Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Threadripper PC (5000-9000)

Pagina: 1
Acties:

• doubledutchlp
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-01-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een hoop VM's laten lopen constant met voldoende geheugen per stuk. Daarnaast moet het systeem makkelijk VR aan kunnen en 4k gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit aan de 9000 euro maximum inclusief monitor en extra's. Nu is het probleem dat ik in Japan woon en de prijzen lichtelijk verschillen met Nederland.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee het is een compleet nieuw systeem

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De Vega kan ook omgezet worden naar 1080ti
Een voeding die perfect is voor dit systeem en eventuele uitbreidingen
Ik heb ook een lijst van component voor watercooling nodig en een solide case om alles in te doen (met side panel), daarnaast RGB fans.
Natuurlijk moet er ook een 4k scherm komen, liefst met freesync of gsync.
Muis, TB, headset hoeft niet op deze lijst.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X€ 1.078,-€ 1.078,-
1Asus ROG Zenith Extreme€ 552,50€ 552,50
2AMD Radeon RX Vega 64 8GB€ 0,-€ 0,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3600C17Q-64GTZR€ 788,-€ 788,-
4Samsung 850 EVO 500GB€ 164,-€ 656,-
1Samsung 960 Pro 512GB€ 305,-€ 305,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ ~4.700,50

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Schijven van Samsung, liefst AMD de rest.
Voor case maakt het niet veel uit zolang hij maar mooi is.
Scherm ligt aan de videokaarten

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Watercooling, liefst rgb (het oog moet ook wat) dat uit te zetten is.

Ga je overklokken?
Ja de CPU en GPU worden overgelockt

Wat verwacht je van ons?
Ik heb hulp nodig met de watercooling setup en het kiezen van een goede monitor, daarnaast advies over wat voor case goed zou zijn voor mijn setup

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Niet het soort PC waar ik heel veel ervaring mee heb, maar ik zal eens een poging doen :P

- Videokaart zou ik even afwachten. Voor Vega wordt CFX nog niet ondersteund. Pas als dit in de driver goed loopt kun je een vergelijking gaan maken obv reviews. Afhankelijk van het soort games dat je speelt kan een enkele 1080Ti voldoende zijn.

-Watercooling: Bedoel je een AiO voor de CPU? Volgens mij zijn er namelijk op dit moment alleen nog maar, afaik, enkele noctua luchtkoelers die TR4 ondersteunen: categorie: Processorkoeling

Case: blijft heel persoonlijk. Doordat je een EATX moederbord kiest ben je enigsinds beperkt in je keuze. Als de reden voor het moederbord puur de looks is, zou je kunnen overwegen dik 150 euro te besparen en voor een ATX plankje te gaan: pricewatch: MSI X399 Gaming Pro Carbon AC Als kast zou ik eens naar de Phanteks Enthoo lijn kijken. Meer dan zat ruimte voor custom water mocht je dat willen, erg degelijke kasten, keuze uit verschillende kleurstellingen/windows en van strak tot speels, zit er voor bijna iedereen wel iets tussen mits je het geld er voor over hebt.

Wat betreft een scherm, er is nogal veel keuze als de enige eis 4k is. Ze beginnen laag in de 300 euro en lopen op tot meerdere duizenden euros. Je kan van 24 tot 85 inch, IPS of TN, etc. Voordat we je daar echt bij kunnen helpen hebben we iets meer informatie over jouw specifieke wensen nodig.

Een M.2 SSD..? Het kan, maar als je geen gigantische hoeveelheden seriele data wegschrijft ga je weinig merken tov een SATA 600 SSD, die voor hetzelfde geld een hoop extra capaciteit biedt.

