Anoniem: 954831

Topicstarter
Ik heb onlangs mijn ICT niveau 3 opleiding afgerond, maar, tijdens stages kwam ik erachter dat dit eigenlijk niet hetgeen is wat ik later zou willen doen.

Nu zit ik met twee lastige keuzes. Ik heb vanuit school de mogelijkheid om ICT niveau 4 versneld te volgen (1 jarig), ik zou daarna naar het HBO kunnen. Maar wanneer ik het hbo toch niet aan zou kunnen val ik terug op mijn ICT diploma, ik heb dan geen recht op studie financiering voor het volgen van een andere opleiding op mbo niveau.

Ik kan er ook voor kiezen om volgend jaar te beginnen aan een andere mbo opleiding op niveau 4 niveau.

Ik kan er zelf niet uitkomen. Ik ben meer een denker dan een doener, in dat opzicht spreekt het hbo mij meer aan dan het mbo. Ik kom nu van een niveau 3 opleiding, het is natuurlijk de vraag of ik het hbo wel aan kan.
Ik heb het er met de docenten over gehad, hun gaven aan dat in zelfstandig genoeg ben en genoeg doorzettingsvermogen heb, het blijft natuurlijk een gok.

Daarnaast moet ik nog een keuze maken voor een studie richting. Ook dat is erg lastig omdat mijn interesses erg breed zijn. Mijn interesses liggen bij de zorg, techniek maar ook planten, dieren en milieu en ontwerpen liggen me.

Ik ben nu bijna 21 en dus 26 als ik voor het hbo kies en 24/25 als ik voor het mbo kies. Ook uit huis gaan en geld speelt mee.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:11
Als je denkt dat je HBO aankunt, dan zou ik dat zeker doen!
Je hebt sowieso een voorsprong op de arbeidsmarkt (t.o.v. een MBO-er) :)

En welk niveau je hebt gedaan maakt weinig uit.
Ik had een klasgenoot, die was van VMBO-T -> Havo -> VWO -> Uni en heeft net zijn Master diploma in ontvangst mogen nemen.

Dus als je het kan, zeker voor HBO proberen!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je leeftijd lijkt me de minst belangrijke factor dus die zou ik persoonlijk buiten beschouwing laten. Wat je voor de rest van je leven wil doen is veel belangrijker. HBO heeft vaak als voordeel dat je een beter toekomstperspectief hebt, maar vakmensen in de techniek zijn erg gewild en nodig.

Zelf zou ik niveau 4 doen en in de tussentijd bedenken wat voor HBO opleiding (lees: werk voor waarschijnlijk veel jaren erna) je wil gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door marshallq op 24-08-2017 08:32 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:11
Als je 21 bent kan je ook met MBO3 (en zelfs zonder scholing) beginnen aan een HBO opleiding, dan moet je alleen de toelatingstoets doen.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:44
Absoluut voor HBO gaan :) vergroot je kans op een goede baan flink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Je leeftijd is inderdaad amper een factor. Je hebt vast nog geen blerrende kinderen, een zeurende vrouw en een hypotheek die onder water staat. ;)

De vraag is dan natuurlijk of je HBO aankan. Wanneer je het serieus aanpakt en er hard voor werkt gaat dat je wel lukken imo. De mensen die ik zag afvallen in het eerste jaar waren voornamelijk ongeïnteresseerd, ongemotiveerd en klooide maar wat aan. Studenten die er hard voor werkte haalde het allemaal, of ze nou van de Havo afkwamen of van het MBO (zoals ik).

Groot voordeel van een HBO opleiding is dat je veel meer verschillende kanten op kan dan met een MBO opleiding en je dus makkelijker werk kan vinden dat ook bij je past.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 24-08-2017 08:59 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 20:29
Als je je afvraagt of je HBO aan kunt bedenk je dit:

Opdrachten van MBO hebben een enorm tijdspan (ik zat notities te maken voor het weekend om een opdracht van 10 weken klaar te hebben, om maar een ding te noemen, dit was niveau 4)

Op het HBO ligt de tijdsdruk vele malen hoger, dat niet alleen, als je een hekel hebt aan verslagen schrijven hoef je er niet aan te beginnen imo, is 90% dat, verslagen, verslagen, verslagen.

