Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 962071

Topicstarter
Hoi,

Ik heb recent een praatpaal gekocht en wil die weer aan de praat krijgen :-)
Ben dus opzoek naar de technische documentatie of mensen die vroeger deze palen onderhouden hebben

De paal is van het type 1994 met de grote oren

Ik wil de paal weer nieuw leven inblazen en deze vooraan op de inrit bij de poort plaatsen.

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je zou eens contact op kunnen nemen met de ANWB. Misschien ben je niet de eerste die contact met hen opneemt voor die documentatie.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:14

Illusion

(the art of)

Moderne praatpalen hangen rechtstreeks aan het draadloze kpn-netwerk.

Google maar op de volgende documenten:
  • Nota praatpalen
  • Instructie montage draadloze praatpaal
Op basis daarvan verwacht ik dat er gewoon een telefoon/simkaart inzit met een voorgeprogrammeerd nummer op speeddial.

Mocht de paal nog niet geupgrade zijn, dan verwacht ik eigenlijk dat het gewoon een pstn (analoge telefoon) toestel is. Zie ook:
http://www.infrasite.nl/n...p?ID_nieuwsberichten=7949

[ Voor 24% gewijzigd door Illusion op 24-08-2017 19:59 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• newhouses
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-04 16:37
Ook ik heb praatpaal in bestelling staan (in 2e ronde) en probeer ook zoveel mogelijk (technische) info te vergaren.
Beste informatie die ik tot nu toe gevonden heb is inderdaad de "instructie montage draadloze praatpaal". Zag dat er bij Revspace ook initiatief is. Kwam ook wat functionele plannen tegen (waaronder www.praatpaal-dementie.nl )

Iemand al iets meer gevonden over inhoud van Philips/Siemens unit (die in praatpaal zit)? Of iemand bekend met fora omtrent de praatpaal. Er zouden toch veel meer mensen iets met de gekochte praatpaal willen doen lijkt mij.

paar ideeën: Informatiepaal (niet heel verrassend nieuw idee), Google Assistant (zie YouTube: AIY Projects adds natural human interaction to your Raspberry Pi, Meetpaal (met diverse sensoren zoals CO2, VOC, Temp, vochtigheids%), Laadpaal (usb, 12v), Mediapaal (druk op knop en hoor muziek van plaatselijk populaire spotify-lijst), Intercompaal (voor je deur als je niet thuis bent kan de postbode toch contact met jou maken), enz. enz.
Maar plannen vallen of staan met de tweakbaarheid van de praatpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zit het 'binnenwerk' er nog in dan ?
In België kon je die dingen ook kopen, maar die waren gewoon leeg van binnen.
Men had daar iig het gsm gedeelte, de zonnepanelen en de accu's verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150104

Puur uit nieuwsgierigheid, wat zijn jullie er mee van plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newhouses
Ja, binnenwerk krijg je er bij (inclusief accu, indien stroom uitvalt). Deze Unit (grijze gedeelte waar knop/luidspreker en microfoon zit) is eigenlijk een grote mobiele telefoon met 1 knop die ANWB-nummer belt via KPN-openbaar-mobiele netwerk. Aan de hand van nummer-herkenning (en overzicht welk telefoonnummer bij welke paal hoort) wist de ANWB welke paal er belde.

"Telefoon"-unit is gemaakt door Philips/Siemens en werd door KPN onderhouden tot mei dit jaar. Hopelijk zit er gewoon een Sim-kaartje in de unit en is het te bellen nummer aan te passen (anders wordt de ANWB niet blij ;-).