Verder mist je build nog een voeding. Met een TR CPU en 2 maal Vega 64 die allemaal overclockt moeten worden is een 1kW voeding geen overbodige luxe denk ik. Misschien dat zelfs 1200W nog te rechtvaardigen is. Mogelijk dat dit iets is: pricewatch: Corsair HX1200i Ik ben echter niet genoeg thuis in voedingen met zulke hoge vermogens om iets zinnigs over de daadwerkelijke kwaliteit te zeggen. Daar kun je denk ik beter @-The_Mask- voor hebben ;)

Wordt wel een monster van een systeem! Veel succes en ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

doubledutchlp schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:29:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een hoop VM's laten lopen constant met voldoende geheugen per stuk. Daarnaast moet het systeem makkelijk VR aan kunnen en 4k gaming.
Een hoop VM's? Je weet dat VM's met 128MB RAM en 1 vCPU kunnen worden uitgerold maar ook met 2TB RAM en 128 vCPU's dus je vraagstelling is erg wollig. Als je nou eens je bestaande meetgegevens van je virtuele omgeving post, dan zijn we al een stuk verder qua informatie. Op basis van je informatie, zie ik een net zo geldige use-case om een dual-socket Xeon in te zetten ipv een AMD ThreadRipper.

Dat gezegd hebbende; ik zie dat je 4 SSD's hebt bedacht, waarschijnlijk in RAID0 of RAID10 voor je VM's? Niet heel handig want je zit met zijn allen op de SATA-bus en dan mis je dus snelheid. Wil je snelheid op je SSD's, dan kan je mogelijk beter pricewatch: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB of pricewatch: Intel DC P3500 Half Height PCIe 3.0 1,2TB erin zetten. En dan hou je je SATA-poorten vrij voor een extra (grote) mechanische disk voor backups, bijvoorbeeld?

Vergeet even niet dat een overgeklokte Ripper in bepaalde applicaties tot wel 50% meer kan verbruiken dus een flink stabiele voeding van tenminste 800W lijkt me op zijn plek. Mogelijk zelfs meer maar dat moet je eerst zelf eens gaan lezen, bekijken en berekenen. Het is natuurlijk lastig nu een voeding voor te stellen als je al zegt dat je later uitbreidingen wil gaan plaatsen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• doubledutchlp
Bedankt voor de snelle reply!

Ik wil sowieso 2 videokaarten hebben, niet alleen omdat het kan, maar heb geen zin om een extra te moeten aanschaffen en inbouwen als het er op aan komt.

Nee ik bedoel een setup die alles koelt, waarschijnlijk ga ik voor hard-tubing, maar ik heb geen idee welke pomp enzo goed is en wat voor brackets ik allemaal nodig heb.

Ik wil de Asus omdat daar RGB functionaliteit op zit, je kunt de RAM etc via het moederbord instellen met hun software. Daarnaast zitten er veel extra's bij die van pas kunnen komen (10gbit internet, fan bracket, etc)

Ik had zelf een case op het oog, maar die is nogal duur (vergeleken normale cases)
http://www.caselabs-store.com/
de SMA8 of SMA10

Ik wil een scherm met lage response tijd, en een hoge hz (liefst 144hz) met ongeveer een 24-27" in grootte. Deze moet dan ook gsync/freesync ondersteunen.

m.2 SSD voor games omdat het kan, ik hou van snelheid. (heb momenteel dezelfde in mijn Alienware)

De voeding is een punt waar ik nog niet over uit ben, ik denk zelf dat 1200W het best is voor toekomstige uitbreidingen.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
Het 4k gaming gedeelte is ook wel lastig, een reference vega is of te heet of te duur dus daarvoor zou je moeten wachten op 3rd party kaarten. Dan nog is een gtx1080ti helaas een stuk sneller. Welke games zou je uberhaupt op 4k willen spelen? SLI en CFX worden praktisch niet meer ondersteund voor dx11 api's dus dual graphics is op dit moment niet populair.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

doubledutchlp schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:07:

m.2 SSD voor games omdat het kan, ik hou van snelheid. (heb momenteel dezelfde in mijn Alienware)
Iets met klok & klepel. M2 is een connector-type en zeker geen snelheids-type! M2 is bewezen niet sneller behalve onder zeer specifieke omstandigheden en met de correcte protocollen aan boord. Er zijn voldoende benchmarks te vinden dat M2 PCIe SSD's net aan een paar seconden sneller zijn bij het laden van games; maar tijdens het spelen heb je er geen klap aan.

