Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade Game-PC 1440p/144hz

Pagina: 1
Acties:

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 15:09
Beste Tweakers/DAA,

Iets over 2 jaar geleden heb ik, met behulp van dit forum, een game pc samengesteld. Deze pc was toentertijd alles wat mijn hartje begeerde, en hier heb ik dan ook nog steeds erg veel plezier van. Hij loopt in zijn recht ook nog steeds als een trein, en gebreken heb ik nog moeten ontdekken.

Zoals je van veel mensen hoort begint het bij de eerste machine echter pas, en ook bij mij is het de laatste tijd gaan kriebelen. Alle reviews die je ziet langskomen over de dikste kaarten, de heetste configuraties en vóóral de mooiste schermen. Om een lang verhaal kort te maken ben ik uiteindelijk over de streep getrokken, en heb ik een 1440p 144hz scherm aangeschaft.

Ik ben over dit scherm bijna niks anders dan tevreden. Mooi IPS paneel, hoge resolutie en een refreshrate waar je u tegen zegt! Behalve wat IPS-glow en backlight bleeding (waar je blijkbaar niet onderuit kunt) een pareltje dus. Al dit moois komt echter wel met één minpunt, en dat is dat mijn GTX 970 het echt moeilijk begint te krijgen. 1440p ansich is al een streven voor deze kaart, maar om dit ook nog eens op 144hz te draaien is bij het gros van de games toch echt te veel gevraagd. Het lijkt er dus op dat ik een upgrade moet uitvoeren, voordat ik al dit moois in zijn volle glorie kan ervaren. Het systeem wat ik momenteel draai is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 174,-€ 174,-
1MSI Z97S SLI Krait Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 73,-€ 73,-
1NZXT H440 Wit€ 0,-€ 0,-
1Cryorig H5 Universal€ 44,50€ 44,50
1Kingston HyperX Fury white HX318C10FWK2/8€ 65,25€ 65,25
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,75

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen! Een aantal games die ik speel draaien al redelijk op mijn 970. Denk hierbij aan Rocket League, Overwatch en vergelijkbare titels. Ik wil echter ook nieuwe AAA titels kunnen draaien zoals BF4 en BF1. 144hz 1440p moet eigenlijk gehaald worden, maar ik snap dat dit alles op de hoogst mogelijke iinstellingen toch echt te veel wordt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ook dit vind ik een moeilijke om concreet antwoord op te geven. Er is op dit moment geen hard budget waar ik mij aan wil houden, omdat ik ook moeilijk weet wat ik aan prijs kan verwachten. Het liefst zou ik toch echt onder de €1000,- blijven, en ik denk dat ik hier ook wel een heel eind mee kan komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het systeem zoals hierboven beschreven is waar ik nu op draai, aangevuld met randapparatuur en scherm. Dingen zoals de case, schijven, koeling en PSU wil ik wel echt meenemen. Voor de rest staat nog niet vast of ik mijn huidige platform een upgrade geef, of dat ik met een nieuwe generatie CPU e.d. verder ga.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moeilijk te zeggen, ik neig zelf naar een upgrade van mijn CPU en GPU. ik draai momenteel Haswell, en denk dat ik met een upgrade naar een 2e hands i7 4790k en een GTX 1080 een eind moet komen. Ik twijfel hier echter nog wel over, maar een volledige upgrade gaat me denk ik wel veel kosten ten opzichte van de performance die ik ervoor krijg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta in principe open voor alle merken, en hier hoeft ook geen rekening gehouden te worden met bepaalde kampen. Het scherm dat ik heb ondersteunt FreeSync, en dit zou ook mooi meegenomen zijn. Als ik de laatste Vega kaarten van AMD zie dan snap ik een keuze voor nVidia ook wel, en dit is ook geen harde eis. Wel wil ik dat de nieuwe componenten vallen binnen het zwart/witte thema dat in mijn huidige machine aanwezig is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven beschreven wil ik graag "goed" (objectief natuurlijk) kunnen gamen op 1440p met een refreshrate van 144hz. Systeem wordt gewoon ATX, en hoeft niet muisstil te zijn.

