Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Leek zoekt oplossing tot betere verbinding in studentenkot

Pagina: 1
Acties:

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-11 23:41
Hey allemaal,
op netwerkgebied ben ik een volledige leek en heb ik een klein probleempje waar ik een oplossing voor zoek;

Ik ga op kot volgend jaar maar de wifi-verbinding van de centrale telenet-router geeft niet zo'n goed signaal tot aan mijn kot. Wel heb ik ook een bedraad netwerk die toekomt wat dan wél weer goed werkt.
Nu; naar welk apparaat moet ik precies zoeken waarin ik die ethernet-kabel kan steken, en deze dan sterkere wifi-signalen kan uitbrengen?

Ik kwam eerst op een range extender uit (TP-Link TL-WA854RE Range extender); http://www.tp-link.com/la/products/details/TL-WA854RE.html

Maar na wat lezen zie ik dat deze enkel draadloze signalen opvangt en deze dan versterkt.

Ik weet het niet heel zeker maar is een router hier de juiste oplossing? (Om dus van mijn bedraad netwerk wifi-signalen te maken)? En is dit moeilijk/complex in te stellen of lukt dit makkelijk?

Alvast bedankt!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11 06:25
Je hebt een accesspoint nodig. Een simpele router kun je ook instellen als accesspoint.

• BramCoding
smekkos schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:29:
Je hebt een accesspoint nodig. Een simpele router kun je ook instellen als accesspoint.
En is een router het meest simpele, of een access point?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

heuveltje

KoelkastFilosoof

acces point.

Een router is eigenlijk een compleet apart apparaat met een acces point erachter geplakt.

[ Voor 79% gewijzigd door heuveltje op 25-08-2017 15:33 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11 06:25
Ze kunnen beide die rol vervullen. Neem een accesspoint. Lekker simpel.
Zoiets als:

pricewatch: TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point

• BramCoding
Bedankt voor de hulp!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:27

Sick Nick

Drop the top!

Zou toch voor een router gaan, dan is al je eigen netwerk verkeer afgeschermd van de rest van het huis. Stel je hebt een chromecast ofzo aangesloten, met een access point zou de rest dan ook er (al dan niet perongeluk) iets naar kunnen sturen. Met een router heb je dat niet, netjes je eigen netwerk zonder last van de rest.

• BramCoding
Sick Nick schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:35:
Zou toch voor een router gaan, dan is al je eigen netwerk verkeer afgeschermd van de rest van het huis. Stel je hebt een chromecast ofzo aangesloten, met een access point zou de rest dan ook er (al dan niet perongeluk) iets naar kunnen sturen. Met een router heb je dat niet, netjes je eigen netwerk zonder last van de rest.
Bij een extra router op mijn kot zou ik de naam van het netwerk en een wachtwoord erop kunnen instellen, maar bij een AP niet (waardoor iedereen dan mijn apparaten zou kunnen zien)?

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
BramVanha schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:36:
[...]

Bij een extra router op mijn kot zou ik de naam van het netwerk en een wachtwoord erop kunnen instellen, maar bij een AP niet (waardoor iedereen dan mijn apparaten zou kunnen zien)?
Nee, dat kan bij beide wel.

Alleen als je enkel een AP ophangt dan bevindt deze zich in hetzelfde netwerk als de Telenet router. Als een huisgenoot dan op hetzelfde netwerk zit(bekabeld) dan kunnen ze in principe je Chromecast bedienen.

Als je een router neemt dan kun je dat afschermen door de kabel vanaf de Telenet modem/router in de WAN van je router te doen(deze poort is bedoeld voor het internet). Een nadeel is dat als je poorten moeten openzetten je dat dubbel moet doen(eigen router en Telenet).

Eigenlijk is de term router verkeerd. Wat doorgaans met een (consumenten)router bedoeld wordt is niet enkel een router. Het is een alles in 1 apparaat, bestaande uit:
- een firewall(deze schermt het internet af van je eigen lokale netwerk)
- een router: deze regelt het interne netwerkverkeer (zaken als NAT en DHCP)
- een switch: hier kun je meerdere netwerkkabels in kwijt voor je LAN
- een AP: deze verzorgt je WiFi

Je hebt dus losse AP's. Werken doorgaans het beste, maar deze kunnen alleen een bedraad netwerk draadloos uitbreiden. Je kunt overwegen een router te nemen(waar dus vaak een AP bij inzit) vanwege de firewall. Zo zitten je huisgenoten niet meer in hetzelfde LAN.

Let vooral op een goede 5GHz ondersteuning. Grote kans dat je in een stad woont, waar de 2.4GHz band praktisch onbruikbaar is(zit vol). Neem dan bij voorkeur een AC AP of router.

