MSI GTX 1060 6GT OC of Gigabyte AORUS 580 XTR 8GB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• etvirus
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-02 08:10
Hoi allemaal,
Op dit moment heb ik nog een 6850 Cyclone in mijn kast, maar na aanschaf van Playerunknown's Battlegrounds merk ik dat ie toch wel heel erg verouderd is, gemiddeld draait het op zo'n 10 fps... Ik ben dus op zoek naar een nieuwe videokaart.
Ik kwam uiteindelijk in eerste instantie uit op de MSI GeForce GTX 1060 6GT OC. De Gaming X versie leek me ook interessant, maar ik vind een backplate, idle modus en iets hogere kloktijden niet genoeg om 50 euro meer uit te geven.
Maar nou vroeg ik me wat af, de 1060 kwam als antwoord op de 480 van AMD, en sindsdien heeft AMD alweer de 580 uitgebracht, en daarom leek de Gigabyte AORUS Radeon RX 580 XTR 8GB me ook interessant.
De 580 heeft 2 gb ram meer en een grotere busbreedte dan de 1060, maar de videochip zelf draait op een lagere snelheid. De 580 heeft ook meer rekenkernen, al heb ik het idee dat ik dat niet 1 op 1 met elkaar kan vergelijken.
Mijn vraag is dus hoe ik deze kaarten wel met elkaar kan vergelijken. Beide zullen sowieso een enorme vooruitgang zijn op wat ik nu heb, in hoeverre zal ik dan het verschil in kloksnelheid van de videochip en de grootte van het ram geheugen merken? De 580 is natuurlijk dezelfde chip als de 480, alleen met betere procesoptimalisatie, maar ik ben wel benieuwd welke het meest toekomstgericht is.

Nog wat info over m'n setup: m'n monitor is een 24 inch full HD scherm, en ik ben niet van plan de komende tijd een hogere resolutie monitor aan te schaffen. Processor is een AMD Phenom II X4 955 (quadcore op 3.2 GHz), 8 GB ram en m'n moederbord heeft een pci 2.0, maar ik las dat dat backwards compatible is met 3.0 met minimale performance verlies.

Alvast bedankt voor de input!

Alle reacties

Verwijderd

Het is niet alleen de videokaart die verantwoordelijk is voor het lage aantal fps in PUBG. Ook de cpu heeft daar een heel groot aandeel in. Wil je er echt merkbaar in prestaties op vooruit gaan zal je ook cpu, moederbord en geheugen moeten upgraden.

Verder is PUBG een erg slecht geoptimaliseerde game die zelfs het snelste systeem op de knieën krijgt.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
check even met gpuz/taakbeheer of je videokaart wel de bottleneck is.

denk het wel, voor dezelfde prijs is een 480/580 sneller en een 1060 zuiniger. (al heb ik ook een 480 en op 1.085v en 1350mhz is hij een pak zuiniger)
uit het verleden blijkt wel stelselmatig dat AMD kaarten toekomstbestendiger blijken en vaak op termijn bijna net zo goed of beter scoren als een kaart van Nvidia een klasse hoger. Zie 7970/670, 290/970, 980/fury en je ziet het nu weer gebeuren met 1060/480.

mocht toch je cpu op zijn knieën liggen, dan kan je ook bij V&A oid nog proberen een dikke koeler te scoren en de boel overklokken naar ong 4ghz.

Nukezone FTW

• millman
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Powrskin schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:41:
check even met gpuz/taakbeheer of je videokaart wel de bottleneck is.
Dat hoef je bij zijn kaart toch niet af te vragen?
denk het wel, voor dezelfde prijs is een 480/580 sneller en een 1060 zuiniger. (al heb ik ook een 480 en op 1.085v en 1350mhz is hij een pak zuiniger)
uit het verleden blijkt wel stelselmatig dat AMD kaarten toekomstbestendiger blijken en vaak op termijn bijna net zo goed of beter scoren als een kaart van Nvidia een klasse hoger. Zie 7970/670, 290/970, 980/fury en je ziet het nu weer gebeuren met 1060/480.
Really, AMD toekomstbestendiger? Komop hey, wat een onzin, toekomstbestendig is sowieso al geen begrip in hardwareland, en dat toekomstbestendiger tussen 290/970 of 480/1060 zie ik al helemaal niet. Lijkt me een mooi geval van fanboyisme.. Al met al moet de TS een kaart kopen die in zn budget past en kijken naar de performance in de games die hij speelt. Een kwestie van de reviews er op naslaan.
mocht toch je cpu op zijn knieën liggen, dan kan je ook bij V&A oid nog proberen een dikke koeler te scoren en de boel overklokken naar ong 4ghz.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Anders dan mijn naam doet vermoeden heb ik geen enkele voorkeur voor een merk. En zoals hierboven wordt aangegeven is de keuze van een bepaalde GPU gebaseerd op zaken als bijvoorbeeld: budget, gebruik, monitor, software, prestaties. De afweging die je dan maakt met eventuele reviews en (performance)testen leidt dan tot een GPU van Nvidia ofwel AMD.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2017 01:46 ]

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:27
millman schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 01:18:
[...]