Als je dan toch 9K aan budget hebt, zorg er dan tenminste voor dat je de correcte termen gebruikt; anders wordt het snel een topic van "kijk mij geld hebben, ik wil het uitgeven aan iets waar ik niks vanaf weet".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• doubledutchlp
Een hoop VM's? Je weet dat VM's met 128MB RAM en 1 vCPU kunnen worden uitgerold maar ook met 2TB RAM en 128 vCPU's dus je vraagstelling is erg wollig. Als je nou eens je bestaande meetgegevens van je virtuele omgeving post, dan zijn we al een stuk verder qua informatie. Op basis van je informatie, zie ik een net zo geldige use-case om een dual-socket Xeon in te zetten ipv een AMD ThreadRipper.
De VM's zullen waarschijnlijk elk 8gb geheugen en 2-4 cores gebruiken, het moet ervoor zorgen dat als ik op de VM zit het net zo snel is als mijn Windows omgeving.
Daarnaast wil ik geen Xeon, ben beetje intel cpu moe na het constante uitbuiten van hun klanten, zeker vergeleken AMD Ryzen prijzen.
Dat gezegd hebbende; ik zie dat je 4 SSD's hebt bedacht, waarschijnlijk in RAID0 of RAID10 voor je VM's? Niet heel handig want je zit met zijn allen op de SATA-bus en dan mis je dus snelheid. Wil je snelheid op je SSD's, dan kan je mogelijk beter pricewatch: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB of pricewatch: Intel DC P3500 Half Height PCIe 3.0 1,2TB erin zetten. En dan hou je je SATA-poorten vrij voor een extra (grote) mechanische disk voor backups, bijvoorbeeld?
Die intel kaart ziet er goed uit. Als ik zoveel PCI lanes heb kan ik maar beter gebruik van maken :)
Iets met klok & klepel. M2 is een connector-type en zeker geen snelheids-type! M2 is bewezen niet sneller behalve onder zeer specifieke omstandigheden en met de correcte protocollen aan boord. Er zijn voldoende benchmarks te vinden dat M2 PCIe SSD's net aan een paar seconden sneller zijn bij het laden van games; maar tijdens het spelen heb je er geen klap aan.

Als je dan toch 9K aan budget hebt, zorg er dan tenminste voor dat je de correcte termen gebruikt; anders wordt het snel een topic van "kijk mij geld hebben, ik wil het uitgeven aan iets waar ik niks vanaf weet".
Het gaat mij ook om het laden van games, als alles geladen is zal het zelden iets opleveren. Daarnaast is de formfactor gewoon erg handig om weg te werken zonder kabels. Wat ik ook begreep is dat m.2 direct pci lanes gebruikt en niet de sata bus

Ik kom hier omdat ik niet genoeg verstand heb ervan, daarvoor is dit forum toch? Als ik alles al wist had ik het wel zelf bij elkaar gezocht, maar helaas ben ik al zo'n 10 jaar niet meer actief bezig met hardware.

[ Voor 50% gewijzigd door doubledutchlp op 25-08-2017 09:28 ]

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
4k op 144Hz bestaat helaas nog niet. Je zou eens tussen deze schermen kunnen kijken. allemaal 4k mat 75Hz+ refreshrate. categorie: Monitoren
Wil je FreeSync/Gsync zit je voor zover ik weet vast aan 60Hz schermen op 4k.

[ Voor 38% gewijzigd door kgd92 op 25-08-2017 09:32 ]

• doubledutchlp
kgd92 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:25:
4k op 144Hz bestaat helaas nog niet. Je zou eens tussen deze schermen kunnen kijken. allemaal 4k mat 75Hz+ refreshrate. Wil je FreeSync/Gsync zit je voor zover ik weet vast aan 60Hz schermen op 4k.
Ik dacht dat er nieuwe monitoren zouden uitkomen dit jaar met 4k, HDR en 144hz. Maar lees net inderdaad dat deze zijn vertraagd tot volgend jaar.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
doubledutchlp schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:31:
[...]

Ik dacht dat er nieuwe monitoren zouden uitkomen dit jaar met 4k, HDR en 144hz. Maar lees net inderdaad dat deze zijn vertraagd tot volgend jaar.
Sowieso is 27" wel echt minimaal voor 4K. Als 27" dus de maximale schermgrootte is die je kwijt kan zou ik eerder naar 1440P kijken. Ik heb zelf een 4K 27" scherm, en dat werkt voor mij prettig omdat ik mijn scherm heb opgehangen aan een beugel waardoor ik er vrij dicht op zit.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Er komen behoorlijk wat vragen in mij op als ik dit lees.