Als je voor een AP gaat kan ik je Ubiquiti UniFi aanbevelen.

Wil je een router? Dan is een Asus RT-AC66u een prima apparaat. Mikrotik is misschien beter, maar ik weet niet of het erg toegankelijk is voor een leek(zelf geen ervaring met Mikrotik)

• BramCoding
Qlimaxxx schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:24:
[...]

Nee, dat kan bij beide wel.

Alleen als je enkel een AP ophangt dan bevindt deze zich in hetzelfde netwerk als de Telenet router. Als een huisgenoot dan op hetzelfde netwerk zit(bekabeld) dan kunnen ze in principe je Chromecast bedienen.

Als je een router neemt dan kun je dat afschermen door de kabel vanaf de Telenet modem/router in de WAN van je router te doen(deze poort is bedoeld voor het internet). Een nadeel is dat als je poorten moeten openzetten je dat dubbel moet doen(eigen router en Telenet).

Eigenlijk is de term router verkeerd. Wat doorgaans met een (consumenten)router bedoeld wordt is niet enkel een router. Het is een alles in 1 apparaat, bestaande uit:
- een firewall(deze schermt het internet af van je eigen lokale netwerk)
- een router: deze regelt het interne netwerkverkeer (zaken als NAT en DHCP)
- een switch: hier kun je meerdere netwerkkabels in kwijt voor je LAN
- een AP: deze verzorgt je WiFi

Je hebt dus losse AP's. Werken doorgaans het beste, maar deze kunnen alleen een bedraad netwerk draadloos uitbreiden. Je kunt overwegen een router te nemen(waar dus vaak een AP bij inzit) vanwege de firewall. Zo zitten je huisgenoten niet meer in hetzelfde LAN.

Let vooral op een goede 5GHz ondersteuning. Grote kans dat je in een stad woont, waar de 2.4GHz band praktisch onbruikbaar is(zit vol). Neem dan bij voorkeur een AC AP of router.

Als je voor een AP gaat kan ik je Ubiquiti UniFi aanbevelen.

Wil je een router? Dan is een Asus RT-AC66u een prima apparaat. Mikrotik is misschien beter, maar ik weet niet of het erg toegankelijk is voor een leek(zelf geen ervaring met Mikrotik)
Allereerst bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Als ik het goed op heb zorgt een AP dus voor het omzetten van een bedraad netwerk naar een draadloos maar het netwerk blijft gewoon het netwerk. Een router kan een subnetwerkje aanmaken waar enkel jij toegang tot hebt (door die firewall).
Dan mijn tweede vraag daaromtrend; is het makkelijk om dit op te zetten via die router? Ik weet ook niet in welke mate ik toegang heb tot de telenet router (ik kan er fysiek aan, maar wil niets kapot maken eraan of prutsen zodat we plots geen internet meer hebben).

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:51
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point beschrijft hoe je een router als AP zet. Dat is niet moeilijk.

Als je een AP gebruikt dan kunnen games, Skype en andere programma's die poorten willen openen dit direct op de Telenet modem/router doen als Universal Plug and Play (uPnP) aan staat. Dat is het makkelijkste.

Als je een eigen router zet moet je zelf de poorten op de Telenet modem/router en op je router open zetten. Dat is bewerkelijker en heeft een bescheiden leercurve. Natuurlijk heb je ook toegang tot de web interface van de Telenet modem/router nodig. Weet je al of dat mogelijk is?

• Qlimaxxx
BramVanha schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:29:
[...]

Allereerst bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Als ik het goed op heb zorgt een AP dus voor het omzetten van een bedraad netwerk naar een draadloos maar het netwerk blijft gewoon het netwerk. Een router kan een subnetwerkje aanmaken waar enkel jij toegang tot hebt (door die firewall).
Dan mijn tweede vraag daaromtrend; is het makkelijk om dit op te zetten via die router? Ik weet ook niet in welke mate ik toegang heb tot de telenet router (ik kan er fysiek aan, maar wil niets kapot maken eraan of prutsen zodat we plots geen internet meer hebben).
Det klopt!

En, een router staat meestal standaard ingesteld als router.

• BramCoding
EricJH schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 01:57:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point beschrijft hoe je een router als AP zet. Dat is niet moeilijk.

Als je een AP gebruikt dan kunnen games, Skype en andere programma's die poorten willen openen dit direct op de Telenet modem/router doen als Universal Plug and Play (uPnP) aan staat. Dat is het makkelijkste.

