600k al een paar maanden draaien op 4.6 ghz op 1.32v, echt ongeloofrlijk wat een cpu zelfs nog na 6 jaar, platform upgraden zou gewoon een waste of money wezen, ben benieuwd of het over 2 jaar wel de moeite waard is, anders gewoon 10 jaar met de 2600k, geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celebro
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-02-2023
2023 update: Hogwarts Legacy met de 2600k op 4,88GHz 1.5 vcore icm 6700XT.

3 jaar geleden dacht ik: semi-suicide OC voor die paar uurtjes per week dat de 2600k draait. De meeste spellen op 4k vormde de cpu nog geen bottleneck maar nu is het upgradetijd :)

60 fps Avg met 35 fps 1% low in de drukke delen van Hogsmeade (0,67% 2.0 FSR naar 2180P met alle puur gpu gerelateerde settings op Ultra, cpu/gpu gerelateerde settings op medium (o.a.) population density,rendering dist)
Pagina: 1