Voor vrienden, familie en collega's wil ik een FTP servertje opzetten waar naar hartenlust (in verschillende groepen) data op gedeeld mag worden. Vrij gemakkelijk met Filezilla een FTP opgezet en deze door middel van usernames/wachtwoorden, IP-whitelist aangemaakt en een niet te voor de hand liggende port alles zo "veilig" mogelijk gemaakt. Echter vroeg ik me af hoe "veilig" dit nu is, aangezien FTP alles in plain-sight behandeld.
Inloggen op de FTP door "gevonden" usernames en passwords verwacht ik niet snel door de IP-whitelist, maar misschien vergis ik me hier in. En zijn er dan nog andere risico's?
(NB: SFTP of FTPS zijn om verschillende redenen lastig. VPN zou een optie kunnen zijn, maar wordt ook voor veel ooms en tante's te lastig).
Inloggen op de FTP door "gevonden" usernames en passwords verwacht ik niet snel door de IP-whitelist, maar misschien vergis ik me hier in. En zijn er dan nog andere risico's?
(NB: SFTP of FTPS zijn om verschillende redenen lastig. VPN zou een optie kunnen zijn, maar wordt ook voor veel ooms en tante's te lastig).
[ Voor 12% gewijzigd door DominoNL op 24-08-2017 01:17 ]