Bedenk of je stress bestendig bent, kun je een hoge werk druk aan? Dan kun je HBO wel proberen.

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-05 22:46
Vanuit mijn werk heb ik regelmatig MBO en HBO stagiairs begeleid. Het meest opvallende verschil vond ik inderdaad het vermogen tot het schrijven van verslagen. Over het algemeen waren de verslagen van de MBO'ers taaltechnisch zwakker. Mijn ervaring is dat spel- en stijlfouten op het MBO nog wel eens door de vingers worden gezien. Op het HBO is dit echter een stuk minder. Een verslag vol spelfouten krijg je direct terug. Daarnaast ligt, zoals Joeri.Bijlsma ook zegt de werkdruk op het HBO een stuk hoger. Als verslagen schrijven dus echt een zwak punt is bedenk dan wel je hier veel tijd in moet investeren. Maar anders; zeker HBO proberen!

• semidevidra
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
Standeman schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:57:
Wanneer je het serieus aanpakt en er hard voor werkt gaat dat je wel lukken imo. De mensen die ik zag afvallen in het eerste jaar waren voornamelijk ongeïnteresseerd, ongemotiveerd en klooide maar wat aan. Studenten die er hard voor werkte haalde het allemaal, of ze nou van de Havo afkwamen of van het MBO (zoals ik).
Bij dit puntje sta ik achter. _/-\o_
Ben zelf namelijk een van de types die flink zat te kloten op het HBO en binnenkort pas weer opnieuw ga beginnen met een HBO deeltijd.
Maar goed, mijn instelling was ook niet echt super op het Havo.... deed gewoon zo weinig ervoor, maar toch met gemak gehaald en dat was toen overgewaaid naar het HBO. Enorme spijt van maarja genoeg over mij.

TS, aangezien je nu al vind dat ICT je niks lijkt, stel ik voor om richting het HBO te gaan.
Ik ben pas 27/28 wanneer ik klaar ben met het HBO.
Doeners= MBO, Denk&doeners= HBO, Denkers=WO imo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Jep, HBO is echt een aanvulling dus dat zou ik zeker gaan doen, mits je het aankunt. Wat anderen al hebben gezegd, het is veel theoretischer, meer verslagen, focus op taal. Maar als je bereid bent je hiervoor in te zetten en de motivatie hebt om het af te krijgen dan is het het zeker waard. Leeftijd is absoluut geen reden om iets niet te doen. Uit huis gaan ook niet, tenzij de situatie schrijnend is. Ik zat zelf thuis met redelijk vaak ruzie met pa, maar heb wel mijn studie eerst afgemaakt waardoor ik nu in 1 klap een vaste baan heb, een auto en een eigen koophuis. Als ik eerder het huis uit was gegaan had ik daar nooit geld voor gehad, dus voor mij was het de paar jaar extra tandenbijten waard.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Nog een stem voor HBO. M.i. altijd gaan voor het hoogst haalbare: je stapt veel hoger in op de arbeidsmarkt. Heb er zelf spijt van geen master gedaan te hebben, zelfs hoewel ik met HBO een prima baan heb.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
HBO doen. Ik heb het niet gedaan wel enorm veel ervaring Tientallen jaren) in ICT beheer. Maar bij elke functie die ze me aanbieden is het gedaan als ik zeg geen HBO te hebben. Tegenwoordig minimumeis heb ik idee.
Voor jou tien anderen die wel HBO hebben.
Leven wordt later zeker op latere leeftijd stuk makkelijker met papieren naast je ervaring tenzij je ene beroep hebt waar maar weinig mensen zitten doe dat kunstje kennen maar dat wil niet zeggen dat dat over tien jaar nog zo is.
Daarnaast later op je 40e nog even een HBO pakken is niet zo makkelijk. Huis werk vrouw kinderen hobbies ouderdom etc. Het kan maar is erg moeilijk om naast je werk nog even een HBO ernaast te doen voor 4 tot 8 jaar.

