Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC Upgrade [RAM-CPU-MOBO-GPU]

Pagina: 1
Acties:

• solidmax
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-03 15:24
Geachte Tweakers!

Al een tijd zit ik te denken om mijn PC te upgraden. Inmiddels is my systeem redelijk verouderd en ik wil bij blijven. Mijn Video Kaart is het meest recente stuk hardware vandaar dat ik die nu NIET direct wil mee upgraden mede door spreiding van kosten. (maybe)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
ik speel Vooral Gamen: PUBG, Leauge of Legends, BF1, alle nieuwe torrents :D

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dit is erg afhankelijk van het advies en de efficiëntie van de investering gezien duurzaamheid.
Tussen: tussen 500/800 de 800 is inclusief GPU

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja mijn SSD, HDD, Case, (Voeding?) Mijn Huidige specs komen later.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval:
Proccesor: i5 / i7
Moederboord
Ram 16G,
Eventueel GPU,
Voeding ( indien deze vervangen moet worden)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb jaren AMD gehad, maar wil nu toch echt de overstap gaan maken naar Intel, het is iets duurder maar wel betere prestaties vooral met early acces games etc.
Video kaart liefst ook Nvidea, tenzij je zegt NEE voor dat geld MOET je echt deze kopen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil wel klaar zijn, en niet over 2 jaar alweer zodanig achterlopen dat ik weer moet upgraden, maar dat zal met dit budget niet nodig zijn.

Ga je overklokken?
Niet van plan

[b]Mijn eigen specs[b]
*CPU - AMD Phenom(tm) II X6 1100T Processor @ 3306.3 MHz
*GPU - AMD Radeon MSI R9 270X
*Mobo - AsRock 870 Extreme 3
*Ram - 8GB DDR3 - 2003.8Mhz
*Power - Cooler Master 600W Silent Pro
*Memory - Samsung 500GB SSD / Seagate Baracuda Black 1,5 TB

Wat verwacht je van ons?[i]

Mijn eerste grote twijfel is het volgende, ik ben niet van plan te overclocken
maar de i7 7700K komt toch met redelijk meer clock snelheid dan de i7 7700 en het eerste is maar een paar 10tjes duurder. Is het dan alsnog niet de moeite waard, of toch beter de 7700 kopen?

Daarnaast ik wil eigenlijk wel een GPU erbij een GTX 1060 tussen 280/300 leek mij een goede middenweg.
Daarnaast de prijzen van de 1060 verschillen erg zelfs waarin zit het verschil? (afgezien van het geheugen ofc) want de kloksnelheden lijken ook overeen te komen.

Om dit te realiseren dacht ik neem ik een i5 in plaats van i7. is dit een realistische concessie of is dat sonde op lange termijn? dan toch beter een maand alter de GPU kopen?

Wat is een geschikt moederboord voor de geadviseerde processor? ik ga NIET overlokken.
Tot slot, kan mijn voeding nog. Of moet deze ook vervangen worden, zo ja welke?

Ben ik een extra koeler nodig, of kan ook deze stock zijn gezien ik niet overclock.

Ik hoop op een spoedige reactie, ik verwacht binnen 5 dagen alles te bestellen, afhankelijk van de prijs daling/stijging.

Hartelijk dank voor het nemen van de tijd dit te lezen.
Ik kijk uit naar jullie reacties.

Groetjes

Max Niewold.

Verwijderd

Je geeft aan altijd AMD te hebben gehad. De stap naar Intel is nu een gelijkwaardige stap en misschien wel een stap terug. Wel heb ik een Intel lijstje voor je gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 333,90€ 333,90
1MSI Z270 PC Mate€ 117,55€ 117,55
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 129,95€ 129,95
1Corsair RM550x Zwart€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,34

Zoiets?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2017 19:34 ]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
Ondanks dat je aangeeft voorkeur te hebben voor Intel zou ik toch naar AMD kijken, aangezien Ryzen R5 wat mij betreft vaak interessanter is dan een I5.
Zelf zou ik dan gaan voor een 1600 icm vrij simpel B350 mobo en 3000mhz RAM. Dat is minder duur dan die I7 waardoor je meer geld in je zak houdt om straks die 270X te vervangen, want die zal anders al gauw zo'n bottleneck vormen dat een I7 toch maar uit zijn neus staat te vreten.

• solidmax
@Verwijderd @Verwijderd

Ik ben geneigd jullie gelijk te geven, het voelde ook als 'net' het verkeerde moment om naar Intel over te stappen. Maar...

Mijn PC word enkel gebruikt voor gamen, en de i7 heeft toch wel de beste single thread performance.
Bij alle benchmarks komt deze toch echt aan de top.

Ja de Ryzen kan bet multitasking, maar in hoeverre zou ik intensiefs meerdere zwaardere programma's draaien om hier gebruik van te maken?
Heb ik hier een punt of zit ik er volledig naast?