Voor virtualisatie heb je echt niet de duurste Threadripper nodig. De CPU is zo'n beetje het minst kritieke deel eigenlijk omdat je die rustig kan overcommitten. Het is immers toch een thuislab dus die CPU zit doorgaans uit zijn neus te vreten. Geheugen is wel een dingetje als je uiteindelijk meer dan 64GB wil hebben.

Snelle opslag is ook wenselijk, maar om nou 4x 500GB SSD's in een RAID config te zetten? Een hele grote SSD is voldoende. Je VM's zal het vermoedelijk nooit lukken om die I/O helemaal dicht te trekken.

Ik draai ook graag een hoop VM's met VMWare Workstation, dus ik heb wat ervaring hiermee. ;)

Bedenk eerst of je meer dan 64GB geheugen ooit wil hebben, indien je aan 64GB genoeg hebt dan kan je al terug naar Ryzen of eventueel Coffee Lake. Indien je meer wil hebben neem dan een instap Threadripper of een instap Skylake-X processor. Dat is meer dan voldoende, je neemt het platform meer voor het geheugen dan voor de vele cores.

Voor gaming is Threadripper totale geldverspilling. Zelfs de high-end Ryzen CPU's hebben in dat scenario geen duidelijke meerwaarde.

In een 64GB scenario kan je het volgende doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 300,95€ 300,95
1MSI X370 Gaming Pro Carbon€ 159,65€ 159,65
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 863,50€ 863,50
1Cooler Master HAF X€ 178,-€ 178,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3000C14Q-64GTZR€ 679,50€ 679,50
1Corsair RM850x Zwart€ 131,95€ 131,95
1Samsung 850 EVO 2TB€ 639,-€ 639,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.116,55

Of je moet echt 9 mille willen stuk slaan ergens. Ik denk dat bovenstaand systeem ook heel ver komt bij virtualisatie of gaming.

Let overigens op de SLI (en Crossfire) steeds minder worden. Nvidia en AMD steken er de laatste tijd steeds minder moeite in. Je hebt er ook alleen een voordeel van als je game het ondersteund. Indien niet dan werkt het zelfs tegen je.

• doubledutchlp
CMD-Snake schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:38:
Er komen behoorlijk wat vragen in mij op als ik dit lees.

Voor virtualisatie heb je echt niet de duurste Threadripper nodig. De CPU is zo'n beetje het minst kritieke deel eigenlijk omdat je die rustig kan overcommitten. Het is immers toch een thuislab dus die CPU zit doorgaans uit zijn neus te vreten. Geheugen is wel een dingetje als je uiteindelijk meer dan 64GB wil hebben.

Snelle opslag is ook wenselijk, maar om nou 4x 500GB SSD's in een RAID config te zetten? Een hele grote SSD is voldoende. Je VM's zal het vermoedelijk nooit lukken om die I/O helemaal dicht te trekken.

Ik draai ook graag een hoop VM's met VMWare Workstation, dus ik heb wat ervaring hiermee. ;)

Bedenk eerst of je meer dan 64GB geheugen ooit wil hebben, indien je aan 64GB genoeg hebt dan kan je al terug naar Ryzen of eventueel Coffee Lake. Indien je meer wil hebben neem dan een instap Threadripper of een instap Skylake-X processor. Dat is meer dan voldoende, je neemt het platform meer voor het geheugen dan voor de vele cores.

Voor gaming is Threadripper totale geldverspilling. Zelfs de high-end Ryzen CPU's hebben in dat scenario geen duidelijke meerwaarde.

In een 64GB scenario kan je het volgende doen:

Of je moet echt 9 mille willen stuk slaan ergens. Ik denk dat bovenstaand systeem ook heel ver komt bij virtualisatie of gaming.

Let overigens op de SLI (en Crossfire) steeds minder worden. Nvidia en AMD steken er de laatste tijd steeds minder moeite in. Je hebt er ook alleen een voordeel van als je game het ondersteund. Indien niet dan werkt het zelfs tegen je.
Ik wil uiteindelijk over naar 128GB vandaar ook een set van 4x16 zodat ik er later meer kan bijkopen.

De Threadripper is vooral omdat het me veel meer mogelijkheden geeft zodra ik video ga exporteren voor mijn vriendin. Ook wil ik voor de toekomst voorbereid zijn, ook games zullen uiteindelijk meer en meer cores gaan gebruiken.

