PC valt soms compleet uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasmalluin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 18:40
Goedemiddag,

Afgelopen februari heb ik componenten gekocht om een nieuwe PC te bouwen. De PC bevat de volgende componenten en randapparatuur.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 188,95€ 188,95
1MSI B250 PC Mate€ 88,55€ 88,55
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define C€ 74,50€ 74,50
1Gigabyte WB867D-I€ 25,18€ 25,18
1Iiyama GB2783QSU Zwart€ 332,25€ 332,25
1Scythe Mugen 5€ 47,50€ 47,50
1Logitech G610 Orion Brown (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 59,99€ 59,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 129,95€ 129,95
1Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset€ 56,-€ 56,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 73,78€ 73,78
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.166,60

Sinds een maand of drie is de pc een keer of 8 keer tijdens het gamen ineens compleet uitgevallen. Eerst dacht ik dat de stroom uitviel, maar al snel kwam ik erachter dat alleen de pc uit was. Helaas wordt er geen foutmelding weergegeven. Na het uitvallen kan ik de pc direct weer opstarten en ben ik binnen enkele minuten weer ingame.

Het probleem hoort zich echter niet voor te doen en is behoorlijk irritant. Hierom ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. Ik heb verschillende fora gelezen en heb geprobeerd te achterhalen wat het probleem is. Dit is echter lastig, aangezien het op een willekeurig moment gebeurt en ik het dus niet kan nabootsen. Het is namelijk niet bij iedere game sessie zo, maar slechts af en toe.

Eerst dacht ik dat het te maken had met de temperatuur van mijn videokaart. Mocht een te hoge temperatuur worden bereikt, dan kan het zijn dat de pc in beveiligingsmodus schiet en alles uit gaat. Hierom heb ik de ventilatorsnelheid en temperatuur van de GPU een tijdlang gemonitord en zover ik weet werkt alles naar behoren. De ventilatorsnelheid van de GPU staat op automatisch ingesteld; het kan toch niet zo zijn dat de ventilatorsnelheid af en toe niet aangaat terwijl de temperatuur alsmaar blijft stijgen toch?

Een andere oorzaak kan natuurlijk de voeding zijn. Na het bouwen van de pc heb ik verschillende stress testen gedaan om er zeker van te zijn dat alles naar behoren werkt. Hier heb ik geen problemen ontdekt. Iemand tips om uit te sluiten of het de voeding is?

Mocht iemand überhaupt tips hebben om te achterhalen waar het aan ligt dan hoor ik het graag! Bij voorbaat dank.

IGN: Rasmalluin

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Uitvallen is 9 van de 10 keer de temp van CPU of GPU of anders de voeding. Je kan de CPU stessen en de temps bekijken terwijl je dat doet met bijvoorbeeld Prime95 of LinX. De GPU kan je stressen met Furmark. Op deze manier kan je beide onderdelen uitsluiten als oorzaak. Mocht dit beide goed gaan dan is testen met een andere voeding aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zit de voeding wel correct aangesloten; dus niet dat je alle onderdelen op dezelfde 12V-rail hebt geprikt?

/edit: stopcontact ook geaard?

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 25-08-2017 15:01 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:03

g0tanks

Moderator CSA
Je hebt niks gezegd over de temperatuur van je CPU, die kan je ook vrij eenvoudig monitoren. Daarnaast zou je nog je geheugen kunnen testen met b.v. https://www.memtest86.com/ (nachtje laten draaien).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 00:38

Fustje

Koel bewaren

Wat is 'uitvallen'? Zit de stekker van je voeding aan PC zijde wellicht niet helemaal lekker? Ik heb het meegemaakt dat je bijna de vonken kon horen omdat ie eigenlijk teveel speling heeft.

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 16:56
Je vermeld je OS niet, dus ik neem aan Windows 10.

Bij de volgende keer dat dit gebeurt, ga naar Event Viewer (Windows knop, typ ' event'/rechtermuisklik op start > event viewer). Dan Windows Logs > System. Zoek daar naar een critical failure.
pa1fw schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:01:
Wat is 'uitvallen'? Zit de stekker van je voeding aan PC zijde wellicht niet helemaal lekker? Ik heb het meegemaakt dat je bijna de vonken kon horen omdat ie eigenlijk teveel speling heeft.
Dat had ik vandaag, met dit bericht in Event Viewer:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

[ Voor 52% gewijzigd door Slaut op 25-08-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasmalluin
Bedankt voor de snelle reactie! Ik zal de tips vanavond even verwerken, want ben nu niet thuis.