[...]
Really, AMD toekomstbestendiger? Komop hey, wat een onzin, toekomstbestendig is sowieso al geen begrip in hardwareland, en dat toekomstbestendiger tussen 290/970 of 480/1060 zie ik al helemaal niet.
Dan moet je wat beter kijken denk ik

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De ts zal sowieso niet het maximale uit zijn nieuwe kaart halen, gezien z'n proc. Maar de meeste winst zal toch echt in een nieuwe kaart zitten. Natuurlijk kan men door sparen en dan ook meteen platform upgrades uitvoeren, maar dat is de vraag van de ts niet.

• Powrskin
  • Niet online
[...]

[...]
Really, AMD toekomstbestendiger? Komop hey, wat een onzin, toekomstbestendig is sowieso al geen begrip in hardwareland, en dat toekomstbestendiger tussen 290/970 of 480/1060 zie ik al helemaal niet. Lijkt me een mooi geval van fanboyisme.. Al met al moet de TS een kaart kopen die in zn budget past en kijken naar de performance in de games die hij speelt. Een kwestie van de reviews er op naslaan.

[...]
(slightly off topic)
gpu load zal normaal dik boven 100% zijn idd :P , maar pubg schijnt nogal een brak geoptimaliseerd spel te zijn.

misschien tijd om een review te bekijken, die gemaakt is een tijdje na de launch van genoemde videokaarten? niets fanboyisme aan, het is ook al zolang als ik me kan herinneren. zelfs met de 850, 1800xt en 1950pro en daarvoor was het al zo. heb ook wel een hoop nvidia kaarten gehad trouwens hoor, maar sinds de 8800gts niet meer in eigen pc :P

over een jaartje als nvidia de nieuwe kaarten moet gaan pushen, zal je zien dat AMD zo 10% beter gaat scoren. Ook dx12 zal hier een leuke rol in gaan spelen en welk nieuw grafisch hoogstaand spel kan nu nog met dx11 aan komen kakken? (zelfs pubg zal dx12 krijgen in de toekomst, hopelijk doen ze dan ook wat aan de graphics :P).

@TS ff kijken of je cpu op 100% loopt. Dan kijken welke kaart er het goedkoopst is. 1060/480/580 maakt elkaar momenteel nauwelijks wat. steam fps counter aanzetten lijkt me ook wel handig.

[ Voor 5% gewijzigd door Powrskin op 24-08-2017 12:46 ]

Nukezone FTW

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
millman schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 07:58:
De ts zal sowieso niet het maximale uit zijn nieuwe kaart halen, gezien z'n proc. Maar de meeste winst zal toch echt in een nieuwe kaart zitten. Natuurlijk kan men door sparen en dan ook meteen platform upgrades uitvoeren, maar dat is de vraag van de ts niet.
De rx gaat beter om met nieuwe Apis en is daarom toekomstbestendiger.

Ik heb wel het idee dat de GTX beter is met pubg, maar dat weet ik niet zeker

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 12:05
[...]

[...]

[...]
Waarom wordt een gefundeerde keus voor AMD/Nvidea of AMD/Intel met bijbehorende argumentatie toch altijd afgedaan las fanboyisme en komt er vervolgens steevast de reactie: "ik ben geen fanboy maar Nvidea/AMD is beter omdat *insert onzin reden*?? @Verwijderd Weet prima waar hij het over heeft en helpt iedere week weer meerdere topic starters met beredeneerd een systeem samenstellen dat zo goed mogelijk aansluit op hun wensen.

Verwijderd

kgd92 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:59:
[...]

Waarom wordt een gefundeerde keus voor AMD/Nvidea of AMD/Intel met bijbehorende argumentatie toch altijd afgedaan las fanboyisme en komt er vervolgens steevast de reactie: "ik ben geen fanboy maar Nvidea/AMD is beter omdat *insert onzin reden*?? @Verwijderd Weet prima waar hij het over heeft en helpt iedere week weer meerdere topic starters met beredeneerd een systeem samenstellen dat zo goed mogelijk aansluit op hun wensen.
Is dat nou een compliment of niet?:p

• kgd92
  • Laatst online: 26-01 12:05
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:47:
[...]

Is dat nou een compliment of niet?:p
Haha, niet direct als compliment bedoeld hoor :P Meer dat mensen er vaak vanuit gaan dat jij (of iemand anders) op basis van een naam of gedane uitspraak maar gelijk een fanboy bent, terwijl je gewoon met goede argumenten voor of tegen beide kampen komt. Vervolgens roepen ze dan heel hard dat dat niet onderbouwd is en dat de andere kant beter is, zonder zelf met daadwerkelijk een reden te komen :P

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@kgd92 je weet dat ik t tegen/over powerskin had en dat je je dus zijdelings met iets bemoeid? En ja powerskins opmerkingen vind ik getuigen van fanboyisme. Toekomst bestendig icm grafische kaarten is zo'n onzin...

En t is Nvidia IPV Nivea..

