Eigen lease auto overkopen: schade melden of niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Ik heb een lease auto waarvan het contract binnen 6 maanden afloopt, .
Omdat ik na afloop geen nieuwe lease auto meer krijg, "moeten" we dus binnenkort een vervangende auto kopen: tijdig een nieuwe bestellen, shoppen naar een goede occasion of de huidige lease auto overkopen.

Omdat we erg tevreden zijn met de huidige leaseauto, zijn we van plan deze over te nemen na afloop van het contract.

Nu is er tijdens de afgelopen vakantie een kras in het lak van de auto gekomen.
Op zich is de kras niet dusdanig ernstig dat ik (als deze auto al van mij was) deze door een schade reparateur zou laten repareren: ik denk dan eerder aan een do-it-yourself klusje met bijvoorbeeld turtle wax krasverwijderaar.

Echter, de auto is nog niet van mij, en formeel is de kras net iets te groot om als "acceptabele schade" bij inlevering dor te kunnen gaan. De regels schrijven dan voor dat ik deze schade zou moeten melden en vervolgens door een erkende reparateur moet laten maken.

Gezien mijn voornemen om de auto over te nemen vroeg ik me af wat het meest verstandig is om te doen:
1) Schade melden, laten repareren en auto over 6 maanden overkopen:
(+) Schade is hersteld
(-) Eigen risico betalen (ongeveer €150?)
(-?) Ten koste schadevrije jaren, dus hogere verzekeringspremie komend jaar bij privérijden? (voor zover van toepassing bij lease rijders?):

2) Schade niet melden en auto over 6 maanden overkopen:
(+) Lagere kosten door zelf met Turtle wax aan de slag te gaan
(+?) Behoud van schadevrije jaren, dus lagere verzekeringspremie komend jaar bij privérijden? (voor zover van toepassing bij lease rijders?):
(-) Kras blijft wellicht toch erg zichtbaar (hoewel ik dat niet zo erg zou vinden)
(-) Volgens de regels zou je de schade wel moeten melden (ongeacht of je wel/niet van plan bent auto over te kopen)

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie en wat zouden jullie doen/adviseren?

[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 24-08-2017 22:38 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • +1 Henk 'm!

712641

Heb je al geïnformeerd naar de procedure bij het overkopen? Want als je hem gewoon mag houden, dan kan het zijn dat niemand er een punt van maakt dat er een kras op zit. Dus dan is er geen probleem toch?

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Nee nog niet gevraagd. Formeel moet ik de schade binnen 24 uur melden en kan ik pas over 3 maanden aangeven dat ik geïnteresseerd ben in de overname en een offerte opvragen.

Ik vermoed dat de leasemaatschappij bij navraag altijd zal verwijzen naar de formele regels bij optie 1): verplicht direct schade melden en laten repareren. Daarna zien ze wel of ik over 6 maanden nu wel of niet de auto wil overkopen (dat zal ze volledig los van elkaar gaan zien).

Of heeft iemand een andere ervaring?

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Kan hier niemand ook maar iets zinnigs over zeggen regel het met het bedrijf waar je werkt en vraag het daar bij de afdeling leasehokken.

Ja bent ook een beetje problemen aan het zoeken voor mijn gevoel.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

The_Sukkel schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:35:
Het is een zakelijke leaseauto? Dan hoef je geen eigen risico te betalen. De wet is hier heel duidelijk over, alhoewel veel bedrijven dit aan hun laars lappen. Ik had 2 jaar geleden ook zo'n akkefietje met m'n werkgever. Ingeleverde leaseauto had een kleine schade en zou mij 150 euro eigen risico kosten. Na wat discussie is het eigen risico van tafel geveegd.
Ik zou de schade dus mooi laten herstellen, en wel zonder eigen risico. Heb jij straks een strakke bak :)

Hier zijn diverse bronnen over te vinden op internet, zoals:
http://www.rechtswinkel.n...beschikking-over-een.html
http://rechtennieuws.nl/3...-voor-wiens-eigen-risico/

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Ik denk dat het eigen risico wel van toepassing zal zijn, omdat de kras niet tijdens werktijd is veroorzaakt, maar tijdens vakantie, toch?.