Ben ook benieuwd wat anderen met de paal gaan doen. Ik heb hierboven wat plannetjes neergezet, maar kan er nog veel meer verzinnen. Ook wil ik het inzetten bij basisschool van mijn kinderen om te leren omgaan met techniek (hoe zit paal in elkaar, hoe haal je hem uit elkaar en hoe maak je er iets anders van). Kinderen zitten tegenwoordig veel te ver van de pure techniek. Alles moet snel werken, anders is het saai, terwijl het juist leuk is om een apparaat iets te laten doen wat jij wilt. Toch, tweakers?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• newhouses
Na wat grasduinen wil ik volgende nieuwe info met jullie delen:

Bedienunit (grijze omhulsen bovenop) bestaat uit
- printplaat (ADS3710E van Adesys BV uit Watering).
- microfoon (input op printplaat)
- 2 speakers (2 outputs op printplaat)
- knop om gesprek te activeren (piëzo-input op printplaat)
- antenne (in-output op printplaat op gsm module siemens mc55)
- sim-kaartje (SIM-sleufje op printplaat)
- Oplaadbare lithium batterij van 3.6V is de stroomvoorziening. Merk: SAFT LSH 20, maar elke standaard maat "D" zal waarschijnlijk voldoen.

Praatpaal werkt dus autonoom (batterij zal af en toe opgeladen/vervangen moeten worden).

Printplaat heeft heeft een atmega168 controller chip waarop de eeprom is uit te lezen (en te overschrijven met juiste apparatuur). Op de eeprom (elektrisch wisbaar, programmeerbaar alleen-lezen-geheugen, is een vorm van permanent geheugen) staan oa 2 telefoonnummers ingeprogrammeerd (in ASCII). Eentje van de ANWB (0104283830) en een 06-nummer (waarschijnlijk nummer van de SIM-kaart).
ps. is paar mensen al succesvol gelukt om ANWB-nummer in de eeprom te overschrijven met nieuw gewenst nummer. Als op knop wordt ingedrukt dan wordt er een ANWB melding afgespeeld en wordt het ingeprogrammeerde telefoonnummer gebeld. Op marktplaats bieden mensen aan om dit voor 75 euro voor jou te doen.

Aan de onderkant van de bedienunit zit een serviceconnector (in de vorm van ttl serieel poort 9600) met 4 snoeren (geel=3v3,wit=gnd,bruin en groen [rx/tx waarschijnlijk]). Waarschijnlijk zal deze serviceconnector kunnen worden gebruikt om bijv. meldtekst aan te passen, telefoonnummer te veranderen of accustatus uit te lezen. Maar over de werking hiervan heb ik nog niets kunnen vinden op internet (iemand toevallig een handleiding hiervan?).

Al met al kan dus vrij eenvoudig de praatpaal ingezet worden als belpaal (druk op knop en hij belt door jou ingeprogrammeerde nummer). Nadeel is wel dat eerst de standaard ANWB-meldtekst wordt afgespeeld (tenzij er iemand is die deze tekst ook in chip kan achterhalen/herprogrammeren).
Ook kan de bestaande printplaat natuurlijk omzeild worden. De draden van de 2 speakers, microfoon en meldknop kunnen ook op bijvoorbeeld Raspberry Pi (of Arduino) aangesloten worden. De Raspberry Pi kan met eigen accu-voorziening worden geplaatst in de bedienunit en dan openen zich natuurlijk tal van mogelijkheden (google assistant, spotify afspelen, informatie-paal, skype gesprek, enz.)

Mocht je meer info hebben of er al druk mee bezig zijn, dan hoor ik dat graag. Ik zal mijn projecten ook vermelden. Maar wacht nu eerst nog paar weekje op de bezorging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaitan666
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 21:38
Beste Newhouses,

Dank je voor al je informatie, ik heb intussen een praatpaal ontvangen. Ik heb nog wat informatie gevonden over de seriële connector:

http://www.columbia.edu/kermit/cable.html

Dus daar ga ik dan ook nog even mee stoeien. Volgens mij zou je dan via putty met een telnet sessie in ieder geval wat data moeten kunnen uitlezen en bewerken. Alternatief is de data op de chip zelf uitlezen met een arduino board of met een raspberry pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaitan666
Hier kan je een handleiding inclsuief programeertool vinden. https://drive.google.com/...kRWEyTDA/view?usp=sharing

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@newhouses dan lijkt me zo'n simpele rPi of ander klein bordje toch het meest eenvoudig en de mogelijkheden zijn dan in principe eindeloos. Ben je helemaal handig, dan zou je er een webcam aan kunnen hangen mooi verwerkt in het frame. :)

Zelf ben ik ontzettend onhandig, maar vind de palen voor in de buurt zeker een oplossing. Hoeveel zijn er eigenlijk? Zijn er aantallen van?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xoun
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-03-2023
Ik heb deze handleiding geschreven. Hopelijk hebben jullie er wat aan.

