Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Airco heeft 400V ipv 230V gekregen. Wat is kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tonne
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:54
Onlangs werd door de Liander de stroom bij een kapperszaak een dag onderbroken ivm werkzaamheden. Ik heb een generator op de groepenkast aangesloten. In de bijgeleverde kabel waren echter een fase en de nul omgedraaid. Op een deel van de installatie kwam dus 400V te staan. Daardoor zijn de 4 aircounits op het dak kapot gegaan.
Er is een bedrijf bij geweest en die zegt dat de hele units vervangen moeten worden.
Maar is het ook mogelijk dat bijvoorbeeld alleen de printplaat kapot gegaan is?

Alle reacties

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daar valt eigenlijk niets zinnigs over te zeggen zonder de apparaten te onderzoeken. Wat jij stelt is mogelijk maar valt niet uit te sluiten over het internet.

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat is mogelijk, het is ook mogelijk dat er alleen een zekering kapot is.
maar het is ook heel goed mogelijk dat alle motoren en electronica kapot zijn.
Maar dat kunnen we zonder ze ter plekke te testen niet zeggen.

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• Tonne
Ik hoopte dat er iemand eerder iets soortgelijks heeft meegemaakt. Het is op een nogal hoog dak. Waar je alleen met een ladder bij kunt. Ik begrijp dat het er eigenlijk op neerkomt dat het vervangen van de units het beste is, gezien de slechte bereikbaarheid.

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het probleem is dat in soortgelijke gevallen sprake kan zijn van totaal andere uitkomsten. Bij een ander kan alles gefrituurd zijn, terwijl bij jou alleen de printplaten kapot zijn.

Er is gewoon niets met zekerheid te zeggen.

Ik heb bij een klant wel eens iets soortgelijks meegemaakt en daar waren vrijwel alle computers naar zijn grootje. Toch waren er een paar die het wel overleefd hadden..

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• nachtnet
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:30
quote:
Tonne schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:34:
Onlangs werd door de Liander de stroom bij een kapperszaak een dag onderbroken ivm werkzaamheden. Ik heb een generator op de groepenkast aangesloten. In de bijgeleverde kabel waren echter een fase en de nul omgedraaid. Op een deel van de installatie kwam dus 400V te staan. Daardoor zijn de 4 aircounits op het dak kapot gegaan.
Er is een bedrijf bij geweest en die zegt dat de hele units vervangen moeten worden.
Maar is het ook mogelijk dat bijvoorbeeld alleen de printplaat kapot gegaan is?
Van wie kwam de generator & heb je de leverancier van de kabel aansprakelijk gesteld?

(alleen als het echt jouw eigenschuld is geweest dat de kabel verkeerd is aangesloten zou ik jouw pad bewandelen, in alle andere gevallen is streven naar reparatie door vervanging het traject dat ik zou volgen.)

nachtnet zonder hoofdletter - VAO F1 spullen te koop - o.a. Renault F1 Horloge + Renault R27 modelauto

• Tonne
De generator kwam van Boels. Ik heb het momenteel bij mijn verzekering liggen.
Maar de kabel van Boels was verkeerd aangesloten. En ik verwacht dat mijn verzekering Boels aansprakelijk probeert te stellen. Maar dat weet ik niet zeker.

• Raling
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:02
quote:
Tonne schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:10:
Waar je alleen met een ladder bij kunt.
quote:
Tonne schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:10:
gezien de slechte bereikbaarheid.
Je spreekt jezelf hier tegen, dak is dus prima te bereiken om in ieder geval de units te kunnen onderzoeken... ;)

Allemaal leuk en aardig, maar als dat bedrijf zegt dat ze vervangen moeten worden en je verzekering is er mee bezig, waar maak je je dan eigenlijk druk om? Laat het dan vooral lekker door hun regelen.

• markje1
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20-11 09:58
indien de printplaten en compressor defect zijn is voordeliger om de buitendelen te vervangen. Dit dient natuurlijk wel mogelijk te zijn (leeftijd, merk). Bij airco's is niet altijd even goed vast te stellen of de compressor defect is bij en defecte printplaat, mocht deze defect blijken na vervangen van de print dan is de print opnieuw defect op kosten van de hersteller.

Hoe heb de generator aangesloten? Zou mij niets verbazen dat Boels het probeert neer te leggen bij degene die het heeft aangesloten. Als een elektricien het zou aansluiten hoop ik dat hij voor het omzetten van de hoofdschakelaar eerst meet of de spanning en draairichting goed is.

-

• Tonne
Het dak is vrij hoog en je hebt weinig ruimte, dus daarom is het lastig.
En de verzekering moet eerst toezeggen de schade te vergoeden. Anders komt het voor mijn eigen rekening.

Maar ik begrijp uit de reacties hier dat de kans aanzienlijk is dat niet enkel een printplaat beschadigd is.
De spanning en draairichting was goed op de generator en goed in de groepenkast. Alleen bleek de kabel verkeerd doorverbonden.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:55
quote:
Tonne schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:42:

De spanning en draairichting was goed op de generator en goed in de groepenkast. Alleen bleek de kabel verkeerd doorverbonden.
Sorry, maar als die kabel verkeerd was doorverbonden dan was de spanning in de groepenkast toch niet goed? :?

Bij dit soort dingen altijd eerst meten op de hoofdschakelaar voordat je eindgroepen in gaat schakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tonne
De volgorde van de aders was goed. Maar niet in de kabel.
Je hebt gelijk dat het met meten te zien zou zijn geweest.
Alleen is dat helaas nu wel een beetje te laat.

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15-11 09:16

Amphiebietje

In de blubber

Als je niet hebt gemeten, hoe kan je dan weten dat de spanning in de groepenkast goed was? Vaag verhaal...

Als het gaat om een fabricagefout van de kabel (aan ene zijde correct aangegeven wat wat is, aan andere kant blijkbaar niet), dan lijkt het mij dat de fabrikant aansprakelijk is. Als dat niet het geval is, en het is gewoon een aansluitfout, dan is diegene die de generator heeft aangesloten aansprakelijk. Als het komt door een fout in jouw eigen elektrainstallatie, dan is de installateur van daarvan aansprakelijk. Als je dat zelf hebt gedaan, tja...

• Tonne
De volgorde van de aders was correct. Ook op de generator was dit correct. Met andere woorden L1, L2, L3 en N waren bij beiden op dezelfde manier aangesloten. Overigens was de draairichting niet relevant, want er werd opgesplitst in 230v groepen.

In het 'verlengsnoer' zat de blauwe draad aan de ene kant in N en aan de andere kant in L1. De bruine draad zat aan de ene kant in L1 en aan de andere kant in N.

• Tonne
De expert van de verzekering is langs geweest. Hij wilde een second opinion. Daarna is een airco bedrijf langs geweest. Deze heeft gemeten. En 1 airco werkt weer. De andere drie hebben kapotte printplaten. Dus vervangen van de printplaten wordt het traject nu.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:37

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
Tonne schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:37:
In het 'verlengsnoer' zat de blauwe draad aan de ene kant in N en aan de andere kant in L1. De bruine draad zat aan de ene kant in L1 en aan de andere kant in N.
Dat maakt bij een enkelfasig verlengsnoer natuurlijk geen verschil, hooguit bij een CEEform krachtstroomsnoer.

Ik heb eerder de indruk dat je hier te maken hebt gehad met een zwevende nul, ofwel, de nuldraad heeft ergens los gelegen. Dan krijg je 400V op een onbelaste enkelfase-groep.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Tonne
Het was bij een cee-form krachtstroomsnoer. Dus vandaar.
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*