Voodoo 4 en 5

Pagina: 1
Acties:

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-08 19:06
De aangekondigde voodoo kaarten zijn wel wat speculeren waard.

Wanneer zijn de nieuwe voodoo 4 en 5 te koop?

Ondersteunen ze T&L?

Zal ik wachten met het vervangen van van mijn voodoo 3 (op een celeron !!!), totdat die dingen uit zijn?

Is de voodoo 6500 (128 MB, vier maal SLI) nuttig? Of dan maar de 5500 (64 MB), scheelt 300 $.

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Deze info heb ik een paar weken geleden ergens gelezen en zijn misschien weer veranderd, dus bij deze....

Vier maal sli wordt door de (toekomstige)games niet benut. Wel 2 maal sli, maar dit hebben huidige kaarten ook al. Dus dit kun je bij de voodoo's verwaarlozen. Tevens ondersteunen de voodoo 4 en 5 geen T&L, maar wel AA. Tja het blijft natuurlijk een gok welke je moet nemen. Persoonlijk zou ik wachten op de N15 van nVidia. Als je de specs mag geloven wordt deze kaart nagenoeg even snel (in de praktijk geen verschil, theoretisch wel) en hij tovert een mooier beeld op je scherm. De N15 wordt tevens goedkoper dan die Voodoo kaarten.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:30

winnie

de poes...

Dat van die sli is bullshit, game-ondersteuning heeft niets te maken met sli. Een voodoo5 verdeelt gewoon het beeld in 4 delen en laat elk van de procesoren zijn deel berekend. Voodoo4/5 ondersteund eindelijk grote textures (2048*2048), 32bits kleuren, en bovendien hardwarematige AA (anti aliasing). Verder ondersteunen ze motion blur, een techniek waarbij een beeld minder scherp is om beweging te suggereren.
Helaas wordt T&L door voodoo4/5 niet ondersteund, iets waarvan nog onbekend is, of dit echt doorbreekt (maar wat niet is, kan nog komen). Aan de andere kant kan je dat ook van motion blur zeggen. AA komt altijd van pas. Verder is de voodoo5 6000 ongeveer 600 dollar. Een prijs die waarschijnlijk wel zal dalen, immers, dit is geen prijs om een produkt lang op de markt te houden. En de voodoo4/5 komt ook als PCI, ideaal voor de oude pc, of de disabled AGP.
Wat de voodoo4/5 wel heet is de hoogste fillrate van alle videokaarten die er nu zijn, of nu worden aangekondigd. EN dat is ook iets wat de snelheid bepaald.
Al met al is het nog speculeren wat ze gaan presteren, de voodoo4/5 en de NV15 en de S3? en de Bitboys 3D-glaze en de... Wel kan je zeggen, dat het nog leuk wordt.

Verwijderd

T&L is voor systemen met vette CPU's nog niet echt nodig voorlopig. Bandwidth is DE bottleneck voor de meeste kaarten, dus het zou me niet verbazen dat de V5/6 behoorlijk presteert.
Ik denk dat we veel meer zullen weten na Cebit 2000 (eind Februari).