Eigenlijk helpt het al door dit zo op een rijtje te zetten en jullie mening te lezen: hierdoor denk ik dat het inderdaad het beste is om gewoon de schade te melden en te laten repareren, ook al kost het een eigen risicobedrag van ca 150 (?). Het argument dat je daarna wel een "strakke bak" ( :P ) hebt, is daarbij doorslaggevender, dan het besparen van een paar tientjes, gedoe met Turtle Wax krasverwijderaar en met waarschijnlijk toch nog zichtbare plek als eindresultaat.

Dank voor het meedenken allen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Ook in vakantie geldt geen eigen risico. De auto is een stukje bedrijfskapitaal en daar zitten nou eenmaal risico's aan voor je werkgever. Zie ook genoemde links.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 20:00
Ik zou ook sowieso nooit met turtle wax gaan beginnen. Ga dan even naar een professioneel poetsbedrijf. Die halen erg goede resultaten Is mijn ervaring.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 15:20
Ik zou kijken wat de gevolgen zijn voor jou m.b.t. de verzekeringspremie, kan zo maar zijn als dit je 1e schade is in xx-jaar dat het niets of niet veel uitmaakt.

Voor mij zou dit een no-brainer zijn. als je fatsoenlijke spullen haalt om de kras proberen weg te werken ben je ook al gauw €50/€100 kwijt , met het risico dat het nog steeds zichtbaar is, of zelf nog meer opvalt als je straks alleen rond de schade of één deel van de auto poetst.
Je zal dus ook meteen héél de auto moeten gaan poetsen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

The_Sukkel schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:53:
Ik vermoed dat de leasemaatschappij bij navraag altijd zal verwijzen naar de formele regels bij optie 1): verplicht direct schade melden en laten repareren. Daarna zien ze wel of ik over 6 maanden nu wel of niet de auto wil overkopen (dat zal ze volledig los van elkaar gaan zien).
En daar heeft de lease maatschappij uiteraard volledig gelijk in.

In die 6 maanden kan er veel veranderen in jouw situatie. De kans is dan ook nogsteeds sterk aanwezig dat je de auto níet gaat over nemen. In dat geval heeft de lease maatschappij een probleem.
In feite betekend nú niet laten repareren dat je nú een beslissing neemt waar je de gevolgen niet geheel van kunt overzien.

Dus gewoon nu melden, nu laten repareren en over een paar maanden nog eens kijken wat je met je auto wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Als je de kras kunt wegpoetsen, doet een schadehersteller het soms voor nop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
Zoals eerder aangegeven mag er geen eigen risico doorberekend worden naar jou. Het enige waar je dan wellicht hinder van ondervind is dat je een schade hebt gehad en daardoor de maandpremie van je autoverzekering hoger is, zodra je dus zelf een auto op je naam hebt en die wilt verzekeren. Nu weet ik er niet het fijne van, maar schadevrije jaren die je opbouwt bij een lease auto zijn strict gezien niet jouw schadevrije jaren, immers je lease auto staat niet op jouw naam maar op naam van de lease maatschappij. Je kan dan wel aan het einde van je lease contract een leaseverklaring aanvragen bij je leasemaatschappij, en daarmee kun je aan je autoverzekeraar aantonen hoe schadevrij je bent geweest.

Mocht het in jouw geval, na het melden van deze kras, zo zijn dat je duurder uit zou zijn als je deze leaseverklaring meeweegt in de aanvraag van een eigen autoverzekering, dan kun je die leaseverklaring wellicht ook achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:46
Het is belangrijk om te weten hoeveel schadevrije jaren je al hebt opgebouwd voordat je lease ging rijden en hoe lang je al lease rijdt. Bij elke schade verlies je 5 schadevrije jaren. Tel je oude schadevrije jaren en de 'leasejaren' bij elkaar op. Als je 10 schadevrije jaren hebt, zit je bij de meeste maatschappijen wel aan de maximale korting. Dus reken het even uit en neem dat mee in je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Microkid schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 05:54:
Ook in vakantie geldt geen eigen risico. De auto is een stukje bedrijfskapitaal en daar zitten nou eenmaal risico's aan voor je werkgever. Zie ook genoemde links.
In de genoemde linkjes staat toch duidelijk 'tijdens werktijd'. Vakantie lijkt mij geen werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wolly schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:31:
[...]