Nu ik dit budget heb wil ik er ook goed gebruik van maken, zodat ik niet tegen problemen loop in de komende 3-5 jaar.

Ik wilde de SSD's niet in raid zetten, maar elke vm op een aparte laten lopen, Ik dacht dat het backuppen makkelijker zou maken en als er 1 kapot mocht gaan het makkelijker is te vervangen.
Maar sinds iedereen hier zegt dat het beter is 1 grote te nemen doe ik dat waarschijnlijk. Maak me alleen zorgen omdat ik constant bestanden ga wegschrijven (5-20miljoen per dag). Vraag me dan af of apart SSD niet beter is.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

9k investeren zodat je 3-5 jaar niet tegen problemen aanloopt?
Ik help het je hopen, maar denk niet dat realistisch is,gezien het tijdspan

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Nu een pc kopen om te voorkomen dat je over 3-5 jaar tegen grenzen aan loopt is zowiezo altijd duurkoop.

Het is uiteindelijk altijd goedkoper om nu iets te kopen voor de komende paar jaar en later te upgraden of iets nieuws te kopen. Want tegen die tijd is er iets goedkopers waarmee je weer 3 jaar vooruit kan.

Een threadripper kost nu tegen de 1000, maar waarschijnlijk is een Ryzen 7 van 350 ook voldoende en over 3 jaar heb je vast weer een opvolger daarvan die ook zo'n 350 kost, waarmee je weer drie jaar vooruit kan

Star Citizen Referral Code

• CMD-Snake
doubledutchlp schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 07:12:
De Threadripper is vooral omdat het me veel meer mogelijkheden geeft zodra ik video ga exporteren voor mijn vriendin. Ook wil ik voor de toekomst voorbereid zijn, ook games zullen uiteindelijk meer en meer cores gaan gebruiken.
Bij zakelijke toepassingen snap ik het nog dat dan extreem dure CPU's gekocht worden, immers elk uur dat een werknemer zit te wachten op zijn PC kost centen. Thuis is dat anders, en die 16c/32t blijft schromelijk overdreven.

Games zullen de komende 10 jaar nog geen Threadripper vereisen. Ze vereisen nu doorgaans hooguit een snelle core. Het aantal games dat profiteert van multicore is klein en het aantal dat echt goed kan meeschalen is nog kleiner. Meeste games anno nu stoppen met schalen na vier cores.
Ik wilde de SSD's niet in raid zetten, maar elke vm op een aparte laten lopen, Ik dacht dat het backuppen makkelijker zou maken en als er 1 kapot mocht gaan het makkelijker is te vervangen.
Maar sinds iedereen hier zegt dat het beter is 1 grote te nemen doe ik dat waarschijnlijk. Maak me alleen zorgen omdat ik constant bestanden ga wegschrijven (5-20miljoen per dag). Vraag me dan af of apart SSD niet beter is.
Wat ben je aan het doen dat je 5-20 miljoen writes hebt per dag? Een normale harde schijf is dan misschien zelfs nog kosteneffectiever omdat je SSD's afhankelijk van de grootte van de writes helemaal op maakt. Je moet dan al kijken naar Enterprise klasse SSD's, dan kan je dat hele budget aanwenden om er eentje te kopen. ;) Neem dan een paar WD Gold's.

Als je de optie open wil houden om naar 128GB te gaan dan zou ik Skylake-X kopen. Het prijskaartje om in te stappen is veel goedkoper dan bij Threadripper:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7820X (Boxed)€ 571,50€ 571,50
1MSI X299 SLI Plus€ 243,20€ 243,20
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 863,50€ 863,50
1Cooler Master HAF X€ 178,-€ 178,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-2400C15Q-64GTZR€ 521,99€ 521,99
1Corsair RM850x Zwart€ 131,95€ 131,95
1Samsung 850 EVO 2TB€ 639,-€ 639,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,50€ 163,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.312,64

Denk nog maar eens na over je writes, want indien die zo heftig zijn zou ik een harde schijf nemen. Enterprise SSD's zijn onbetaalbaar duur zeker als ze 1TB of meer opslag moeten bieden.

• doubledutchlp
CMD-Snake schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:44:
[...]

