Mid-end gaming pc ≤ €700,-- [advies gevraagd]

Pagina: 1
Acties:

• Anton0wns
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-01-2024
Dag allemaal!

Ik had graag jullie mening gehad over het volgende. Ik ben van plan een gaming PC te bouwen, met een specifiek budget. De toepassing van deze gaming PC zal voornamelijk zijn voor een paar midden klasse games. (voorbeeld: R6 Siege, Ghost Recon Wildland, Squad Alpha, etc.)

Budget: €700
Doelstelling: Een minimaal instap model voor mid-end gaming & upgrade friendly voor de toekomst voor wanneer er nood is en er weer budget vrij komt & payable ervaring. (60 fps gemiddeld)
Persoonlijke voorkeur: Intel I5 7600

Ik heb het volgende advies ontvangen van een aantal mede-gamers: Onderdelen los bestellen en zelf bouwen bespaart een hoop. Geen AMD cpu, i.v.m. single core load. I5 7600 moet voor lange tijd volstaan en is altijd nog upgradable naar I7. Niet lager gaan dan een GTX 1050 ti. 500W powersupply is ruim voldoende.

Hieruit is het volgende boodschappen karretje is ontstaan bij azerty.nl :

Updated version:

link

€ 703,59

Als het goed is zijn alle onderdelen compatible en up gradable zonder andere onderdelen te moeten vervangen in dien nodig.

Laat me vooral weten wat jullie vinden van deze set-up, of als je nog advies / toevoegingen / aanpassingen / besparingen hebt.

Gr, Anton!

[ Voor 10% gewijzigd door Anton0wns op 25-08-2017 15:52 ]

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 12:05
"Geen AMD cpu, i.v.m. single core load." is vaak niet van toepassing. Echter heb je alle vragen verwijderd ipv te beantwoorden dus kunnen we je moeilijk helpen. We zullen toch op zijn minst moeten weten wat voor games, op wat voor resolutie/refresh rate en met wat voor instellingen.

Verder mis je in je setup o.a. nog een scherm, geluid, muis en toetsenbord, windows licentie en SSD. Heb je deze al? Wil je zonder? heb je hier apart budget voor?

Zoek de vragen nog eens op en beantwoord die even, kunnen wij je advies op maat geven ;)

• Anton0wns
Alle standaard vragen heb ik beantwoord in de head post. De vraagstelling heb ik daarom weg gehaald. Maar ik zal nog het één en ander toevoegen voor je.
Ik zoek een? beantwoord
Wat is je budget? beantwoord
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren? beantwoord
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.? beantwoord
Op Squad Alpha is "single core load" aanwezig, en een groot probleem voor AMD spelers.

Verder beschik ik al over een monitor, headset, gaming muis en keyboard. SSD lijkt mij niet essentieel om mee te starten, en kan later nog altijd toegevoegd worden wanneer er nood en budget voor 1 is. En inderdaad, windows licentie verkopen ze niet op azerty, die dien ik nog los aan te schaffen

[ Voor 27% gewijzigd door Anton0wns op 25-08-2017 14:14 ]

• kgd92
Anton0wns schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:06:
Alle standaard vragen heb ik beantwoord in de head post. De vraagstelling heb ik daarom weg gehaald. Maar ik zal nog het één en ander toevoegen voor je.

[...]

Op Squad Alpha is "single core load" aanwezig, en een groot probleem voor AMD spelers.

Verder beschik ik al over een monitor, headset, gaming muis en keyboard. SSD lijkt mij niet essentieel om mee te starten, en kan later nog altijd toegevoegd worden wanneer er nood en budget voor 1 is. En inderdaad, windows licentie verkopen ze niet op azerty, die dien ik nog los aan te schaffen
Zou eerder beginnen met een SSD en later een HDD toevoegen. Een snelle pc zonder SSD zal nog steeds traag aanvoelen in het opstarten van windows en veel programmas. Pak je nu een HDD en later een SSD moet je ook windows weer opnieuw installeren, want dat wil je dus echt op je SSD hebben staan. Je kan nu een kleine SSD pakken van 250 GB en later een HDD bijplaatsen/evt nog een SSD voor als je veel games hebt die lange laadtijdn hebben.

• Anton0wns
Ik snap je redenering volledig, zou het ook volledig met je eens zijn ALS het budget het toe liet. Helaas zijn 250GB SSD 2x zo duur als een 1TB HDD. Om precies te zijn zit ik al een tikkeltje over mijn budget heen.

Het is niet dat ik mijn budget niet een beetje kan rekken naar bijvoorbeeld €750, maar wanneer ik een SSD toevoeg dan moet ik het budget nóg verder gaan rekken. En dan ga ik meer uitgeven dan ik op dit moment kan.

