Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Televisienetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben bezig met de renovatie van een huis en nou wil men natuurlijm ook graag televisie kijken. Ben zelf electriciën maar deze tak van sport is mij altijd een beetje raadselachtig gebleven. Ik heb op de onderverdieping 4 aansluitpunten gemaakt en zo ook op 4 slaapkamers op de bovenverdieping. Ik heb Cat12 kabel gebruikt met de reguliere Hirschmann wandcontactdozen. Ik heb dus in totaal 8 aansluitpunten, beneden gaan er 2 standaard gebruikt worden en boven is het nog maar de vraag of ze gebruikt gaan worden of niet.

Moet ik nu ook rekening houden met aansluitpunten die niet gebruikt worden met eventuele versterkers?

De kabels zijn gemiddeld wel een meter of 15-20, moet ik een versterker gebruiken?

De kabel die binnen komt is een glasvezelaansluiting.

Ik lees online veel over decibels verlies en allemaal andere termen maar kom er zelf niet uit! Is er iemand die mij kan adviseren over welke producten ik nodig heb in de meterkast?

Bij voorbaat dank!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-11 17:04
De meeste televisie aansluitingen zijn helemaal geen COAX meer! Praktisch alles is tegenwoordig via computernetwerk aangesloten en UTP bekabeling maakt je ook veel flexibeler om in plaats van een televisie te kiezen om een computer aan te sluiten.

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:54:
Hallo Tweakers,

Ik ben bezig met de renovatie van een huis en nou wil men natuurlijm ook graag televisie kijken. Ben zelf electriciën maar deze tak van sport is mij altijd een beetje raadselachtig gebleven. Ik heb op de onderverdieping 4 aansluitpunten gemaakt en zo ook op 4 slaapkamers op de bovenverdieping. Ik heb Cat12 kabel gebruikt met de reguliere Hirschmann wandcontactdozen. Ik heb dus in totaal 8 aansluitpunten, beneden gaan er 2 standaard gebruikt worden en boven is het nog maar de vraag of ze gebruikt gaan worden of niet.

Moet ik nu ook rekening houden met aansluitpunten die niet gebruikt worden met eventuele versterkers?

De kabels zijn gemiddeld wel een meter of 15-20, moet ik een versterker gebruiken?

Ik lees online veel over decibels verlies en allemaal andere termen maar kom er zelf niet uit! Is er iemand die mij kan adviseren over welke producten ik nodig heb in de meterkast?

Bij voorbaat dank!
Cat12 kabel bestaat niet als coaxkabel. Er bestaat c18,c12,c9,c6 of c3. Waarschijnlijk bedoel je de C12 kabel die je hebt gebruikt, alleen komt deze nog maar zelden voor als binnenhuis kabel.

Bij meer dan 3 apparaten heb je vrijwel altijd een versterker nodig. Een splitter of multitap dempt altijd het signaal en bij meer dan 3 apparaten kom je al zeer snel in de gevarenzone van te weinig signaal. Bij kabels langer dan 15-20 meter en vooral bij deze hoeveelheid aansluitingen is een versterker noodzakelijk.

Als je kabel die binnenkomt een glasvezel is ben ik benieuwd in welke regio je woont. Er zijn een beperkt aantal regio's in Nederland waar via de glasvezel DVB-C (coax) signaal geleverd wordt.

Als je er niet uitkomt laat het dan doen door iemand die er de kennis wel van heeft. Zonder het juiste meetgereedschap en kennis kun je dit soort installaties niet zomaar even uit een boekje aanleggen. Je komt in een andere wereld van demping en versterking en inregelen van een installatie dan een simpele installatie met 4 televisies.

Een versterker kun je namelijk ook teveel laten versterken met als gevolg storingen en defecte ontvangst apparatuur. Iets wat niet wenselijk is. Dit zul je moeten meten in en instellen om problemen te voorkomen.
GH45T schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:57:
De meeste televisie aansluitingen zijn helemaal geen COAX meer! Praktisch alles is tegenwoordig via computernetwerk aangesloten en UTP bekabeling maakt je ook veel flexibeler om in plaats van een televisie te kiezen om een computer aan te sluiten.
Het is net welke techniek je gebruikt. Gebruik je iptv dan heb je aan UTP bekabeling genoeg. Gebruik je DVB-C dan is je UTP kabel waardeloos en heb je coaxbekabeling nodig. Dus bekijk goed of je UTP of coax nodig hebt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet zo hollands doen en gewoon beide leggen. Coax en Cat6(a) en gewoon perdifinitie versterken (niet overmoduleren maar netjes uitrekenen)

Op zich is het niet moeilijk rekenen. De coax staat de demping bij in db/100meter dus dat getal deel je door 100 om de demping per meter te weten.
Daar tel je de demping van een eventuele rijgdoos boven op (vaak 3db als het er niet opstaat. als je rijgdoos niet doortrekt zorg voor een goed afsluiting van 75 ohm)

Daar tel je de demping van de splitter of aftakelement bij op. (staat er op geschreven)

de splitter of aftak elementen kies je zo uit dat de totale demping per aansluiting (ongeveer) hetzelfde is.
en daar stel ej de versterker weer op af

[ Voor 66% gewijzigd door Fish op 23-08-2017 12:21 ]

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:54:
[...]

