Workstation voor Archicad, Revit en dergelijke

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxboth
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-12-2020
Hallo Allemaal,

Ik ben werkzaam op een redelijk groot architectenbureau (ca. 80 medewerkers), en werken hier voornamelijk met Archicad.

Het systeem waar we nu op werken is een Dell precision tower 3420 voorzien van:
- intel xeon E3-1220 V5 3.0 Ghz
- Nvidia Quadro K620
- 16gb 2133 mhz

het systeem is voor kleinere projecten tot ca. 500.000 polygons nog goed werkbaar. Het probleem waar we echter tegen aanlopen is dat het met grote projecten eigenlijk niet werkbaar is, we zitten soms meer te wachten dan kunnen werken.

Nu willen wij graag voor deze grotere projecten onze computers upgraden, maar weten we eigenlijk niet zo goed wat nou de beste upgrade is en wat we precies moeten upgraden. Cpu, Gpu of juist RAM. Het budget waar we naar kijken is ca. 1000-1500 euro per computer.

Ook zouden we graag weten of iemand misschien een service weet die ons hierbij kan assisteren en eventueel computers kunnen testen of eventueel leasen om te kijken of het ons echt helpt.

Heeft iemand een suggestie?

Met vriendelijke groeten,

Max Both
Rijnboutt architecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
Ik heb zelf geen ervaring mbt ArchiCad, alleen Revit hierin. Wat ik heb gemerkt is dat Revit (en AutoCAD) erg stevig leunen op de singlecore snelheid van de processor. Ik heb geen idee of ArchiCAD misschien wel multicore ontworpen is.

Tevens ook een Quadro K620 draaien, deze wordt eigenlijk amper benut, zelden boven 25% GPU gebruik, waar de CPU op 1 core binnen de kortste keren op 100% staat en een paar % overhead op een andere core.

Voor mij zou de beste upgrade in dat geval dan ook een snellere CPU zijn met betere single core performance. Ik ben lui geweest, heb een i5 6400 (turbo ook 3,4 GHz overigens), maar zou dan dus naar snellere in dezelfde socket moeten.

Wat ik in jullie geval zou doen zet taakbeheer open en hou daar je CPU/geheugen in de gaten en zet GPU-z open op tab sensors om de GPU in de gaten te houden. Zoek daarmee je bottleneck. Dan kun je ook het beste bepalen waar de beperking ligt. Let bij CPU in de gaten houden wel op dat je mogelijk de processen in de gaten wil houden, ipv de mooie grafiekjes.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:28

henri8096

BIM is not a software!

maxboth schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:06:
Hallo Allemaal,

Ik ben werkzaam op een redelijk groot architectenbureau (ca. 80 medewerkers), en werken hier voornamelijk met Archicad.

Het systeem waar we nu op werken is een Dell precision tower 3420 voorzien van:
- intel xeon E3-1220 V5 3.0 Ghz
- Nvidia Quadro K620
- 16gb 2133 mhz

het systeem is voor kleinere projecten tot ca. 500.000 polygons nog goed werkbaar. Het probleem waar we echter tegen aanlopen is dat het met grote projecten eigenlijk niet werkbaar is, we zitten soms meer te wachten dan kunnen werken.

Nu willen wij graag voor deze grotere projecten onze computers upgraden, maar weten we eigenlijk niet zo goed wat nou de beste upgrade is en wat we precies moeten upgraden. Cpu, Gpu of juist RAM. Het budget waar we naar kijken is ca. 1000-1500 euro per computer.

Ook zouden we graag weten of iemand misschien een service weet die ons hierbij kan assisteren en eventueel computers kunnen testen of eventueel leasen om te kijken of het ons echt helpt.

Heeft iemand een suggestie?

Met vriendelijke groeten,

Max Both
Rijnboutt architecten
Alles een beetje afhankelijk van wat je gaat doen.
Vooral als je veel gaat renderen voor presentaties, dan zou ik er een zware GPU in gooien.
Iets van een Quadro P4000 of minimaal een P2000.

Je kan gokken op een (veel goedkopere) gaming kaart als een GTX1080 of zoiets om kosten te besparen.
Dan kom je waarschijnlijk wel met een 1500 euro weg.

Revit heeft niet per se een quadro nodig, voor Archicad geen idee (opengl of directx?)
Voor performance kwa modelleren maakt deze wat minder uit in revit.

Ik zou kwa geheugen naar 32Gb gaan bij grotere (Revit) projecten ben je snel bij de 16Gb.

Voor de processor weet ik niet echt wat archicad doet. Voor revit kun je beter een dikke i7 er in gooien ipv. een xeon. Een xeon heeft kwa revit totaal geen zin.

En eerlijk: 1000-1500 euro voor een CAD station dat zou ik ook wel graag willen, de realiteit is toch echt 2500-3500 euro voor een desktop en 3500+ voor laptops.

Wat voor revit performance ook heel belangrijk is, met name als je met een central file werkt, is je netwerkperformance. Lage latency op je netwerk is erg belangrijk (min of meer de processorkracht van je netwerk). Ook je netwerk snelheid. Je wil gewoon een gigabit netwerk, zeker als je projecten van een slordige gigabyte moet synchroniseren.

[ Voor 8% gewijzigd door henri8096 op 25-08-2017 11:20 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--