Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-06 21:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
MIjn huidige pc wil ik gaan vervangen.
Ik heb nu een i7 met 8gb intern en intel 180gb ssd.
Ik ga een NUC7i7BNH aanschaffen met 16 gb intern en een M2 ssd van 256 GB
Dit gaat worden gebuikt als werkstation, internetten, klein zakelijke office omgeving. Netflix kijken op een 43 inch UHD monitor

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hetgeen ik op het oog heb gaat rond de 700 euro kosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem alles nieuw, niets zet ik over

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hierboven, ik zal de linkjes plaatsen hieronder

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie antwoord hierboven

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het gaat mij om de grootte van het apparaat en ik verwacht dat het een snel systeempje wordt voor hetgeen ik ermee ga doen (internetten, klein zakelijk gebruik, office omgeving)

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag wat feedback krijgen over mijn gemaakte keuzes, voldoet eea, wat is overkill? Voor het doeleinde ik het heb uitgezocht misschien overkill, maar ook gekeken met het oog op de toekomst. Mijn huidige pc is nu ongeveer 7 jaar oud en voldoet eigenlijk nog best wel goed. Zoiets wil ik nu weer.

Wenslijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i7BNH€ 449,35€ 449,35
1Kingston KVR21S15S8K2/16€ 139,-€ 139,-
1WD Black PCIe SSD 256GB€ 111,50€ 111,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Ziet er prima uit. Je kan er zo'n plaatje bij kopen om je NUC achter je monitor te monteren: pricewatch: Silverstone SST-MVA01 - Vesa extention

SSD zou je misschien beter deze kunnen pakken: pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:53
Let er op dat de i7 in die NUC niet vergelijkbaar is met de i7 in je desktop nu. In de NUC zit een low power 2 core CPU, die gaat geen 7 jaar mee.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Balance schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:29:
Ziet er prima uit. Je kan er zo'n plaatje bij kopen om je NUC achter je monitor te monteren: pricewatch: Silverstone SST-MVA01 - Vesa extention

SSD zou je misschien beter deze kunnen pakken: pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB
Thnx, SSD tip is een goeie, ga ik idd veranderen.
Plaatje voor de NUC achter de monitor lijkt mij niet zo handig, alles wat je dan wilt doen (o.a. bijvoorbeeld sd kaartje plaatsen en/of verwijderen) moet je achter je (grote) monitor lopen hengelen... Ook aan/uit is minder toegankelijk dan wanneer de NUC op je buro staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 22:27
Balance schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:29:

Volgens mij komt ook deze NUC met een vesa mount. (Althans, heb iets van 25 NUCS gehad, en allemaal hadden een bracket.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
chaoscontrol schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:35:
Let er op dat de i7 in die NUC niet vergelijkbaar is met de i7 in je desktop nu. In de NUC zit een low power 2 core CPU, die gaat geen 7 jaar mee.
Ok, thnx, ik heb nu een Intel i7-870 op 2.93 GHz kloksnelheid
Maar een betere, snellere is er volgens mij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:53
Niet in een NUC denk ik, maar je kan ook zelf aan de slag met een mini-itx build. Dan kun je een normale desktop CPU kwijt (i.t.t. de NUC waar een laptop serie CPU in zit). Ik zou, vooral als het lang mee moet gaan voor minimaal een quadcore CPU kiezen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
chaoscontrol schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:40:
Niet in een NUC denk ik, maar je kan ook zelf aan de slag met een mini-itx build. Dan kun je een normale desktop CPU kwijt (i.t.t. de NUC waar een laptop serie CPU in zit). Ik zou, vooral als het lang mee moet gaan voor minimaal een quadcore CPU kiezen.
Ok, dat is wellicht de moeite waard idd.
Ik zal eens gaan puzzelen. Thnx

Edit*

Ik zie 4 stuks mini-itx staan in de lijst, klopt het dat deze slechts overweg kunnen met DDR3 geheugen?

[ Voor 11% gewijzigd door Drukkert op 23-08-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Het is maar net hoeveel waarde je aan het formaat hecht.

Deze combinatie is nog steeds compact en een stuk goedkoper (moet nog RAM, opslag en evt een wifi module bij):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 66,55€ 66,55
1ASRock DeskMini 110€ 134,50€ 134,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,05

Qua CPU is deze niet heel veel langzamer, maar de geïntegreerde gpu van de nuc is wel een stuk sneller. In principe kan je hier alles instoppen tot een quad core i7 7700, maar als het bij internet, office en netflix blijft moeten zowel de nuc als deze Pentium G4560 wel voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door LukasW op 23-08-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
LukasW schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:50:
Het is maar net hoeveel waarde je aan het formaat hecht.

Deze combinatie is nog steeds compact en een stuk goedkoper (moet nog RAM en opslag bij):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 66,55€ 66,55
1ASRock DeskMini 110€ 134,50€ 134,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,05

Qua CPU is deze niet heel veel langzamer, maar de geïntegreerde gpu van de nuc is wel een stuk sneller. In principe kan je hier alles instoppen tot een quad core i7 7700, maar als het bij internet, office en netflix blijft moeten zowel de nuc als deze Pentium G4560 wel voldoen.
Nadeel is natuurlijk dat je hierbij een CPU fan gaat gebruiken, het voordeel van een ultra stille NUC ga je hier dus niet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
Drukkert schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:05:
[...]