[ Voor 49% gewijzigd door ErikRo op 29-08-2017 12:31 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rilly
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-05 13:36
Zelf zou ik niveau 4 doen en in de tussentijd bedenken wat voor HBO opleiding (lees: werk voor waarschijnlijk veel jaren erna) je wil gaan doen.
Helaas gaat dat tegenwoordig niet meer op.
(Gelukkig) kan je niet meer met elk diploma op MBO niveau (4) beginnen aan een HBO studie.

Overigens sluit ik me verder bij de rest aan; als je het leuk vind en meer theoretisch bent ingesteld; absoluut HBO gaan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door rilly op 29-08-2017 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:37
semidevidra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:47:
[...]

Bij dit puntje sta ik achter. _/-\o_
Ben zelf namelijk een van de types die flink zat te kloten op het HBO en binnenkort pas weer opnieuw ga beginnen met een HBO deeltijd.
Maar goed, mijn instelling was ook niet echt super op het Havo.... deed gewoon zo weinig ervoor, maar toch met gemak gehaald en dat was toen overgewaaid naar het HBO. Enorme spijt van maarja genoeg over mij.

TS, aangezien je nu al vind dat ICT je niks lijkt, stel ik voor om richting het HBO te gaan.
Ik ben pas 27/28 wanneer ik klaar ben met het HBO.
Doeners= MBO, Denk&doeners= HBO, Denkers=WO imo
Herkenbaar.

Door luiheid in eerste instantie gefaald op het HBO en toen gaan werken. Een paar jaar later (in 2015) begonnen met dezelfde HBO opleiding, maar dan in deeltijd. Het komt nu vanuit mezelf en het scheelt ook zeker dat de andere studenten gemotiveerd zijn.

Ik moet er bij zeggen dat mijn HBO opleiding (Technische Bedrijfskunde) vooral heel veel theorie is, de moeilijkheidsgraad vind ik niet echt hoog liggen. Doordat het heel veel is kost het een uur of tien tot twintig per week naast m'n werk. Dat is dan wel inclusief de uren op school.

Mijn advies is beginnen, het diploma alleen al vormt een meerwaarde voor de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Insert12 op 29-08-2017 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Jaren geleden stond ik voor dezelfde keuze. MBO afgerond, en nu. Ik had geen idee welke opleiding ik wou doen, dus kwam mijn stagebedrijf met het voorstel om een jaartje bij hun te werken en in de tussentijd uit te zoeken welke opleiding ik kon gaan doen.

Maar goed, ineens krijg je een partij geld binnen - dat had ik nog nooit meegemaakt. En die opleiding? Ik wist het nog steeds niet. Vijf jaar later zat ik dus nog steeds bij dat bedrijf :)

Wat hier al gezegd is, HBO is theoretischer, dat klopt. Maar HBO refereert ook altijd naar de praktijk, hoe pas je theorie toe om in de praktijk een probleem op te lossen? Stel dat je ergens stage loopt waar het aanvragen van computeraccounts traag verloopt. Jij maakt op basis van ITIL een ontwerp/verbetering waarmee die accounts wél sneller opgeleverd worden, dan heb je al een tweedejaars HBO verslag te pakken. Theorie zit er dus wel in, maar je past het toe op de praktijk. Praktijkervaring doe je op bij je stagebedrijf, dus als je een beetje analytisch van geest bent, en gemotiveerd bent, kan je HBO best aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Widow op 30-08-2017 08:41 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:17
TheBrut3 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:51:
Als je 21 bent kan je ook met MBO3 (en zelfs zonder scholing) beginnen aan een HBO opleiding, dan moet je alleen de toelatingstoets doen.
Ik heb toentertijd de fout gemaakt om wel niveau 4 te doen, en heb het door gebrek aan motivatie nooit afgerond. Het MBO voelde simpelweg meer als een jeugddetentie centrum ipv een opleiding.

