Laptop om jaren mee vooruit te kunnen (€1000, non-gamer)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Control-Shift
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 23:20
Mijn vraag:
Ik ben op zoek naar een 15-inch laptop, maar ik kom er niet uit of wat ik wil wel bestaat. Keuzes mbt wel of geen goede grafische chip, i3/i5/i7? Hopelijk kunnen jullie helpen met het maken van een keuze of -nog fijner- specifieke aanraders hebben.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
De laptop zal vooral gebruikt worden voor Internet, Word/Excel, Spotify en af en toe een film kijken. Daarnaast vind ik het fijn als ik er ook zaken als SQL, R, Tableau, SPSS, Modeler op kan draaien. Games speel ik niet. Wel heb ik vaak veel internetpagina's, vensters en programma's tegelijkertijd open staan.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Zelf heb ik €1000 in gedachten. Eventueel meer (of nog beter: minder). Het gaat mij vooral om de juiste prijs/kwaliteitverhouding met de minimale systeem-vereisten.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De laptop zal vooral thuis gebruikt worden en binnenshuis vervoerd worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Merkvoorkeur niet. Wel hou ik van kwalitatief hoogwaardig aanvoelende producten (niet te plastic). Laptops met een "game-uiterlijk" laat ik links liggen.

Belangrijk vind ik:
- Een goed (mat) scherm (IPS?)
- Mogelijkheid om een extern scherm aan te sluiten op een hoge resolutie (hoger dan 1920x1080)
- Een stille laptop
- Toetsenbord met verlichting
- Numeriek toetsenblok
- Goede accuduur
- Een laptop waar ik zeker 5j mee vooruit kan
- Een neutraal uiterlijk (geen regenboogkleuren, geen rode toetsen, etc. pricewatch: MSI GL62M 7RDX-1446NL vind ik "al" te veel game-uiterlijk)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Office, Chrome, Spotify en indien mogelijk: SQL, R, Tableau, SPSS, Modeler

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb030nd
pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb061nd
Waarom in ieder geval geen schot in de roos: De HP Powers worden luidruchtig genoemd. Wel lijkt het verder behoorlijk aan mijn eisen te voldoen.

pricewatch: Lenovo ThinkPad E570 20H500B2MH
Waarom in ieder geval geen schot in de roos: De Bouwkwaliteit van de Lenevo e570 (schanieren) wordt als minpunt genoemd

pricewatch: Asus VivoBook X556UQ-DM1306T
Waarom in ieder geval geen schot in de roos: De Asus schijnt weer niet al te best te zijn bij het aansluiten op een extern scherm.

Daarnaast om de zoektocht meer gericht te kunnen doen:
- Is ivm het aansluiten van een externe monitor een Videochip zoals een Geforce GTX 1050 nodig?
- En levert zo'n Videochip dan extra geluidsproductie op of heb ik dat verkeerd begrepen?

Kan het voor mijn budget niet (veel) beter dan de HP-powers? Moet ik evt. mijn eisen inperken of budget omhoog schroeven?

Alle reacties

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een oude Asus, M6va. Is meer dan 10 jaar oud, vreselijk traag, batterij doet niets meer, maar met stekker doet het nog (met Linux inmiddels). De mobiliteit beperkte zich van kast tot bank. Zelden mee gereisd. Zag dat wat over alle Asus dat ze 10 jaar uithouden? Dat denk ik niet.

Op ons werk hebben ze Dell Lattitude. Gaan meestal een jaar of 4 mee (worden overal heen gesleept, soms achterop de fiets). Na 4 jaar zijn er veel aan het einde van de levensduur (en als je pech hebt, al een harddisk, moederbord oid vervangen). Zijn daarmee de Lattitude's slecht: zeker niet. Maar iets als toetsenbord verlichting zit meer in de pret/consumenten sfeer.

In z'n algemeen: zakelijke laptops zien er sober uit en zijn vaak steviger. Als dat voor jou hetzelfde is als neutraal uiterlijk: kijk dan bij de zakelijke lijnen (Lenovo T ipv Lenovo E).

Als je een laptop hebt met video uitgang, dan kunnen die (bijna) altijd een hogere resolutie aan dan full-HD. Hoe hoog precies, hangt af van je video. Ben je geen gamer, dan kun je wellicht al toe met een geïntegreerde Intel grafische kaart (IGP). De gegevens daarvoor staan bijv, op https://www.intel.com/con...cs-drivers/000023781.html. Een dedicate grafische kaart zal negatieve gevolgen hebben voor je batterijduur (en ontwikkelt warmte, wat de ventilator weer zal beïnvloeden).