Wat betreft het OS: ik gebruik inderdaad Windows 10 en zal de Event Viewer even checken.

Mochten jullie er iets aan hebben, hierbij enkele foto's van de hardware setup.
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vqijvsI.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3E8cKzR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VyCX4nu.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Rasmalluin op 25-08-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

g0tanks schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:00:
Je hebt niks gezegd over de temperatuur van je CPU, die kan je ook vrij eenvoudig monitoren. Daarnaast zou je nog je geheugen kunnen testen met b.v. https://www.memtest86.com/ (nachtje laten draaien).
Goeie inderdaad. Kan prima je CPU zijn die te heet wordt. TS: echt even alle hardware voor een langere periode testen (apart van elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Rasmalluin schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:07:
Bedankt voor de snelle reactie! Ik zal de tips vanavond even verwerken, want ben nu niet thuis.
Lees vanavond dan eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasmalluin
MAX3400 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:59:
Zit de voeding wel correct aangesloten; dus niet dat je alle onderdelen op dezelfde 12V-rail hebt geprikt?

/edit: stopcontact ook geaard?
De voeding is precies volgens de handleiding aangesloten. Op de voeding staan de verschillende 12V-rails gemarkeerd als MBPH, CPU en VGA en zo heb ik ze ook aangesloten.

Wat betreft het stopcontact: op de kamer van de pc is helaas geen geaard stopcontact. Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit het probleem kan veroorzaken, aangezien ik voorheen met mijn vorige pc geen problemen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Rasmalluin schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:13:
[...]

De voeding is precies volgens de handleiding aangesloten. Op de voeding staan de verschillende 12V-rails gemarkeerd als MBPH, CPU en VGA en zo heb ik ze ook aangesloten.

Wat betreft het stopcontact: op de kamer van de pc is helaas geen geaard stopcontact. Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit het probleem kan veroorzaken, aangezien ik voorheen met mijn vorige pc geen problemen had.
Prik dan maar eens een multimeter op je kale behuizing; meten is weten.

Zat topics gezien waarin aarding tot de meest wqzige klachten leidde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rasmalluin
Gisteravond heb ik verschillende testen gedaan. Hierbij kwam ik erachter dat de ventilarorsnelheid van mijn GPU standaard op 40% bleef tijdens een stresstest, ondanks dat de instellingen stonden op 'automatisch'. Vervolgens MSI Afterburner zo ingesteld dat de ventilatorsnelheid schaalt met de temperatuur. Bij de volgende test bleek te goed te werken en bleef de temperatuur netjes onder de 70 graden celcius. Ik hoop het probleem hiermee te hebben verholpen!

Edit: We zijn nu twee maanden verder en het probleem is geen enkele keer meer voor gekomen. Dit ter informatie voor diegene die hetzelfde probleem hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Rasmalluin op 25-10-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Formy
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik heb dezelfde moederbord en videokaart en heb dezelfde problemen. Het is bij mij gekomen na een tijdje mijn pc gebruiken met slechte koeling heb nu een anderen kast gekocht(h510 nxzt) die mijn algemene koeling moest verbeteren maar heb toch nog die problemen. Ik heb mijn amd settings bekeken en de koeiling zou goed moeten zijn van gpu. Ik heb de software van cpu bekeken en watt hoeveelheid bekeken door een smart stopcontact te gebruiken. Dit was ook niet het probleem. Ik weet het nu niet meer kan iemand me helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasmalluin
Zoals omschreven in mijn laatste post was de oplossing bij mij om de ventilatorsnelheid handmatig in te stellen. Tegenwoordig doe ik dit gewoon met de AMD software, waarbij je bij de geavanceerde instellingen de grafiek kan instellen van ventilatorsnelheid bij verschillende temperaturen.

Het controleren of het werkt kan eenvoudig door te luisteren of de ventilator op toert zodra je een zwaar spel aan zet. In mijn geval bleef de ventilator (ondanks ventilator instellingen op automatisch) slechts op het lage toerental draaien terwijl de temperatuur op liep. Na het handmatig instellen van de grafiek toerde de ventilator netjes op zodra de temperatuur op liep en is de pc nooit meer uitgevallen.

Edit: anders dit topic even doornemen: https://community.amd.com...-manual/m-p/288198#M87031

[ Voor 9% gewijzigd door Rasmalluin op 16-06-2021 10:23 ]

Pagina: 1