Nadeel is natuurlijk dat je hierbij een CPU fan gaat gebruiken, het voordeel van een ultra stille NUC ga je hier dus niet hebben?
Er gaat inderdaad een CPU fan in. Je kunt zelf tot een bepaalde hoogte een koeler uitzoeken, dus het geluidsniveau kan verschillen. Als ik de reviews op tweakers lees wordt daarin aangegeven dat hij met de juiste koeler erg stil en koel zal zijn. Zo'n Pentium zal met de stock fan ook wel te verdragen zijn vermoed ik. De nuc heeft trouwens ook gewoon een cpu fan, die onder load niet zo stil schijnt te zijn volgens deze gebruiker: productreview: Intel NUC NUC7i7BNH review door Tortelli
Maarja, hoe vaak de fan daarvan aanspringt zal aan het gebruik liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-06 22:18
Drukkert schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:20:

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag wat feedback krijgen over mijn gemaakte keuzes, voldoet eea, wat is overkill? Voor het doeleinde ik het heb uitgezocht misschien overkill, maar ook gekeken met het oog op de toekomst. Mijn huidige pc is nu ongeveer 7 jaar oud en voldoet eigenlijk nog best wel goed. Zoiets wil ik nu weer.
Mag ik vragen waarom je m dan toch wil vervangen? Puur voor de form-factor?
[...]

In een NUC zit ook een fan. Bij normaal gebruik hoor je m niet echt, bij belasting is hij echt niet zo stil meer. Mijn gevoel zegt dat een de voorgestelde Deskmini met een grotere fan die langzamer draait onder belasting stiller is. Daar komt bij, maar dat is persoonlijk, dat ik het geluid van een grote fan die 'ruist' minder storend vind dan een kleine fan die hard draait en daarbij 'zoemt'. (beetje knullig omschreven maar je snapt vast waar ik op doel)

[ Voor 39% gewijzigd door gastje01 op 23-08-2017 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
gastje01 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:43:
[...]

Mag ik vragen waarom je m dan toch wil vervangen? Puur voor de form-factor?
Min of meer wel ja, ik ga van monitor wisselen, mijn full HD 27 inch wordt een 43 UHD. Hierdoor moet de printer van het buro, deze heb ik vervangen voor een kleiner model van Samsung, die kan in het kastje staan waar nu de pc staat. Deze pc ruimt dus het veld voor een NUC (of iets gelijkwaardigs) die ook in datzelfde kastje kan komen te staan.
Ik weet het, veel moeite en geld voor wat uiterlijk vertoon... Maar goed, op deze manier ben ik de komende jaren weer onder de pannen.

Ik snap wat je bedoelt met de fan.
Voorgestelde CPU lijkt me niet zo heel geschikt in mijn ogen, lijkt met wat ondermaats? Geen idee hoe ik dit moet zien in performance tov genoemde i7 in de NUC.

Stel je voor dat ik de ASRock neem, maar dan met laat zeggen een Core i5 6500, zelfde ssd en intern geheugen. Waar ben je beter mee af?

[ Voor 19% gewijzigd door Drukkert op 23-08-2017 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-06 22:18
Ik heb niet op benchmarks gezocht (die zijn er vast in overvloed), maar je hebt 2 fysieke cores extra. Daarbij heb je nu de mogelijkheid om er ooit (al dan niet 2e hands) een andere CPU op te zetten. Aan een NUC valt weinig meer te versleutelen op een andere SSD en wat geheugen na.

De NUC die je geselecteerd hebt kan prima alles wat je aangeeft er mee te willen doen, de vraag is meer of je voor hetzelfde geld niet iets snellers in elkaar kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
Drukkert schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:48:
[...]
Voorgestelde CPU lijkt me niet zo heel geschikt in mijn ogen, lijkt met wat ondermaats? Geen idee hoe ik dit moet zien in performance tov genoemde i7 in de NUC.
Het zijn allebei Kaby Lake dual cores met hyperthreading. De G4560 haalt maximaal 3,5Ghz, de i7 7567u uit de NUC maximaal 4Ghz. Ook heeft die laatste wat meer cache. Nog even zonder benchmarks te hebben gezocht: Ja, de nuc gaat ietsjes sneller zijn, maar dan heb je het bijvoorbeeld over 20% meer performance en niet een veelvoud.
Stel je voor dat ik de ASRock neem, maar dan met laat zeggen een Core i5 6500, zelfde ssd en intern geheugen. Waar ben je beter mee af?
De i5 6500 is nog een skylake processor, ik zou i.c.m. jouw 4K scherm wel Kaby Lake nemen. Kaby Lake biedt iets betere ondersteuning voor het afspelen van 4K video (VP9 en HEVC 10-bit). Let wel dat de Asrock een bios update nodig heeft om een Kaby Lake processor te kunnen gebruiken. Indien je voor die combinatie kiest, zou ik van tevoren bij de winkel informeren met welke bios versie hij wordt geleverd en ze zo nodig vragen deze te updaten.