Kijk eens in de pricewatch. Dingen als met/zonder numeriek deel, mat scherm, IPS het is allemaal in het filter in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Deze is net wat goedkoper dan de pavilion power:
pricewatch: Acer spire A715-71G-70GD
Heeft niet de 1tb maar wel een 256gb ssd.

Als je toch meer uit wil geven zou ik voor deze gaan. Die is dezelfde prijs als de duurder hp maar deze heeft 16gb en is toch wat meer future proof.

pricewatch: Acer Aspire A715-71G-76Z5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://tweakers.net/pric...are/764447;744515;851635/

Een extra videochip is niet nodig. Als er maar HDMI 2.0 of (mini)displayport op zit voor aansluiting met een 4k scherm @ 60Hz. Bij bovenstaande Thinkpads is dat het geval.

Een extra videokaart levert extra fangeluid op indien hij gebruikt wordt. Wel kost het altijd wat accuduur, tenminste, voor een GTX 1050. De Dell http://www.dell.com/nl/p/...-7567-laptop/pd?ref=PD_OC GTX 1050 (Ti), die je niet wilt, want gaming uiterlijk, is bijvoorbeeld helemaal stil bij office werk en een zooi tabs open. En dan heb je ook een wat krachtigere HQ processor ipv een U (en HDMI 2.0 i.p.v. 1.4), maar dat gaat ook weer wat ten koste van de accu. Mijn Lenovo laptop is gelukkig ook helemaal stil bij normaal licht werk. Asussen maken vaak onnodig lawaai. Ik heb dat in de afgelopen jaren 2 maal geprobeerd, maar ze weer teruggedaan binnen de 14 dagen termijn. Maar ook nu nog lees ik vaak minpunten voor het fangeluid bij Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-08-2024
Ik heb zelf de pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb061nd gekocht. Die vind ik alleen luidruchtig als je zware games gaat spelen voor de rest hoor je 'm amper. Zeker als je oortjes/headset in/op hebt, hoor je 'm amper behalve als je zware games gaat spelen, maar je zegt dat je niet van plan bent om dit te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Klaasy99: 'hoor je hem amper, zeker als je oortjes in hebt'.
Tsja, met oortjes in zou je hem helemaal niet moeten horen. Dus dan maakt hij mijn inziens veel lawaai. En is hij ook nog eens de hele tijd aan.

Hoe je geluid ervaart is relatief. De een stoort zich er niet aan, de ander wel. Hier op Tweakers vroeg ik ook wel eens in een topic hoe het fangeluid was van een laptop. "Je hoort hem alleen als je hem wilt horen", was het antwoord. "Hij is helemaal stil". Laptop eenmaal gekocht en een onwijze herrie, het leek wel of er een jasbeschermer van een fiets aanliep op het wiel ofzo. Meteen dezelfde dag nog retour gestuurd dat ding.

Ook met een NUC. "Op een halve meter afstand hoor je hem niet", was het commentaar op Tweakers. Nou, misschien heb ik dan goede oren, want ik hoorde dat ding een verdieping hoger op 6 meter afstand aan staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Klaasy99 De HP die jij aandraagt dient dus eigenlijk ook als föhn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:24:
@Klaasy99 De HP die jij aandraagt dient dus eigenlijk ook als föhn? ;)
Als je 'm als föhn wilt gebruiken moet je een wat zwaarder spel aanzetten. Ideaal om je haar snel droog te krijgen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:42:
@Klaasy99: 'hoor je hem amper, zeker als je oortjes in hebt'.
Tsja, met oortjes in zou je hem helemaal niet moeten horen. Dus dan maakt hij mijn inziens veel lawaai. En is hij ook nog eens de hele tijd aan.

Hoe je geluid ervaart is relatief. De een stoort zich er niet aan, de ander wel. Hier op Tweakers vroeg ik ook wel eens in een topic hoe het fangeluid was van een laptop. "Je hoort hem alleen als je hem wilt horen", was het antwoord. "Hij is helemaal stil". Laptop eenmaal gekocht en een onwijze herrie, het leek wel of er een jasbeschermer van een fiets aanliep op het wiel ofzo. Meteen dezelfde dag nog retour gestuurd dat ding.

Ook met een NUC. "Op een halve meter afstand hoor je hem niet", was het commentaar op Tweakers. Nou, misschien heb ik dan goede oren, want ik hoorde dat ding een verdieping hoger op 6 meter afstand aan staan. :)
Als je op het internet surft, een filmpje kijkt of in Word bezig bent hoor je 'm niet. Alleen als je met je oren er bovenop gaat liggen, maar dat werkt niet zo comfortabel ;)

Als je een ietwat zwaarder taak doet maakt ie iets geluid, maar dat valt naar mijn mening niet onder de categorie lawaai. Als je dan je geluid aanzet of oortjes in hebt met geluid aan hoor je 'm niet.