Patrick Stewart:"So you are not married, you don't have a girlfriend AND you've never seen Star Trek?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Als het een soort gsm's in vaste houders zijn is het eigenlijk best gek dat de onderhoudskosten als reden genoemd zijn ze weg te halen. Ik ging er altijd vanuit dat het vanuit vroeger nog volledig bekabeld was en dat dat voor de grote kostenpost zorgde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newhouses
@xoun (en Johan Vreugdenhil): Supertof de handleiding en tool. Erg duidelijk met goede foto's en uitleg. Hier kunnen veel mensen wat mee (ik in ieder geval).

@yucon: Onderhoudskosten waren best wel hoog. Het mobiliteitscontract met KPN kostte 800.000 euro per jaar (voor SIM-abo's, technisch onderhoud en schadeherstel praatpalen). Daarnaast was het jaarlijks onderhoud aan de buitenkant van de paal 40.000 en de kosten van batterijvervanging waren jaarlijks 60.000. Met afschrijvingskosten (aanschafkosten 26 miljoen euro / 23 jaar) erbij kostte het dus sowieso al 2 miljoen aan onderhoud en afschrijving per jaar. Tegenwoordig heeft iedereen toch mobiele telefoon (of iemand anders langs snelweg). Wat je nog kan doen is praatpaal kopen, deze weer activeren (mbv handleiding hierboven) en in jouw auto leggen, zodat je altijd jouw eigen praatpaal bij je hebt ;-)

@archie2012: Er zijn 3323 praatpalen in Nederland. Een aantal daarvan is verkocht/geveild (paar honderd tot duizend schat ik in), een aantal weggegeven (musea en PR-doeleinden). Overige praatpalen worden gerecycled. Volgens mij staat Ecoleon hiervoor aan de lat om opdrachtnemers te vinden die de palen onder andere gaan transformeren tot laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 150104 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:46:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat zijn jullie er mee van plan?
In de auto leggen voor als je pech krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaitan666
xoun schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:48:
[...]

Deze handleiding is inderdaad mooi duidelijk, dat is ook de reden dat ik hem het melden en linken waard vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogo!
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-04 18:43
De electronica van de praatpaal bevat een Atmel 'Atmega 168' controller. Deze bevat zowel flash- als EEPROM geheugen. Het EEPROM geheugen is 512 bytes groot en bevat o.a. het telefoonnummer van de ANWB waar naartoe wordt gebeld als op de knop wordt gedrukt. Ook bevat het EEPROM geheugen een 06-nummer, het nummer dat waarschijnlijk overeenkomt met het nummer van de SIM-kaart (dit hoeft voor een goede werking overigens niet het geval te zijn).

Xoun heeft in zijn handleiding beschreven hoe de configuratie van de praatpaal aangepast kan worden via de seriële interface, met behulp van de originele software van de leverancier van de printplaten. Naast de seriële interface is een SPI interface aanwezig waarmee de gehele Atmega controller geherprogrammeerd kan worden, zowel het flash- als EEPROM geheugen. De 6 meest linkse pinnen van de tweede header kunnen daarvoor worden gebruikt. Dat is de manier waarop ik mijn praatpaal heb aangepast.

Een handleiding met instructies en foto's staat hier:
https://drive.google.com/...jXHdOwrEk3RXBwdHE2QjdvNmM

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SFPEt2t.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Pogo! op 01-10-2017 19:38 . Reden: Afbeelding bijgewerkt ]

Anoniem: 976975

Ik heb onlangs mijn ANWB praatpaal ontvangen. IK wil deze gaan gebruiken voor intercom bij mijn hek.

