Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey, :)

Ik heb een aantal vragen over de belastingaangifte dit jaar. Ik ben een student en ga dit jaar ongeveer tussen de 6.000-6.300 euro verdienen. Mijn inkomstenbronnen zijn YouTube, een Fiverr shop en de handel in altcoins..

- De algemene heffingskorting van 2017 is 2.254 euro (6300 x 0,3655 = 2.303,65 euro), dit zou betekenen dat ik maar 48,65 euro aan belasting hoef te betalen, klopt dit?

- Hoe moet ik deze inkomsten aangeven, aangezien ik geen vaste werkgever heb?

- Heb ik een KvK nummer nodig voor de Fiverr shop?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Hey,

heb je al op de site van de belastingdienst gekeken?

https://www.belastingdien...inkomsten_uit_overig_werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:33
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:20:
- De algemene heffingskorting van 2017 is 2.254 euro (6300 x 0,3655 = 2.303,65 euro), dit zou betekenen dat ik maar 48,65 euro aan belasting hoef te betalen, klopt dit?
Nee. De algemene heffingskorting gaat niet op voor de bijdrage zorgverzekeringswet. Dit is volgens mij 5.4%, dus ongeveer €330.
- Hoe moet ik deze inkomsten aangeven, aangezien ik geen vaste werkgever heb?
Je bent waarschijnlijk geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (als je dat wel zou zijn, levert dat aftrekposten op - maar één van de eisen is dat je minstens 1225 uur per jaar aan je onderneming besteedt, wat waarschijnlijk niet het geval is). Je moet wél aangifte doen, het valt dan onder "inkomsten overig werk". Kwestie van één getalletje invullen in de aangifte. Via de site van de belastingdienst kun je t.z.t. aangifte doen (inloggen met DigiD).
- Heb ik een KvK nummer nodig voor de Fiverr shop?
Ja en nee. Ja, omdat iedereen die handel drijft ingeschreven moet zijn. Nee, omdat het nogal kleinschalig is, en als je netjes je winst opgeeft bij de inkomstenbelasting is er geen haan die er naar kraait (inschrijven bij de KvK levert ook een hoop rompslomp op; je moet bijvoorbeeld waarschijnlijk BTW-aangifte gaan doen).

Wat is "handel in altcoins" precies? Als je winst maakt op investeringen of koersveranderingen hoef je daar geen belasting over te betalen. Dat is al afgedekt in de vermogensrendementsheffing. Coins die je zelf mined zijn wel inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:28
Handel in altcoins wordt gezien als vermogen in box 3, dus daarvoor geldt vermogensbelasting. Echter is de eerste 25.000 euro aan vermogen heffingsvrij, dus hierover betaal je geen belasting. Als je vermogen dus onder de 25.000 euro blijft kun je de altcoins buiten beschouwing laten.