Voor coaxbekabeling: ja.

CATV is een broadcasttechniek, het signaal staat op alle aansluitingen en elk aansluitpunt moet dus signaal op de juiste niveau's hebben.
C12 kabel dempt op 200MHz 12dB per 100m, dus 20m kabel geeft 2.4dB demping op die frequentie. Dat is te overzien. Maar signalen op de coaxkabel zijn breedbandig, van 24MHz tot 868MHz. Op 868MHz dempt diezelfde C12 bijna 2.5 keer zoveel, dus bijna 6dB. Dat kan nog steeds haalbaar zijn, maar niet als je het veel gaat splitten. Idealiter wil je met dergelijke kabellengtes een versterker die 'scheef' uit kan sturen, dus de hogere frequenties iets meer versterkt dan de lage, om het verschil in demping te compenseren.

Maar belangrijkste reden waarom je een versterker nodig hebt, is het aantal kabels. Iedere keer dat je het signaal in tweeen verdeelt verlies je in theorie 3dB, en in praktijk gaat dat snel richting de 3.5dB. Met 8 kabels wil je in de meterkast een multitap plaatsen (verdeler voor meerdere kabels, meestal 12) en daar de kabels op aansluiten. Elke uitgang van de multitap heeft een bepaalde demping. Als je de demping van kabel optelt bij demping van de multitap kom je uit op het totale signaalverlies. Dat moet je met je versterker compenseren.

Qua versterker wil je een retourgeschikt exemplaar, die dus ook signaal van huis naar het netwerk ondersteunt, zodat een evt kabelmodem of interactieve DTV boxen verbinding kunnen maken. Kies dus eentje die:
a) de juiste versterking biedt voor het signaalverlies binnenhuis
b) retourgeschikt is
c) een Kabelkeur label heeft (en dus door de kabelaars als geschikt beschouwd wordt)
Geen coaxkabel? Dan heb je al dat binnenhuiscoax voor niets getrokken :X

Als je je telecom over glasvezel binnenkrijgt, wordt TV binnenhuis over IP geleverd, dus met boxen die via Ethernet (netwerkkabel) of WiFi aangesloten worden, niet over coax. In dat geval doe je er veel beter aan om Cat6 UTP kabels naar de ruimtes te trekken ipv coax. Ook hier: zorg voor goede materiaal, zorg dus voor UTP met stugge koperkern in de muur, zorg voor aansluitmateriaal dat geschikt is voor CAT6, maak een nette patchpanel in de meterkast en werk af met geschikte wandcontactdozen in de kamers.

Is er zowel coax als glas aanwezig, dan wil je eigenlijk beide naar de kamers hebben. Is dat geen optie (of gewoon te duur) dan sta je voor een lastige keuze, aangezien televisie over de kabel tot nader orde over die kabel blijft gaan, ook binnenhuis, maar IPTV over glas inderdaad over IP en dus netwerkkabel gaat. Je zult dus moeten gokken wat de bewoners gaan kiezen.

Komt trouwens bij dat een huis anno 2017 zonder degelijke netwerkbekabeling afleveren erg onverstandig is. Nog los van TV willen bewonders goede WiFi, en goede WiFi heb je alleen als je AP's op verschillende plekken in huis bedraad kunt aansluiten. Ik zou dus sowieso zorgen voor tenminste een netwerkkabel per verdieping, maar eigenlijk is een per verblijfsruimte een duidelijke pre.
Eerlijk is eerlijk: zou jij iemand die een verbouwing doet aanraden om de kabelmonteur zonder NEN1010 kennis ook gelijk de electra bij elkaar te broddelen? Nee :o Als je iets goed wilt doen moet je je ofwel genoeg in de materie verdiepen dat je al die rare termen snapt en secuur kunt toepassen, of je moet het uitbesteden aan iemand die dat wel kan.

Oslik blyat! Oslik!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

dion_b schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:26:
Is er zowel coax als glas aanwezig, dan wil je eigenlijk beide naar de kamers hebben. Is dat geen optie (of gewoon te duur) dan sta je voor een lastige keuze moet de betreffende familie maar ergens anders op bezuinigen want bekabeling kost relatief erg weinig maar je hebt er jaren, zo niet decennia lang plezier van.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Precies. Leg beide aan. Een UTP én COAX. Je hebt toch wel internet bij de TV nodig (misschien nu niet, maar later wel, of nu al met IPTV kastjes etc). Je kan natuurlijk ook MoCa gebruiken, maar dat zijn weer extra kosten, en twee extra WCD's. Maar goed, je bent elektricien, dus dat moet geen probleem zijn.

