Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Rekenkracht van computers combineren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het een domme vraag maar ik bezit 4 oude pc's. Met oude AMD dual core 64-bit processoren en 4gb ram per systeem en een hdd. Dus mijn vraag is of ik rekenkracht van deze pc kan combineren? Zo ja, hoe? Ik zou graag op dit nieuw gecreërd systeem photoshop en fotobewerking programma's gebruiken. Ik zou hier liefst niet veel geld aan willen geven en ik ben bereid om eventueel over te schakelen naar linux.

Alvast bedankt
Vincent Goris

Alle reacties

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 18:52

BLACKfm

O_o

ik denk dat het geld uitgeven aan een beetje cpu nog meer prestatie in zijn ééntje levert dan 4 oude AMD cpu's bij elkaar.

En als het 4 oude single cores zijn word het hooguit een oude quadcore, maar op singlecore basis is het nog steeds prut.

Maar het kan natuurlijk ook een leuk projectje zijn, maar voor de prestaties hoef je het wss niet te doen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-11 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Er zijn manieren om dit te doen (zoek op "distributed computing" en "clustering"), maar niet op de manier dat jij denkt.

Je kunt niet een programma als Photoshop verspreiden over die 4 PCs.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 20:29

DarkSide

theres no place like ::1

Je zou op elke pc ESX kunnen installeren en ze samen in een cluster zetten.
Dan een VM installeren die gebruik maakt van alle CPU;s.

Maar dan moet je hardware wel compatible zijn voor ESXi.
En clustering valt niet onder de gratis versie van ESXi.

Daarbij verwacht ik in dit geval ook geen goede winst.
Photoshop kan tegenwoordig goed tegen de GPU praten voor extra performance. Dit zal je verliezen in ESXi. Waardoor je op software rendering etc aangewezen bent. En je er niets op voorruit (misschien zelfs achteruit) gaat.

Leuk als hobby projectje denk ik. Maar meer niet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 12:15
DarkSide schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 19:55:
Je zou op elke pc ESX kunnen installeren en ze samen in een cluster zetten.
Dan een VM installeren die gebruik maakt van alle CPU;s.

Maar dan moet je hardware wel compatible zijn voor ESXi.
En clustering valt niet onder de gratis versie van ESXi.

Daarbij verwacht ik in dit geval ook geen goede winst.
Photoshop kan tegenwoordig goed tegen de GPU praten voor extra performance. Dit zal je verliezen in ESXi. Waardoor je op software rendering etc aangewezen bent. En je er niets op voorruit (misschien zelfs achteruit) gaat.

Leuk als hobby projectje denk ik. Maar meer niet.
esxi doet niet aan distributed computing. Je hebt dan meerdere nodes voor redundancy.

Voor photoshop zal je er sowieso niets aan hebben volgens mij, kan geen gebruik maken van nodes op andere pc's (plus dat de transfersnelheid van het geheugen tussen de nodes op max 1gbit tergend traag is in vergelijking met de vele gigabytes per seconde lokaal).
Mocht je soms 3d filmpjes renderen dan kan het wel leuk zijn, veel van dat soort software kan wél omgaan met externe render nodes.

too weird to live too rare to die

Verwijderd

Topicstarter
Oke, alvast bedank voor de snelle antwoorden. Ik ga misschien dit project toch proberen voor fun.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-11 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 19:39:
Oke, alvast bedank voor de snelle antwoorden. Ik ga misschien dit project toch proberen voor fun.
Hoe dan? Wat ben je precies van plan?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Gewoon even een paar duizend euro aan VMWare licenties kopen om vier antieke pc's in een cluster te gooien en dan een SAN array kopen ipv voor 400,- een nieuwe pc die sneller zal zijn :+

Fixing things to the breaking point...

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-11 09:36
RGAT schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:42:
Gewoon even een paar duizend euro aan VMWare licenties kopen om vier antieke pc's in een cluster te gooien en dan een SAN array kopen ipv voor 400,- een nieuwe pc die sneller zal zijn :+
Aan de andere kant zijn we hier natuurlijk wel op Tweakers. Tweakers doen wel vaker onlogische dingen met hardware gewoon omdat het kan of om er van te leren.

@Verwijderd zou b.v. een 3DS MAX renderfarm er van kunnen maken. Natuurlijk niet efficient maar wel leuk om te leren hoe dat moet/werkt.
Pagina: 1