*knip*. Hier hebben we de V&A voor.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 02-10-2017 09:53 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lees het topic even door en dan zie je dat dat nog niet echt gelukt is.

*knip*. Hoe goed bedoeld ook, maar de volgende keer even een TR aan.

[ Voor 44% gewijzigd door rens-br op 02-10-2017 09:54 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Zou iemand misschien de originele firmware (uit het flash-geheugen) ergens beschikbaar kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogo!
sfinx schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:48:
Zou iemand misschien de originele firmware (uit het flash-geheugen) ergens beschikbaar kunnen maken?
Ik heb het binaire bestand voor je toegevoegd aan de map op Google drive. Wanneer je op de link hierboven klikt zie je in de derde map het bestand staan. De originele broncode is volgens de fabrikant niet meer beschikbaar, maar wellicht kan iemand de file via een disassembler omzetten in iets leesbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Pogo! schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 16:57:
[...]
Ik heb het binaire bestand voor je toegevoegd aan de map op Google drive. Wanneer je op de link hierboven klikt zie je in de derde map het bestand staan. De originele broncode is volgens de fabrikant niet meer beschikbaar, maar wellicht kan iemand de file via een disassembler omzetten in iets leesbaars.
Thanks! We gaan er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 983557

Hoi allemaal,

Blijkbaar zijn jullie al zover dat jullie de communicatie-unit van de paal hebben gekregen. Weten jullie hoe je die veiligheidsschroeven los krijgt? Welk gereedschap heb je daarvoor nodig? En waar kun je dat krijgen?

Groeten van een mede-praatpaalbezitter,
Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89419

Adje: ik heb ook een praatpaal gekocht, en met een ster bitje met een gat in het midden kun je de boutjes eruit draaien. Zo'n bitje zit bijvoorbeeld in deze bitset
https://www.beslist.nl/kl...98-delige_set_bitjes.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datanode
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
xoun schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:48:
[...]

Dank voor deze duidelijke handleiding, hier heb ik zeker wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Iemand al verder met het aanpassen van de 'welkomsboodschap' ? Las hier en daar dat deze in de firmware zou zitten, maar deze is slechts 16kb. Om hier fatsoenlijk +/- 30 seconden audio in te krijgen lijkt me redelijk knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-02 13:54
Hallo ik heb ook wel eens pech, waar kan ik een paal kopen voor mijn auto?

Ow OP, ik zak op marktplaats complete programmeer snoertjes gevonden:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Openschroeven van de unit is verleden tijd (m.u.v het eenmalig vervangen van de simkaart). Het complete (her)programmeren is daardoor nu nog maar zon 15 seconden werk.

Programmeren kan via de handleiding en software die Sjoerd Van Steijn eerder gemaakt en gedeeld heeft. Dank aan Sjoerd voor het delen. (Link naar de handleiding kan ik via een bericht toesturen)

[ Voor 80% gewijzigd door Slava1 op 01-02-2018 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:37
Ik vroeg me af of iemand me kan vertellen hoe ik de accu kan bijladen zonder hem tot ontploffen te brengen.
Hij zit bij mij nog verwikkeld in tape, heb mijn paal eigenlijk nog niet eens uitgeprobeerd.
Na mijn verhuizing maar eens doen, dan staat die toch in mijn werkkamer.
Maar denk dat de accu ondertussen wel leeg is. Dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe die moet worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogo!
Ik vroeg me af of iemand me kan vertellen hoe ik de accu kan bijladen zonder hem tot ontploffen te brengen.
Hij zit bij mij nog verwikkeld in tape, heb mijn paal eigenlijk nog niet eens uitgeprobeerd.
De ‘accu’ die je noemt is geen accu maar een batterij die bij normaal gebruik 5 jaar meegaat. Deze batterij is niet oplaadbaar.

[ Voor 44% gewijzigd door Pogo! op 29-03-2018 20:30 . Reden: Quote toegevoegd ]

Pagina: 1