Ik heb er alleen last van als je echt zware Games gaat spelen. Dan maakt dat ding nogal wat lawaai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Control-Shift
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 23:20
Naar aanleiding van de reacties heb ik voor mijzelf e.e.a. op een rijtje gezet:
https://tweakers.net/pric...077;744515;900243;753459/

De verschillen tussen de laptops (los van materiaal en hoe prettig bijv. het toetsenbord tikt) zitten hem vooral in:
  • Videochip: Intel HD Graphics 620 of GeForce GTX 1050 >> De GeForce lijkt mij "beter", maar is dit luidruchtiger?
  • Geheugen: 8GB of 16GB: kan ik beter meteen voor 16 gaan of voldoet 8GB voorlopig en is het slimmer als de prijzen gedaald zijn 8GB (of meer) erbij te prikken?
  • CPU: i7: Is er een groot verschil tussen 7300HQ en 7700HQ?
  • HDMI: 1.4 of 2.0 >> is er een versie welke ik het beste kan nemen ivm koppelen op een zo hoog mogelijke resolutie op een extern scherm?
  • Harde schijf: zal SSD icm 1TB Hdd worden: ik vind het fijn om veel opslagruimte te hebben en grote SSD's zijn mij te duur
Vervolgens als ik - met mijn kennis en een beetje gevoel - een subselectie maak kom ik hier op uit:
https://tweakers.net/pric...713;876077;744515;753459/

Bij deze laptops lijken de meer- of minder-prijzen min of meer logisch verklaard door de aan-/af-wezigheid van een extra HDD, 8GB geheugen meer of minder en de processor (oh en HDMI 1.4 vs 2.0).

Springt er hier wellicht toch eentje tussenuit gezien mijn wensen? (de Lenovo is ook met extra HDD te krijgen, maar die zie ik niet in de PW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik raad je in ieder geval lenovo af.
Bauw kwaliteit vind ik erg slecht, en je hebt nooit ruimte voor iets up te graden
Die asus ziet er goed uit, kan alleen niet zien als hij toetsenbord verlichting heeft

[ Voor 30% gewijzigd door coolbvrobin op 29-08-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
coolbvrobin schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:15:
Bauw kwaliteit vind ik erg slecht
En je hebt nooit ruimte voor iets up te grade
Die asus ziet er goed uit.
Kan alleen niet zien als hij toetsenbord verlichting heeft
Waarom Lenovo afkeuren? Er zit een groot verschil tussen de E/L serie en de T/X serie. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de bouwkwaliteit van die laatste 2 is/was altijd goed te noemen.

Bij zakelijke laptops zit meestal geen toetsenbord-verlichting. Over smaak valt niet te twisten, maar doorgaans is de verlichting niet functioneel.

PS. je reactie heeft wel diverse spelfouten...

En n.a.v. de vragen van de topic starter:
Voor het doel waar je de laptop wilt gebruiken volstaat een Intel HD. Een dedicate GPU (zoals van Nvidia) is weliswaar krachtiger, maar verstookt ook energie. Dat gaat ten koste van de accuduur. Of het luidruchtiger zal zijn, weet ik niet. Misschien iets.

[ Voor 18% gewijzigd door kdekker op 29-08-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
kdekker schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:35:
[...]

Waarom Lenovo afkeuren? Er zit een groot verschil tussen de E/L serie en de T/X serie. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de bouwkwaliteit van die laatste 2 is/was altijd goed te noemen.

Bij zakelijke laptops zit meestal geen toetsenbord-verlichting. Over smaak valt niet te twisten, maar doorgaans is de verlichting niet functioneel.

PS. je reactie heeft wel diverse spelfouten...

En n.a.v. de vragen van de topic starter:
Voor het doel waar je de laptop wilt gebruiken volstaat een Intel HD. Een dedicate GPU (zoals van Nvidia) is weliswaar krachtiger, maar verstookt ook energie. Dat gaat ten koste van de accuduur. Of het luidruchtiger zal zijn, weet ik niet. Misschien iets.
Zeg gram nazi, rustig aan he 8)7
Ik heb diverse Lenovo laptops in mijn handen gehad zowel particulier als zakelijk,
en ik vind ze beide tegen vallen
de meeste modellen van Lenovo zijn nog niet eens meer te upgraden, zonder de garantie na de haaien te helpen.
En dan nog niet te spreken over hun grapje met spyware wat meegeleverd werd in het verleden.
Dus again, ik raad Lenovo af! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
coolbvrobin schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:19:
[...]