Bij zakelijke toepassingen snap ik het nog dat dan extreem dure CPU's gekocht worden, immers elk uur dat een werknemer zit te wachten op zijn PC kost centen. Thuis is dat anders, en die 16c/32t blijft schromelijk overdreven.
Ik gebruik het ook zakelijk, ik wil uiteindelijk bookkeeping nodes voor crypto gaan opzetten. Ook wil ik crypto algorithms testen. De threadripper blijft onderdeel van het systeem.
Games zullen de komende 10 jaar nog geen Threadripper vereisen. Ze vereisen nu doorgaans hooguit een snelle core. Het aantal games dat profiteert van multicore is klein en het aantal dat echt goed kan meeschalen is nog kleiner. Meeste games anno nu stoppen met schalen na vier cores.
Om alles soepel te laten lopen terwijl de VM's draaien lijkt het me wel handig meer dan genoeg threads to hebben. Ik begrijp dat een hogere clocksnelheid beter is voor games, maar dat is voor nu even een bijzaak, sinds de rest eerst komt.
[...]

Wat ben je aan het doen dat je 5-20 miljoen writes hebt per dag? Een normale harde schijf is dan misschien zelfs nog kosteneffectiever omdat je SSD's afhankelijk van de grootte van de writes helemaal op maakt. Je moet dan al kijken naar Enterprise klasse SSD's, dan kan je dat hele budget aanwenden om er eentje te kopen. ;) Neem dan een paar WD Gold's.
Om algorithms te testen schrijven ik de resultaten weg om ze later te kunnen vergelijken. Dit zullen er miljoenen per dag zijn en worden in een folder opgeslagen. Dit zal inderdaad op een normale harde schijf gebeuren.
Als je de optie open wil houden om naar 128GB te gaan dan zou ik Skylake-X kopen. Het prijskaartje om in te stappen is veel goedkoper dan bij Threadripper:

Denk nog maar eens na over je writes, want indien die zo heftig zijn zou ik een harde schijf nemen. Enterprise SSD's zijn onbetaalbaar duur zeker als ze 1TB of meer opslag moeten bieden.
Ik weiger om Intel te kopen, heb constant problemen gehad met microstutter in games en tijdens pc gebruik wat ik nog nooit met AMD heb gehad. Daarnaast zit ik niet te wachten op een platform waarbij je upgrades met kopen om er het meeste uit te halen en de problemen met temperatuur van de VRM's.

De basis:
Threadripper 1950x
64gb Gskill
Asus ROG Zenith
blijft staan zoals het is, dat besluit had ik al genomen.

Het is de rest, zoals de watercooling en case waar ik mee zit.

• Kashino
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:24
voor de case kies zeker ruim genoeg. ik heb voor mijn threadripper build de corsair graphite 780t gekocht.
om alles mooi weg te kunnen werken. heb de taichi versie moederbord gekozen wat een ATX versie is, maar mijn oude case had echt geen plek genoeg om zowel koeling als ram in te werken.

koeling heb ik een corsair v80i v2120mm fan en de threadripper stress zit dan op 68graden. deze zijn verassend goed koel te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Kashino op 26-08-2017 18:55 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik weiger om Intel te kopen, heb constant problemen gehad met microstutter in games en tijdens pc gebruik wat ik nog nooit met AMD heb gehad. Daarnaast zit ik niet te wachten op een platform waarbij je upgrades met kopen om er het meeste uit te halen en de problemen met temperatuur van de VRM's.
En dan Crossfire/SLI willen doen |:( Dat is smeken om microstutter...
Neem 1 goede GPU ipv 2 halve welke dit soort gedoe gaan opleveren en koop er over drie jaar weer een nieuwe, ben je goedkoper uit, heb je betere prestaties en heb je het nieuwste...
Verder weet ik niet hoeveel VMs je wil draaien maar 'VMs draaien' is niet een universeel begrip voor hoeveel load dat betekent ;) Je hebt VMs draaien en je hebt VMs draaien...
Oftewel wat doet je VM spul op dit moment voor IO, CPU load (Threadripper is over de top hiervoor...) en geheugen?

Fixing things to the breaking point...

• PesaH
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-11-2020

PesaH

Holy Cow!

RGAT schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 19:02:
[...]