In de genoemde linkjes staat toch duidelijk 'tijdens werktijd'. Vakantie lijkt mij geen werktijd.
Zo heb ik het ook altijd begrepen, maar ik ben geen expert. Overigens valt woon-werk ook onder 'werktijd' in dit geval.

Achterliggende reden is dat je je als werknemer nooit kunt verzekeren tegen dit soort schades of tegen het eigen risico dat daarbij hoort, en dus mag je werkgever dit niet aan je doorbelasten. Hij is de risicodrager in dit geval, dus hij moet het ook goed verzekeren. Niet de werknemer. Als je die gedachte doortrekt, zou het inderdaad ook logisch zijn dat het ook voor privé-gebruikt geldt. Als je daarbij ook nog betaalt voor privé-gebruik (dus buiten de bijtelling om) sta je nog eens sterker; van die vergoeding moet je werkgever maar zorgen dat hij zijn risico afdekt zonder dit nog eens apart aan je door te belasten.

Dus ik zou het niet durven zeggen om eerlijk te zijn, maar er zijn mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Als je schade door poetsen wilt laten repareren nadat je wagen heb overgnomende kan je dat toch ook voor het inlevermoment voor eigen rekening weg (laten) poetsen? Dan is er geen schade om te melden, geen gedoe met eigen risico en minder verlies aan schade vrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Nu online
Offtopic: Ik lees hier diverse keren dat eigen risico niet mag worden doorberekend? Is dat echt zo? Bij mijn werkgever wordt dat namelijk wel altijd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304426

Ik wil hier ook op inhaken. ook hier wordt schade aan de leaseauto (die ook prive gebruikt wordt) gewoon doorgerekend met eigen risico. Lijkt me erg relevant voor TS, maar indien dit niet het geval is kunnen we wellicht een nieuw topic starten. Moderator?

Vooral als TS een of ander juridisch loket of rechtsbijstand moet inschakelen voor 150 euro eigen risico, wat de rechtsbijstand weer niet dekt etcetera etcetera, loont het wellicht om hier iets dieper op in te gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 304426 op 25-08-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 17:03
Los van lease enzo, tegenwoordig is er een no blame regeling, als iemand anders een kras op jouw auto maakt (dus geen eigen schuld) en dan kan je het laten maken op je verzekering en gaat het niet ten koste van je no-claim.
Je kan langs een schadeherstelbedrijf gaan en vragen wat de reparatie gaat kosten als je het zelf moet betalen, dan kan je de afweging maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 16:18

Cybje

First Post!

Eigen risico mag niet worden berekend als de schade is ontstaan tijdens werktijd, maar wel als die is ontstaan tijdens privé tijd. Daarnaast moet het bedrag redelijk zijn, gewoon wat logisch is bij een autoverzekering. Dus niet ineens 2000 euro voor een Volkswagen Polo.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15

JB

Cédric roelt!

Gewoon laten repareren. Eigen risico mogen ze niet doorbelasten.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 20:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Cybje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:36:
Eigen risico mag niet worden berekend als de schade is ontstaan tijdens werktijd, maar wel als die is ontstaan tijdens privé tijd. Daarnaast moet het bedrag redelijk zijn, gewoon wat logisch is bij een autoverzekering. Dus niet ineens 2000 euro voor een Volkswagen Polo.
En waar veel mensen blijkbaar overheen lezen:
tijdens de afgelopen vakantie

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
  • Laatst online: 27-01 15:33
Maakt toch niks uit? Als je de kras ziet of gevonden hebt, dan meldt je dat. Afhankelijk vd auto, let je niet continue op krassen ed. En ze gaan niet uitzoeken wanneer en hoe het is gebeurd bij een eerste keer. Gewoon laten maken, die €150 neerleggen en done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 09:15

JB

Cédric roelt!

