Onverklaarbare Snelheids-dippen via WiFi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nathanbosch
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-08 21:08
EDIT - Vraag aangepast

Mede forummers,

Sinds het vervangen van de router, switches en het toevoegen van VLANS binnen ons netwerk hebben wij last van onverklaarbare snelheids-dippen via WiFi. Vanaf de provider hebben wij een 100mbit up 100mbit down verbinding. Als ik een speedtest doe via de WiFi krijg ik ongeveer 80% van de binnenkomende snelheid, opzich prima dus. Soms valt echter de snelheid helemaal weg naar 4 of 5 mbit om het vervoglens na enkele seconden weer open te trekken naar 80mbit. Bekabeld hbeb ik hier geen last van.

Bijkomend probleem is dat het versturen van een printopdracht (binnen dezelfde VLAN) soms wel 30 seconden kan duren.

In het netwerk gebruiken wij drie vlans:

- Vlan 1 (192.168.1.0/24) : Voor management en bedrijfsnetwerk 1
- Vlan 2 (192.168.2.0/24) : Voor bedrijfsnetwerk 2
- Vlan 3 (192.168.3.0/24) : Voor gasten

Wij gebruiken de volgende hardware

1x Draytek Vigor 2925, welke de VLAN's & DHCP regeleld
2x NETGEAR GS108E, 8-ports managed switch
2x 24-ports unmanaged switch (1 voor elk bedrijfsnetwerk)
4x Engenius ECB350 (2 per bedrijfsnetwerk, elk accesspoint zend elk netwerk uit,zelfde SSID, zelfde wachtwoord ander kanaal)

Zie ook onderstaande afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F4J9S4z.png

De verbindingen waar meerdere VLANS bijstaan zijn thrunks verbindingen, de desbetreffende poorten op router en switch zijn ook als thunk ingesteld. De verbindingen waar maar 1 VLAN bij staat behoren direct tot het desbetreffende netwerk. Op de netgear swithes staat deze VLAN ook als PVID ingesteld.

Mijn vraag:

Waar gaat het fout? Wie heeft er wel eens soortgelijek problemen gehad of heeft een idee van waar het mogelijk fout gaat.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:30
Het probleem ligt duidelijk aan WiFi en niet zo zeer je fysieke netwerk. Tenminste, dat zou nog kunnen maar 99% kans dat het gewoon aan WiFi ligt ;)

Kan je wat meer details over de inrichting van WiFi geven? 2.4GHz en/of 5GHz, kanaal gebruik, kanalen zichtbaar in de buurt, afstanden tussen "locatie 1/2/3/4", gebruikte clients, WiFi wachtwoord >:)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:09
Dus: met dezelfde netwerk layout ZONDER vlans heb je geen last van wifi problemen? Maar zodra je vlans toevoegt wel?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• nathanbosch
@daxy Bedankt voor je reactie!

Het zijn allemaal 2.4 GHZ zenders, de kanalen weet ik niet uit mijn hoofd, dit zou ik even na moeten kijken. Ik heb in iedergeval een scan gedaan naar vrije kanalen. Tussen de kanalen van elk accesspoint zitten er minimaal 4/5.

Afstanden tussen de locatie's is ongeveer 40/50 meter (ze staan letterlijk in een vierkant).

Clients zijn heel divers, ik verwacht niet dat hier het probleem ligt.

Wifi wachtwoord: 8fD@a******** Hee wacht eens.... Nice try!

@Mattie112 Sorry dat heb ik niet helemaal duidelijk beschreven, tegelijk met het toevoegen van de VLANs is de router vervangen en zijn de netgear switches gekomen.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:09
Ah ja dat is een hele andere insteek natuurlijk. Je vraag is dan eigenlijk "Na het vervangen van mijn router en toevoegen van switches heb ik WiFi problemen"

Je zou eens een accesspoint direct op je router aan kunnen sluiten om in elk geval de switches uit te sluiten.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Het zou best kunnen dat de router zich verslikt in de hoeveelheid sessies. Wat voor router had je hiervoor?

If it ain't broken, tweak it!

• nathanbosch
@FatalError Voorheen een VIGOR 2120, naar mijns inziens is de VIGOR 2925 dus geen stap terug. Hoe kan ik de hoeveelheid sessies controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:54
Misschien dat het aan de combinatie Draytek & Engenius ligt, heb thuis dezelfde apparaten en heb last van hetzelfde fenomeen en alleen bij Wifi. Problemen zijn dermate vaag en onregelmatig dat het lastig uitsluiten is maar ondertussen valt mijn Netflix of Ziggo go verbinding wel af en toe weg, heel frustrerend.

• nathanbosch
@Malt007 Hoe is jouw configuratie, gebruik je ook VLANs of heb je één netwerk? Welke router en accespoints gebruik jij?

[ Voor 20% gewijzigd door nathanbosch op 24-08-2017 16:58 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

@nathanbosch het lijkt mij een stuk handiger om eerst eens exact je probleem te duiden. 4 a 5Mbps klinkt typisch als snelheden die je krijgt met een beetje packetloss en TCP retransmits. Eerst en vooral is het zaak om te achterhalen of dat zo is, en of de loss gebeurt in de lucht of in het bedrade deel.

Probeer eens het volgende:
Zet een ping een draadloze client naar het AP, naar de default gateway en naar een adres op het internet. Onder windows twee command prompts openen, dan daarin de volgende opdrachten geven:
code:
1
ping -t 192.168.1.x

- waarbij x uiteraard laatste octet is van IP van AP in kwestie.
code:
1
ping -t 192.168.1.1

En wacht dan tot het raak is. Zodra het raak is verwacht ik dat je minimaal bij de eerste gaat zien dat latencies oplopen en/of packetloss optreedt. Als het alleen daar optreedt, dan zit je probleem in layer 1 (de lucht). Treedt bij beide op, dan zit het in layer 2 of 3 en ergens in je bedraade net.

Zodra je dat weet, kun je gericht zoeken. Het heeft nul zin de configuratie van je (bedrade) router door te lichten als het probleem in de lucht zit, andersom evenmin.

Oslik blyat! Oslik!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
Misschien zeg ik iets heel doms nu, maar kan dit niet IGMP zijn? IGMP snooping aan op de AP's en switches?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathanbosch
@dion_b @Qlimaxxx Thnx voor de input, in ga beide eens nakijken!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:54
nathanbosch schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:58:
@Malt007 Hoe is jouw configuratie, gebruik je ook VLANs of heb je één netwerk? Welke router en accespoints gebruik jij?
Sorry, geen idee, ik heb een 'neefje' die de boel voor mij inricht en dat doet hij op dezelfde manier als voor zijn mkb-klanten.

Heb een ziggo modem, die op passthrough staat (of hoe dat ook heet), erachter een draytek router zonder wifi-unit en daaraan hangt een engenius accespoint. In het netwerk hangt alleen nog 1 server. Er zijn overigens 3 wifi netwerken ingericht met zo goed als dezelfde benameningen als jij hebt (zelfde it'er?)

Hoop dat je er iets aan hebt :-)
Pagina: 1