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 24-08-2017 16:06 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Powrskin schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:44:
[...]

(slightly off topic)
gpu load zal normaal dik boven 100% zijn idd :P , maar pubg schijnt nogal een brak geoptimaliseerd spel te zijn.

misschien tijd om een review te bekijken, die gemaakt is een tijdje na de launch van genoemde videokaarten? niets fanboyisme aan, het is ook al zolang als ik me kan herinneren. zelfs met de 850, 1800xt en 1950pro en daarvoor was het al zo. heb ook wel een hoop nvidia kaarten gehad trouwens hoor, maar sinds de 8800gts niet meer in eigen pc :P

over een jaartje als nvidia de nieuwe kaarten moet gaan pushen, zal je zien dat AMD zo 10% beter gaat scoren. Ook dx12 zal hier een leuke rol in gaan spelen en welk nieuw grafisch hoogstaand spel kan nu nog met dx11 aan komen kakken? (zelfs pubg zal dx12 krijgen in de toekomst, hopelijk doen ze dan ook wat aan de graphics :P).

@TS ff kijken of je cpu op 100% loopt. Dan kijken welke kaart er het goedkoopst is. 1060/480/580 maakt elkaar momenteel nauwelijks wat. steam fps counter aanzetten lijkt me ook wel handig.
Dx12 is GEEN ENKELE grafische verbetering versus dx11 dus wederom een hoop onzin.. daarnaast, natuurlijk loopt z'n cpu continue op 100% want x4 955 uit jaar 0.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik je videokaart nog niet upgraden, aangezien je CPU een steen uit het jaar 0 is, is het belangrijker om deze eerst te upgraden, en later je videokaart pas. Heb zelf ook eerst mijn CPU geupgrade van een oude AMD naar een 7700k, en ik ben ontzettend blij met de keuze die ik heb gemaakt.

Games draaien namelijk niet alleen op je GPU, en als je nu een betere videokaart zou kopen dan zou het vrij weinig zin hebben, omdat deze CPU echt een enorme bottleneck is voor de nieuwe videokaart.

Kortom: Eerst je CPU! :)

• Joenino
  • Laatst online: 05-02 15:43
millman schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:05:
[...]

Dx12 is GEEN ENKELE grafische verbetering versus dx11 dus wederom een hoop onzin.. daarnaast, natuurlijk loopt z'n cpu continue op 100% want x4 955 uit jaar 0.
Google eens wat DX12 nu precies doet. 1 van de dingen die TS sowieso zou hebben is de veel lagere CPU load bij DX12 (welke dus weer ingezet gaat worden voor andere taken). Nu alleen nog game developers die het goed implementeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Joenino op 24-08-2017 16:29 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Joenino schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:25:
[...]

Google eens wat DX12 nu precies doet. 1 van de dingen die TS sowieso zou hebben is de veel lagere CPU load bij DX12 (welke dus weer ingezet gaat worden voor andere taken). Nu alleen nog game developers die het goed implementeren.
Kerel, natuurlijk hoef ik niet te googlen wat dx12 doet, dat kan ik inmiddels wel dromen. Helaas is de implementatie van dx12 nog steeds niet perfect en haal ik doorgaans meer performance met een dx11..

In geval van ts is elke 2017 kaart een prima verbetering.

• etvirus
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-02 08:10
Oké, veel stof tot nadenken, bedankt iedereen! Heb tijdens pubg steeds even in taakbeheer en gpuz gekeken, CPU load schommelt echt van 50% naar 90% soms met uitschieters naar de 100%, GPU zit meer rond de 75-85% en ook uitschieters naar 100%.

Dat pubg nog lang niet geoptimaliseerd is weet ik, ik wil ook niet m'n systeem upgraden alleen rondom pubg. Bij de nieuwere Total War games ging de fan altijd al in een hogere stand draaien maar ik had nog wel gewoon een steady framerate, met pubg is het wel de eerste keer dat ik echt performanceverlies merk.

Nou hoor ik wel totaal verschillende verhalen, GPU upgraden, of juist zo laten en eerst m'n CPU upgraden. Ik verwacht zelf dat ik meer verschil ga merken met een nieuwe videokaart, en zou altijd m'n CPU nog hoger kunnen klokken, heb er al een dikke koeler op. Op termijn wil ik dan nog wel m'n CPU vernieuwen, maar dat zou ook betekenen dat ik meteen een nieuw moederbord moet aanschaffen en ik zit er eerlijk gezegd niet echt op te wachten om alles meteen nu nieuw aan te schaffen.. Klinkt dit logisch, of is toch echt een nieuwe CPU noodzakelijker?

[ Voor 72% gewijzigd door etvirus op 24-08-2017 17:08 ]

• Powrskin
  • Niet online
millman schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:05:
[...]

het kan een grafische verbetering zijn, of het kan de componenten gelijkmatiger belasten (multi tread). voor warhammer werkt het prima.

een 955 kan nog redelijk meekomen, als je hem maar goed op de staart trapt.

Nukezone FTW

Pagina: 1