Deurges schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:07:
Maakt toch niks uit? Als je de kras ziet of gevonden hebt, dan meldt je dat. Afhankelijk vd auto, let je niet continue op krassen ed. En ze gaan niet uitzoeken wanneer en hoe het is gebeurd bij een eerste keer. Gewoon laten maken, die €150 neerleggen en done.
Zo zou ik het ook doen inderdaad.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 09:26
Microkid schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 23:13:
[...]

Het is een zakelijke leaseauto? Dan hoef je geen eigen risico te betalen. De wet is hier heel duidelijk over, alhoewel veel bedrijven dit aan hun laars lappen. Ik had 2 jaar geleden ook zo'n akkefietje met m'n werkgever. Ingeleverde leaseauto had een kleine schade en zou mij 150 euro eigen risico kosten. Na wat discussie is het eigen risico van tafel geveegd.
Ik zou de schade dus mooi laten herstellen, en wel zonder eigen risico. Heb jij straks een strakke bak :)

Hier zijn diverse bronnen over te vinden op internet, zoals:
http://www.rechtswinkel.n...beschikking-over-een.html
http://rechtennieuws.nl/3...-voor-wiens-eigen-risico/
Geldt dat ook als je prive rijdt met je leaseauto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Kan je niet de schade wel bij de lease maatschappij aangeven maar voor de optie kiezen "reparatie bij inname". Als het kleine schades zijn (zoals miniscuul krasje) dan is dat meestal geen probleem.

Mocht je de auto niet overnemen is het toch gemeld en word het bij inname gerepareerd, en mocht je de auto wel overnemen, dan koop je de auto as-is, inclusief huidige schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 19:39
Ik weet niet of je zit te wachten op het aanbod van de leasemaatschappij. Ik zou een geval van stickershock verwachten als je de prijs ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 14:09
matty___ schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:55:
[...]

Al eerder in dit draadje is geschreven:
Cybje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:36:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
The_Sukkel schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:35:
Echter, de auto is nog niet van mij, en formeel is de kras net iets te groot om als "acceptabele schade" bij inlevering dor te kunnen gaan. De regels schrijven dan voor dat ik deze schade zou moeten melden en vervolgens door een erkende reparateur moet laten maken.

Gezien mijn voornemen om de auto over te nemen vroeg ik me af wat het meest verstandig is om te doen:
1) Schade melden, laten repareren en auto over 6 maanden overkopen:
(+) Schade is hersteld
(-?) Ten koste schadevrije jaren, dus hogere verzekeringspremie komend jaar bij privérijden? (voor zover van toepassing bij lease rijders?):

2) Schade niet melden en auto over 6 maanden overkopen:
(+) Lagere kosten door zelf met Turtle wax aan de slag te gaan
(+?) Behoud van schadevrije jaren, dus lagere verzekeringspremie komend jaar bij privérijden? (voor zover van toepassing bij lease rijders?):
(-) Kras blijft wellicht toch erg zichtbaar (hoewel ik dat niet zo erg zou vinden)
(-) Volgens de regels zou je de schade wel moeten melden (ongeacht of je wel/niet van plan bent auto over te kopen)

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie en wat zouden jullie doen/adviseren?
Net te groot als acceptabele schade? Dat is een rekbaar begrip.
Natuurlijk als je een paaltje raakt is het direct melden belangrijk.

Maar een kras zie ik gewoon als gebruikersschade. Meld ik nooit.
Als ze er ooit over beginnen dat je het had moeten melden: "Ik dacht dat het onder gebruikersschade viel" en klaar.

Ik vind die regeltjes met parkeerschades ook heel flauw altijd en weiger ieder deukje te melden t.b.v. het eigen risico.

Als ik terugkom bij de auto en er zit een parkeer deuk in, dan zie ik dat als iets bijten mijn schuld om, dus gebruikersschade.

De laatste keer had ik toevallig een kenteken erbij en heb ik het wel gemeld...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Deurges schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:07:
En vervolgens minder schadevrije jaren overhouden en dus meer premie moeten betalen voor je autoverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

matty___ schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:55:
[...]
Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:16
Whatever happend to: eerlijk duurt het langst? Is dat nog een overweging in het geheel?

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
  • Laatst online: 27-01 15:33
Jimster schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:42:
[...]

