Zanussi ZNF31X Printplaat kapot hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:25
Hoi Tweakers, ik hoop dat jullie kunnen helpen om dit op te lossen.

Thuis heb ik een zanussi combimagnetron de ZNF31X. Deze viel vandaag uit terwijl er een stokbroodje in de oven zat. Welke nog niet klaar waren 8)7 De aardlek en de zekering waren uit gevallen. Deze heb ik heb ik weer ingeschakeld alleen zonder resultaat.

Even online het nummer van zanussi opgezocht en deze kunnen een monteur langs sturen met voorrij kosten á €99 incl 25 minuten arbeid. Onderdelen komen er dan nog bij etc... Dit vond ik vrij prijzig en deze combi niet waard. Zelf heb ik de combi er uit gehaald en open geschroefd om te kijken wat er aan de hand was. Na het er uit schroeven van de printplaat kwam ik tot de ontdekking dat er wat is doorgebrand (dit heeft ook de kortsluiting veroorzaakt)

De zanussi is 3,5 jaar oud en valt buiten de garantie. Er zit 24 maanden garantie op. Als je 4 of meer zanussi inbouw apparatuur hebt krijg je 5 jaar garantie. Dit heb ik niet en ze kennen geen coulance. Heb nog aangekaart wat de verwachte levensduur is van een deze combimagnetron maar dat maakte niets uit.

Wat meer info over de combimagnetron

Type plaatje:

Zanussi type plaatje

De printplaat:

Achterkant:
Achterkant

Achterkant doorgebrand:
Achterkant doorgebrand

Voorkant:
Voorkant

Voorkant doorgebrand:
Voorkant doorgebrand

Onderdelen:

Onderdeel 1:
Component 1

Onderdeel 2:
Component 2

Printplaat:
Printplaat

Online heb ik gezocht naar een complete printplaat en kwam bij de volgende website uit: click Hier kost het onderdeel 239 pond. excl verzending.

Nu is mijn vraag of er een tweaker is welke mij kan helpen welke onderdelen ik moet hebben. Ik kan solderen tot een bepaald niveau, heb een simpel soldeer pistool. De grijze onderdelen zou ik zelf nog wel kunnen maar links naast het grijze blokje zit bv. ook een componentje (r200?) dit wordt voor mij te klein.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Dit is een vreemd defect, de printbaan en R200/201 zijn onderdeel van het netfilter circuit, dat is niet een deel waar stromen hoog genoeg horen te zijn om printbanen los te laten.

Overigens zijn r200/201 0 ohm weerstanden, ook bekend als doorverbindingen, die doen niks.
Op dat vlak zit 'normaal' een common mode choke, een standaard netfilteronderdeel, die hadden ze blijkbaar niet nodig.
Kan je zo vervangen door een draadje.

Mijn vermoeden is dat er (behalve R200/201) niks stuk is en dat het een slecht contact in productie geweest is wat is gaan vonken (herkenbaar aan de verdampte koperresten en deels weggeblakerde contacten bij foto 73.

Ik zou om te beginnen daar een draad over zetten en r200/201 overbruggen met een draadje.

Goede kans dat het dan weer werkt.

Edit:
Goede kans dat de zekering ook stuk is, maar daar is wel uit te komen lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door SA007 op 23-08-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZomaarEenAlien
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-10-2023
De weerstanden R29 en R42 in de rechterbovenhoek zien er niet goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
SA007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:50:
Dit is een vreemd defect, de printbaan en R200/201 zijn onderdeel van het netfilter circuit, dat is niet een deel waar stromen hoog genoeg horen te zijn om printbanen los te laten.

Overigens zijn r200/201 0 ohm weerstanden, ook bekend als doorverbindingen, die doen niks.
Op dat vlak zit 'normaal' een common mode choke, een standaard netfilteronderdeel, die hadden ze blijkbaar niet nodig.

Mijn vermoeden is dat er (behalve R200/201) niks stuk is en dat het een slecht contact in productie geweest is wat is gaan vonken (herkenbaar aan de verdampte koperresten en deels weggeblakerde contacten bij foto 73.

Ik zou om te beginnen daar een draad over zetten en r200/201 overbruggen met een draadje.

Edit:
Bedankt voor de info,

als ik het goed begrepen heb moet ik zelf een verbinding maken zoals op onderstaande foto's?