@Verwijderd Is de extra koeler nodig? gezien ik niet over clock.

Daarnaast heb ik dit lijstje met GPU, is maar 100 euro meer

Processors: Intel Core i7-7700K Boxed € 333,90

Moederborden: MSI B250 PC Mate € 88,55

Videokaarten: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G € 296,90 €

Geheugen intern: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FS: € 134,-

Totaal € 853,35

PS hoe voeg ik zo'n lijstje in als jij??

@Wekko306 Bedankt voor je reactie, ik heb door waar je heen wilt maar heb niet in de gaten welke onderdelen je aanraad in plaats van wat..

@Verwijderd : Daarnaast als je dan toch AMD aanraad, wat zou je dan adviseren (inclusief gpu) ?

[ Voor 4% gewijzigd door solidmax op 23-08-2017 21:41 ]

Verwijderd

Bij de 7700K zit volgens mij geen koeler. Wil je toch voor AMD gaan, dan raad ik je dit aan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1MSI B350 PC Mate€ 87,95€ 87,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 296,90€ 296,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Corsair RM550x Zwart€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 811,27

(Let wel op: de prijzen en de leverbaarheid van GPU's vallen meestal hoger/langer uit)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je hebt dus jaren AMD gehad, en nu AMD na jaren weer eens zeer competitief is wil je naar Intel, om vervolgens BF1 te gaan spelen? :P

Als er een game is waarvoor je op het moment een Ryzen CPU moet kopen dan is het BF1. Mag ik dit niet zo handig van je vinden? Ja toch? :+

Even ter illustratie de niet een extreems CPU intensieve SP, waar de R5 1600 @3,2 de i5 7600 @3,5 sloopt.
YouTube: Ryzen 5 1600 vs i5 7600 in Battlefield 1 (GTX 1060)

De MP is dus even een slag zwaarder dan de SP. Er is heel wat gedoe geweest over BF1 haar systematische 100% belasting van welke i5 dan ook, en vervolgens kwamen er framedrops. Toen werd opeens de i7 een goede gaming chip. Daarvoor zei bijna niemand dit want veel te duur. Vervolgens zijn alle i7 is beste tests gedaan met een GTX1080 of sneller. Dat is een GPU die daadwerkelijk profiteert van een i7, bij 1080P. Een GTX1060 not so much. Daar ligt de bottleneck bij de GPU, en is het verschil tussen een R5 en een i7 minimaal. Hier betaal je dan ruim €100 extra voor. Voor dit geld zou ik eerder naar een snellere GPU kijken dan een snellere CPU. Daar win je pas prestaties mee. ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 236,95€ 236,95
1MSI B350 PC Mate€ 87,95€ 87,95
1be quiet! Pure Rock Slim€ 18,95€ 18,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,37

Omdat je niet wil overclocken. Wil je dat wel dan de R5 1600 pakken en deze overclocken. Koeler heb je dan ook niet nodig. :)

Oh en qua voeding, ja die mag je weggooien. Perfecte timing want er is weer een nieuwe mooie op de markt gekomen. Kan je tien jaar mee doen. :Y
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

Verder is de GPU markt op het moment aardig verziekt. Je zou een gokje kunnen wagen qua levertijd en deze RX580 bestellen bij Azerty. Weet uit ervaring dat ze uitleveren zodra ze weer kaarten hebben. Dan gooien ze de prijs omhoog en verlagen die weer als ze geen voorraad hebben. Voor de huidige prijzen is het een mooie kaart. :Y
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB

Qua prestaties echt niet slechter dan een GTX1060, vaak zelfs al net wat beter in recente titels. In elke DX12 titel is het niet eens een discussie en wint de RX580 gewoon dik. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-08-2017 22:11 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• solidmax
@DaniëlWW2

Ten eerste, we zouden een mooi gesprek kunnen voeren: 1, WW2 Historie is een passie 2, ik ben dyslect.

ON-TOPIC: Ik speel vooral PUBG dan toch beter nvidia?
Daarnaast is de Ryzen 5 1600x niet gelijk aan de i5 6700 ipv i7 7700K?

Waarom is de markt voor GPU's verziekt? en wat zou een beter periode zijn voor aanschaf, want ik kan altijd nog een maadnje (of2) wachten als dat aanzienlijke voordelen geeft.

Ben je zelf een AMD Fan of is het echt on omkoombaar dat AMD nu een bete keuze is?
Al moet ik toegeven, met jou setup hou ik nog mooi 300 euro over om in een GPU te stoppen (lang niet gek ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door solidmax op 23-08-2017 22:32 ]

Verwijderd

We wachten hier allemaal op fatsoenlijke levertijden/prijzen voor GPU's(en ook RAM).