Ondanks deze fout ben ik later via de 21 toelatingstoets alsnog aan het HBO begonnen en eigenlijk probleemloos doorlopen muv een paar hiccups in het begin omdat tussen het MBO en HBO een paar jaar gewerkt had. Uiteindelijk ben ik als 28 jarige afgestudeerd en inmiddels 35 jaar en nog steeds werkzaam bij het bedrijft waar ik mijn afstudeer opdracht heb gedaan (omg tijd vliegt!).

Als je je niet kan motiveren om een niet leuke MBO opleiding te verlengen, dan gaat het bijzonder zwaar voor je worden zelfs als je het opleidingsniveau makkelijk aan kan.

Mijn advies zou zijn om simpelweg te kiezen voor datgene wat je leuk vind/energie geeft aangezien je na je opleiding hier ook mee aan de slag wilt.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 01:48
Ik heb ook HBO gedaan na het MBO.
Ik vond eerlijk gezegd het HBO makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 954831 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 01:30:
Ik heb onlangs mijn ICT niveau 3 opleiding afgerond, maar, tijdens stages kwam ik erachter dat dit eigenlijk niet hetgeen is wat ik later zou willen doen.
Even terug naar het begin. Waarom niet, en waarom zou ICT op HBO niveau dat wel bieden? Of wil je niv. 4 halen zodat je een non-ICT HBO opleiding naar keuze kan gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukvnuenen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-05 11:46
Mocht je na al deze reacties inderdaad nog twijfelen zou ik het zeker aanraden. Ik ben persoonlijk van VMBO Kader naar MBO 4 naar HBO gegaan en zit nu in mijn 2de jaar commerciële economie en zal waarschijnlijk rond mijn 25ste klaar zijn met mijn opleiding. Die leeftijd zou ik niet in overweging nemen want daar kijk je wel overheen wanneer je een baan hebt die je wel tof vindt en je wat meer uitdaging biedt.

Daarnaast is er inderdaad zeker een verschil tussen MBO en HBO. Zoals hierboven al vermeld is dat inderdaad in de vorm van verslagen voor projecten maar ook vakken. Mijn persoonlijke opvatting is dat de stof die je op het HBO krijgt niet perse lastiger is, je krijgt simpelweg meer stof tot je binnen dezelfde tijdspanne. Voor mij was dit, zeker in het begin, wel even wennen maar ik moet zeggen dat ik zeker geen spijt heb van mijn keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

rilly schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:39:
[...]

Helaas gaat dat tegenwoordig niet meer op.
(Gelukkig) kan je niet meer met elk diploma op MBO niveau (4) beginnen aan een HBO studie.

Overigens sluit ik me verder bij de rest aan; als je het leuk vind en meer theoretisch bent ingesteld; absoluut HBO gaan doen.
Eerder universiteit.
Mijn indruk is dat HBO nog behoorlijk praktijkgericht is, wil je meer theoretisch werken: Universiteit.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rilly
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-05 13:36
unezra schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:11:
[...]

Eerder universiteit.
Mijn indruk is dat HBO nog behoorlijk praktijkgericht is, wil je meer theoretisch werken: Universiteit.
Uiteraard, maar de stap van MBO niveau 3 naar een universitaire studie is wel erg groot, ook gezien de veronderstelde algemene kennis veel hoger ligt.
Een HBO studie is vanuit het perspectief van een universitaire master uiteraard erg praktijkgericht, maar in vergelijking met MBO niveau 3 of 4 alweer veel theoretischer. Na een HBO studie is het overigens alsnog mogelijk om over te stappen naar een universitaire master, waarbij het "gat" van kennis minder groot is dan van een MBO-3 opleiding naar een universitaire studie.
Pagina: 1