Ik heb er veel voor over om binnen mijn budget te blijven, een half jaar met een HDD moeten leven vind ik acceptabel wanneer de in game ervaring goed is.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:16
Zoveel verschil in single core load zit er niet meer tussen AMD en Intel, nu een i5 kopen is ontzettend dom, wacht dan op Coffee Lake of neem een Ryzen.

• kgd92
Als je, zoals genoemd, even vertelt welke games/resolutie/refresh rate/instellingen, evt andere taken/eisen en bereidheid tot (licht) overclocken op een rijtje zet, vermoed ik dat we hier prima op een build kunnen komen die binnen jouw budget zowel een SSD als een redelijke combinatie aan hardware biedt om lekker op te kunnen gamen ;)

• Anton0wns
ParaDroid2 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:38:
Zoveel verschil in single core load zit er niet meer tussen AMD en Intel, nu een i5 kopen is ontzettend dom, wacht dan op Coffee Lake of neem een Ryzen.
In het spel wat ik voornamelijk speel is dit een groot probleem, en word daarom door iedereen in de community afgeraden. Ik gaan zelfs een hoop verhalen rond van AMD CPU failure na het spelen van "squad". Vandaar mijn voorkeur voor Intel.
kgd92 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:40:
Als je, zoals genoemd, even vertelt welke games/resolutie/refresh rate/instellingen, evt andere taken/eisen en bereidheid tot (licht) overclocken op een rijtje zet, vermoed ik dat we hier prima op een build kunnen komen die binnen jouw budget zowel een SSD als een redelijke combinatie aan hardware biedt om lekker op te kunnen gamen ;)
Ik heb de games al toegevoegd in de head post, resolutie zou ik geen weet van hebben, en momenteel speel ik op minimale instellingen en behaal ik 30 fps gemiddeld, alles daar boven is al een verbetering. Een gemiddelde van 60 fps op normale/hoge instellingen zou ideaal zijn. De voorkeur in componenten staan in de gegeven link. Hier kun je zien dat ik voor een niet overclockbare cpu gegaan ben. Dit omdat dat de prijs zou opdrijven (Z70 chipset, additional cooling, enz). Maar ook met de gedachte gang dat deze makkelijk te vervangen is voor een snellere I7.

[ Voor 93% gewijzigd door Anton0wns op 25-08-2017 14:49 ]

• kgd92
Ik zou me nog even inlezen op ryzen als ik jou was ;) Ja, AMD heeft lang achter gelopen. Ja bulldozer was de meest beroerde architectuur die we in lange tijd gezien hebben, maar Ryzen rent rondjes om intel. Wat ik kan vinden kun je rustig een R51600 halen en gemiddeld 50 FPS draaien in Squad met alle instellingen op high ;)

YouTube: Ryzen 5 1600 VS Squad Alpha V9.4

Vergeet niet, dit is een 200 euro CPU. En als het inderdaad zo single threaded game is, kun je dus ook een goedkopere ryzen overclocken voor vergelijkbare perf.

Wil je dit toch absoluut niet, kun je de pricewatch: Intel Core i3-7350K Boxed overwegen. Bizar goede single core performance en overclockbaar, maar wel goedkoop, waardoor een SSD en degelijke kast in beeld komen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door kgd92 op 25-08-2017 14:53 ]

• Anton0wns
Laten we het houden op persoonlijke voorkeur?

• kgd92
Anton0wns schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:52:
Laten we het houden op persoonlijke voorkeur?
Had iets te snel op posten gedrukt, lees mijn vorige reactie even helemaal ;)

Verder: Geheugen kan (iets) goedkoper. Het max wat dat moederbord ondersteunt is 2400 MHz. Voeding kan ook goedkoper, aan 400 W zul je voldoende hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door kgd92 op 25-08-2017 14:55 ]

• Anton0wns
Had ik gelezen, en ik wil het graag houden op persoonlijke voorkeur voor intel.

• kgd92
Anton0wns schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:58:
Had ik gelezen, en ik wil het graag houden op persoonlijke voorkeur voor intel.
Lees even door tot aan het stukje over de i3 dan ;)

Alstu: Minder dan 700 euro, met SSD en een kwalitatief wat deftigere kast.
https://azerty.nl/basket
Mogelijk kun je nog een iets simpeler moederbord nemen, budget iets ophgen, of toch minder uitgeven voor de kast (Bijv. een simpele BitFenix) waardoor een i5 binnen bereik zou kunnen komen.

