Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Excel] gebruik selectievakjes/cirkels

Pagina: 1
Acties:

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-11 20:37
Ik heb een uitdaging waar ik zelf niet uit kom.
Ik gebruik meerdere sheets die er ongeveer zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1708/304821/yXNb0usx.jpg

Ik wil alleen dan selectievakjes in die cellen hebben. Ik gebruik dit in het onderwijs en wil gedurende de lessen leerlingen snel kunnen beoordelen door het vakje onder O(nvoldoende), V(oldoende) of G(oed) aan te klikken.
Ik had al uitgevonden dat er selectievakjes of cirkels via tabblad 'ontwikkelaars'-'besturingselementen' ingevoegd kunnen worden. Echter krijg ik dan losse vakjes, die ik weer netjes in elke cel moet plaatsen. Deze komt namelijk niet netjes in één cel te staan.
Zijn er andere manieren hiervoor die ik niet ken? Via Google kom ik namelijk op deze werkwijze uit.

Daarna vraag twee. Ik wil dit meerdere keren kunnen aanklikken. Dus niet één les, maar eigenlijk elke les (als dat noodzakelijk is). Het mooiste zou dan zijn dat excel zelf optelt, op de achtergrond, hoevaak ik welke heb aangeklikt. Of nog mooier: dat er een grafiekje ontstaat die elke keer langer wordt met de nieuwe ingevoerde waarde (dan krijg ik beter het verloop te zien gedurende het jaar). Om elke les een nieuw tabblad te maken lijkt me overdreven. Daarnaast hoeft niet alles elke les beoordeeld te worden.

Iemand een idee? Of zijn deze wensen in excel niet mogelijk? Ik vind het lastig om te bedenken met welke 'termen' ik dan moet zoeken in Google. Dus op weg helpen met de juiste termen zou al erg helpen. Maar als iemand een top idee heeft ben ik helemaal blij :)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Nog even afgezien van de vraag of Excel the way to go is...

Hoe goed is je VBA? Met vba code kun je reageren op oa selection_change, double-click en right_click.
In een procedure kun je opvragen welke cel is aangeklikt en dan naar keuze bv een getal ophogen of een lijst aanvullen met naam leerling, tijd en aangeklikte beoordeling. Uit die lijst kun je vervolgens allerlei denkbare rapportages draaien.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik snap het volgende niet goed:

"Echter krijg ik dan losse vakjes, die ik weer netjes in elke cel moet plaatsen. Deze komt namelijk niet netjes in één cel te staan."

Wat is het probleem om een kruisje per leerling per onderdeel te plaatsen?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58

Reptile209

- gers -

Je kan ook een conditional formatting gebruiken op bijv. de waarde 1 in een cell. Daar kan je dan vervolgens ook makkelijk totalen e.d. mee berekenen (som functies).

@Squ1zZy : het probleem is dat het een takke-klus is (zo niet onmogelijk) om form-elementen netjes geplaatst en uitgelijnd te krijgen in Excel. En dat is wat de TS constateerde.

[ Voor 35% gewijzigd door Reptile209 op 25-08-2017 12:13 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Goofyduck384
Lustucru schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:37:
Nog even afgezien van de vraag of Excel the way to go is...

Hoe goed is je VBA? Met vba code kun je reageren op oa selection_change, double-click en right_click.
In een procedure kun je opvragen welke cel is aangeklikt en dan naar keuze bv een getal ophogen of een lijst aanvullen met naam leerling, tijd en aangeklikte beoordeling. Uit die lijst kun je vervolgens allerlei denkbare rapportages draaien.
Mijn VBA is onderontwikkeld, niet te gebruiken dus. Ik hoopte dit met de normale excel functies te kunnen doen.
Maar als ik het dus goed begrijp kan ik Excel hier eigenlijk niet voor gebruiken dus? Dat zou jammer zijn, want ik had hier mijn hoop even op gevestigd :)
Dit bijhouden wordt zo'n grote administratieve taak, terwijl ik me liever bezig houdt met lesgeven. Dit moet, door op een juiste manier ICT te gebruiken, handiger en sneller kunnen. Maar misschien dan iets anders dan excel (iets nieuws ontwikkelen..)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58

Reptile209

- gers -

Dat zeg ik: je moet die stomme checkboxen niet gebruiken. Zet wat conditional formatting op je blauwe velden, die het vakje zwart/roze/pimpelpaars/met een kruis (tip: borders) opmaakt zodra je er een waarde in zet. Fluitje van een cent. En als je het jezelf makkelijk maakt, dan vul je dus 1-en in (ipv je vinkje). De cel verandert dan van kleur en dan kan je ook snel en makkelijk je statistieken maken.

Zo scherp als een voetbal!

• Goofyduck384
Reptile209 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:16:
Dat zeg ik: je moet die stomme checkboxen niet gebruiken. Zet wat conditional formatting op je blauwe velden, die het vakje zwart/roze/pimpelpaars/met een kruis (tip: borders) opmaakt zodra je er een waarde in zet. Fluitje van een cent. En als je het jezelf makkelijk maakt, dan vul je dus 1-en in (ipv je vinkje). De cel verandert dan van kleur en dan kan je ook snel en makkelijk je statistieken maken.
Dit lukt me prima inderdaad, en lijkt makkelijk te werken. Aangezien ik op de iPad veel werk in de gymzaal, vind ik vinkjes handig (dan hoefde ik alleen op een cel te klikken), nu moet ik er een waarde inzetten (=een extra handeling). Voor nu wel ff prima, want ik bereik wat ik wil, maar hopelijk kan ik nog iets vinden om de cel alleen aan te hoeven tikken om hem te kleuren.