Voorkant:
voorkant + aanpassing

Achterkant:
Achterkant + aanpassing

De zekering heb ik doorgemeten met een multimeter op de doorpiep stand. De multimeter piepte bij het doormeten van de zekering (heb deze er uit gehaald tijdens doormeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
ZomaarEenAlien schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:33:
De weerstanden R29 en R42 in de rechterbovenhoek zien er niet goed uit.
Hoe kan ik deze doormeten met een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
BCGraaf schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:34:
[...]

Bedankt voor de info,

als ik het goed begrepen heb moet ik zelf een verbinding maken zoals op onderstaande foto's?

Voorkant:
[afbeelding]

Achterkant:
[afbeelding]

De zekering heb ik doorgemeten met een multimeter op de doorpiep stand. De multimeter piepte bij het doormeten van de zekering (heb deze er uit gehaald tijdens doormeten)
Mooi dat de zekering intact is.
En ja, zo moeten die draadjes, vergeet niet dat je het bij R200 en R201 doet, niet alleen bij R200, die ander ziet er ook niet fantastisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
Ben bang dat er meer stuk is, heb de doorverbindingen gemaakt maar er zit geen leve in. Ik zag dat er op de los gekomen printenbaan ook nog een soort tunneltje naar de andere kant liep. Hier heb ik voor de zekerheid ook een draadje op gedaan naar de andere kant (Tunneltje kon ik niks op solderen liet weer los)

Heb hem terug in gebouwd en de stekker er in. Maar er gebeurd niks. Geen display.

R29 en R42 heb ik door gemeten met de multimeter deze gaven 8 en 9 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Zo te zien vormen diodes D1,D2,D4 en D5 een bruggelijkrichter voor de schakelende voeding.

Ik zou eerst met de multimeter controleren of er verbinding is tussen de gelijkrichter diodes en de netaasnluiting.
Als dat goed is vervolgens de diodes doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

SA007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:50:

Edit:
Ik vind je conclusie gewaagd... De sporen zien er explosief verdampt uit en er zit een brandspoor bij aansluiting J1 aan de kant waar het verbrande spoor zit. Er lijkt een 230V overslag plaats te hebben gevonden richting een laagspanningscircuit. In dat geval is er veel meer kapot dan alleen wat passieve componenten en kan je eigenlijk de print wel weggooien...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

deepbass909 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 00:10:
[...]

Ik vind je conclusie gewaagd... De sporen zien er explosief verdampt uit en er zit een brandspoor bij aansluiting J1 aan de kant waar het verbrande spoor zit. Er lijkt een 230V overslag plaats te hebben gevonden richting een laagspanningscircuit.
Deze print is keurig ontworpen met meer dan voldoende afstand tussen het 230V en het laagspannings gedeelte.
Ik zie ook nergens sporen van overslag.

De opgeblazen printspoor geeft al een hint waar je het probleem moet zoeken, namelijk de schakelende voeding beginnende bij de eerder genoemde gelijkkrichter diodes.
Het zou me niets verbazen als je onder de koelplaat nog meer schade aantreft (b.v. opgeblazen schakel transistor/mosfet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Op deze foto zie ik toch duidelijk bewijs van overslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nLi384LVbMFj7rNc3UbBjBHr/full.jpg

De 3 soldeerpunten links onder zijn o.a. van de zekering (de twee kleinere) en draad (de grote). Bij het grote soldeerpunt zie je bewijzen van vonken.
Gezien het type zekering, zal dat een 230V aansluiting zijn. Recht daarboven zie je op de plaats waar het verbrande spoor heeft gezeten, een inslagpunt. Daartussen zie je op de print verkleuring waar een vlamboog heeft plaatsgevonden.

Als je kijkt naar hoe het verbrande spoor eruit ziet, is het veilig om aan te nemen dat daar de bron van de storing zit. Een dergelijke overslag kan eigenlijk alleen gebeuren tussen een 230V punt en laagspanning en/of randaarde.

@BCGraaf
Is de lamp in de magnetron toevallig ook kapot? Het komt namelijk nog weleens voor dat als die lamp explosief faalt, er een spanningspiek door de elektronica teruggevoerd wordt. Normaal vangt een zekering het wel op, soms niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
@deepbass909 Nee niks doet het meer. mrcitroen is alles aan het doormeten hij stuurde wel dat de 4 diode's (D1, D2, D4, D5) en weerstand R8 waarschijnlijk kapot zijn

[ Voor 9% gewijzigd door BCGraaf op 27-08-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

[deleted]

[ Voor 99% gewijzigd door Carbon op 27-08-2017 17:23 ]

Pagina: 1