En dan Crossfire/SLI willen doen |:( Dat is smeken om microstutter...
Neem 1 goede GPU ipv 2 halve welke dit soort gedoe gaan opleveren en koop er over drie jaar weer een nieuwe, ben je goedkoper uit, heb je betere prestaties en heb je het nieuwste...
Verder weet ik niet hoeveel VMs je wil draaien maar 'VMs draaien' is niet een universeel begrip voor hoeveel load dat betekent ;) Je hebt VMs draaien en je hebt VMs draaien...
Oftewel wat doet je VM spul op dit moment voor IO, CPU load (Threadripper is over de top hiervoor...) en geheugen?
Denk dat DoubleDutchIp threadripper kiest vanwege de combinatie Games (snelheid) en VM's (aantal cores). Hoogst ongebruikelijk natuurlijk echter precies dezelfde reden waarom ik naar threadripper aan het kijken ben.

Volg deze thread dan ook met veel interesse al is mijn budget ietsie minder ;)

• Kashino
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:24
PesaH schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:25:
[...]

Denk dat DoubleDutchIp threadripper kiest vanwege de combinatie Games (snelheid) en VM's (aantal cores). Hoogst ongebruikelijk natuurlijk echter precies dezelfde reden waarom ik naar threadripper aan het kijken ben.

Volg deze thread dan ook met veel interesse al is mijn budget ietsie minder ;)
ik heb mijn threadripper build gemaakt met een budget van 2100.. kwestie van keuzes maken en spreiden van uitgaven. ook niet schuw zijn van tweedehands aanbiedingen en geen illusies maken. ik game voornamelijk op 1080p dus heb geen 1080ti nodig in de plek gewoon een gtx970 gevonden voor 120€ meer dan voldoende. meeste wat ik doe is CPU werk dus daarom threadripper

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Je zou in principe met 2 Vega kaarten 4k moeten kunnen gamen, ik denk enkel dat je wel zeer goede koeling moet regelen aangezien die kaarten nogal veel hitte opbouwen. Ik zou je eerder Nvidia aanraden, zover 't nu gaat is de 1080 in de meeste games sneller, of AMD goed gaat met crossfire is nog niet bekend zover ik weet. daarnaast zullen de Nvidia kaarten wat goedkoper zijn. Een 1080 Ti is eigenlijk nog niet snel genoeg voor 4k gaming. Sure meeste zullen het redelijk hoog doen op 60 fps, maar bij nieuwe games die meer eisen hebben zal 't al te zwaar worden. Dan zit je al snel aan SLI te denken. OF inderdaad 2x vega maar dat zou ik persoonlijk niet doen, tenzij je het grootste deel van de tijd toch al je verwarming op moet voeren.

• CMD-Snake
PesaH schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:25:
Laat ik je verklappen dat je geld beter besteed kan worden. Je kan dan beter nog investeren in een 1700(X) of een over the top 1800X dan in een Threadripper. Voor alleen gaming zou je zelf nog met een eenvoudigere CPU toekunnen.

Threadripper, net als de HEDT CPU's van Intel, zijn voor gaming niet zinvol. De games schalen gewoon niet mee en je CPU blijft grotendeels onbenut. Er zijn dan goedkopere alternatieven die net zo goed presteren.

Ook voor VM's is het onzinnig om zo'n CPU te bestellen. Thuis kan je prima je CPU overcommitten, dat maakt weinig uit. Tenzij je VM's permanent op 100% load draaien zal je er weinig van merken. VM's draaien is een kwestie van veel geheugen en vlotte opslag. Elke middenklasse CPU voldoent in principe.
doubledutchlp schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 16:53:
Iets met klok en klepel komt in mij op. VRM's werden en worden soms net zo warm bij AMD. Dit is namelijk maar net hoe de moederbord fabrikanten hun bordjes ontwerpen. Intel en AMD hebben daar weinig mee te maken als een fabrikant bezuinigd op de productie.

Sowieso is goede airflow over je moederbord ook belangrijk. Je wil naar waterkoeling gaan, maar bedenk je als al je componenten watergekoeld zijn er niet of nauwelijks lucht meer blaast over je moederbord. Je zal dan met casefans aan de slag moeten om nog voldoende airflow te houden op de overige onderdelen.
Pagina: 1