Ga je overklokken?
Als ik hier een winst uithaal die het prijsverschil rechtvaardigt dan wil ik me hier best in verdiepen, maar een overklokbaar systeem is zeker geen eis.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen een rationele keuze te maken die mij de beste performance oplevert tegen een rechtvaardige prijs. Ik heb natuurlijk een aantal opties, en weet niet precies wat voor mij het beste zou zijn. Hieronder heb ik een aantal lijstjes die ik voor mijzelf heb samengesteld, ik hoor graag feedback en aanpassingen hierop.

Optie 1 (Tot nu toe favoriet):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 250,- (2e hands)€ 250,- (2e hands)
1MSI GeForce GTX 1080 ARMOR 8G OC€ 590,-€ 590,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 840,-

Optie 2 (open voor suggesties):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1ASRock AB350M Pro4€ 78,75€ 78,75
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 940,65

Optie 3 (Wederom open voor suggesties):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Tray€ 233,-€ 233,-
1MSI Z170A KRAIT GAMING€ 173,-€ 173,-
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.065,95

Alvast hartstikke bedankt voor het lezen/helpen!

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

• LucaDeTweaker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04-2020
Neem optie 2 maar vervang de ryzen 5 1600 voor een ryzen 1700(x) en vervang je ram voor geheugen dat een snelheid van 3200 ghz heeft.
Of je zou je 1600 kunnen probeden te overclocken.
Je zal dan nogsteeds ram van 3000 ghz moeten kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door LucaDeTweaker op 23-08-2017 10:08 ]

Verwijderd

Ik zou wachten op Coffee Lake over een paar weken . De i7-8700K wordt een hoog geklokte 6C/12T en daarmee de ideale game cpu.

• Szwoar
LucaDeTweaker schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:07:
Neem optie 2 maar vervang de ryzen 5 1600 voor een ryzen 1700(x) en vervang je ram voor geheugen dat een snelheid van 3200 ghz heeft.
Of je zou je 1600 kunnen probeden te overclocken.
Je zal dan nogsteeds ram van 3000 ghz moeten kopen.
Zal 't RAM straks aanpassen in het lijstje, CPU ga ik nog over denken aangezien het een aardige meerprijs is. Bedankt voor je input!
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:23:
Ik zou wachten op Coffee Lake over een paar weken . De i7-8700K wordt een hoog geklokte 6C/12T en daarmee de ideale game cpu.
Kon geen datum voor Coffee Lake vinden, maar die komt dus al snel? Even wachten kan natuurlijjk nooit kwaad, kan altijd alvast de GPU aanschaffen om toch een boost te krijgen.

Zou jij een upgrade met de Haswell i7 4790k aan- of afraden? Het kost mij natuurlijk een stuk minder, maar zou ik veel performance mislopen? Overclocken kan dan ook (heb al een z97 bordje), maar ik kan niet gauw vinden hoeveel de 1080 minder zou performen ten opzichte van een volledige upgrade. Als het verschil dusdanig groot is dan wacht ik Coffee Lake wel af, en koop ik tzt een "volledige" upgradeset, maar het voelt toch alsof ik dan relatief minder performance krijg voor wat ik uitgeef.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Szwoar schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:36:
Zou jij een upgrade met de Haswell i7 4790k aan- of afraden?
Niet per definitie. Een deftig geclockte 4790k kan in theorie nog prima meekomen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• LucaDeTweaker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04-2020
Wat switchie is wel waar,
Maar voor iets goedkoper heb dan een 4790k heb je een betere ryzen 5 1700.
Wel heb je natuurlijk een ander moederbord nodig maar nu een 4790k halen is uitstel van executie. Wil je intel: wacht op coffee lake
Wil je niet wachten: haal ryzen

[ Voor 45% gewijzigd door LucaDeTweaker op 23-08-2017 10:57 ]

• Szwoar
LucaDeTweaker schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:55:
Wel heb je natuurlijk een ander moederbord nodig maar nu een 4790k halen is uitstel van executie. Wil je intel: wacht op coffee lake
Dat klopt, en is ook zeker een optie. Wat me tegenhoudt is dat ik dan óók een nieuw moederbord en geheugen moet halen. Alleen een nieuwe CPU scheelt me in de kosten, en wat ik van reviews kan zien is de performancewinst met een Ryzen niet zó groot. Ik kan het fout hebben though

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

LucaDeTweaker schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:55:
Alle aankopen zijn in dat opzicht uitstel van executie. Die Ryzen 5 1700 is over 5 jaar ook zwaar achterhaald.