[ Voor 36% gewijzigd door kgd92 op 25-08-2017 15:07 ]

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-02 17:27
Ik zou me nog eens verdiepen in ryzen, een i5 7600 is in ieder geval te duur voor je budget

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 159,95€ 159,95
1ASRock A320M Pro4€ 68,75€ 68,75
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC€ 158,95€ 158,95
1Seagate Barracuda, 1TB€ 45,03€ 45,03
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 45,50€ 45,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 83,95€ 83,95
1Corsair CX450M€ 49,50€ 49,50
1WD Blue SSD 2,5" 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 700,58

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Anton0wns
kgd92 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

Verder: Geheugen kan (iets) goedkoper. Het max wat dat moederbord ondersteunt is 2400 MHz. Voeding kan ook goedkoper, aan 400 W zul je voldoende hebben.
Ik heb geen verstand van overclocken, laten overclocken lijkt mij geen ruimte voor in het budget en waar "squad" het voornaamste is, is het niet het enigste wat ik wens te spelen. Tevens de vraag of deze optie makelijk upgradable is?

Ik zal zeker voor een goedkoper geheugen kijken, bedankt voor de info.

Tot slot nog de vraag: Gaat een 400W voeding voldoende zijn als ik in de toekomst nog het één en ander toevoeg? SSD, uitbreiding RAM, ooit misschien een GPU swap voor een GTX 1060, enz.
aminam schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:16:
Ik zou me nog eens verdiepen in ryzen, een i5 7600 is in ieder geval te duur voor je budget
Ik heb gewoon de persoonlijke voorkeur voor intel, laten we er geen intel VS amd van maken aub. En aangezien ik maar €20/30 van mijn budget afzit denk ik niet dat een volledige overhaul nodig is. Zoals hier boven genoemd is ga kijk kijken of er te besparen valt op geheugen en voeding.

[ Voor 24% gewijzigd door Anton0wns op 25-08-2017 15:20 ]

• kgd92
Anton0wns schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:17:
[...]

Ik heb geen verstand van overclocken, laten overclocken lijkt mij geen ruimte voor in het budget en waar "squad" het voornaamste is, is het niet het enigste wat ik wens te spelen. Tevens de vraag of deze optie makelijk upgradable is?

Ik zal zeker voor een goedkoper geheugen kijken, bedankt voor de info.

Tot slot nog de vraag: Gaat een 400W voeding voldoende zijn als ik in de toekomst nog het één en ander toevoeg? SSD, uitbreiding RAM, ooit misschien een GPU swap voor een GTX 1060, enz.

[...]

Ik heb gewoon de persoonlijke voorkeur voor intel, laten we er geen intel VS amd van maken aub. En aangezien ik maar €20/30 van mijn budget afzit denk ik niet dat een volledige overhaul nodig is. Zoals hier boven genoemd is ga kijk kijken of er te besparen valt op geheugen en voeding.
Het mandje dat ik gelinked heb is al met goedkoper geheugen en goedkopere, betere voeding. De 13 kan overclocked worden, maar is zeker niet noodzakelijk. 4.2 GHz geeft prima single core prestaties. Er is misschien een enkele game die hier niet op wil draaien omdat 4 fysieke cores nodig zijn en de i3 twee cores met HT heeft, maar het upgraden in de toekomst naar een i5 of i7 is een kwestie van CPU omwisselen en zal direct werken (mits een 7xxx serie). de 450W voeding is zat om dit te doen en naar een 1060 of zelfs 1070/180 te gaan.

• Anton0wns
kgd92 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:24:
[...]

Het mandje dat ik gelinked heb is al met goedkoper geheugen en goedkopere, betere voeding.
Jouw mandje is helaas niet te zien, je zult de link boven het mandje moeten delen.

• ParaDroid2
Wacht dan totdat Coffee Lake uit is, dan heb je een 6-core voor dezelfde prijs als een 4-core nu. Nu een quadcore kopen is gewoon een domme investering, aangezien die gewoon niet krachtig genoeg meer zijn voor bepaalde games nu al.

• kgd92
Anton0wns schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:28:
[...]

Jouw mandje is helaas niet te zien, je zult de link boven het mandje moeten delen.
Excuus, mijn fout: https://azerty.nl/basket/...xO2k6MjEwNzIxNjtpOjE7fQ==

Verder zou je ook een 2e hands GPU kunnen overwegen. Krijg je misschien net iets meer power binnen je budget.

• Anton0wns
ParaDroid2 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:28:
Wacht dan totdat Coffee Lake uit is, dan heb je een 6-core voor dezelfde prijs als een 4-core nu. Nu een quadcore kopen is gewoon een domme investering, aangezien die gewoon niet krachtig genoeg meer zijn voor bepaalde games nu al.
Laat staan een dual core? 8)7

Maar ik ben ook niet van plan de nieuwe high def games te gaan spelen.

• kgd92
Anton0wns schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:31:
[...]

Laat staan een dual core? 8)7

Maar ik ben ook niet van plan de nieuwe high def games te gaan spelen.
Dat is binnen dit budget de afweging die je zult moeten maken helaas. Of meer cores en mindere single core, of hoge single core, maar inleveren op aantal cores.