En vervolgens minder schadevrije jaren overhouden en dus meer premie moeten betalen voor je autoverzekering?
Het is een kwestie van rekenen. Je laat de schade beoordelen. Als je de prijs weet, ga je kijken wat het verschil in premie is, en dan bepaal je wat je moet doen. je kunt ook nog naar de dealer gaan en aangeven dat je het zelf best wilt betalen, mocht je met de berekening uit komen. Uiteindelijk maakt het voor de dealer weinig uit. Hij verdient meestal toch genoeg aan de verkoop van de auto.

Ik weet niet hoe het zit met zakelijke lease en schadevrije jaren, wellicht is het ook per maatschappij anders. Prive is het na 3 jaar sowieso verloren zaak want dan ben je de jaren kwijt, hoewel ze nu bezig zijn met de grote bedrijven om alles inn Roy-data te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
peacelord schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:46:
Whatever happend to: eerlijk duurt het langst? Is dat nog een overweging in het geheel?
Bij inlevering krijg je hem sowieso wel, dus waarom niet wachten?
Vooral als het een kleine schade betreft.

Ik vind een kras iets heel anders dan een deuk.

Als je hem uiteindelijk toch al moet betalen bij inleveren, waarom dan melden? Stel je krijgt in de tussentijd een groot ongeluk?

Dan is de schade voor niets gerepareerd, wat onnodig geld heeft gekost, zowel jou als de verzekering.

Doorrijden en wachten tot inleveren is voor alle partijen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Deurges schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:52:
[...]

Het is een kwestie van rekenen. Je laat de schade beoordelen. Als je de prijs weet, ga je kijken wat het verschil in premie is, en dan bepaal je wat je moet doen. je kunt ook nog naar de dealer gaan en aangeven dat je het zelf best wilt betalen, mocht je met de berekening uit komen. Uiteindelijk maakt het voor de dealer weinig uit. Hij verdient meestal toch genoeg aan de verkoop van de auto.

Ik weet niet hoe het zit met zakelijke lease en schadevrije jaren, wellicht is het ook per maatschappij anders. Prive is het na 3 jaar sowieso verloren zaak want dan ben je de jaren kwijt, hoewel ze nu bezig zijn met de grote bedrijven om alles inn Roy-data te registreren.
Dat klopt, dat heb ik hierboven ook aangegeven.

Schadevrije jaren blijven 3 jaar geldig, maar als je aaneengesloten een leaseverklaring kan overleggen, dan ben je ze niet kwijt. Verzekeraars bekijken dan hoeveel schadevrije jaren je op je leaseverklaring hebt en tellen dan je oude schadevrije jaren er bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:16
dfrenner schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:56:
[...]

Bij inlevering krijg je hem sowieso wel, dus waarom niet wachten?
Vooral als het een kleine schade betreft.

Ik vind een kras iets heel anders dan een deuk.

Als je hem uiteindelijk toch al moet betalen bij inleveren, waarom dan melden? Stel je krijgt in de tussentijd een groot ongeluk?

Dan is de schade voor niets gerepareerd, wat onnodig geld heeft gekost, zowel jou als de verzekering.

Doorrijden en wachten tot inleveren is voor alle partijen goedkoper.
Omdat in de startpost staat "De regels schrijven dan voor dat ik deze schade zou moeten melden en vervolgens door een erkende reparateur moet laten maken". Aan deze afweging zit toch meer dan alleen een financieel economische dimensie? Hoe zit het met moraliteit? En juridisch?

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als je echt zeker weet dat je hem wilt overnemen, dan zou ik het nu nog niet melden. Wacht totdat je binnen de 3 maanden bent, waarbinnen je daadwerkelijk mag zeggen dat je de auto wilt overnemen. Bel daarna de leasemaatschappij met de melding van het krasje, dat je het graag zo wilt laten en dat je de auto wilt overnemen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

peacelord schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:24:
[...]

Omdat in de startpost staat "De regels schrijven dan voor dat ik deze schade zou moeten melden en vervolgens door een erkende reparateur moet laten maken". Aan deze afweging zit toch meer dan alleen een financieel economische dimensie? Hoe zit het met moraliteit? En juridisch?
Duidelijk geval van wel de lusten en niet de lasten...
Zal ook wel een reden van de werkgever zijn om geen nieuwe auto te verstrekken.