Verder over die i5: Qua prijs vind ik een i5 momenteel lastig aan te raden. Hij is 2-3x zo duur als de Pentium, maar voor jouw gebruik zal je niet echt snelheidsverschil merken. Ook komt er binnenkort een nieuwe generatie intel cpu's uit waarbij de i5's voor vermoedelijk hetzelfde geld 6 cores krijgen. Daarnaast heeft AMD in dat prijssegment nu 4 cores + hyperthreading of 6 cores + hyperthreading met niet veel mindere single core performance, maar die gaan natuurlijk niet in de Asrock deskmini. Hoe dan ook vind ik de prijs van de i5's op het moment wat ongelukkig, ookal zou een i5 7400 snel zat zijn voor jouw gebruik. Echter zou die pas bij gebruik van meer dan 2 cores sneller zijn dan de i7 7567u of Pentium G4560, dus of dat het waard is ligt aan je gebruik. Ik denk niet dat het nodig is. Die nuc zal ook prima volstaan voor jouw gebruik, maar het is aan jezelf om te bepalen of je de net iets kleinere behuizing en iets uitgebreidere aansluitingen het prijsverschil en de beperkte upgrademogelijkheden waard vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door LukasW op 23-08-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
@LukasW

Thnx, mooi verhaal, ik ga ermee aan de slag. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik voor de NUC had gekozen uit luiheid, eigenlijk niet zoveel zin om het verhaal op te starten om zelf iets samen te stellen. Door jullie toedoen ben ik toch weer getriggered! Jullie worden bedankt!!! LOL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Gisteren het systeem besteld bij Azerty.

Dit is het uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 208,58€ 208,58
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 23,43€ 23,43
1ASRock DeskMini 110€ 139,45€ 139,45
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4S240FSD€ 143,31€ 143,31
1Samsung 960 EVO 250GB€ 125,01€ 125,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,78

Ik hoop dat ik er veel plezier van zal hebben!
Ik zal e.e.a. wel even laten weten als het allemaal draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drukkert
Ik heb het systeem nu draaien, op de wifi/bluetooth kaart na. Deze kon Azerty niet leveren wegens gebrek aan antennes van deze kaart, die zitten er niet bij... Voorlopig maar even zonder wifi, ben toch bedraad aan internet en bluetooth gaat via dongeltje nu.
Maar oh oh oh, wat een snel systeempje zo zeg! Opstarten in 6 seconden, fluisterstil vergeleken met mijn oude i7 kast. En dan het formaat, ik kan nu in dezelfde kast mijn printer kwijt, met als resultaat een geweldig opgeruimd buro!
Tot nu toe niets dan lof.

Allen bedankt voor het meedenken en aandragen van alternatieven en oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426269

[...]
Pardon? Een NUC is zeker niet stil! Er zit een kleine fan in die een erg irritant geluid maakt. Sommige mensen zeggen dat ze hem niet horen vanaf 1 meter afstand, maar ik hoor ze vanaf 6 meter afstand aan staan. Ook gastje01 zegt zoiets "Bij normaal gebruik hoor je m niet echt, bij belasting is hij echt niet zo stil meer. ". Nou ja, dat bedoel ik dus, ik heb zelf een aantal NUC's gehad en je hoort ze gewoon altijd duidelijk.

Ik zou om deze reden zeker voor zelfbouw gaan, is stiller. Een andere reden is inderdaad de tragere U processor in de NUC, en nog een reden is dat als het moederbord kapot gaat, dat je dan meteen alles kan vervangen.

En met een Streacom of Akasa Euler is een systeem geheel fanless te maken.

// edit: Rest van het topic doorgelezen en zie dat je al besteld hebt. Haha :) Mooi systeempje hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 02-09-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
@slingeraap

Daar kwam ik ook achter gaandeweg wat research gedaan te hebben. Een NUC bevat idd een fan.
Ik draai nu met een i5 met stock cooler, settings op stil, en dit gaat perfect. Temperatuur van de CPU is ongeveer 45 graden terwijl de ASRock in een bureaukast staat.
Ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426269

@Drukkert Ja, ik heb er zelf een aantal gehad. Sommigen vanwege het irritante fangeluid weer retour gedaan, en om een Core i5 een keer een dure (150 euro) passieve Tranquil uit de UK behuizing gedaan.

Deze is ook mooi: https://www.idealo.de/pre...x-ci547nano-be-zotac.html

Maarja, dat blijven dus barebones, dus als het mobo kapot gaat dan zit je daar wel mooi mee.

Die ASRock DeskMini 110 kan die wel 4k @ 60Hz doorgeven? Via de displayport zal het wel lukken, maar HDMI zal wel versie 1.4 zijn, waardoor dat niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
@Anoniem: 426269

Ik ging er vanuit dat dat zou gaan onder een Kaby Lake i5... is wel de bedoeling, straks komt er een UHD monitor.
Toch maar even op letten dat er een Displayport op de nieuwe monitor zit...
Thnx voor de tip!
Pagina: 1