• Anton0wns
kgd92 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:32:
[...]

Dat is binnen dit budget de afweging die je zult moeten maken helaas. Of meer cores en mindere single core, of hoge single core, maar inleveren op aantal cores.
De input die ik krijg van mijn mede gamers is dat een quad core volstaat voor all-round toepassingen. Maar jouw input op geheugen ga ik gelijk toepassen op mijn eigen mandje!

• kgd92
Door naar microATC te gaan kun je een ultieme bang4buck machine bouwen rond een i5. Dichte kast, dus lelijk geheugen maakt niet uit. Goedkoper mobo. en een i5 7600 binnen budget. Als je per se voor deze generatie i5 wil gaan krijg je het niet veel beter: https://azerty.nl/basket/...6MTtpOjE0MTc3NTU7aToxO30=

• ParaDroid2
Dan kun je ook wachten op coffee lake, want dan zijn de i3's echte quadcores. Maar een quadcore begint (bijvoorbeeld in Battlefield 1) al een beperking te worden, en dit zal alleen maar meer worden. Nu een quadcore kopen is simpelweg direct een verouderd systeem binnen halen als je van plan bent om ook nieuwere games te spelen.

• Anton0wns
En deze microATC is upgrade friendly? Zoals eerder genoemd eventuele upgrades: HDD + SSD, uitbreiding RAM, ooit misschien een GPU swap voor een GTX 1060,

Want ik heb zojuist jouw ram suggestie toegevoegd, en ik zit nu relatief dicht bij mijn budget. (all things considered)

€ 703,59
https://azerty.nl/basket/...xO2k6MTtpOjE1MjY5O2k6MTt9

[ Voor 49% gewijzigd door Anton0wns op 25-08-2017 15:47 ]

• kgd92
Anton0wns schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:42:
En deze microATC is upgrade friendly? Zoals eerder genoemd eventuele upgrades: HDD + SSD, uitbreiding RAM, ooit misschien een GPU swap voor een GTX 1060,

Want ik heb zojuist jouw ram suggestie toegevoegd, en ik zit nu relatief dicht bij mijn budget. (all things considered)

Ligt eraan wat je verstaat onder upgrade friendly. Het is kleiner, dus iets mee gepruts. Je hebt 2 RAM slots en maar 1 reepje RAM, 8 GB bijprikken kan dus altijd. Er is ruimte voor 1 SSD en 2 HDD's en een CPU upgrade/ GPU upgrade kan ook gewoon.

• Anton0wns
ParaDroid2 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:42:
Dan kun je ook wachten op coffee lake, want dan zijn de i3's echte quadcores. Maar een quadcore begint (bijvoorbeeld in Battlefield 1) al een beperking te worden, en dit zal alleen maar meer worden. Nu een quadcore kopen is simpelweg direct een verouderd systeem binnen halen als je van plan bent om ook nieuwere games te spelen.
Niet van plan de nieuwste games te spelen, het spel wat ik speel is komende 2 jaar nog wel in development, en zal mij tot dan en nog lang daarna veel plezier bezorgen. Voor mij geen battlefield 1, COD of overwatch.

• kgd92
Anton0wns schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:42:

€ 703,59
Begint in de buurt te komen. Zou het toch nog even goed naast de laatste door mij genoemde set leggen, waar overal net genoeg aan geschaafd is om toch die SSD mogelijk te maken. Onderschat niet hoeveel verschil een SSD maakt in het opstarten/draaien van windows en opstarten/laden van games. Als je er eenmaal een hebt, wil je nooit meer zonder.

• Anton0wns
kgd92 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:55:
[...]

Begint in de buurt te komen. Zou het toch nog even goed naast de laatste door mij genoemde set leggen, waar overal net genoeg aan geschaafd is om toch die SSD mogelijk te maken. Onderschat niet hoeveel verschil een SSD maakt in het opstarten/draaien van windows en opstarten/laden van games. Als je er eenmaal een hebt, wil je nooit meer zonder.
Neem jouw variant ook zeker in overweging. Maar als het enkel resulteert in opstart tijd van windows en games, maar geen effect heeft op in game performance denk ik dat ik er wel mee kan leven. Op zen minst voor een paar maanden.

De SSD is inderdaad nog een puntje. Maar mijn setup met een SSD zou geschikt zijn voor de toepassingen is jouw verwachting?

• kgd92
Een ssd is vooral een quality of life dingetje. De hele Pc zal sneller en 'snappier' aanvoelen. Het kan invloed hebben in games als er lange laadtijden zijn of grote textures ingeladen moeten worden. Ik weet bijvoorbeeld dat PUBG een stuk lekkerder draait sinds ik het op de ssd heb gezet
Pagina: 1