Ik zou het gewoon melden, verhaal uitleggen en vragen of als je niet overneemt de schade bij inname betaald mag worden. Misschien willen ze wel een second opinion, als de kras te diep is krijg je roest namelijk.

Maar gewoon melden, daar heb je voor getekend. Als de werkgever de kras nu ziet, hoe ga je dat dan uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 10:22

Yucon

*broem*

Jimster schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:11:
[...]

Dat klopt, dat heb ik hierboven ook aangegeven.

Schadevrije jaren blijven 3 jaar geldig, maar als je aaneengesloten een leaseverklaring kan overleggen, dan ben je ze niet kwijt. Verzekeraars bekijken dan hoeveel schadevrije jaren je op je leaseverklaring hebt en tellen dan je oude schadevrije jaren er bij op.
Ik heb dit recent zelf bij de hand gehad. Uit een rondje bellen bleek dat verzekeringsmaatschappijen hier verschillend mee omgaan. De meeste waren zwart/wit: schade=schade. Dus ook dat krasje dat een poetsbedrijf voor 65 euro verwijderd had kostte 5 schadevrije jaren. Enkele gingen hier wat relaxer mee om en hanteerden een drempelbedrag. De filosofie was dat je bij een eigen auto dat soort flutschades ook niet laat repareren.

Ik heb vast niet elke maatschappij aan de lijn gehad. Maar van degene die ik gesproken heb kwam Allianz er het beste uit. Die lieten schades van minder dan 750 euro buiten beschouwing.

Terzijde: wat een lompe regeling is het toch ook. Verzekeringspremies worden wel duurder naarmate je meer rijdt. Maar no claim opbouw gaat niet sneller. Eigenlijk zou je met 45dkm pj 3x zo snel moeten stijgen dan met 15 dkm/jr. Maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Schadevrije jaren bij lease is gewoon een beetje vaag. Het zijn geen officiele "roydata" jaren maar gaat puur op verklaring.

Ik heb tot 2x toe een schadeverklaring van lease gezien bij mensen die echt (serieuze) schade gehad hebben maar de maatschappij printte zo een brief uit als "schadevrij".

Ik heb voor mijn eigen auto toen ook een keer gebeld en daar was het geloof ik alles < 500 heeft geen invloed op schadevrije jaren.
Grote kans nl dat de leasemaatschappij de schade betaald en de verzekering niet gebruikt.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

laurens0619 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 06:59:

Grote kans nl dat de leasemaatschappij de schade betaald en de verzekering niet gebruikt.
Ga er maar vanuit dat leaseauto's niet allrisk verzekerd zijn. Ze kunnen die schades makkelijk zelf dragen, elke euro naar een verzekeraar is zonde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
peacelord schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:24:
[...]

Nogmaals, voor mij hangt het van de schade af. Als ik zelf schade heb gemaakt, of het is een verhaalbare schade, dan meld ik het. Maar als ik iedere parkeerschade moet melden, ben ik iedere 2 maanden weer mijn eigen risico kwijt. En ik zie parkeerschade waar ik zelf geen schuld aan heb, als gebruikersschade, ik weiger daar iedere keer voor op te draaien en wie weet, rijdt er de looptijd nog iemand in mijn zijkant, dan is het direct opgelost. Zo niet, kost het sowieso bij inlevering 136 euro per deukje dat groter is dan 2 euro.

Zo heb ik het Athlon laatst ook uitgelegd. Maak maar notitie van een parkeerschade, als hij verhaalbaar is, laat ik hem maken. Zo niet, rijd ik door tot einde contract, in de hoop dat er nog iemand tegen de zijkant rijdt. Ze snapte mijn redenering en heeft inderdaad een notitie gemaakt en geen schademelding. Bij een schademelding zonder tegenpartij wordt direct het eigen risico gefactureerd, dacht ik.

Nogmaals bij grotere schade waar je zelf schuld aan hebt, die meld ik wel gewoon.
5183 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:06:
[...]

