Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guusdeman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-04-2021
Mijn vraag
Ik heb een Focusrite scarlett 2i2 externe geluidskaart om mijn KRK boxen geluid te geven. Na het opstarten van de PC geeft de externe geluidkaart elke keer een krakend traag geluid. Als ik de USB stekker aan de achterkant eruit haal en weer erin stop maakt hij opnieuw contact en is het probleem verholpen. Ik heb al wat rond gezocht op forums maar ik kom er niet achter hoe mijn geluidskaart het normaal doet na het opstarten van de PC.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware: Focusrite Scarlett 2i2 (1ste generatie)
Software: Windows 10, Focusrite Drivers

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uren over internet gezocht maar helaas geen resultaat. Hopelijk iemand die hier antwoord op mijn vraag heeft?

Het geluid:

Beste antwoord (via guusdeman op 31-08-2017 12:21)

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-07 13:57
Dat, probeer de nieuwste drivers eerst. Versie 2.5.1 is de meest recente voor 2i2 1st gen zo te zien.

Heb zelf een 2i4 2nd gen maar herken dit probleem niet.

Wat je nog kunt proberen:
- update de drivers voor jouw USB controllers/hubs.
- zorg dat de Focusrite in een USB 2 poort zit, niet in een USB 3.
- (vaag idee) probeer een andere USB poort (bij voorkeur op een compleet andere USB host controller/hub). Kan zijn dat daar net even meer of schonere power/bandbreedte beschikbaar is of het soort (bijv. Intel of ASMedia in combinatie met hun drivers) beter werkt voor de 2i2.

Wacht... even gezocht en dit gevonden: https://www.gearslutz.com...-distorted-sound-2i2.html

Lijkt er op dat je in Windows 'fast startup' moet uitzetten, dan werkt het normaal.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Heb je de nieuwste driver al geïnstalleerd? Dat is doorgaans stap 1 bij problemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cascade
Dat, probeer de nieuwste drivers eerst. Versie 2.5.1 is de meest recente voor 2i2 1st gen zo te zien.

Heb zelf een 2i4 2nd gen maar herken dit probleem niet.

Wat je nog kunt proberen:
- update de drivers voor jouw USB controllers/hubs.
- zorg dat de Focusrite in een USB 2 poort zit, niet in een USB 3.
- (vaag idee) probeer een andere USB poort (bij voorkeur op een compleet andere USB host controller/hub). Kan zijn dat daar net even meer of schonere power/bandbreedte beschikbaar is of het soort (bijv. Intel of ASMedia in combinatie met hun drivers) beter werkt voor de 2i2.

Wacht... even gezocht en dit gevonden: https://www.gearslutz.com...-distorted-sound-2i2.html

Lijkt er op dat je in Windows 'fast startup' moet uitzetten, dan werkt het normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guusdeman
Allereerst bedankt voor de snelle antwoorden!
Niks hiervan heeft helaas geholpen. De drivers zijn up-to-date. Heb Windows fast startup uitgezet maar dit heeft helaas niks gedaan.
Ik heb sinds kort als ik een externe hdd in mijn usb poort laat zitten aan de voorkant van mijn PC, blijft hij hangen bij het biosscherm bij het opstarten. Misschien dat dat ook invloed zou kunnen hebben op de externe geluidskaart die aan de achterkant zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:59

Dhrax

Prog Lord

Ik had hetzelfde probleem, wel kunnen oplossen door de 'fast-boot' uit te zetten.
Ik blijf wel het probleem houden dat de koptelefoon bromt als de pc uit staat, ik zal binnenkort eens een andere USB kabel proberen, ik heb zelf het vermoeden dat het hiermee te maken heeft.

[ Voor 202% gewijzigd door Dhrax op 28-08-2017 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cascade
Hmm, vervelend probleem.

Hangen van externe HDD bij booten: voor mijn gevoel is dit een teken dat er misschien te weinig power voor USB beschikbaar is bij opstarten. Ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is. Of... het BIOS probeert uit te zoeken of er geboot kan worden van die HDD. Eens proberen: boot from USB uitzetten in BIOS, misschien helpt dat (tenzij je het nodig hebt).

Nog wat ideeën:
- heb je phantom power aan op de Focusrite? Zo ja, probeer het eens met uit.
- gebruik je veel USB apparaten? Losse (unpowered) hubs? Probeer om te testen eens met zo min mogelijk apparaten te booten (tobo + muis + Focusrite) direct op het moederbord. (geen oplossing, alleen voor de test).
- kan je fast boot eens controleren in je BIOS? Sommigen (AsRock) hebben verschillende standen daarvoor. Probeer die eens echt uit te zetten als het dat nog niet is volgens jouw BIOS. Krijg je een volledige POST te zien of ga je direct door naar de Windows 10 EFI boot?
- ook in het BIOS, sommige merken (bijv. Asus) zijn in te stellen om alleen tobo + muis op USB op te starten m.b.v. 'partial initialization'. Als je dat hebt, speel eens met die instelling.
- is jouw mobo BIOS up to date?
- werkt het goed op een andere PC? (ligt het niet aan de Focusrite zelf?)
- beschik je over een andere voeding waarmee het te testen is?

Dit staat in hun knowledge base: Why is my audio slowed down in Windows 8/10 when the computer starts?

Oftewel het is een bekend probleem. Zij geven 3 workarounds; als de 'permanente' workaround van Windows Fast Boot uitzetten niet werkt dan denk ik dat het beter is om even contact op te nemen met Focusrite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guusdeman
Ik denk dat het antwoord van Cascade toch heeft geholpen. Ik heb een aantal keer de PC opnieuw opgestart na de fast-startup uit te zetten en na een keer of 4 doet hij het normaal zonder gekraak.
Ook bedankt voor het antwoord over de externe hardeschijf bij het blijven hangen in de BIOS. Ik ga het uitproberen en verder uitzoeken...
Ook de rest bedankt voor alle reacties.
Pagina: 1