Het is overigens niet alleen een nieuw mobo. Ram en een bracket voor zijn huidige CPU koeler komen daar nog bovenop.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:01
In alle configuraties wil je een GTX 1080. Die kan je prima combineren met jouw huidige i5 - waarom begin je niet daarmee? Ja, die i5 zal wel een bottleneck zijn, maar je kan toch kijken hoe ver je komt?

Heb je ook wat extra tijd om uiteindelijk een betere CPU+ mobo te kopen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-11 20:36

Mojo

The Power Within

Gelet op het feit dat je graag op 144Hz wilt gamen maak ik er uit op dat je een prettige en soepele ervaring op je scherm wilt hebben.

Constant 144Hz is mooi, maar Freesync gaat je daar meer bij helpen dan direct de 144Hz ervaring.

Lettende erop dat een Vega56 of Vega64 lastig leverbaar is, lijkt mij daar wel de beste oplossing te zitten. Dat in combinatie met een 2e hands 4790k is in mijn optiek de beste. De 4790k doet clock voor clock niet veel meer dan een 7700k dat zelfs doet (10% ish) en is prima rond de 4,4Ghz te krijgen. Meer cores (Ryzen) heeft voor games niet idioot veel zin en clock voor clock doet een 4790k ongeveer hetzelfde als een Ryzen .

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Szwoar
Mojo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:20:
Gelet op het feit dat je graag op 144Hz wilt gamen maak ik er uit op dat je een prettige en soepele ervaring op je scherm wilt hebben.

Constant 144Hz is mooi, maar Freesync gaat je daar meer bij helpen dan direct de 144Hz ervaring.

Lettende erop dat een Vega56 of Vega64 lastig leverbaar is, lijkt mij daar wel de beste oplossing te zitten. Dat in combinatie met een 2e hands 4790k is in mijn optiek de beste. De 4790k doet clock voor clock niet veel meer dan een 7700k dat zelfs doet (10% ish) en is prima rond de 4,4Ghz te krijgen. Meer cores (Ryzen) heeft voor games niet idioot veel zin en clock voor clock doet een 4790k ongeveer hetzelfde als een Ryzen .
Dit doet mij inderdaad wel twijfelen aan de keuze voor de 1080, zou FreeSync echt zo veel verschil maken? BF4 doet nu bijvoorbeeld (alles op zijn laagst) Ongeveer 80 - 90 FPS, maar ik merk niet echt dat ik tearing heb. Zou dat met een nieuwe kaart zonder FreeSync erg aanwezig zijn? De prijs is namelijk een stuk hoger (dacht dat ze laatste €100,- duurder geworden waren) en de prestaties zijn vergelijkbaar.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:36

Jorissie87

No diggity

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:23:
OP geeft aan dat hij bij voorkeur onder de EUR 1000,- blijft. Dat gaat met de nieuwe Coffee lake hoogstwaarschijnlijk niet lukken aangezien die waarschijnlijk wel een redelijk prijskaartje zal hebben en er daarnaast nog een betere GPU gekocht moet worden.

Sowieso is een DDR upgrade ook een must. voor 1440P@144Hz is 16GB DDR4 @2400+ Mhz zeker een noodzakelijkheid. Nadeel is dat je dan wel op zoek moet naar een nieuw MoBo.

Verder kan ik je de gekozen GTX1080 (MSI) zeker aanbevelen, heb hem zelf nu een half jaartje en werkt perfect en is muisstil!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Hoewel de GTX1080 een klap sneller is dan de GTX970 zal deze waarschijnlijk bij veel spellen een gemiddelde van boven de 144 fps ook niet halen, dit op de hoogste natuurlijk. Zelfs een GTX1080 Ti gaat daar moeite mee hebben als je moderne spellen op ultra settings wil spelen

http://www.tomshardware.c...raphics-cards,4725-2.html

• Szwoar
Jorissie87 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:28:
[...]