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

solidmax schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:31:
@DaniëlWW2

Ten eerste, we zouden een mooi gesprek kunnen voeren: 1, WW2 Historie is een passie 2, ik ben dyslect.
Voor mij is het iets meer dan een passie aan het worden, zeker gezien mijn doctorandustitel. ;)
ON-TOPIC: Ik speel vooral PUBG dan toch beter nvidia?
Daarnaast is de Ryzen 5 1600x niet gelijk aan de i5 6700 ipv i7 7700K?
PUBG is bloedirritant omdat ik echt geen goede vergelijking tussen de RX580 en de GTX1060 6GB kan vinden. Verder is die game nog in ontwikkeling en is het niet helemaal duidelijk welke van de twee beter gaat zijn. Het lijkt naar de Nvidia kant te gaan, maar dat zal pas duidelijk zijn bij release.
Waarom is de markt voor GPU's verziekt? en wat zou een beter periode zijn voor aanschaf, want ik kan altijd nog een maadnje (of2) wachten als dat aanzienlijke voordelen geeft.
Cryptominers...
Hopelijk is het over een paar maanden wat minder hopeloos qua prijzen want nu betaal je al snel tientallen euro's te veel voor een GPU.
Ben je zelf een AMD Fan of is het echt on omkoombaar dat AMD nu een bete keuze is?
Al moet ik toegeven, met jou setup hou ik nog mooi 300 euro over om in een GPU te stoppen (lang niet gek ;) )
Qua CPU is het een beetje een no brainer op het moment. Je betaalt minder voor een CPU met meer hardware, en dus levensduur, en eentje die zeker in zwaardere titels in staat blijkt om betere gemiddelden en minima neer te zetten dan de gelijk geprijsde i5's. Een i7 blijft gewoon een dure chip, en Intel gaat de volgende generatie geen quadcore i5 of i7 meer uitbrengen. De quadcore als high end chip, ook voor gaming is voorbij.

Qua GPU is het op het moment gewoon "Kwalitatief Uitermate Teleurstellend" vanwege cryptominers. Ik geef bewust een voorkeur aan de RX580, heb er zelf ook eentje. Gemiddeld genomen over een hele lijst met games zijn die net wat sneller. Betekent niet dat een GTX1060 perse een slechte keuze is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• solidmax
@DaniëlWW2

Ja ik kon ook al geen goede vergelijkings video's vinden van 1060 vs 580 :(
Maar we hebben het hier over enkele FPS of zou het zeker over 10/15 kunnen gaan?

Want net onder de 60 of net boven kan een aardig verschil maken in mijn optiek.
Maargoed, ik heb mij alle AMD jaren geiriteerd aan slechte prestaties met Alpha games (SQUAD, Dayz, PUBG) Natuurlijk ook omdat deze nog niet geoptimaliseerd zijn, maar de Intel boys schijnen hier vele malen minder last van te hebben.

Gezien PUBG mijn primaire game is, en dit ook de groote reden was tot upgrade, zouden we dan kunnen stellen dat een Rzyen 1600x als proceccor de beste keus is (cuz u know... no-brainer ;) )
En gepaart met een Nvidea kaart?
Mocht je het hier mee eens zijn, zou je een laaste lijstje kunnen maken? <3

Ps hoe voeg ik zelf een dergelijke lijst in een reactie/new topic?

Bij voorbaad dank!

PPS
Is vraag en aanbod nog een goede weg voor GPU? of is dat niet echt te vertrouwen (algemeen)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik denk dat het hoogstens een paar frames zullen zijn, maar ik kan het ook moeilijk garanderen als ik geen vergelijking kan vinden.

Verder is een Ryzen CPU qua single core prestaties nauwelijks langzamer dan een Intel, en heel wat sneller dan een Phenom II, dus dat zou niet echt een probleem moeten zijn. Qua PUBG was er een tijdje terug een patch die prestaties voor hexacores moest verbeteren. Het zou dus goed moeten draaien op een hexacore, en dat is Ryzen. Verder kan een GTX1060 ernaast natuurlijk altijd. De RX580 is ook moeilijk te verkrijgen.

Verder zijn dit wenslijstjes van de pricewatch. Kan je zelf maken door producten toe te voeren aan een wenslijst.Als laatste is V&A soms interesant, maar op het moment denk ik niet zo omdat er nu al maanden schaarste is qua GPU's. Veel koopjes zijn al weg. Qua vertrouwen alleen handelen met mensen met een goede rating loopt wel goed af.

• Amnesia85
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-07 13:41
Als je toch 2 maand kan wachten, wacht dan ineens tot Black Friday, 24 november geloof ik. dan ga je koopjes kunnen vinden.

• solidmax
@Verwijderd @DaniëlWW2 @Amnesia85

Bedankt voor alle informatie, ik ga voor de Rzyen 5 1600X settup en wacht een aantal maanden voor een goede deal omtrent mijn video kaart. Mits de prijzen zijn gezakt of dat er een goede deal komt op black friday :)

Julie zin toppers!

Verwijderd

Super om te horen:). Hebben we weer aardig wat duimpjes verdient:p.
Pagina: 1