Zeg gram nazi, rustig aan he 8)7
Ik heb diverse Lenovo laptops in mijn handen gehad zowel particulier als zakelijk,
en ik vind ze beide tegen vallen
de meeste modellen van Lenovo zijn nog niet eens meer te upgraden, zonder de garantie na de haaien te helpen.
En dan nog niet te spreken over hun grapje met spyware wat meegeleverd werd in het verleden.
Dus again, ik raad Lenovo af! :9
Ik stel het absoluut niet op prijs dat je me nazi noemt. Of anderszins gescheld hier.

Spyware in het verleden wil nog niet zeggen dat ze dit nog doen. Ik ga Lenovo niet verdedigen voor deze fout, maar om daarmee een merk compleet af te schrijven, dat is wel een beetje raar argument.

Kun je iets meer onderbouwen waarom je ze vindt tegenvallen. Upgrade mogelijkheden zijn bij ultrabooks bijna altijd beroerd. En zo heel veel slechter dan Asus doet Lenovo het niet op dit gebied. Asus laptops zijn misschien wat makkelijker open te maken. Ik weet niet hoe vervelend Lenovo met de garantie doet na openmaken (en ook weer: hoeveel slechter Lenovo het doet in vergelijking met andere merken).

[ Voor 3% gewijzigd door kdekker op 30-08-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
kdekker schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:01:
[...]

Ik stel het absoluut niet op prijs dat je me nazi noemt. Of anderszins gescheld hier.

Spyware in het verleden wil nog niet zeggen dat ze dit nog doen. Ik ga Lenovo niet verdedigen voor deze fout, maar om daarmee een merk compleet af te schrijven, dat is wel een beetje raar argument.

Kun je iets meer onderbouwen waarom je ze vindt tegenvallen. Upgrade mogelijkheden zijn bij ultrabooks bijna altijd beroerd. En zo heel veel slechter dan Asus doet Lenovo het niet op dit gebied. Asus laptops zijn misschien wat makkelijker open te maken. Ik weet niet hoe vervelend Lenovo met de garantie doet na openmaken (en ook weer: hoeveel slechter Lenovo het doet in vergelijking met andere merken).
De gram nazi was een figure of speach, maar goed sorry ervoor als je dat niet op prijs stelt.
Heb jij wel eens een recente laptop van Lenovo in je handen gehad, en op de achter kant gekeken?
Tegenwoordig hebben de nieuwe modellen geen vakjes meer waar het ram geheugen/hardrive/wifi zit.
Daar voor moet je hem helemaal open schroeven, en dan vervalt de garantie natuurlijk
In mijn ogen is dat een harde tegenvaller als ik een laptop koop..

En de spyware, ja ik vind dat een goede reden geen spullen van ze te kopen.
Ook al doen ze het nu niet meer, je bent gewoon fout als je dat doet en daarom verlies ik mijn vertrouwen in hun producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Niet vergeten: een duurdere laptop gaat niet perse langer mee. Dat geldt vooral bij de merken die zich ook in het low-end segment begeven gezien de fabricageprocessen vaak over de hele lineup hergebruikt worden en de goedkoopste dus de gemene deler wordt.

Neem bijvoorbeeld HP, alleen de oudere zakelijke modellen en de huidige lineup van de echt zakelijke modellen zijn 'anders' dan de consumer/prosumer series. Dan betaal je meer geld voor dezelfde hardware, maar dus betere bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coolbvrobin schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:15:
Bauw kwaliteit vind ik erg slecht, en je hebt nooit ruimte voor iets up te graden
Die asus ziet er goed uit, kan alleen niet zien als hij toetsenbord verlichting heeft
Wat is dit voor een flutbericht? Net of we iets dat zo geschreven is serieus moeten nemen?

De bouwkwaliteit van een Lenovo Thinkpad is slecht? Hahaha. Nooit ruimte om iets te upgraden? WTF?!?Garantie die vervalt als je 3 schroefjes losdraait? Onzin!

http://lmgtfy.com/?t=v&q=lenovo+l570+upgrade

Score 87% op Notebookcheck: https://www.notebookcheck...ptop-Review.213250.0.html

Je kan ook de accu eruit halen, iets wat je niet vaak meer ziet. Handig als je -net als ik- je Lenovo toch vaak op je bureau laat staan, ik heb de vaak de accu er gewoon uit en alleen netspanning erop.

Hier ook nog eentje voor 995 euro: pricewatch: Lenovo ThinkPad L570 20J80020MH
Pagina: 1