Als je een eigen router zet moet je zelf de poorten op de Telenet modem/router en op je router open zetten. Dat is bewerkelijker en heeft een bescheiden leercurve. Natuurlijk heb je ook toegang tot de web interface van de Telenet modem/router nodig. Weet je al of dat mogelijk is?
Wel, ik heb er geen flauw idee van hoe ik poorten zou moeten openzetten/sluiten en waar ik hieraan zou kunnen. Of ik toegang heb tot de web interface van de telenet modem/routeris me evenals een raadsel. Ik lees eerst even door de link die u meegaf. Bedankt!

• BramCoding
Qlimaxxx schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:52:
[...]

Det klopt!

En, een router staat meestal standaard ingesteld als router.
Dat die standaard ingesteld is als router, wil dit dan zeggen dat de poorten niet handmatig zullen moeten open- of dichtgezet worden? Of moet dit nog steeds?

• Qlimaxxx
BramVanha schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:14:
[...]

Dat die standaard ingesteld is als router, wil dit dan zeggen dat de poorten niet handmatig zullen moeten open- of dichtgezet worden? Of moet dit nog steeds?
Dan zul je inderdaad zelf de poorten moeten openen.

• BramCoding
Qlimaxxx schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:45:
[...]

Dan zul je inderdaad zelf de poorten moeten openen.
Ik keek al enkele videos op youtube, en daar doen die dat in een Linux-omgeving denk ik. Kan dit niet via software van de router zelf gedaan worden? :p

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-11 15:49

KDL

BramVanha schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:23:

Nu; naar welk apparaat moet ik precies zoeken waarin ik die ethernet-kabel kan steken, en deze dan sterkere wifi-signalen kan uitbrengen?
Heb hier meerdere studenten mee geholpen..
(Bijna) niemand had speciale poorten open etc nodig

Voor normaal gebruik, standaard internetgebruik via wifi kun je zowat alles gebruiken..

Als je nog een oude (modem-/)router hebt of gratis kunt scoren bij familie/vrienden ben je al klaar eigenlijk, mocht het niet werken kun je nog meer advies vragen

Ik wil niemand beledigen doe tot nu toe heeft gereageerd, ga er vanuit dat het gewoon simpeler is dan wordt voorgesteld, maar misschien kan TS beter eerst de gratis/simpele oplossing proberen

• Qlimaxxx
BramVanha schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:50:
[...]

Ik keek al enkele videos op youtube, en daar doen die dat in een Linux-omgeving denk ik. Kan dit niet via software van de router zelf gedaan worden? :p
Bij de meeste routers zit gewoon een web gui. Dus is dat allemaal niet zo simpel.

Echter, zoals hierboven al gezegd wordt zul je alleen in speciale gevallen poorten moeten openen. Bijvoorbeeld als je een NAS hebt of wilt gamen(en daarbij de host wil zijn).

Het is simpeler dan het lijkt! :)

• BramCoding
Qlimaxxx schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 12:38:
[...]

Bij de meeste routers zit gewoon een web gui. Dus is dat allemaal niet zo simpel.

Echter, zoals hierboven al gezegd wordt zul je alleen in speciale gevallen poorten moeten openen. Bijvoorbeeld als je een NAS hebt of wilt gamen(en daarbij de host wil zijn).

Het is simpeler dan het lijkt! :)
Ik wil gewoon het internet kunnen gebruiken, streamen van netflix, eventueel een chromecast gebruiken waar enkel ik op kan. En als ik game doe ik gewoon mee in wedstrijden zoals ik hier thuis doe. Hosten zal ik niet doen.

Zijn die ouder routers dan nog voldoende, iemand hier zei dat de 2.4GHz vol zit in de meeste grootsteden?

• Qlimaxxx
BramVanha schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:37:
[...]

Ik wil gewoon het internet kunnen gebruiken, streamen van netflix, eventueel een chromecast gebruiken waar enkel ik op kan. En als ik game doe ik gewoon mee in wedstrijden zoals ik hier thuis doe. Hosten zal ik niet doen.

Zijn die ouder routers dan nog voldoende, iemand hier zei dat de 2.4GHz vol zit in de meeste grootsteden?
Dan zul je niet per se poorten open hoeven te zetten.

Ik zou voor een nieuwer exemplaar gaan. Met een goede 5GHz ondersteuning.

• BramCoding
Qlimaxxx schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:21:
[...]

Dan zul je niet per se poorten open hoeven te zetten.

Ik zou voor een nieuwer exemplaar gaan. Met een goede 5GHz ondersteuning.
Daar ga ik waarschijnlijk voor ja. En mocht ik toch poorten moeten openzetten voor de één of andere reden, dan kijk ik dit even in en zal dit ook maar moeten lukken zeker. Bedankt voor alle hulp mensen!
Pagina: 1