OP geeft aan dat hij bij voorkeur onder de EUR 1000,- blijft. Dat gaat met de nieuwe Coffee lake hoogstwaarschijnlijk niet lukken aangezien die waarschijnlijk wel een redelijk prijskaartje zal hebben en er daarnaast nog een betere GPU gekocht moet worden.

Sowieso is een DDR upgrade ook een must. voor 1440P@144Hz is 16GB DDR4 @2400+ Mhz zeker een noodzakelijkheid. Nadeel is dat je dan wel op zoek moet naar een nieuw MoBo.

Verder kan ik je de gekozen GTX1080 (MSI) zeker aanbevelen, heb hem zelf nu een half jaartje en werkt perfect en is muisstil!
Kun je toelichten waarom DDR4 noodzakelijk is voor gaming? Ik snap dat het op hogere resoluties enkele procenten oplevert, maar dan moet ik alsnog een volledige upgrade doen.
TheBrut3 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:42:
Hoewel de GTX1080 een klap sneller is dan de GTX970 zal deze waarschijnlijk bij veel spellen een gemiddelde van boven de 144 fps ook niet halen, dit op de hoogste natuurlijk. Zelfs een GTX1080 Ti gaat daar moeite mee hebben als je moderne spellen op ultra settings wil spelen

http://www.tomshardware.c...raphics-cards,4725-2.html
Ik snap dat ik met een 1080 niet alles voluit kan zetten en alsnog 144hz halen, maar met wat tweaken moet 100fps+ in de meeste games haalbaar zijn met hoge settings. Een 1080Ti is echt buiten mijn budget helaas..

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:36

Jorissie87

No diggity

Kun je toelichten waarom DDR4 noodzakelijk is voor gaming? Ik snap dat het op hogere resoluties enkele procenten oplevert, maar dan moet ik alsnog een volledige upgrade doen.
Ik snap in jouw geval dat overstappen naar DDR4 niet interessant is omdat je dan een compleet nieuwe MOBO nodig hebt (en CPU?). Maar mocht je de keuze hebben tussen de twee, is DDR4 aan te raden daar het sneller is dan DDR3.

Anyway, dat je ook doet, zou je in ieder geval aanraden om voor 16GB te gaan, in jouw geval komt dat waarschijnlijk neer op 8GB erbij prikken. Dat verschil ga je sowieso merken!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Szwoar
Jorissie87 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:16:
[...]

Ik snap in jouw geval dat overstappen naar DDR4 niet interessant is omdat je dan een compleet nieuwe MOBO nodig hebt (en CPU?). Maar mocht je de keuze hebben tussen de twee, is DDR4 aan te raden daar het sneller is dan DDR3.

Anyway, dat je ook doet, zou je in ieder geval aanraden om voor 16GB te gaan, in jouw geval komt dat waarschijnlijk neer op 8GB erbij prikken. Dat verschil ga je sowieso merken!
Die overstap is voor mij (voor nu althans) niet heel interessant denk ik, en ik begin ook steeds meer te neigen naar de upgrade 1080 + i7 4790k. Is alleen nog even kijken of Vega niet nog een optie is ivm FreeSync, maar mijn monitor ondersteunt dit alleen op 30 tot 90 FPS. Als ik zorg dat ik hier boven blijf denk ik dat ik redelijk safe ben met een 1080. 8GB RAM erbij staat niet in dit topic maar heb ik er ook bij gezet, als ik dan toch bezig ben :9

Edit: Zou mijn 450w voeding een upgrade naar een overklokbare i7 en een 1080 wel aankunnen? De GPU en CPU op zich lijkt me geen probleem, maar ik weet niet hoeveel extra stroom er bij een overklok gevraagd kan worden? Wil natuurlijk niet met te weinig power zitten

[ Voor 11% gewijzigd door Szwoar op 24-08-2017 10:27 ]

Pagina: 1