Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 20:32
Hoi Allen,

Ik heb een Synology DS1815+ getweakt naar 16GB RAM en volgende setup:
  • Volume van 5x 3TB in SHR2 (8.1TB - bay 1-5)
  • 1x 3TB Hot-Spare (bay 6)
  • 2x 128GB SSD Read-Write cache (bay 7-8)
Nu heb ik van Tweakers 2x 6TB schijven gekregen om te testen en wou deze dus inzetten om 2x 3TB schijven te vervangen en met de "overschot" aan capaciteit een extra volume te maken. Na 2 dagen rebuilden van het volume (schijven om de beurt gewisseld) is de NAS eindelijk klaar maar merk ik dat ik helemaal geen volume meer kan aanmaken. De knop in Opslagbeheer is greyed out, ik dacht dat dit te maken had met de Hot-Spare die ik aan dit volume heb gekoppeld maar na deze te hebben verwijderd kan ik nog steeds geen volume creëren. Het enige wat ik kan doen is mijn volume nu vergroten omdat de Hot-Spare als extra schijf beschikbaar is maar dit is niet wat ik wil bereiken.

Iemand een idee wat ik verkeer doe (of redeneer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Niemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een topic kicken binnen 24 uur wordt niet gewaardeerd. Daarnaast past je vraag beter hier: [Synology] Vraag en antwoord - deel 3

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Toon-VA schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:38:
Niemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?
niet denk ik klik

niet met shr2 zo te zien wel met shr

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 25-08-2017 21:52 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:53
Feitelijk heb je geen probleem, je bent op 2/5e van een expansie van je SHR2 volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
biomass schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:54:
Feitelijk heb je geen probleem, je bent op 2/5e van een expansie van je SHR2 volume.
Klopt,

Ik wil alleen een 2e volume maken op de 2 6TB schijven waar nu ruw gezegd de helft van de opslag niet is gebruikt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb je naar de calculator gegeken ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Ja, dan ben ik misleid door de SHR uitleg op hun website zelf...

https://www.synology.com/..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

Hier zie je toch duidelijk dat bij 2 grotere schijven op deze volumes de "overschot" word gebruikt voor een nieuw stuk volume?

Ik zal het dan moeten doen met mijn originele schijven en tijdelijk de raid cache afbreken om de 2 6TB schijven te kunnen koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja bij shr niet bij shr2 ..
Om de 2-schijvenredundantie van SHR te gebruiken hebt u minstens 4 schijven nodig om een volume te maken. Wanneer u een 2-schijvenredundant SHR-volume wilt uitbreiden zal de nieuwe opslag onmiddellijk beschikbaar zijn nadat u vier schijven aan het SHR-volume toevoegt of de vier bestaande schijven uitbreidt.

[ Voor 85% gewijzigd door Fish op 25-08-2017 22:25 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:53
Als een RAID conversie toegestaan was van SHR2 naar RAID6 dan had je het kunnen doen zoals je het had willen doen. De RAID type conversies die DSM toestaat zijn omzettingen waarbij je schijven toevoegt, conversies waarbij het aantal schijven gelijk blijft zijn niet mogelijk.
Je kunt het beste SHR2 weer helemaal online zetten met de 3TB schijven voor je je RAID cache afbreekt. :)

https://www.synology.com/...iskgroup_change_raid_type
Pagina: 1