Duidelijk geval van wel de lusten en niet de lasten...
Zal ook wel een reden van de werkgever zijn om geen nieuwe auto te verstrekken.

Ik zou het gewoon melden, verhaal uitleggen en vragen of als je niet overneemt de schade bij inname betaald mag worden. Misschien willen ze wel een second opinion, als de kras te diep is krijg je roest namelijk.

Maar gewoon melden, daar heb je voor getekend. Als de werkgever de kras nu ziet, hoe ga je dat dan uitleggen?
Wat heeft de werkgever ermee te maken? Het gaat tussen de leasemij en de berijder. Werkgever is enkel doorgeefluik van het eigen risico.
Yucon schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:25:
Terzijde: wat een lompe regeling is het toch ook. Verzekeringspremies worden wel duurder naarmate je meer rijdt. Maar no claim opbouw gaat niet sneller. Eigenlijk zou je met 45dkm pj 3x zo snel moeten stijgen dan met 15 dkm/jr. Maar dat terzijde.
Ja dat slaat ook nergens op, ik reed van 2008-2014, 55k per jaar, dan heb ik in zes jaar meer gereden dan anderen in hun hele leven. Ik heb toen wij zelf een auto erbij kochten uitgelegd aan verschillende maatschappijen dat ik een korting wilde en niet bij 0 beginnen... Weinigen werken daar aan mee. Er wordt nu 5k max per jaar gereden en daarmee wordt wél no claim opgebouwd. De 330.000 kilometer die ik eerder schadevrij heb gereden is daarbij opeens nier meer van belang ofzo. Raar systeem waarbij een oudere leeftijd en zo min mogelijk rijden wordt beloond.
5183 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:08:
[...]

Ga er maar vanuit dat leaseauto's niet allrisk verzekerd zijn. Ze kunnen die schades makkelijk zelf dragen, elke euro naar een verzekeraar is zonde geld.
Dat weet ik zo net nog niet, toen ik zelf schade had ging de verzekering moeite doen om een tegenpartij (wasstraat) juridisch aansprakelijk te stellen. Bij wa zouden ze die moeite toch niet nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 10:22

Yucon

*broem*

dfrenner schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 06:24:
[...]

Dat weet ik zo net nog niet, toen ik zelf schade had ging de verzekering moeite doen om een tegenpartij (wasstraat) juridisch aansprakelijk te stellen. Bij wa zouden ze die moeite toch niet nemen?
Volgens mij wisselt het per maatschappij. Ik zat zelf bij een wat kleinere maatschappij en daar is het toen eens ter sprake gekomen. Die auto's waren wel degelijk all risk verzekerd. Wel met een heel flink eigen risico van duizenden euro's. Het idee was dat kleinere blikschades prima te dragen waren maar compleet verlies het totale vlootrisico toch wel erg onvoorspelbaar maakte.

Ik kan me voorstellen dat dat voor de athlons van deze wereld door de enorme aantallen anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Even een update:
Schade gemeld en bij een door de leasemaatschappij goedgekeurd schadeherstelbedrijf langs geweest voor inspectie. Bij de inspectie is er nog een kras op een andere plek geconstateerd die niet zal worden geaccepteerd als "acceptabele gebruikersschade". Ook al worden beide schades in één keer hersteld, dan zullen ze toch als twee verschillende meldingen worden behandeld. Dat houdt ook in: twee keer eigen risico. Dit eigen risico bedraagt overigens niet €150, maar €300 per melding. In dit geval dus (maximaal) €600 eigen risico.

Ik las ook iemand die het had over opsparen van schades tot het einde, en dan melden bij het inleveren. Ik heb daar geen ervaring mee, maar deze strategie geeft m.i. een veel grotere kans op een hoger te betalen bedrag, omdat bij het inleveren het totale schadeherstelbedrag in rekening wordt gebracht (en dus niet alleen het eigen risico). Dat kan snel in de papieren lopen (al zijn de eigen risicobedragen die je betaalt bij tijdig melden ook niet mis...).

Dacht er goed aan te doen deze informatie te delen, zodat geïnteresseerden naast alle ervaringen, meningen en adviezen, ook kunnen lezen hoe het in de praktijk (in deze case) verloopt.

Pagina: 1