Maar als er alleen coax ligt, en je krijgt deze er niet uit, laat maar zitten dan. Dan kan je gewoon MoCa gebruiken. Voordeel: Daar waar nog meer coax ligt, is het makkelijk om internet ter krijgen met een extra MoCa setje.

• MediaZoo
dion_b schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:26:

Geen coaxkabel? Dan heb je al dat binnenhuiscoax voor niets getrokken :X

Als je je telecom over glasvezel binnenkrijgt, wordt TV binnenhuis over IP geleverd, dus met boxen die via Ethernet (netwerkkabel) of WiFi aangesloten worden, niet over coax.
Niet helemaal, Trined (Diverse regio's), Ziggo (Bleiswijk), Rekam & Caiway (Rekam gebied) hebben gebieden waar ze het DVB-C signaal via een glasvezel aanbieden. Er komt dan een fiber<->coax converter in je meterkast te hangen en dan heb je gewoon Coax signaal net als de rest van Nederland.

Dus er kan prima een DVB-C signaal afgeleverd worden via een Glasvezel kabel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Doen ze dat nog steeds? Ik weet dat o.a. XMS dat in Nijmegen ook deed (zelfs een tweede vezel voor aangelegd), maar dat dat niet meer bij nieuwe installs gedaan wordt omdat men overgaat op standaard van Reggefiber/KPN...

Hoe dan ook, het zijn corner cases - en er ontbreekt nogal wat relevante info in topicstart, zoals exact wiens glas daar in de meterkast binnenkomt en waar dit huis staat etc. TS mag dat aanvullen, dan weten we het zeker.

Oslik blyat! Oslik!

• MediaZoo
dion_b schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:16:
Doen ze dat nog steeds? Ik weet dat o.a. XMS dat in Nijmegen ook deed (zelfs een tweede vezel voor aangelegd), maar dat dat niet meer bij nieuwe installs gedaan wordt omdat men overgaat op standaard van Reggefiber/KPN...

Hoe dan ook, het zijn corner cases - en er ontbreekt nogal wat relevante info in topicstart, zoals exact wiens glas daar in de meterkast binnenkomt en waar dit huis staat etc. TS mag dat aanvullen, dan weten we het zeker.
Rekam doet dit standaard en in Bleiswijk waar Cai-Bleiswijk de netwerkbeheerder is en Ziggo diensten leveranciers is glasvezel bij nieuwbouw ook de standaard. Trined levert op inderdaad op de 2e vezel bij de diverse netwerken waaronder ook Reggefiber.

Maar inderdaad meer info van TS is gewenst

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties!

Er komt een glasvezelkabel binnen van Kabel Noord, die is aangesloten op een 'Genexis hybrid live titanium 48'. Locatie is Noord-Oost Friesland. Beneden is er naast de Coax ook een datapunt aanwezig voor eventuele smart televisies.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-11 15:49
kijk zeker ook of je coax aansluitingen retourgeschikt moeten zijn (voor bv video on demand)

signaalsterkte op coax word in dbmv (decibel millivolt) uitgedrukt..
als je c12 coax hebt verliest de coax inderdaad 12dbmv / 100m @200mhz (in de hogere frequenties is dat meer natuurlijk)
dus je verlies is dus circa 3dbmv per 20meter (je doos is ook ietsje verlies)

een oplossing zou dus een hirschmann ghv930 zijn , wat je binnenkomend signaal met maximaal 30dbmv versterkt (versterker is regelbaar in zowel heen als terugweg & retourgeschikt)

daarachter zet je een Hirschmann CAI Multitap 8x verdeler
dit verdeeld je signaal in 8 aansluitingen ,met een verlies van 12 tot 19dbmv per poort
je kan de kortste kabels aansluiten op de aansluiting met het meeste verlies.

niet echt goedkoop , maar hiermee heb je wel kwalitieve producten en een retourgeschikte oplossing

als je geen retour nodig hebt vind je veel goedkopere versterkers, blijf wel bij hirschmann/triax producten in mijn ogen

in Belgie is de norm tussen -4 en +17dbmv aankomst op de decoder (ongeacht welke frequentie, voor mn nederlandse vrienden kan het zjin dat jullie +56 en +77 bedoelen)...
Met de GHV930 kan je de versterking gewoon op en neer draaien met je regelknoppie in de versterker

ook zou ik zeker goede connectoren aanraden.. sterk signaal is geen garantie voor goed signaal, ruisvrij signaal hoor daar ook zeker bij ,en connectoren die geen storing "doorlaten" zijn geen overbodige luxe
persoonlijk heb ik de PPC EX6's gebruikt voor mijn kabel (deze connectoren zijn perfect voor RG6)
helaas kan ik niet zeggen welke connectoren geschikt zijn voor jouw C9 kabel

[ Voor 27% gewijzigd door ijske op 25-08-2017 21:47 ]

Pagina: 1