Maar goed, nu de volgende stap. Na één les heb ik dit gedaan, en nu wil ik een volgende les bij de klas wederom dit schema hebben, maar dan weer leeg. Dan kan ik wederom beoordelingen invullen. Het zou dan mooi zijn als dit op de achtergrond (in een ander tabblad) dan wel optelt, of liever zelfs omzet in een grafiek oid, om groei te monitoren wat ik weer kan bespreken met de leerlingen.
Moet ik dan per les een nieuw tabblad maken (een jaar heeft 50-100 lessen per klas), of is hier ook iets voor te verzinnen (binnen excel). Anders krijg ik wel erg veel tabbladen 8)7

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

1 Excel bestand per klas, 1 tab per leerling en dan 1 rij per les?

Elke meer geavanceerdere oplossing ga je niet voor elkaar krijgen zonder met (VBA) code aan de slag te gaan en ik vraag me af of dat überhaupt werkt op de iOS versie van excel?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:42
Misschien dat je uit dit voorbeeld wat kunt halen :)
https://www.extendoffice....cell-to-change-value.html

Alles is terug te redeneren naar 4

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Je kunt ook met excel-online een "enquete" maken. De link die je dan krijgt geeft een invulformulier welke steeds iets toevoegt aan een tabblad. Zo kun je steeds weer met iets leegs beginnen en heb je wel alle data in 1 blad voor verdere verwerking

Gadgets FTW!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Goofyduck384 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:05:
[...]

Dit lukt me prima inderdaad, en lijkt makkelijk te werken. Aangezien ik op de iPad veel werk in de gymzaal, vind ik vinkjes handig (dan hoefde ik alleen op een cel te klikken), nu moet ik er een waarde inzetten (=een extra handeling). Voor nu wel ff prima, want ik bereik wat ik wil, maar hopelijk kan ik nog iets vinden om de cel alleen aan te hoeven tikken om hem te kleuren.
Misschien handig
Als je een gegevens validatie inzet met 1 waarde, kun je gewoon de cel aanklikken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Goofyduck384
Ik zie een hoop mooie antwoorden waar ik in ieder geval wel mee verder kan. bedankt alvast.

Verder:
Ursamajor schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:15:
Je kunt ook met excel-online een "enquete" maken. De link die je dan krijgt geeft een invulformulier welke steeds iets toevoegt aan een tabblad. Zo kun je steeds weer met iets leegs beginnen en heb je wel alle data in 1 blad voor verdere verwerking
Dit klinkt ook mooi, en even snel gekeken wat dit inhoud. Klein voorbeeldje aangemaakt. Zou ook zeker te gebruiken zijn in mijn situatie denk ik. Is het alleen wel mogelijk om een enquete te maken die de tweede vraag afhankelijk laat zijn van het eerste antwoord?

Dus bijvoorbeeld:
- vraag 1: Welk domein (dan 4 keuze mogelijkheden: bewegen verbeteren, bewegen en regelen etc.)
- dan vraag 2: (als er gekozen is voor bewegen verbeteren): Turnen, Atletiek, Spel etc.

Want dat zou dan wel moeten om het handig te gebruiken denk ik. Zal me er even verder in verdiepen.

[edit] gevonden dat dit kan middels "vertakkingen". Nu even verder uitwerken om te kijken of ik hier bruikbare data uit kan halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Goofyduck384 op 25-08-2017 17:02 ]

• Goofyduck384
Nou ik kom al verder inderdaad. Door middel van de 'enquete' kan ik in ieder geval vrij gemakkelijk en gebruiksvriendelijk data invoeren. Dit komt dan netjes in een excelsheet te staan (welke ik online beheer)
Daarna wil ik deze data verwerken in de andere tabbladen, maar daar loop ik nu even vast.

Ik probeer de data op de juiste plek te krijgen d.m.v. '=index'. Alleen ik krijg de functie niet werkend, maar zie niet in waarom niet.
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1708/305756/xHr2gQcR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1708/305757/QngLSFpt.jpg

Ik gebruik de functie
code:
1
=INDEX(Form1!$K$2:$K$3000;VERGELIJKEN(A3;ALS(Form1!$I$2:$I$3000='1K1'!;Form1!!$J$2:$J$3000;0))

om van 'Leerling 1' uit '1K1' de ingevoerde beoordeling ('Form1, K2) van 'voetbal' (uit tabblad 'Form1') in te vullen in 'Blad1', P3

Wat klopt er niet aan mijn functie? Het moet dus een functie worden waarin in "Form1' gezocht wordt naar resultaten van deze leerling voor voetbal. Vandaar dat ik bij INDEX uitkwam, dan kan ik zoeken naar meerdere criteria (1K1, Leerling 1, voetbal)
Pagina: 1